Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe lang denkt u nog separatist te zijn?
Ik ben separatist in hart en nieren, en zal dat men leven lang blijven! 47 58,75%
Ik ben een separatist, maar zal dat niet meer zijn als ik er genoeg van heb. 3 3,75%
Ik ben geen separatist, maar een neo-nazi. 3 3,75%
Ik ben geen separatist. 27 33,75%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 mei 2021, 21:26   #181
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Niet noodzakelijk !
In de plaats van België te konfederaliseren zou men beter de Nederlanden konfederaliseren uitgaande van een politieke integratie van de Benelux (een kutwoord overigens)je
In mijn visie wordt het Groot-Nederlandisme verenigd met het Heel-Nederlandisme, waarbij de Nederlanden worden heropgericht en heringericht maar op een konfederale basis, hetgeen volledig in overeenstemming is metonze aloude Nederlandse traditie.
Een konfederatie bestaande uit 4 deelstaten: Dietsland (de Nederlandssprekenden), Friesland, de Franssprekenden, en de Duitstaligen (Luxemburg en de Oostkantons)
Mooie gedachte en een mooie droom.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2021, 21:53   #182
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mooie gedachte en een mooie droom.
Een zeer mooie gedachte. Want de Nederlanden werden uiteindelijk gesplitst door de bemoeienissen van andere Europese mogendheden. Hoog tijd om de gevolgen van die interventies on gedaan te maken.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 13:50   #183
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een zeer mooie gedachte. Want de Nederlanden werden uiteindelijk gesplitst door de bemoeienissen van andere Europese mogendheden. Hoog tijd om de gevolgen van die interventies on gedaan te maken.
Hoogtijd voor wie? Niemand zit er blijkbaar op te wachten. Kortom: u droomt van het 'Land van Ooit'. Maar dat 'Land van Ooit' heeft eigenlijk nooit echt bestaan en als het bestaan heeft was zijn levensduur een zeer kort leven beschoren.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2021, 09:11   #184
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoogtijd voor wie? Niemand zit er blijkbaar op te wachten. Kortom: u droomt van het 'Land van Ooit'. Maar dat 'Land van Ooit' heeft eigenlijk nooit echt bestaan en als het bestaan heeft was zijn levensduur een zeer kort leven beschoren.
Nationaliteit is een 19e eeuwse uitvinding. De Bourgondische Nederlanden vormden in 1549 geen nationale staat maar was wel een autonoom juridisch feit binnen het Roomse Rijk. Dát is de droom, één en ondeelbaar zoals dit ook in 1549 is gesteld. De rest is lulkoek en Belgicistisch bla bla.

Citaat:

Fragment uit de Pragmatieke Sanctie
“Wij, Karel, bij de gratie Gods Rooms Keizer (…) laten weten aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, dat wij geoordeeld hebben dat het van groot belang is voor onze voornoemde landen (…) dat zij in de toekomst altijd onder eenzelfde vorst zouden blijven die ze in één geheel zou houden, wetend dat hun deling ten gevolge van succesies en erfenissen hun ondergang en ruïne zou betekenen.

Afgescheurd en van elkaar gescheiden zouden zij ten prooi kunnen vallen aan buurstaten (…). Dit zal echter kunnen vermeden worden indien onze landen altijd in het bezit blijven van één vorst die ze als één geheel bestuurt. Gegeven in onze stad Brussel in de maand november van het jaar Onzes Heeren 1549.”
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 mei 2021 om 09:16.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2021, 10:30   #185
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nationaliteit is een 19e eeuwse uitvinding. De Bourgondische Nederlanden vormden in 1549 geen nationale staat maar was wel een autonoom juridisch feit binnen het Roomse Rijk. Dát is de droom, één en ondeelbaar zoals dit ook in 1549 is gesteld. De rest is lulkoek en Belgicistisch bla bla.

Citaat:

Fragment uit de Pragmatieke Sanctie
“Wij, Karel, bij de gratie Gods Rooms Keizer (…) laten weten aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, dat wij geoordeeld hebben dat het van groot belang is voor onze voornoemde landen (…) dat zij in de toekomst altijd onder eenzelfde vorst zouden blijven die ze in één geheel zou houden, wetend dat hun deling ten gevolge van succesies en erfenissen hun ondergang en ruïne zou betekenen.

Afgescheurd en van elkaar gescheiden zouden zij ten prooi kunnen vallen aan buurstaten (…). Dit zal echter kunnen vermeden worden indien onze landen altijd in het bezit blijven van één vorst die ze als één geheel bestuurt. Gegeven in onze stad Brussel in de maand november van het jaar Onzes Heeren 1549.”
Karel V moest dit wel zeggen. Het waren erflanden. Pas volledig één gemaakt onder diezelfde Karel V. Eenheid die maar even vlug aan diggelen geslagen werd door de 80-jarige Oorlog. En toen was Karels sprookje uit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 mei 2021 om 10:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2021, 11:08   #186
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Karel V moest dit wel zeggen. Het waren erflanden. Pas volledig één gemaakt onder diezelfde Karel V. Eenheid die maar even vlug aan diggelen geslagen werd door de 80-jarige Oorlog. En toen was Karels sprookje uit.
Karel moest helemaal niets en de droom blijft gewoon.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2021, 18:38   #187
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Karel moest helemaal nietsinder en de droom blijft gewoon.
Zonder het Bourgondische huis zou er ook geen België of Nederland zijn geweest, maar losse staten, al dan niet deel uitmakend van andere machten.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2021, 19:01   #188
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.711
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Niet noodzakelijk !
In de plaats van België te konfederaliseren zou men beter de Nederlanden konfederaliseren uitgaande van een politieke integratie van de Benelux (een kutwoord overigens)
In mijn visie wordt het Groot-Nederlandisme verenigd met het Heel-Nederlandisme, waarbij de Nederlanden worden heropgericht en heringericht maar op een konfederale basis, hetgeen volledig in overeenstemming is metonze aloude Nederlandse traditie.
Een konfederatie bestaande uit 4 deelstaten: Dietsland (de Nederlandssprekenden), Friesland, de Franssprekenden, en de Duitstaligen (Luxemburg en de Oostkantons)
Er is echter geen tendens om die 4 deelstaten te laten ontstaan, ge slaat dus een cruciale stap over.
Maar ge hebt gelijk dat is met het con federaliseren van België ook het geval (dat stappen overslaan)
Als stappen overslaan toegestaan is, zou ik wensen dat België zich terug afsplitst van die door u geschetste 4-deelstaten confederatie .
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2021, 00:12   #189
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Er is echter geen tendens om die 4 deelstaten te laten ontstaan, ge slaat dus een cruciale stap over.
Ik heb dan ook niet beweerd dat die tendens er is. Wel integendeel.
Citaat:
Als stappen overslaan toegestaan is, zou ik wensen dat België zich terug afsplitst van die door u geschetste 4-deelstaten confederatie.
In mijn model bestaat België als dusdanig niet meer, dus zou het zich niet als dusdanig kunnen afsplitsen.
Immers: de (ex-)Vlamingen zouden zich dan moeten afsplitsen van de Dietse deelstaat en vervolgens de konfederatie verlaten.
De Walen zouden de konfederatie moeten verlaten, en ten derde zouden de vertegenwoordigers van de Oostkantons de Duitstalige deelstaat moeten verlaten en vervolgens tevens de konfederatie.
Daarenboven zouden vervolgens die drie entiteiten dan opnieuw hun ex-staat moeten oprichten. Het is zeer onwaarschijnlijk dat al die 4 voorwaarden zouden vervuld worden.

In mijn model bestaat België niet meer, maar om de Belgicisten, die zich zo vaak beroepen op Belgica, mee te krijgen in het verhaal, zou bij wijze van promotiekampagne kunnen gesteld worden dat de Leo Belgicus herrijst en er een soort super-België ontstaat.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 mei 2021 om 00:33.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2021, 01:11   #190
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het ontstaan van de Nederlanden in de notedop. Over de 2 Margaretha's en de2 Mariekes

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zonder het Bourgondische huis zou er ook geen België of Nederland zijn geweest, maar losse staten, al dan niet deel uitmakend van andere machten.
Frankrijk zou de hoofdmoot van dat "Middenrijk" hebben binnengerijfd en de rest zou nu deel uitmaken van Duitsland.

Uiteindelijk zijn het twee dames die de Nederlanden mogelijk maakten:
Margaretha Van Maele, de dochter van de "laatste" graaf van Vlaanderen, en dat door haar huwelijk met Philip Le Hardi, onze eerste Bourgondische hertog.
Het ironische is nu net de de Franse koning het graafschap Vlaanderen wou binnenrijven door Le Hardi aan Margaretha te koppelen; maar wat draaide dat uiteindelijk net in het tegendeel uit van wat hij wou !
en
Maria Van Bourgondië door haar huwelijk met de Max van Oostenrijk, en vechtjas die de Franse koning eens op zijn plaats zou zetten, maar helaas door de Vlaanderaars werd verraden. Nadat Engeland hen eeuwenlang in de steek liet, en de hun graaf een slippendrager was van de Franse koning, hadden ze eindelijk een graaf die samen met hen wou optrekken tegen Frankrijk. Maar helaas kreeg Max stank voor dank, en kon hij onze aartsvijand slechts een beperkte pandoering verkopen.


Maria van Bourgondië die trouwens de grootmoeder was van keizer Karel.
Indien de Bourgondiërs staan voor de totstandkoming der Nederlanden dan was Sjarel eigenlijk "de laatste Bourgondiër". Hij maakte immers de Nederlanden los van uit hun leenverband met Frankrijk en het HRR.
Tenminste, hij stak de pluim daarvoor op zijn keizerlijke kroon maar eigenlijk was dat dan weer het werk van twee andere dames:
- Margaretha Van Oostenrijk, de tante van Karel, die bij de Damesvrede (1529) Vlaanderen en Artesië losmaakte van Frankrijk,
en
- Maria Van Hongarije, zuster van Karel, en zo een beetje de Nederlandse Jeanne d'arc. Vooral dank zij haar werd de rest der Nederlanden losgemaakt uit het HRR bij de Transaktie van Augsburg.(1548; gemakkelijk te onthouden want precies een eeuw voor de Vrede van Westfalen.)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 mei 2021 om 01:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2021, 20:57   #191
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Frankrijk zou de hoofdmoot van dat "Middenrijk" hebben binnengerijfd en de rest zou nu deel uitmaken van Duitsland.

Uiteindelijk zijn het twee dames die de Nederlanden mogelijk maakten:
Margaretha Van Maele, de dochter van de "laatste" graaf van Vlaanderen, en dat door haar huwelijk met Philip Le Hardi, onze eerste Bourgondische hertog.
Het ironische is nu net de de Franse koning het graafschap Vlaanderen wou binnenrijven door Le Hardi aan Margaretha te koppelen; maar wat draaide dat uiteindelijk net in het tegendeel uit van wat hij wou !
en
Maria Van Bourgondië door haar huwelijk met de Max van Oostenrijk, en vechtjas die de Franse koning eens op zijn plaats zou zetten, maar helaas door de Vlaanderaars werd verraden. Nadat Engeland hen eeuwenlang in de steek liet, en de hun graaf een slippendrager was van de Franse koning, hadden ze eindelijk een graaf die samen met hen wou optrekken tegen Frankrijk. Maar helaas kreeg Max stank voor dank, en kon hij onze aartsvijand slechts een beperkte pandoering verkopen.


Maria van Bourgondië die trouwens de grootmoeder was van keizer Karel.
Indien de Bourgondiërs staan voor de totstandkoming der Nederlanden dan was Sjarel eigenlijk "de laatste Bourgondiër". Hij maakte immers de Nederlanden los van uit hun leenverband met Frankrijk en het HRR.
Tenminste, hij stak de pluim daarvoor op zijn keizerlijke kroon maar eigenlijk was dat dan weer het werk van twee andere dames:
- Margaretha Van Oostenrijk, de tante van Karel, die bij de Damesvrede (1529) Vlaanderen en Artesië losmaakte van Frankrijk,
en
- Maria Van Hongarije, zuster van Karel, en zo een
juridische debeetje de Nederlandse Jeanne d'arc. Vooral dank zij haar rRHRwerd de rest der Nederlanden losgemaakt uit het HRR bij de Transaktie van Augsburg.(1548; gemakkelijk te onthouden want preciesre een eeuw voor de Vrede van Westfalen.)
Ik heb altijd geleerd dat met 1549 de Nederlanden formeel juridisch zelfstandig werden en een autonome staat binnen het HRR werden, daarvoor maakte ze volledig juridisch deel uit van het HRR. De rechtspraak vond uiteindelijk plaats in Augsburg dacht ik ?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 mei 2021 om 21:11.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2021, 22:51   #192
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik heb altijd geleerd dat met 1549 de Nederlanden formeel juridisch zelfstandig werden en een autonome staat binnen het HRR werden, daarvoor maakte ze volledig juridisch deel uit van het HRR. De rechtspraak vond uiteindelijk plaats in Augsburg dacht ik ?
Volgens dit Wikistuk
https://nl.wikipedia.org/wiki/Transactie_van_Augsburg
luidt het dat:
- 1548 Transaktie van Augsburg
- 1549 Pragmatieke Sanktie.

Die eerste is mijns inziens veel belangrijker.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 mei 2021 om 22:51.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2021, 14:16   #193
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Volgens dit Wikistuk
https://nl.wikipedia.org/wiki/Transactie_van_Augsburg
luidt het dat:
- 1548 Transaktie van Augsburg
- 1549 Pragmatieke Sanktie.

Die eerste is mijns inziens veel belangrijker.
Dit wordt jouw nationale feestdag?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2021, 16:02   #194
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het volledige plaatje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dit wordt jouw nationale feestdag?
Ik vind dat alleszins veel belangrijker dan de huidige Nederlandse nationale feestdag en zelfs belangrijker dan eender welk feit uit de Opstand.
Want zonder dat Traktaat van Augsburg zouden de Nederlanden (afgezien van het graafschap Vlaanderen) nu tot Duitsland behoren. En dan waren we nu Duitsers.
Maar als de Opstand mislukte zouden we daarom geen Spanjaarden geworden zijn. Hoogstens zou bij wijze van persoonlijke unie zou de Koning van Spanje ook onze koning zijn. Maar zelfs dat is niet zo zeker. De Nederlanden zouden wel hun onafhankelijkheid bekomen hebben op een andere manier, net zoals het Groothertogdom zich losmaakte van Nederland.
Inderdaad, hoogstens, want is de huidige Spaanse koning trouwens wel een Habsburger ?

Was de Opstand dan blijkbaar een maat voor niets ? Dat weet ik niet zo zeker, en daar ben ik nog steeds niet uit. Het belang ervan ligt echter niet in die onafhankelijkheid van Spanje, maar wel in het feit dat de Verenigde Republiek (samen met Spanje) het hoofd kon bieden aan de Franse imperialist die gedurende zes eeuwen de Nederlanden wou/zou willen binnenrijven. Misschien/wellicht had Spanje dat alleen niet gekund en dan waren we nu Fransen. Frankrijk kreeg er dus door de (halfgelukte) Opstand een tegenstander bij.
Ik wijdde daar trouwens een aparte draad aan:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=190313
Kwestie van het grotere plaatje te bekijken !

(Wat ik nog moet bekijken is dat gesteld wordt dat de onafhankelijkheid van de noordelijke Nederlanden pas erkend worden door het Duitse HRR
bij de Vrede van Westfalen in 1648. Hmmm... eigenlijk was dat dan toch niet meer dan een bevestiging van wat werd afgesproken met de Transaktie van Augsburg, denk ik dan... )
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 mei 2021 om 16:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2021, 19:37   #195
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Volgens dit Wikistuk
https://nl.wikipedia.org/wiki/Transactie_van_Augsburg
luidt het dat:
- 1548 Transaktie van Augsburg
- 1549 Pragmatieke Sanktie.

Die eerste is mijns inziens veel belangrijker.
Bedankt voor de informatie !
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2021, 19:48   #196
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik vind dat alleszins veel belangrijker dan de huidige Nederlandse nationale feestdag en zelfs belangrijker dan eender welk feit uit de Opstand.
Want zonder dat Traktaat van Augsburg zouden de Nederlanden (afgezien van het graafschap Vlaanderen) nu tot Duitsland behoren. En dan waren we nu Duitsers.
Maar als de Opstand mislukte zouden we daarom geen Spanjaarden geworden zijn. Hoogstens zou bij wijze van persoonlijke unie zou de Koning van Spanje ook onze koning zijn. Maar zelfs dat is niet zo zeker. De Nederlanden zouden wel hun onafhankelijkheid bekomen hebben op een andere manier, net zoals het Groothertogdom zich losmaakte van Nederland.
Inderdaad, hoogstens, want is de huidige Spaanse koning trouwens wel een Habsburger ?

Was de Opstand dan blijkbaar een maat voor niets ? Dat weet ik niet zo zeker, en daar ben ik nog steeds niet uit. Het belang ervan ligt echter niet in die onafhankelijkheid van Spanje, maar wel in het feit dat de Verenigde Republiek (samen met Spanje) het hoofd kon bieden aan de Franse imperialist die gedurende zes eeuwen de Nederlanden wou/zou willen binnenrijven. Misschien/wellicht had Spanje dat alleen niet gekund en dan waren we nu Fransen. Frankrijk kreeg er dus door de (halfgelukte) Opstand een tegenstander bij.
Ik wijdde daar trouwens een aparte draad aan:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=190313
Kwestie van het grotere plaatje te bekijken !
T
(Wat ik nog moet bekijken is dat gesteld wordt dat de r onafhankelijkheid van de noordelijke Nederlanden pas erkend worden door het Duitse kre
bijp de Vrede van Westfalen in 1648. Hmmm... eigenlijk as dat dan toch niet meer dan een bevestiging van wat werd tafgesproken met de Transaktie van Augsburg, denk ik dan... )

Het was inderdaad de bevestiging van de autonome bestuursstatus, alleen dan niet meer als "kreits" binnen de HRR maar los daarvan als onafhankelijk en souverein. Lijkt nop de Ierse situatie, eerst "vrijstaat", daarna onafhankelijk nedeen soeverein.

Verder heb ik geen probleem met ons Duitse verleden, "wij"waren rijksduitsers en we spraken een Nederduitse taal. Onze Hollandse Graaf Willem II was zelfs Rooms Duits koning. Dat we onze taal nu Nederlands noemen is een politiek fenomeen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 mei 2021 om 19:59.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2021, 20:19   #197
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 mei 2021 om 20:19.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2021, 21:54   #198
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Verder heb ik geen probleem met ons Duitse verleden, "wij"waren rijksduitsers en we spraken een Nederduitse taal.
Ik heb ook geen problemen met dat Duitse verleden.
Mijn punt is echter dat we zonder dat traktaat van Augsburg nog steeds Duitsers zouden zijn. Wat ik op zich al problematischer vind.
En wat volledig onverteerbaar zou zijn geweest is dat we nu dan zouden verhoogduitst zijn geweest net zoals dat gebeurde in Noord-Duitsland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Onze Hollandse Graaf Willem II was zelfs Rooms Duits koning.
Een uitzondering als men de periode van die dertiende eeuw tot aan het Traktaat van Augsburg bekijkt ?

Citaat:
Dat we onze taal nu Nederlands noemen is een politiek fenomeen.
De politiek heeft zich daar niet mee gemoeid, hoe wij onze taal noemden, veronderstel ik.
Maar het is juist - en dat bedoelt ge wellicht - dat het feit dat wij niet verhoogduitst werden het gevolg is van een politieke beslissing. En die politieke beslissing was dus ...de Transaktie van Augsburg.

Net zoals de Luxemburgers nog hun eigen taal spreken hetgeen het gevolg is van de de politieke beslissing waarbij Luxemburg (samen met de rest van de Nederlanden) werd afgescheiden van Duitsland.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 mei 2021 om 21:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2021, 21:19   #199
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik heb ook geen problemen met dat Duitse verleden.
Mijn punt is echter dat we zonder dat traktaat van Augsburg nog steeds Duitsers zouden zijn. Wat ik op zich al problematischer vind.
En wat volledig onverteerbaar zou zijn geweest is dat we nu dan zouden verhoogduitst zijn geweest net zoals dat gebeurde in Noord-Duitsland.
Een uitzondering als men de periode van die dertiende eeuw tot aan het Traktaat van Augsburg bekijkt ?

De politiek heeft zich daar niet mee gemoeid, hoe wij onze taal noemden, veronderstel ik.
Maar het is juist - en dat bedoelt ge wellicht - dat het feit dat wij niet verhoogduitst werden het gevolg is van een politieke beslissing. En die politieke beslissing was dus ...de Transaktie van Augsburg.

Net zoals de Luxemburgers nog hun eigen taal spreken hetgeen het gevolg is van de de politieke beslissing waarbij Luxemburg (samen met de rest van de Nederlanden) werd afgescheiden van Duitsland.
De gelijkstelling van Duits aan de (Hoog) Duitse taal is nogal merkwaardig, de term Duits slaat eerder op gehele gebied van het Heilige Roomse Rijk. Was naar mijn inzicht eerder geografisch.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2021, 23:35   #200
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De gelijkstelling van Duits aan de (Hoog) Duitse taal is nogal merkwaardig, de term Duits slaat eerder op gehele gebied van het Heilige Roomse Rijk. Was naar mijn inzicht eerder geografisch.
Dat Duits op het gehele gebied van het HRR slaat was inderdaad vroeger zo maar nu niet meer.
Al rekent men de dialekten gesproken in de Dietse Nederlanden ook tot de Duitse dialekten. Maar moderne taalkundigen stappen daar vanaf omdat het dialekt(continuüm) aan het verdwijnen is onder de invloed der standaardtalen.

Hoogduits heeft twee betekenissen:
1. De Duitse standaardtaal. Hoogduits duidt hier een spraakniveau aan.
2. Op het vlak der dialekten bestaan er drie hoofdgroepen; de Nederduitse, de Middenduitse en de Opperduitse dialekten.
Die twee laatsten noemt men ook samen de Hoogduitse dialekten.
Die voorvoegsels bij -duitse zijn hier geografische begrippen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2021 om 23:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be