Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 augustus 2021, 17:14   #121
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Hier een becijfering voor België, maar wel minder uitgewerkt:

https://www.gezondheid.be/index.cfm?...t&art_id=21522
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 17:20   #122
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Helemaal niet waar. Toch niet volgens een onderzoek in Nederland:
https://www.medischcontact.nl/nieuws...ljard-euro.htm

Cijfers voor België heb ik niet. Enkel voor wat betreft de ontvangsten aan accijnzen op tabak: 2,3 miljard.
I stand corrected!
Maar daar staan toch een paar vreemde zaken in, wat doet die 4,6 miljard euro aan rookgenot met de cijfers en waarom tellen ze de accijnzen niet mee?

---
De 3,4 miljard euro aan accijnzen staan in het lijstje als kosten voor rokers en baten voor nooit-rokers met als maatschappelijke som: nul.

Het noteerde 4,6 miljard euro aan rookgenot ieder jaar weer. ‘Als je roken als verslaving ziet, snijdt je dat door de ziel’, zegt Meijerink. ‘Maar we hebben het rookgenot toch meegeteld, omdat de economen van SEO dat belangrijk vonden.’
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 17:24   #123
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hier een becijfering voor België, maar wel minder uitgewerkt:

https://www.gezondheid.be/index.cfm?...t&art_id=21522
Hier tellen ze verloren levensjaren mee als kost maar dat is toch een winst voor de staat? Er staat ook niets in over verloren pensioenjaren, dat is ook winst voor de staat.

Je ziet dat ze moeite moeten doen om rokers niet als een financiele win-situatie te bezien, voor de goeie zaak uiteraard.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 17:26   #124
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
I stand corrected!
Maar daar staan toch een paar vreemde zaken in, wat doet die 4,6 miljard euro aan rookgenot met de cijfers en waarom tellen ze de accijnzen niet mee?

---
De 3,4 miljard euro aan accijnzen staan in het lijstje als kosten voor rokers en baten voor nooit-rokers met als maatschappelijke som: nul.

Het noteerde 4,6 miljard euro aan rookgenot ieder jaar weer. ‘Als je roken als verslaving ziet, snijdt je dat door de ziel’, zegt Meijerink. ‘Maar we hebben het rookgenot toch meegeteld, omdat de economen van SEO dat belangrijk vonden.’
Ja, ik ben het ook niet helemaal eens met de berekening. Er worden te veel cijfers geïnterpreteerd tegen de rokers.

Als ik straks tijd heb, zoek ik betere cijfers (dit was na snel opzoekwerk).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 17:30   #125
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Het probleem is dat veel onderzoeken de kost 'verloren levensjaren' erbij tellen.

Dat is natuurlijk enkel maar een economische kost wanneer het gaat over levensjaren waarin de roker nog economisch zou moeten bijdragen.

Van een eerder artikel dat ik in het verleden heb gelezen, heb ik in ieder geval onthouden dat rokers heel wat vaker afwezig zijn of worden belemmerd in hun werk, met uiteraard een kost tot gevolg.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 17:39   #126
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het probleem is dat veel onderzoeken de kost 'verloren levensjaren' erbij tellen.

Dat is natuurlijk enkel maar een economische kost wanneer het gaat over levensjaren waarin de roker nog economisch zou moeten bijdragen.

Van een eerder artikel dat ik in het verleden heb gelezen, heb ik in ieder geval onthouden dat rokers heel wat vaker afwezig zijn of worden belemmerd in hun werk, met uiteraard een kost tot gevolg.
Er wordt nogal gegoocheld met de cijfers, dat is zeker. Hoe dan ook mag het geen reden zijn om roken aan te moedigen, wat de resultaten ook mogen zijn. Zo belangrijk is het dus niet.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 17:53   #127
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Er wordt nogal gegoocheld met de cijfers, dat is zeker. Hoe dan ook mag het geen reden zijn om roken aan te moedigen, wat de resultaten ook mogen zijn. Zo belangrijk is het dus niet.
Alcohol heeft ook een zware kost, rechtstreeks door werkverzuim, ongevallen en tenslotte een rits ziektes op latere leeftijd, hart, nieren, lever etc en diverse kankers.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 18:04   #128
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Alcohol heeft ook een zware kost, rechtstreeks door werkverzuim, ongevallen en tenslotte een rits ziektes op latere leeftijd, hart, nieren, lever etc en diverse kankers.
Inderdaad, daarom moeten we dat ook niet aanmoedigen al is het maatschappelijk gezien niet te verbieden.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2021, 06:25   #129
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Door de tax op sigaretten en het feit dat ze vlugger dood gaan met minder slepende ziektes zorgt dat rokers goedkoper zijn voor de gemeenschap.

Tot vorig jaar natuurlijk, ze blijken vatbaarder te zijn voor corona en dat kost ons tientallen miljoenen per roker
Ik dacht net omgekeerd.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2021, 06:58   #130
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik dacht net omgekeerd.
Je hebt gelijk, het is niet zo duidelijk als ik het stel.

Zoals het nu staat zouden actieve rokers minder vlug besmet worden met covid, vandaar de lagere cijfers. Eenmaal je covid hebt dan ben je er wel zieker van omdat je longen nu eenmaal al pre-aangetast zijn.

Dus je krijgt minder vlug covid maar als we er vanuit gaan die iedereen ooit covid zal vangen (vroeg of laat), dan is de kost aan de maatschappij nog steeds groter. Tenzij ze die besmetting kunnen uitstellen tot na de gekte, dan hebben rokers een positieve financiële invloed. Het is dus inderdaad niet zo duidelijk.

https://www.vapingpost.com/2021/07/1...the-infection/
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be