Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Heeft ze het zelf gezocht?
Ja, als je een steek geeft, mag je er een terug verwachten 11 78,57%
Neen zeg, ze is nog zo jong, 19 jaar 3 21,43%
Deze poll hangt mijn kloten uit. 3 21,43%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 mei 2020, 11:09   #41
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
kropstof

Zeer zorgvuldig uitgeschreven, Koenaard. Het is bijzonder jammer dat deze spitsvondige en vol waarheden zittende tekst helemaal aan het einde met een knoert van een dt-fout (verbetert) bevuild werd.
Misschien bestaat er wel een oerdegelijk Nederlands woord voor schaamrood ...
Dat is het risico natuurlijk, als je jezelf in de kijker wil zetten als 'expert' op vlak van taal. Dan komt zo een lompe fout (die ik ook al eens maak) nogal pijnlijk over.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 11:36   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.161
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Geachte heer de Schoofzak

Mijn tegenwoord (reactie): Het is terug uiterst (extreem) droevig (triest) gesteld met de houding tegenover onze wondermooie Nederlandse taal. Dit is niet netjes! (proper)

De deur staat geheel onterecht wagen wijd open voor Engelse woorden terwijl de Britten de Avondlandbond (Europese Unie) verlaten hebben:
...
Afgezien van het feit dat het Nederlands helemaal niet wondermooi is (Het Nederlands is er. Zonder meer. Niet mooi of niet lelijk. Net als alle andere talen.), vind ik wel dat je ergens gelijk hebt, maar ook dat het vechten is tegen de bierkaai.

Verder ga ik daar niet over redetwisten in deze draad. Misschien wel in andere draden. Als ik dan goesting daarvoor zou hebben.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 12:16   #43
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Die linkse borderline trien, die best 'n aantal barbecues zou skippen, wou enkel de aandacht afleiden vd misdaadstatistieken in de VS (die DVL getweet had), waar ze geen argumenten of weerwoord tegen had.
Het is ongelooflijk wat een gore bagger DVL over zich heen krijgt als reactie op zijn midaadstatistieken. En hoe lakoniek hij daar meestal op reageert. Of helemaal niet op reageert.

Maar dat soort bagger haalt natuurlijk onze "objectieve" pers niet. Niet dat dat hoeft voor mij want ik vind drama op sociale media geen nieuwswaarde hebben.

Maar dan krijgt er eens één zo'n trol lik op stuk van DVL en de hele media staan op hun achterste poten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Het ergste vind ik dat 't haar nog gelukt is ook, Dries trapte er in, met beide voeten.
Dat is hetzelfde soort negatieve publiciteit die Trump ook vaak opzoekt en krijgt.
Net zoals bij Trump denk ik niet dat het netto-resultaat voor DVL negatief is.

Al bij al is hij bekend geworden dankzij een demoniserende Pano reportage.

Er is wel een bovengrens aan de grootte van de achterban die hij op die manier kan verzamelen. DVL is een briljant communicator, maar hij zal net zoals destijds Wilfried Martens ooit eens moeten omschakelen van enfant terrible naar een iets meer mainstream figuur. Hij moet geen nieuwe Martens worden maar ik denk eerder aan Sam Van Rooy of Gerolf Annemans.

Daar zou Trump trouwens ook baat bij hebben maar zijn impulsief temperament zit hem in de weg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Nu heeft ze haar 5 minutes of fame gehad en doet ze wat dat soort trienen 't best kunnen; slachtoffer uithangen.
De sneer van DVL heeft wel pedagogische impact gehad want ze heeft haar tweet verwijderd:

https://twitter.com/DVanLangenhove/s...96870373953539

Misschien zit het meisje toch niet helemaal op één lijn met de "Fat acceptance movement"?

Goed voor haar.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 12:34   #44
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Dries is een topper.
Nee,Dries is geen topper.Filip De Winter is een topper,Dries torent daar mijlenver boven uit.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 13:27   #45
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
kropstof

Zeer zorgvuldig uitgeschreven, Koenaard. Het is bijzonder jammer dat deze spitsvondige en vol waarheden zittende tekst helemaal aan het einde met een knoert van een dt-fout (verbetert) bevuild werd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Misschien bestaat er wel een oerdegelijk Nederlands woord voor schaamrood ...
Dat is het risico natuurlijk, als je jezelf in de kijker wil zetten als 'expert' op vlak van taal. Dan komt zo een lompe fout (die ik ook al eens maak) nogal pijnlijk over.
Geachte heren

Bij dezen worden jullie voor jullie weerwoorden hartelijk bedankt. Ik kan voorlopig nog niets over het goed Nederlandstalige woord "schaamrood" terugvinden. Gelieve meer uitleg.

Bovendien zijn jullie wederwoorden op hun beurt met vreemde woorden of bestanddelen bevuild:

schrijven (scribere) = opstellen
spits (Spitz) = scherp
vorm (forma) = gedaante, Wordt er trouwens niet "spitsvondig" (= scherpzinnig) bedoeld?
tekst (texte) = bewoording, opstel
fout (faute) = vergissing, misslag, misser

Oer- (Hoogduits voorvoegsel Ur-) tegenover Nederlandstalig Oor-
risico = gevaar
natuurlijk (nature) = vanzelfsprekend, van eigens (gewestelijk)
expert = vakkundige
pijnlijk (poena) = zeer doend, onaangenaam, smart

Verder heb ik nooit beweerd een geleerde mens of vakkundige te zijn.
Bovendien ben ik namelijk niet tevreden over de kleine en nieuwe knoppen op mijn aanraakbord (toetsenbord, toets < touche / keyboard). Hierdoor bega ik nogal veel vergissingen. Nogmaals bedankt om mij hierop te wijzen. Elke dag bijleren!

Trouwens dit bericht doet me terugdenken aan een ander voorval waarbij een te dik Antwerps meisje na het eten van een … zucht... pannekoek op de afrekening "dikzak" werd geheten (zak < Lat. saccus). Ook in dit geval werd het dikkerdje verdedigd. Vetzucht is trouwens een groter vraagstuk bij wijven. Hoe zou dit toch kunnen komen? Ik zou misschien nog een grote vriend van Dhr. Van Langenhove kunnen worden maar hij heeft het verbrod. Hij liet een onwaar bericht verschijnen uit "Calais" . Dit moest uiteraard KALES geweest zijn. Ik heb Dhr. Dries Van Langenhove (Monsieur André de Longecourt) hierop pogen te wijzen, jammer genoeg zonder weerwoord...

In de bovenstaande bewoording heb ik met opzet een valstrik gezet. Wie hapt er toe?

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 13:40   #46
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Dries is een topper.
Een heus stemmenkannon bij de Demperianen onder ons.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 13:51   #47
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
2

Dat is ook de reden waarom linkse borderline trienen altijd afgeven op Westerse mannen en geen kwaad woord over hun lippen krijgen over moslim mannen: ze zijn op zoek naar waar de grens ligt. Bij Westerse mannen komen ze die doorgaans niet tegen, en blijven ze altijd maar een stap verdergaan. Bij moslim mannen weten ze perfect waar de grens ligt.
Een rake analyse. Nagel op de kop.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 14:00   #48
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een heus stemmenkannon bij de Demperianen onder ons.
Vrouwen mogen de Westerse mannen totaal onderschijten, uitdagen en pesten.
En wij mannen moeten over ons laten lopen?
Geen denken aan.

Dat Fientje maar eens naar Molenbeek waggelt en daar tijdens de Ramadan vraagt of er spek genoeg is voor vanavond.

Dat zal Dikke Fien niet doen, omdat ze weet dat er gevolgen zullen zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 14:02   #49
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vindt dat. Ik niet. Wie kaatst, moet de bal maar verwachten. Ze is volwassenen. Dan moet ze ook maar leren omgaan met de verantwoordelijkheid die ermee samenhangt.
juist. Maar gaan bleiten in de media is niet echt 'volwassen' te noemen.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 31 mei 2020 om 14:08.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 14:32   #50
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Het is ongelooflijk wat een gore bagger DVL over zich heen krijgt als reactie op zijn midaadstatistieken. En hoe lakoniek hij daar meestal op reageert. Of helemaal niet op reageert.

Maar dat soort bagger haalt natuurlijk onze "objectieve" pers niet. Niet dat dat hoeft voor mij want ik vind drama op sociale media geen nieuwswaarde hebben.

Maar dan krijgt er eens één zo'n trol lik op stuk van DVL en de hele media staan op hun achterste poten.



Dat is hetzelfde soort negatieve publiciteit die Trump ook vaak opzoekt en krijgt.
Net zoals bij Trump denk ik niet dat het netto-resultaat voor DVL negatief is.

Al bij al is hij bekend geworden dankzij een demoniserende Pano reportage.

Er is wel een bovengrens aan de grootte van de achterban die hij op die manier kan verzamelen. DVL is een briljant communicator, maar hij zal net zoals destijds Wilfried Martens ooit eens moeten omschakelen van enfant terrible naar een iets meer mainstream figuur. Hij moet geen nieuwe Martens worden maar ik denk eerder aan Sam Van Rooy of Gerolf Annemans.

Daar zou Trump trouwens ook baat bij hebben maar zijn impulsief temperament zit hem in de weg.



De sneer van DVL heeft wel pedagogische impact gehad want ze heeft haar tweet verwijderd:

https://twitter.com/DVanLangenhove/s...96870373953539

Misschien zit het meisje toch niet helemaal op één lijn met de "Fat acceptance movement"?

Goed voor haar.
Ik heb DVL nooit echt gevolgd, kende hem enkel van die Pano reportage, die hem groot maakte. Groot blijven moet hij nu zelf doen.
Maar volgens 'n A'damse vriendin van me is hij daar goed mee bezig. Hij werd 'n paar keer uitgenodigd bij Jenssen, samen met Thierry Baudet.
Zij woonde elke opname bij en maakte me attent op z'n redenaarstalent.
Ik dacht - blijkbaar ten onrechte - dat hij enkel maar 'n "strak-in't-pak-zittend" (leeg) omhulsel was.
Niet dus.

Goed van haar ze wil blijkbaar toch niet al die (negatieve) aandacht, niet iedereen heeft daar de schouders voor om (bagger te) dragen.

Ik verdenk Trump er zelfs stiekem van dat hij daarop drijft, dat al die shitbagger hem nog vastberadener maakt.


Ik heb Dries trouwens net terug op 't rechte pad gebracht met dat statistieken-plaatje van Universalia.




Even terzijde; wat is dat toch met dat ongezonde vette lijven promoten?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 14:40   #51
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Geachte heren

Bij dezen worden jullie voor jullie weerwoorden hartelijk bedankt. Ik kan voorlopig nog niets over het goed Nederlandstalige woord "schaamrood" terugvinden. Gelieve meer uitleg.

Bovendien zijn jullie wederwoorden op hun beurt met vreemde woorden of bestanddelen bevuild:

schrijven (scribere) = opstellen
spits (Spitz) = scherp
vorm (forma) = gedaante, Wordt er trouwens niet "spitsvondig" (= scherpzinnig) bedoeld?
tekst (texte) = bewoording, opstel
fout (faute) = vergissing, misslag, misser

Oer- (Hoogduits voorvoegsel Ur-) tegenover Nederlandstalig Oor-
risico = gevaar
natuurlijk (nature) = vanzelfsprekend, van eigens (gewestelijk)
expert = vakkundige
pijnlijk (poena) = zeer doend, onaangenaam, smart

Verder heb ik nooit beweerd een geleerde mens of vakkundige te zijn.
Bovendien ben ik namelijk niet tevreden over de kleine en nieuwe knoppen op mijn aanraakbord (toetsenbord, toets < touche / keyboard). Hierdoor bega ik nogal veel vergissingen. Nogmaals bedankt om mij hierop te wijzen. Elke dag bijleren!

Trouwens dit bericht doet me terugdenken aan een ander voorval waarbij een te dik Antwerps meisje na het eten van een … zucht... pannekoek op de afrekening "dikzak" werd geheten (zak < Lat. saccus). Ook in dit geval werd het dikkerdje verdedigd. Vetzucht is trouwens een groter vraagstuk bij wijven. Hoe zou dit toch kunnen komen? Ik zou misschien nog een grote vriend van Dhr. Van Langenhove kunnen worden maar hij heeft het verbrod. Hij liet een onwaar bericht verschijnen uit "Calais" . Dit moest uiteraard KALES geweest zijn. Ik heb Dhr. Dries Van Langenhove (Monsieur André de Longecourt) hierop pogen te wijzen, jammer genoeg zonder weerwoord...

In de bovenstaande bewoording heb ik met opzet een valstrik gezet. Wie hapt er toe?

Hoogachtend
De nieuwe spelling van pannekoek is al 'n hele tijd pannenkoek.

En wagenwijd is 1 woord, wagen & wijd worden dus eigenlijk, feitelijk aan elkaar vast geschreven.

Ik wil natuurlijk niet aan taalschamen doen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 14:44   #52
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Vrouwen mogen de Westerse mannen totaal onderschijten, uitdagen en pesten.
En wij mannen moeten over ons laten lopen?
Geen denken aan.

Dat Fientje maar eens naar Molenbeek waggelt en daar tijdens de Ramadan vraagt of er spek genoeg is voor vanavond.

Dat zal Dikke Fien niet doen, omdat ze weet dat er gevolgen zullen zijn.
Cru gezegd, maar zo is 't verdorie!

Links lange-tenen-borderline-trienenvolk kan je enkel maar met de realiteit om de oren slaan, want ze hebben nooit geleerd of ondervonden hoe de echte wereld werkt.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 14:46   #53
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Cru gezegd, maar zo is 't verdorie!

Links lange-tenen-borderline-trienenvolk kan je enkel maar met de realiteit om de oren slaan, want ze hebben nooit geleerd of ondervonden hoe de echte wereld werkt.
Cru
1) Bar 2) Barbaars 3) Beledigend 4) Bot 5) Buitenmatig 6) Erg 7) Grof 8) Hard 9) Hard, zonder rekening te houden met de ander 10) Hardvochtig 11) Harteloos

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 15:12   #54
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
De nieuwe spelling van pannekoek is al 'n hele tijd pannenkoek.

En wagenwijd is 1 woord, wagen & wijd worden dus eigenlijk, feitelijk aan elkaar vast geschreven.

Ik wil natuurlijk niet aan taalschamen doen.
Geachte heer

U hebt de valstrik gevonden. Pannenkoek werd inderdaad tot 1995 als "pannekoek" weergegeven (zonder tussen -n-). U hebt daarom een dagje vrije zonneschijn gewonnen (ook zonder tussen -n- als versteende uitdrukking) .

De ware bedoeling van dit laatste was om een schare van taalkundigen te honen. Bepaalde lieden die steeds de vinger op andermans spellingsvergissingen wijzen terwijl ze zich in het Nederlands van heel wat vreemde woorden of bestanddelen bedienen.

feitelijk (fait) = (daad)werkelijk

In een voorgaand bericht heb ik uitgelegd dat bijna alle woorden, beginnende met F-, on-Nederlands zijn.

https://forum.politics.be/showthread.php?p=9344767

Bovendien zouden getallen tot en met honderd in niet-wiskundig verband voluit dienen weergegeven te worden (dus "één" in stede van "1").

Besluit: Dergelijk dikke mensen zijn net als Walen, woonachtig in het Vlaams Gewest, die geen Nederlands willen leren. Eet geen pannenkoeken maar bv. havermout met geklutste eieren en ooft.

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 15:21   #55
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
De nieuwe spelling van pannekoek is al 'n hele tijd pannenkoek.

En wagenwijd is 1 woord, wagen & wijd worden dus eigenlijk, feitelijk aan elkaar vast geschreven.

Ik wil natuurlijk niet aan taalschamen doen.
Soms schrijf ik opzettelijk pannekoek omdat ik pannenkoek zo onnozel vind.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 15:23   #56
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Geachte heren

In bepaalde beschavingen wordt er, behalve in de echt, tussen volwassen mannen en vrouwen niet gepraat ongeacht hun lichaamsgesteldheid. Ik heb al begrepen waarom vooraleer Molenbeek in grote mate door deze beschavingen overspoeld werd.

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 15:36   #57
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Soms schrijf ik opzettelijk pannekoek omdat ik pannenkoek zo onnozel vind.
Daar is ook niks mis mee.
Even de taalunie zelf citeren (of is het quoten ?)

Citaat:
De spelling volgens het Groene Boekje is verplicht voor de overheid en het onderwijs in België en Nederland. Als u niet tot die doelgroepen behoort, kunt u in principe spellen zoals u wilt. In de praktijk kiezen de meeste mensen ervoor om de officiële spelling te volgen.
https://www.taaltelefoon.be/sites/de...op_een_rij.pdf

en

Citaat:
De meeste taalgebruikers volgen deze officiële spelling, ook al zijn ze daartoe niet verplicht en al worden overtredingen niet bestraft. Ze doen dat omdat spelfouten de aandacht van de lezer afleiden en omdat een correcte spelling in onze maatschappij door velen gezien wordt als een teken van zorgvuldigheid en kwaliteit. En ook omdat ze er zelf baat bij hebben dat in alle Nederlandse teksten dezelfde spelling wordt gevolgd. Alleen in die omstandigheden kunnen taalgebruikers het systeem optimaal leren en gebruiken.

Toch is spellen, zelfs met een stel duidelijke regels, niet eenvoudig. Het zal ook nooit eenvoudig worden, want het gaat erom een klanksysteem om te zetten in een schriftsysteem. Die twee zijn zo verschillend van aard dat het onmogelijk is om deze omzetting zonder inconsistenties tot stand te brengen. Dat probleem doet zich met name voor bij uitheemse woorden. Hun schrijfwijze roept het oorspronkelijke klanksysteem op en dat leidt vaak tot resultaten waar taalgebruikers moeite mee hebben. Squashen en skiën zijn redelijk bekende sporten, maar de schrijfwijze van ik squashte en ik skiede zal niet voor iedereen direct volgen uit de regels voor het Nederlands, net zomin als de schrijfwijze van een Bordeauxs café, een karbonadetje of karbonaadje.
https://woordenlijst.org/leidraad/leidraad_inleiding
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 16:54   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is een beetje raar. Want als wetgever kan je jezelf potentieel telkens buiten de dwang van de wet plaatsen in de wetten die je stemt. Je moet het gewoon maar expliciet in de wet schrijven. Maar aangezien dat evident is, en gewoon maar veel meer inkt zou betekenen voor een evidentie, vind ik het logischer dat, aangezien die mogelijkheid er is, dat wetgevers uiteraard de wet niet op zichzelf toegepast moeten zien, aangezien ze die evengoed hadden kunnen schrijven op die manier. Dat ze dat niet gedaan hebben, komt gewoon uit "traditie" laat ons zeggen.

Waarom ben je immers wetgever ? Om van de privileges van het kunnen opleggen van uw wil aan anderen kunnen te profiteren he. Je moet dat willen inzien, en dan is het evident dat de bedoeling van wetten, die dienen om het volk te onderdrukken, toch uiteraard niet op de onderdrukkers van toepassing moeten zijn. De boer gaat zichzelf niet melken en slachten he.
Neen, hoor, "de" politicus is niet "de" wetgever. De wetgevende macht is immers het parlement. Niet de individuele politicus.

Ook al heeft het geheel van verkozenen de macht op de wet bij meerderheid te veranderen, ieder lid van de wetgevende macht hoort de wet te volgen en heeft geen enkel recht om zich boven de wet te verheffen.

Of denkt u dat een verkozene ongestraft een moord kan plegen? Denk dan eens aan de zaak-Wesphael.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 16:55   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Wij doen hier constant niet anders dan elkaar terechtwijzen. Zelfs Van Langenhove mag dat van mij op de sociale media. Hij is dan op zijn beurt terechtgewezen door andere politici en burgers. En dat mag van mij ook. Als ik bepaalde reacties hier lees zijn er die vinden dat de reactie van Dries moet kunnen, maar de reacties daarop niet. Die gedachtengang begrijp ik niet.

Ik vond trouwens de steek van dat meisje niet erg verstandig, de reactie van Dries nog onverstandiger, en de reacties daarop wel juist maar wat overspannen. Mensen zeggen al eens iets grof, en Dries nog makkelijker dan anderen.
Door de sociale media worden zaken tegenwoordig al vlug overroepen. Wat in de hitte van een debat wordt gezegd of geroepen, blijft nu veel meer nazinderen dan eertijds.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 17:03   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Afgezien van het feit dat het Nederlands helemaal niet wondermooi is (Het Nederlands is er. Zonder meer. Niet mooi of niet lelijk. Net als alle andere talen.), vind ik wel dat je ergens gelijk hebt, maar ook dat het vechten is tegen de bierkaai.
Is het dan geen gegevenheid dat mensen bepaalde talen als welluidend en mooi beschouwen en andere niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be