Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2018, 15:59   #1
kreydt
Burger
 
Geregistreerd: 9 februari 2017
Berichten: 129
Standaard Help, help ik word gek

In een van zijn schrijfsel laat P.G. Wodehouse een personage gek worden doordat hij zich de vraag stelt; “ Wat gebeurt er wanneer een vlieg frontaal tegen een trein botst?” De vraag klinkt natuurlijk als pure waanzin maar….. In essentie komt het erop neer; ‘wat gebeurt er als twee lichamen frontaal tegen elkaar botsen en het lichaam met de kleinste massa van richting verandert en dus op 1 ogenblik de snelheid 0 (nul) heeft?’ Om inderdaad gek van te worden want wiskundig wordt er door nul gedeeld en dat mag niet en toch gebeurt het in de reële wereld. Denk maar aan twee theoretisch on-indrukbare biljard ballen die tegen elkaar botsen .
kreydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 16:51   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Behoud van momentum en behoud van kinetische energie.

Voila.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 17:13   #3
kreydt
Burger
 
Geregistreerd: 9 februari 2017
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Behoud van momentum en behoud van kinetische energie.

Voila.
Mooi, dat is weer opgelost, graag een wiskundig antwoord.... ik ben zeker dat je vast loopt.

Laatst gewijzigd door kreydt : 29 januari 2018 om 17:14.
kreydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 18:15   #4
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

snelheid is afgelegde weg gedeeld door tijd.
snelheid nul is dus stilstand.
(Allemaal relatief tov het referentie framework natuurlijk. Als de vlieg tegen de trein plakt is zijn snelheid in het treinreferentiekader, hetgeen trouwens gelijk is aan het vliegframework, na de botsing heel de tijd nul.)
Waar wordt er dan door nul gedeeld ?
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 19:05   #5
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.620
Standaard

ik deel door 0

ik doe het hé, ik meen het

probeer mij niet tegen te houden, ik doe het

ik
deel
door
0


...


Ha!
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains

Laatst gewijzigd door Voltian : 29 januari 2018 om 19:06.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 22:52   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

Kalmte kan u redden. Gelukkig is er nog L'Hopitals regel die soms soelaas kan brengen.

Daaruit blijkt o.a. dat de lim(x->0) van sin(x)/x, alhoewel 0/0 toch 1 is.

En andere speeltjes, maar die zijn zelfs niet nodig voor deze vlieg-treinbotsing denk ik. Zie geen deling door nul hier.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 00:57   #7
kreydt
Burger
 
Geregistreerd: 9 februari 2017
Berichten: 129
Standaard

Praktisch zijn er 3 referentie kaders ( vlieg, trein en waarnemer ) die een relatie hebben. Gezien de waarnemer alleen een snelheidsvariatie observeert na de botsing ( Vtrein2=Vtrein1 – Vvlieg ) moeten het referentie kaders van de vlieg en de trein, tijdens de botsing, overeen komen. Dit impliceert dat als er een factor nul wordt in een kader ook in het andere kaders een factor nul moet voorkomen. Het kader van de waarnemer neemt tijdens de botsing geen verschil in snelheid waar, dus kan in zijn kader alleen de tijd = nul zijn. Nu is de tijd juist de bindende factor voor de 3 kaders en zijn de snelheden ook gelijk aan nul tijdens de botsing. dwz de trein staat tijdens de botsing stil in zijn kader.
Met zuiver mechanica; Zet het vectoriele snelheidsverloop van de vlieg in een grafiek uit tov de tijd. Tijdens de botsing gaat de vlieg-snelheid plots over naar de trein-snelheid …. De versnelling is oneindig dwz alleen mogelijk door te delen door nul ( delta t = 0 ) en dat mag dan weer niet

Volian; verhuis naar mijn gemeente, hier is nog plaats in de kleuterklas.
kreydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 09:20   #8
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.620
Standaard

Ik deel door nul... et alors?

Wie zegt dat dat niet mag? Blaise Pascal?

Een kwadraat van een getal is altijd een positief getal, en toch bestaat er zoiets als imaginaire getallen...

Wat nu?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 14:48   #9
kreydt
Burger
 
Geregistreerd: 9 februari 2017
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Kalmte kan u redden. Gelukkig is er nog L'Hopitals regel die soms soelaas kan brengen.

Daaruit blijkt o.a. dat de lim(x->0) van sin(x)/x, alhoewel 0/0 toch 1 is.

En andere speeltjes, maar die zijn zelfs niet nodig voor deze vlieg-treinbotsing denk ik. Zie geen deling door nul hier.
l'hopitalse regels worden toegepast op de afgeleiden van functies en zijn in dit geval niet van toepassing omdat het enkel om dimensionaire eenheden gaat ( tijd, lengte )

de meest aanvaarbare verklaring is dat een ideale en theoretische botsing gewoon weg niet kan bestaan, ( singuliere toestanden uitgezonderd, maar dat zijn zuiver wiskundige speeltjes waarmee men zelfs tijdreizen kan organiseren ) en hierdoor is de vectoriele berekening van de botsing tussen twee biljardballen, die je zeker in de natuurkunde lessen hebt moeten leren, op zijn minst onnauwkeurig.
kreydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 14:57   #10
kreydt
Burger
 
Geregistreerd: 9 februari 2017
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik deel door nul... et alors?

Wie zegt dat dat niet mag? Blaise Pascal?

Een kwadraat van een getal is altijd een positief getal, en toch bestaat er zoiets als imaginaire getallen...

Wat nu?
1 er zijn regels waaraan je, je moet houden
2 appelen en peren vergelijken is niet aan de orde - juist, het kwadraat van een reëel getal is positief. maar imaginaire getallen beschrijven een punt in een twee dimensionaal stelsel.
kreydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 17:03   #11
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kreydt Bekijk bericht
1 er zijn regels waaraan je, je moet houden
2 appelen en peren vergelijken is niet aan de orde - juist, het kwadraat van een reëel getal is positief. maar imaginaire getallen beschrijven een punt in een twee dimensionaal stelsel.


Loving this

In welke bijbel staat dat ik niet mag delen door 0?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 20:13   #12
droge humor kassa404
Burger
 
Geregistreerd: 15 oktober 2011
Berichten: 181
Standaard

in theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in praktijk is er wel degelijk verschil.

En, een biljartbal is altijd indrukbaar, als je maar hard genoeg drukt ...
droge humor kassa404 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 20:32   #13
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kreydt Bekijk bericht
In een van zijn schrijfsel laat P.G. Wodehouse een personage gek worden doordat hij zich de vraag stelt; “ Wat gebeurt er wanneer een vlieg frontaal tegen een trein botst?” De vraag klinkt natuurlijk als pure waanzin maar….. In essentie komt het erop neer; ‘wat gebeurt er als twee lichamen frontaal tegen elkaar botsen en het lichaam met de kleinste massa van richting verandert en dus op 1 ogenblik de snelheid 0 (nul) heeft?’ Om inderdaad gek van te worden want wiskundig wordt er door nul gedeeld en dat mag niet en toch gebeurt het in de reële wereld. Denk maar aan twee theoretisch on-indrukbare biljard ballen die tegen elkaar botsen .
REALITY > wiskundig gezever
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 20:43   #14
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kreydt Bekijk bericht
Praktisch zijn er 3 referentie kaders ( vlieg, trein en waarnemer ) die een relatie hebben. Gezien de waarnemer alleen een snelheidsvariatie observeert na de botsing ( Vtrein2=Vtrein1 – Vvlieg ) moeten het referentie kaders van de vlieg en de trein, tijdens de botsing, overeen komen. Dit impliceert dat als er een factor nul wordt in een kader ook in het andere kaders een factor nul moet voorkomen. Het kader van de waarnemer neemt tijdens de botsing geen verschil in snelheid waar, dus kan in zijn kader alleen de tijd = nul zijn. Nu is de tijd juist de bindende factor voor de 3 kaders en zijn de snelheden ook gelijk aan nul tijdens de botsing. dwz de trein staat tijdens de botsing stil in zijn kader.
Met zuiver mechanica; Zet het vectoriele snelheidsverloop van de vlieg in een grafiek uit tov de tijd. Tijdens de botsing gaat de vlieg-snelheid plots over naar de trein-snelheid …. De versnelling is oneindig dwz alleen mogelijk door te delen door nul ( delta t = 0 ) en dat mag dan weer niet

Volian; verhuis naar mijn gemeente, hier is nog plaats in de kleuterklas.
Hmm, ik denk niet dat ik jouw redering volg.

Waarom zou men door nul moeten delen?

Waarom is de versnelling oneindig?


En vlieg die tegen een trein botst zal een zeer grote versnelling ondergaan, maar die is niet oneindig. Want als dit zo zou zijn dan is er een oneindige kracht nodig, de vlieg weegt namelijk weinig maar dit is niet nul. Dus de trein zou een oneindige kracht op de vlieg moeten uitoefenen maar de trein kan dit niet en dus zou de trein dan tegen de vlieg botsen en niet omgekeerd.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 21:27   #15
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Om dit vraagstuk op te lossen kom ik info te kort.
Zoals bvb: riep de vlieg "allahu akbar" alvorens tegen de trein te vliegen?
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 09:01   #16
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.620
Standaard

it's a free world; iedereen mag door 0 delen als hij/zij dat wil
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be