Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Particulier vuurwerk tijdens de nieuwjaarnacht
is te gevaarlijk en moet geheel altijd en overal verboden worden 15 34,88%
kan enkel op open ruimten buiten de bebouwde kom 7 16,28%
moet toegelaten blijven, maar met duidelijkere en strengere reglementering 8 18,60%
is OK en er moet niets aan de wetgeving veranderen 13 30,23%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 januari 2012, 22:43   #1
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard Vuurwerk verbieden (voor en door particulieren) in de toekomst

Vuurwerk voor en door particulieren. Het zorgde de jongste dagen (en ook vandaag nog met Nieuwjaarsdag) voor heel wat overlast in vele buurten, wordt het niet eens tijd voor een algemeen verbod in heel het land? Is het echt zo verantwoord onbekwame, dronken, onervaren of gewoonweg leeghoofdige mensen vuurwerk te laten afschieten in de nacht van oud naar nieuw? Ik zie er de meerwaarde niet van in en pleit dan ook voor een algemeen verbod. Zulk afsteken van vuurwerk (zeker in dichtbewoonde gebieden) heeft immers heel wat nadelen:

- gevaar op brandwonden voor de 'ontstekers' zelf (al kan ik daar maar weinig compassie mee hebben)
- gevaar op woningbranden door inslaan van projectielen bovenop of tegen woningen
- een immense rookontwikkeling in de straten
- veel geluid, men jaagt dieren schrik aan en het is ook niet zo leuk voor bijvoorbeeld hart- of zenuwpatiënten
- 'klein' krapuul dat het nodig vindt al dagen ervoor of de dagen na Nieuwjaar nog met bommetjes in het rond te smijten of hier en daar nog eens een pijltje af te schieten.

Een andere nieuwe plaag zijn het oplaten van 'Thaise lampions' door feestvierders. Dit zijn in feite brandende vuurballen die men de lucht in laat gaan, maar die kunnen neerstorten op daken van huizen, auto's, balkons van flatgebouwen etc. en alzo veel brandschade kunnen veroorzaken. Zelfs het luchtverkeer kan hier hinder van ondervinden. Ook dit nieuwe fenomeen moet men kunnen verbieden. Het is onverantwoord dit in de lucht gelaten, meestal dan nog gedaan door feestvierders die er niets van af weten of al een glaasje teveel ophebben.

Men heeft de mogelijkheid om naar 'officieel' vuurwerk te gaan kijken, vele steden en gemeenten organiseren immers op een gecontroleerde manier (door professionals, controle van de brandweer, ...) een mooi vuurwerk dat voor iedereen toegankelijk is. Mijns inziens maakt dat particulier vuurwerk echt wel overbodig, het is ook zo mooi en zo boeiend niet als een groot professioneel vuurwerk.

Ze kunnen dus beter heel het handeltje afschaffen en vuurwerk enkel nog overlaten aan mensen die er iets van kennen en onder supervisie van een overheid e.d.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 23:06   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Stem ook, dan ben ik niet alleen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 23:14   #3
Straatplan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 januari 2012
Berichten: 20
Standaard

Mensen die vuurwerk willen verbieden vind ik persoonlijk maar zielige kleinburgers.
Het is 1 keer per jaar, 1 keer per jaar kunnen mensen genieten van vuurwerk.
En dan zijn er nog mensen die het die mensen misgunnen, daarbij zijn er ook geen goede argumenten om het te verbieden? overlast? tja, dat is er ook zonder vuurwerk hoor.
Straatplan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 23:21   #4
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Straatplan Bekijk bericht
Mensen die vuurwerk willen verbieden vind ik persoonlijk maar zielige kleinburgers.
Het is 1 keer per jaar, 1 keer per jaar kunnen mensen genieten van vuurwerk.
En dan zijn er nog mensen die het die mensen misgunnen, daarbij zijn er ook geen goede argumenten om het te verbieden? overlast? tja, dat is er ook zonder vuurwerk hoor.
Het zal uw huis maar zijn dat afvlamt door een stel onverlaten of dronken feestvierders die hun pleziertje willen hebben. Als de mensen willen genieten van vuurwerk, kunnen ze altijd naar het echte vuurwerk gaan zien in een stad of gemeente in de buurt die het organiseert. Het is gewoonweg absurd dat dit toegelaten wordt, voor het meest onnozele heb je tegenwoordig een diploma of vergunning nodig, maar voor met vuur te spelen en een potentieel risico te vormen voor de buurt, heb je blijkbaar niets nodig.

Vindt u het misschien nog kleinburgerlijk en zielig als een aantal kinders in een woningbrand omkomen veroorzaakt door wat fout afgerichte vuurpijlen van een aantal zattekl*ten die per se tijdens Nieuwjaarsnacht (dat allicht als excuus gebruiken) om wat stoer en 'interessant' te gaan doen. Wie is hier zielig ?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 23:26   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Straatplan Bekijk bericht
Mensen die vuurwerk willen verbieden vind ik persoonlijk maar zielige kleinburgers.
Het is 1 keer per jaar, 1 keer per jaar kunnen mensen genieten van vuurwerk.
En dan zijn er nog mensen die het die mensen misgunnen, daarbij zijn er ook geen goede argumenten om het te verbieden? overlast? tja, dat is er ook zonder vuurwerk hoor.
Ik ben een zielige kleinburger

Maar ik mis geen neuzen, vingers of armen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 23:30   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Die huilende kinderen, de geur van brandwonden, ...

Heerlijk.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 23:35   #7
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Fuck die lampions, die zijn aartslelijk en komen uit een cultuur waar daar nog een betekenis aan vasthangt. Hier doet iedereen maar wat.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 23:38   #8
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Straatplan Bekijk bericht
Mensen die vuurwerk willen verbieden vind ik persoonlijk maar zielige kleinburgers.
Het is 1 keer per jaar, 1 keer per jaar kunnen mensen genieten van vuurwerk.
En dan zijn er nog mensen die het die mensen misgunnen, daarbij zijn er ook geen goede argumenten om het te verbieden? overlast? tja, dat is er ook zonder vuurwerk hoor.
Wedden dat ge den eersten zijt om uw buur voor de rechtbank te dagen omdat er een brandende vuurpijl op uw auto gevallen is?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 23:47   #9
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Goed Idee , zeer goed Idee . want ...... de armsten geven meest geld uit ( geld afkomstig van uitkeringen) aan vuurwerk Ik stel voor dat ze het vuurwerk pas verbieden in 2013 , en in 2012 enkel verkopen in pouder vorm , dat je moet oprollen in briefjes van 20 en 50 € , om zo aan te steken . dan zullen de dommerikken mogelijk begrijpen dat ze met een idioote geldverspilling bezig zijn .

Mag ik er nog aan toevoegen dat ik meteen ook het grote vuurwerk voor oorlogje spelen voor de vechterslandjes zou verbieden . of beter de fabrikatie stoppen .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 23:56   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Goed Idee , zeer goed Idee . want ...... de armsten geven meest geld uit ( geld afkomstig van uitkeringen) aan vuurwerk
Tuurlijk, om te oefenen voor de revolutie



Citaat:
Ik stel voor dat ze het vuurwerk pas verbieden in 2013 , en in 2012 enkel verkopen in pouder vorm , dat je moet oprollen in briefjes van 20 en 50 € , om zo aan te steken . dan zullen de dommerikken mogelijk begrijpen dat ze met een idioote geldverspilling bezig zijn .
A ja want uw briefjes van 200€ zult ge liever aan uw volgend failliet opmaken


Citaat:
Mag ik er nog aan toevoegen dat ik meteen ook het grote vuurwerk voor oorlogje spelen voor de vechterslandjes zou verbieden . of beter de fabrikatie stoppen
Eindelijk een praktisch voorstel
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 00:33   #11
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben een zielige kleinburger

Maar ik mis geen neuzen, vingers of armen
Ik sluit me daar volledig bij aan ! Probleem is dat het huis of de auto meestal afbrandt van mensen die er totaal niets mee te maken hebben. Als ze hun eigen kot in brandsteken of zichzelf verbranden, spijtig, maar wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten (in dit geval eens letterlijk verwoord).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 00:35   #12
marram
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 november 2009
Berichten: 207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik sluit me daar volledig bij aan ! Probleem is dat het huis of de auto meestal afbrandt van mensen die er totaal niets mee te maken hebben. Als ze hun eigen kot in brandsteken of zichzelf verbranden, spijtig, maar wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten (in dit geval eens letterlijk verwoord).
En wat vindt ge van de kijk van Klarekijk?
marram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 00:45   #13
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

A ja want uw briefjes van 200€ zult ge liever aan uw volgend failliet opmaken


K'ga er stenen mee kopen , en niet om naar uwe kop te gooien , want ik ben niet zo verwenselijk.
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 00:46   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik sluit me daar volledig bij aan ! Probleem is dat het huis of de auto meestal afbrandt van mensen die er totaal niets mee te maken hebben. Als ze hun eigen kot in brandsteken of zichzelf verbranden, spijtig, maar wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten (in dit geval eens letterlijk verwoord).
Bloedgevaarlijk, die vuurwerkfabrieken ook. Zie wat in Nederland gebeurd is. Ook die in Antwerpen is vroeger eens ontploft - die stond in het centrum.

Een verbod zou de fabricage ernstig doen krimpen
En de illegale huisproductie
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 00:47   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht


K'ga er stenen mee kopen , en niet om naar uwe kop te gooien , want ik ben niet zo verwenselijk.
Nee, ge valt alleen de armlastigen lastig
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 00:51   #16
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Wie dat wil verbieden is inderdaad een zielige, enorm verzuurde kleinburger.

De reglementering moet niet verstrengen maar versoepelen.
Ten eerste staat de limiet per huisgezin op 1kg pyrotechnisch sas.
Dat zijn dus 4 van deze blokjes (elk 250 gram pyrotechnisch sas):



Daar heb je exact 2 minuten plezier aan.
In Nederland staat de limiet op 10kg brutogewicht.
In Duitsland is het ongelimiteerd.
Dus weg met die onzinnige, belachelijke 1kg regeling.

Ten tweede zou men het beleid niet aan de gemeente moeten overlaten.
Sommige gemeenten hebben het afsteken van vuurwerk verboden.
Dit is belachelijk aangezien deze producten overal vrij te koop zijn.
Ondanks dat je vuurwerk overal vrij kan kopen zou men het gebruik ervan zowaar gaan verbieden of moet je een vergunning aanvragen bij de gemeente.
Roep over heel België een tijdstip uit wanneer het legaal is om vuurwerk af te steken.
In Nederland is dat van 10u 's morgens tot 2u 's nachts op 31 december.
In België zou het ruim voldoende zijn om het te gedogen tussen 22u en 1u op 31 december. In Gent bijvoorbeeld is dit het geval, chapeau!

Ten derde zegt men dat vuurwerk enkel zou mogen afgestoken worden door professionals. Het consumentenvuurwerk in België is voorzien van een Belgisch keuringsnummer. Sinds vorig jaar zelfs met een Europese CE-markering. Dit wil zeggen dat dit vuurwerk testen heeft ondergaan en veilig voor gebruik bevonden is voor particulieren. Er is helemaal geen diploma voor nodig. Blokken moet je verstevigen door aan minstens 2 zijden een baksteen of iets dergelijks te plaatsen. Vuurpijlen moet je uit een BUIS afschieten die in de grond gestoken is of in een rekje, zeker niet uit een fles. De stok moet voor minstens twee derden in de buis zitten en zal dan mooi recht opstijgen. Die stok moet natuurlijk ook naar beneden komen en daar zit hem meestal het probleem. Daarop kom ik terug in puntje 4. De verkoper heeft natuurlijk ook de verantwoordelijkheid om aan zijn klanten uit te leggen hoe alles veilig moet ontstoken worden. Daar wil het soms nog weleens mislopen. Op elk stuk vuurwerk staat echter een duidelijke, Nederlandstalige gebruiksaanwijzing met o.a. afstanden die mensen moeten aanhouden.

Ten vierde, over de overlast en de "leeghoofdige dronken mensen" die vuurwerk afsteken. Het mag natuurlijk voor zichzelf spreken dat niet iedere liefhebber een leeghoofdige domme dronken aap is die niet begaan is met de veiligheid van zijn medemensen. Wat men eens moeten leren begrijpen is dat je op alle vlakken varkens van mensen hebt die het lopen te verzuren voor de meerderheid en die een goed pak slaag verdienen. Ik vind het ook niet kunnen dat ze dagen en dagen ervoor en erna nog lopen te knallen. Maar als dat gaat om maar enkele knalletjes moet je dat probleem ook niet gaan opblazen. Zo een ramp is dat allemaal niet. Als ze enkele dagen erna of ervoor een knallertje of 2 aflaten of een vuurpijl, dan noem ik dat toch beperkte leefbare overlast.
Vuurwerk moet afgestoken worden op ruime plaatsen, dat lijkt mij allemaal logisch maar toch heb je apen die het lekker tussen de huizen doen. Vooral bij vuurpijlen is dat een probleem, want die stok valt dan meestal bij de buren. Wat ik enorm dom vind is dat de tegenstanders van vuurwerk zich vooral gaan baseren op die enkele kerels die zich misdragen. De meerderheid gaat namelijk correct met vuurwerk om. Hoe ik dat weet? Ik hoor in het nieuws weinig tot niets over ongevallen met vuurwerk.

Mensen moeten eens begrijpen hoe dom ze wel niet zijn om vuurwerk te willen verbieden. Gaan we ook speakers verbieden omdat mijn buurman elke dag op een torenhoog volume naar muziek zit te luisteren? Nee natuurlijk niet. Je moet het product niet de schuld geven, wel de gebruiker. Moet je vuurwerk verbieden omwille van enkele rotte appels? Absoluut niet! Ga met die mensen spreken of bel de politie als ze zich ernstig misdragen. Steken ze in hun veel te kleine tuintje vuurpijlen af en vallen de stokken in jouw tuin? Dien een klacht in! Ik ben als liefhebber tegen vuurpijlen en gebruik ze dan ook niet.

Wat mensen ook moeten beseffen is dat als vuurwerk verboden zou worden, je een enorme illegale markt zal krijgen. Dan krijg je ongekeurd vuurwerk dat veel meer kracht heeft, veel harder knalt en ook onveiliger is. Dit is momenteel het geval in Nederland. Volgens de Nederlanders is het consumentenvuurwerk namelijk niet zwaar genoeg naar hun behoeften.

Tot slot nog het belangrijkste.
Het afsteken van vuurwerk door particulieren is maar 1 maal per jaar.
Dat noem ik toch wel zeer beperkte overlast. Ik heb te maken gehad met een buurman die op een extreem luid volume naar muziek zat te luisteren. Dit was elke dag het geval, uren aan een stuk. Gelukkig heb ik dat kunnen oplossen met drastische middelen. Misgun alstublieft de mensen hun plezier niet als het maar 1 maal per jaar is. Zelfs al zou je voor en na 31 december nog hier en daar een knalletje horen. Laat ons zeggen dat je nu en dan een knal zou horen gedurende 14 dagen. Dat vind ik heel goed meevallen. En anders drink je maar een glaasje azijn van de blauwe hand.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 00:56   #17
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nee, ge valt alleen de armlastigen lastig
En wat verstaat U onder armlastigen ?
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 00:57   #18
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Straatplan Bekijk bericht
Mensen die vuurwerk willen verbieden vind ik persoonlijk maar zielige kleinburgers.
Het is 1 keer per jaar, 1 keer per jaar kunnen mensen genieten van vuurwerk.
En dan zijn er nog mensen die het die mensen misgunnen, daarbij zijn er ook geen goede argumenten om het te verbieden? overlast? tja, dat is er ook zonder vuurwerk hoor.
1 keer per jaar mag men dus vuurwerk naar jouw kop slingeren, aan je hond zijn staart binden, je kot of auto in vlammen doen opgaan ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 00:58   #19
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Wie dat wil verbieden is inderdaad een zielige, enorm verzuurde kleinburger.

De reglementering moet niet verstrengen maar versoepelen.
Ten eerste staat de limiet per huisgezin op 1kg pyrotechnisch sas.
Dat zijn dus 4 van deze blokjes (elk 250 gram pyrotechnisch sas):



Daar heb je exact 2 minuten plezier aan.
In Nederland staat de limiet op 10kg brutogewicht.
In Duitsland is het ongelimiteerd.
Dus weg met die onzinnige, belachelijke 1kg regeling.

Ten tweede zou men het beleid niet aan de gemeente moeten overlaten.
Sommige gemeenten hebben het afsteken van vuurwerk verboden.
Dit is belachelijk aangezien deze producten overal vrij te koop zijn.
Ondanks dat je vuurwerk overal vrij kan kopen zou men het gebruik ervan zowaar gaan verbieden of moet je een vergunning aanvragen bij de gemeente.
Roep over heel België een tijdstip uit wanneer het legaal is om vuurwerk af te steken.
In Nederland is dat van 10u 's morgens tot 2u 's nachts op 31 december.
In België zou het ruim voldoende zijn om het te gedogen tussen 22u en 1u op 31 december. In Gent bijvoorbeeld is dit het geval, chapeau!

Ten derde zegt men dat vuurwerk enkel zou mogen afgestoken worden door professionals. Het consumentenvuurwerk in België is voorzien van een Belgisch keuringsnummer. Sinds vorig jaar zelfs met een Europese CE-markering. Dit wil zeggen dat dit vuurwerk testen heeft ondergaan en veilig voor gebruik bevonden is voor particulieren. Er is helemaal geen diploma voor nodig. Blokken moet je verstevigen door aan minstens 2 zijden een baksteen of iets dergelijks te plaatsen. Vuurpijlen moet je uit een BUIS afschieten die in de grond gestoken is of in een rekje, zeker niet uit een fles. De stok moet voor minstens twee derden in de buis zitten en zal dan mooi recht opstijgen. Die stok moet natuurlijk ook naar beneden komen en daar zit hem meestal het probleem. Daarop kom ik terug in puntje 4. De verkoper heeft natuurlijk ook de verantwoordelijkheid om aan zijn klanten uit te leggen hoe alles veilig moet ontstoken worden. Daar wil het soms nog weleens mislopen. Op elk stuk vuurwerk staat echter een duidelijke, Nederlandstalige gebruiksaanwijzing met o.a. afstanden die mensen moeten aanhouden.

Ten vierde, over de overlast en de "leeghoofdige dronken mensen" die vuurwerk afsteken. Het mag natuurlijk voor zichzelf spreken dat niet iedere liefhebber een leeghoofdige domme dronken aap is die niet begaan is met de veiligheid van zijn medemensen. Wat men eens moeten leren begrijpen is dat je op alle vlakken varkens van mensen hebt die het lopen te verzuren voor de meerderheid en die een goed pak slaag verdienen. Ik vind het ook niet kunnen dat ze dagen en dagen ervoor en erna nog lopen te knallen. Maar als dat gaat om maar enkele knalletjes moet je dat probleem ook niet gaan opblazen. Zo een ramp is dat allemaal niet. Als ze enkele dagen erna of ervoor een knallertje of 2 aflaten of een vuurpijl, dan noem ik dat toch beperkte leefbare overlast.
Vuurwerk moet afgestoken worden op ruime plaatsen, dat lijkt mij allemaal logisch maar toch heb je apen die het lekker tussen de huizen doen. Vooral bij vuurpijlen is dat een probleem, want die stok valt dan meestal bij de buren. Wat ik enorm dom vind is dat de tegenstanders van vuurwerk zich vooral gaan baseren op die enkele kerels die zich misdragen. De meerderheid gaat namelijk correct met vuurwerk om. Hoe ik dat weet? Ik hoor in het nieuws weinig tot niets over ongevallen met vuurwerk.

Mensen moeten eens begrijpen hoe dom ze wel niet zijn om vuurwerk te willen verbieden. Gaan we ook speakers verbieden omdat mijn buurman elke dag op een torenhoog volume naar muziek zit te luisteren? Nee natuurlijk niet. Je moet het product niet de schuld geven, wel de gebruiker. Moet je vuurwerk verbieden omwille van enkele rotte appels? Absoluut niet! Ga met die mensen spreken of bel de politie als ze zich ernstig misdragen. Steken ze in hun veel te kleine tuintje vuurpijlen af en vallen de stokken in jouw tuin? Dien een klacht in! Ik ben als liefhebber tegen vuurpijlen en gebruik ze dan ook niet.

Wat mensen ook moeten beseffen is dat als vuurwerk verboden zou worden, je een enorme illegale markt zal krijgen. Dan krijg je ongekeurd vuurwerk dat veel meer kracht heeft, veel harder knalt en ook onveiliger is. Dit is momenteel het geval in Nederland. Volgens de Nederlanders is het consumentenvuurwerk namelijk niet zwaar genoeg naar hun behoeften.

Tot slot nog het belangrijkste.
Het afsteken van vuurwerk door particulieren is maar 1 maal per jaar.
Dat noem ik toch wel zeer beperkte overlast. Ik heb te maken gehad met een buurman die op een extreem luid volume naar muziek zat te luisteren. Dit was elke dag het geval, uren aan een stuk. Gelukkig heb ik dat kunnen oplossen met drastische middelen. Misgun alstublieft de mensen hun plezier niet als het maar 1 maal per jaar is. Zelfs al zou je voor en na 31 december nog hier en daar een knalletje horen. Laat ons zeggen dat je nu en dan een knal zou horen gedurende 14 dagen. Dat vind ik heel goed meevallen. En anders drink je maar een glaasje azijn van de blauwe hand.
OK dan , steek die doos dan af in een moskee , dan doe je in een klap iets nuttig
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 01:00   #20
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Tot slot nog het belangrijkste.
Het afsteken van vuurwerk door particulieren is maar 1 maal per jaar.
Eigenlijk klopt dat wel. Als maar een keer per jaar onschuldige kindertjes hun oogjes uitgeschoten worden en kleinzielig burgers hun huizen in vlammen zien opgaan omdat de primitivo's dan eens een stijve kunnen krijgen als ze kleurige sterretjes zien, dan valt dat nog best mee.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be