Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2012, 19:25   #41
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Prima! Stemmen met een potlood is een goede zaak. Ik vetrouw die 'electronische' stemming voor geen bal.
Juist bij met potlood stemmen kan men frauderen. een streepje trekken op een stembrief en hij is ongeldig!
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:26   #42
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Prima! Stemmen met een potlood is een goede zaak. Ik vetrouw die 'electronische' stemming voor geen bal.
²
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:28   #43
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Juist bij met potlood stemmen kan men frauderen. een streepje trekken op een stembrief en hij is ongeldig!
De kans is zeer klein hiertoe. Bovendien is het klein bier in vergelijking van de mogelijke en niet te controleren fraude bij stemcomputers.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zeik, zeik, zeik.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:32   #44
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waarom zou dat beschamend zijn? Ik heb tot heden nog nooit elektronisch gestemd. EN ik hou dat liever zo.

Ik heb twee redenen om voorstander te zijn van stemmen met potlood.

1 Met computer is het voor de gewone eenvoudige burger veel moeilijker zo niet onmogelijk om te kunnen controleren of alles correct verloopt en geteld wordt.

2 Er zijn nog te veel mensen die onvoldoende op de hoogte zijn van te werken met computers. Zij moeten zich laten bijstaan. Hetgeen de kansen op misbruiken vergroot.
Zucht..

Ook met de klassieke manier is het moeilijk of onmogelijk dit te controleren. Er is geen ENKEL onfeilbaar systeem en alles is even manipuleerbaar.

Er zijn weken voor elke verkiezingen mogelijkheden zat om in bib, gemeente of stadhuis te gaan oefenen hoe te stemmen met de computer.
Van de meesten die zich moeten laten bijstaan zijn er ook enorm veel die op de 'sympatiekste' stemmen of zelfs niet weten waarvoor ze moeten stemmen.

Tenslotte komt het neer op de wil. Elektronisch stemmen is niet moeilijk, het vraagt geen diepgaande technische kennis om uit te voeren.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:33   #45
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk, voor al wie zijn beschamingen hier kwijt wil, een draadje geopend.

ALs eerste teazer, ik ben beschaamd:

wij gaan straks weer stemmen met potlood. Terug naar de middeleeuwen. We zijn in een tijdperk waar de onderhandelingen begonnen zonder ipad1, dat de regering gevormd was net voor de lancering van ipad3. En in dit tijdperk slaagt de belgische politiek nog geen systeem te bedenken om elektronisch te stemmen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...n-papier.dhtml
Ik ben eerder beschaamd om als Belg te worden versleten. Ik voel me helemaal geen Belg, ik voel mij Vlaming. Dat ik Vlaming ben wordt ook om de zoveel jaar door de overheid bevestigd, wanneer er moet gestemd worden mag ik in dit (democratisch) land , enkel en alleen voor een Vlaamse partij of politieker stemmen, niet voor een Belgische.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:36   #46
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik ben eerder beschaamd om als Belg te worden versleten. Ik voel me helemaal geen Belg, ik voel mij Vlaming. Dat ik Vlaming ben wordt ook om de zoveel jaar door de overheid bevestigd, wanneer er moet gestemd worden mag ik in dit (democratisch) land , enkel en alleen voor een Vlaamse partij of politieker stemmen, niet voor een Belgische.
Ik vind het fijn Belg te zijn. Mooi landje met alles erop en eraan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zeik, zeik, zeik.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:36   #47
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Informant Bekijk bericht
Pure discriminatie.
Reuma patienten kunnen geen potlood vasthouden
Die kunnen ook niet op knopjes of schermen drukken.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:37   #48
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik vind het fijn Belg te zijn. Mooi landje met alles erop en eraan.
Die alles is mij om te beginnen al een decadent koningshuis teveel.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:39   #49
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Juist bij met potlood stemmen kan men frauderen. een streepje trekken op een stembrief en hij is ongeldig!
Dat is ook juist. Bedankt om daar even op te wijzen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:42   #50
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk, voor al wie zijn beschamingen hier kwijt wil, een draadje geopend.

ALs eerste teazer, ik ben beschaamd:

wij gaan straks weer stemmen met potlood. Terug naar de middeleeuwen. We zijn in een tijdperk waar de onderhandelingen begonnen zonder ipad1, dat de regering gevormd was net voor de lancering van ipad3. En in dit tijdperk slaagt de belgische politiek nog geen systeem te bedenken om elektronisch te stemmen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...n-papier.dhtml
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad, een schaamte. Ik ben zeer blij met de elektronische stemming en wil niets meer weten van stemmen met potlood en papier.
Het is zeker onhandiger zo, al het telwerk moet manueel gebeuren en dat vraagt "vrijwilligers" die voor een aalmoes en een koffiekoek hun vrije zondag moeten opofferen.

Maar het werk is uitermate controleerbaar, bij elektronisch stemmen moet je er maar van uitgaan dat alles correct verloopt.

Nog makkelijker dan elektronisch stemmen is de verkiezingen afschaffen en dat is nog veel goedkoper
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:24   #51
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Je creëert een contradictie, want je valt de redenering aan waarbij de daden van een persoon onafhankelijk zijn van de daden van een ander.
Wat een onzin toch allemaal.
Uw daden van elke dag zijn voor een groot stuk het gevolg van daden van een ander.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:28   #52
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Nee, zoals u weet konden ze het niet aan en zijn ze er uitgestapt.
Neen, dit klopt niet, ze konden het wel aan maar ze zijn opzij gezet.
bovendien
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:32   #53
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waarom zou dat beschamend zijn? Ik heb tot heden nog nooit elektronisch gestemd. EN ik hou dat liever zo.

Ik heb twee redenen om voorstander te zijn van stemmen met potlood.

1 Met computer is het voor de gewone eenvoudige burger veel moeilijker zo niet onmogelijk om te kunnen controleren of alles correct verloopt en geteld wordt.

2 Er zijn nog te veel mensen die onvoldoende op de hoogte zijn van te werken met computers. Zij moeten zich laten bijstaan. Hetgeen de kansen op misbruiken vergroot.
Uw tweede argument is juist het eerste is onzin. Een gewone burger kan niet controleren, op geen enkele manier of het controleren correct verloopt noch op papier noch op de computer. Hij moet daarvoor vertrouwen op degene die erop toezien of zich opgeven als vrijwilliger. Bovendien heeft hij dan het probleem dat hij niet overal kan zijn, en dus slechts op een plaats kan controleren terwijl er veel kiesbureaus zijn, zelfs in 1 gemeente.
Het tweede argument weegt niet op tegen het voordeel van de burgers die worden opgeroepen om negerwerk te verrichten. Dit soort burgerplicht moet maar door werklozen verrricht worden,ambtenaren en vrijwilligers en tegen een billijke vergoeding.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:34   #54
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik vind het fijn Belg te zijn. Mooi landje met alles erop en eraan.
Jaja, je vind het fijn om heel veel belastingen te betalen.
Er is heel wat mis in dit ondemocratische onland.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:37   #55
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De kans is zeer klein hiertoe. Bovendien is het klein bier in vergelijking van de mogelijke en niet te controleren fraude bij stemcomputers.
Ik herinner mij een buurgemeente waar een overtuigde linkse rakker bij het tellen de helft van de Vlaams-Blok stemmen ongeldig maakte door er een kras op te zetten met een stukje rood potlood dat hij onder zijn nagel had gestopt. De man werd op heterdaad betrapt en mocht het gaan uitleggen bij de rechter.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:40   #56
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De kans is zeer klein hiertoe. Bovendien is het klein bier in vergelijking van de mogelijke en niet te controleren fraude bij stemcomputers.
Gezever, die programmatuur wordt onderworpen aan de nodige reviews. Bovendien worden de lijsten er niet in geprogrammeerd maar geconfigureerd. De namen van de partijen veranderen in de loop van de tijd. Niemand kan een programma schrijven dat stemmen manipuleert en daarmee door al die reviews geraken. Bovendien is zo'n programma bespottelijk eenvoudig te maken en dus ook gemakkelijk te controleren.
De federale stemming waar N-VA duidelijk heel veel won, en het Vlaams Belang kan men dezelfde redenering volgen bewijst net dat er geen fraude is geweest. Me dunkt dat de klassieke partijen eventueel de beste middelen zouden hebben om te proberen te frauderen en dat blijkbaar ofwel niet geprobeerd hebben of niet gekund hebben.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:40   #57
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waarom zou dat beschamend zijn? Ik heb tot heden nog nooit elektronisch gestemd. EN ik hou dat liever zo.

Ik heb twee redenen om voorstander te zijn van stemmen met potlood.

1 Met computer is het voor de gewone eenvoudige burger veel moeilijker zo niet onmogelijk om te kunnen controleren of alles correct verloopt en geteld wordt.
Dat is ook de exacte reden dat er in de nieuwe kiescomputers voorzien is dat iedereen een ticket krijgt met zijn uitgebrachte stem en een unieke code. Zodat een klein staal mensen die dat ticketje achteraf (ook anoniem) indienen ter controle volstaat om fraude te detecteren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
2 Er zijn nog te veel mensen die onvoldoende op de hoogte zijn van te werken met computers. Zij moeten zich laten bijstaan. Hetgeen de kansen op misbruiken vergroot.
Dat aantal is absoluut minimaal, toch in onze streken. Als er tien mensen in een stemkantoor hulp vragen is het veel.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:42   #58
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ik herinner mij een buurgemeente waar een overtuigde linkse rakker bij het tellen de helft van de Vlaams-Blok stemmen ongeldig maakte door er een kras op te zetten met een stukje rood potlood dat hij onder zijn nagel had gestopt. De man werd op heterdaad betrapt en mocht het gaan uitleggen bij de rechter.
Er zijn inderdaad ook mensen die bang hebben van de computer en een bijzitter vragen om hulp. De extreme gevallen zeggen tegen die bijzitter doe het maar in mijn plaats, mij kan het niet schelen. Tja zo'n geval is natuurlijk niet best. Zou dat ook gebeuren bij papier ? Zo'n extreme domheid en onhandigheid.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:46   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Het is zeker onhandiger zo, al het telwerk moet manueel gebeuren en dat vraagt "vrijwilligers" die voor een aalmoes en een koffiekoek hun vrije zondag moeten opofferen.

Maar het werk is uitermate controleerbaar, bij elektronisch stemmen moet je er maar van uitgaan dat alles correct verloopt.

Nog makkelijker dan elektronisch stemmen is de verkiezingen afschaffen en dat is nog veel goedkoper
na 5 verkiezingen als voorzitter van een stemburo kan ik u garanderen op mijn bloot lijf: je kunt frauderen al wat je wilt in belgie op dat verzamelbiljet. Je denkt toch niet zeker als ik een kruiscontroletje 1 stemmetje tekort heb, dat ik die controle dan niet doe kloppen ? En ik kan ook garanderen dat mijn kruiscontrole nog nooit geklopt heeft, dat ik al altijd de stemming heb moeten DOEN KLOPPEN

Laatst gewijzigd door brother paul : 12 januari 2012 om 20:47.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 21:09   #60
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Gezever, die programmatuur wordt onderworpen aan de nodige reviews. Bovendien worden de lijsten er niet in geprogrammeerd maar geconfigureerd. De namen van de partijen veranderen in de loop van de tijd. Niemand kan een programma schrijven dat stemmen manipuleert en daarmee door al die reviews geraken. Bovendien is zo'n programma bespottelijk eenvoudig te maken en dus ook gemakkelijk te controleren.
De federale stemming waar N-VA duidelijk heel veel won, en het Vlaams Belang kan men dezelfde redenering volgen bewijst net dat er geen fraude is geweest. Me dunkt dat de klassieke partijen eventueel de beste middelen zouden hebben om te proberen te frauderen en dat blijkbaar ofwel niet geprobeerd hebben of niet gekund hebben.
In Antwerpen heeft het lang geduurd eer dat man de uitslag kende. Op een gegeven ogenblik duurde het zo lang dat men geknoei vermoedde, vooral ten nadele van het VB. Mocht het al zo zijn geweest, moeilijk om dit nog te controleren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zeik, zeik, zeik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 januari 2012 om 21:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be