Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Scheiden duurt langer dan vroeger
Ja 0 0%
Neen 1 33,33%
Ik weet het niet 2 66,67%
Aantal stemmers: 3. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2015, 14:28   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard ‘Scheiden duurt langer dan vroeger’

‘Scheiden duurt langer dan vroeger’

Dit is een titel waarmee Ds vandaag uitpakt.

De rechtbanken kunnen de toevloed aan familiezaken nauwelijks aan. Sinds een jaar kunnen scheidende koppels terecht bij één en dezelfde in plaats van vier verschillende rechters, maar die rechters kunnen zelf niet meer volgen. ‘Scheiden duurt langer dan vroeger’, zegt de experte familierecht bij de Orde van Vlaamse Balies.

bron: http://www.standaard.be/

Is dit wel zo ?

De krant wil aantonen dat de hervorming de kwaliteit van de dienstverlener vermindert. Zo lees ik het.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 31 augustus 2015 om 14:33.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 14:32   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Ik weet het niet. Met scheiden heb ik geen ervaring.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 14:50   #3
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Dat werd voorspeld toen de nieuwe wet werd gestemd. Ik meen mij te herinneren door een kinderorganisatie (in een opiniestuk in DS), en ook in een lezersbrief in DS. En die voorspelling is dus uitgekomen.
Maar ja, toen was dat zo politiek correct dat men naar goedbedoelde argumenten niet wilde luisteren.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 14:50   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

De vraag of met die nieuwe rechtbank er ook betere uitspraken zijn dan vroeger het geval was, wordt volledig genegeerd.

Om te trouwen moet ge niet naar de rechter. Om te scheiden wel.
Dat klopt niet.

Gebeuren er veel drama's als samenwonenden uit mekaar gaan? Zelfs als er al kinderen zijn ? Zelfde vraag voor de wettelijk samenwonenden.
En nog eens dezelfde vraag voor zij die getrouwd zijn met een huwelijkscontract.

Conclusie ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 14:58   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat werd voorspeld toen de nieuwe wet werd gestemd. Ik meen mij te herinneren door een kinderorganisatie (in een opiniestuk in DS), en ook in een lezersbrief in DS. En die voorspelling is dus uitgekomen.
Maar ja, toen was dat zo politiek correct dat men naar goedbedoelde argumenten niet wilde luisteren.
Juist.
Geef toe dat de weldenkende er het zijne of hare van dacht, en ondertussen naar eigen dunken doet wat moet.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 15:02   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De vraag of met die nieuwe rechtbank er ook betere uitspraken zijn dan vroeger het geval was, wordt volledig genegeerd.

Om te trouwen moet ge niet naar de rechter. Om te scheiden wel.
Dat klopt niet.

Gebeuren er veel drama's als samenwonenden uit mekaar gaan? Zelfs als er al kinderen zijn ? Zelfde vraag voor de wettelijk samenwonenden.
En nog eens dezelfde vraag voor zij die getrouwd zijn met een huwelijkscontract.

Conclusie ?

.
Schoofzak. Wil je een rechtbank die oordeelt of je geschikt bent om te trouwen ?

Ondertussen bestaan er allerhande samenlevingscontracten.
Als de overheid er het niet mee eens is, dan kruip je toch onder een dak of lakens met wie je wilt. Zonder contract.
Wat is jou probleem ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 31 augustus 2015 om 15:03.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 09:15   #7
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
‘Scheiden duurt langer dan vroeger’

Dit is een titel waarmee Ds vandaag uitpakt.

De rechtbanken kunnen de toevloed aan familiezaken nauwelijks aan. Sinds een jaar kunnen scheidende koppels terecht bij één en dezelfde in plaats van vier verschillende rechters, maar die rechters kunnen zelf niet meer volgen. ‘Scheiden duurt langer dan vroeger’, zegt de experte familierecht bij de Orde van Vlaamse Balies.

bron: http://www.standaard.be/

Is dit wel zo ?

De krant wil aantonen dat de hervorming de kwaliteit van de dienstverlener vermindert. Zo lees ik het.
Dat lijkt me niet.
Wel is veel waar vroeger een lokale vrederechter over kon beschikken, nu uitbesteed aan " familierechtbanken" die bijvoorbeeld uitspraken moeten doen over dringende en voorlopige maatregels, in afwachting van een scheiding.
Door die centralisatie zijn wachtslijsten langer, uitspraken komen dus minder snel, bovendien zijn vooral echtscheidingen , binnen huwelijken aangegaan buiten EU niet altijd even eenvoudig, ze vallen immers dan onder het familierecht van dat land.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 09:33   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Schoofzak. Wil je een rechtbank die oordeelt of je geschikt bent om te trouwen ?

Ondertussen bestaan er allerhande samenlevingscontracten.
Als de overheid er het niet mee eens is, dan kruip je toch onder een dak of lakens met wie je wilt. Zonder contract.
Wat is jou probleem ?
Ik dacht dat het duidelijk was in mijn post, dat ik niet wens dat er een rechtbank zou komen die na zou gaan of je geschikt bent om te trouwen. Hoe kom je daar bij ?
Ik geef zelf aan dat er meerdere samenlevingsvormen van diverse aard zijn, enz. enz. en dat die vaak ontbonden worden zonder zoveel drama.

Elders op het forum heb ik al een paar maal aangegeven dat ik tegen het burgerlijk huwelijk ben. Tegen het huwelijk èn tegen samenlevingscontracten die als een huwelijk fungeren. Met de nodige uitleg waarom, die ik nu niet ga herhalen.

In afwachting ben ik wel voor een familierechtbank.
Zoals het blijkbaar vroeger was, moest je voor drie of vier rechtbanken passeren, eer de scheiding volledig was.
De noodkreet die nu geslaakt wordt, is van een andere orde: namelijk dat er onvoldoende rechters aangesteld zijn om de toevloed van familiedossiers vlot en degelijk af te handelen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 11:12   #9
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik dacht dat het duidelijk was in mijn post, dat ik niet wens dat er een rechtbank zou komen die na zou gaan of je geschikt bent om te trouwen. Hoe kom je daar bij ?
Ik geef zelf aan dat er meerdere samenlevingsvormen van diverse aard zijn, enz. enz. en dat die vaak ontbonden worden zonder zoveel drama.

Elders op het forum heb ik al een paar maal aangegeven dat ik tegen het burgerlijk huwelijk ben. Tegen het huwelijk èn tegen samenlevingscontracten die als een huwelijk fungeren. Met de nodige uitleg waarom, die ik nu niet ga herhalen.

In afwachting ben ik wel voor een familierechtbank.
Zoals het blijkbaar vroeger was, moest je voor drie of vier rechtbanken passeren, eer de scheiding volledig was.
De noodkreet die nu geslaakt wordt, is van een andere orde: namelijk dat er onvoldoende rechters aangesteld zijn om de toevloed van familiedossiers vlot en degelijk af te handelen.

.

Sinds September 2014 bestaat er wel een familie rechtbank
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 11:36   #10
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Schoofzak. Wil je een rechtbank die oordeelt of je geschikt bent om te trouwen ?

Ondertussen bestaan er allerhande samenlevingscontracten.
Als de overheid er het niet mee eens is, dan kruip je toch onder een dak of lakens met wie je wilt. Zonder contract.
Wat is jou probleem ?
Om te oordelen of er geen fraude is ivm met een gezinsvorming met een illegaal is de familierechtbank wel bevoegd. Zij kan de gemeente veroordelen tot de gerechtskosten en het onmiddelijk inschrijven van de illegaal voor wettelijke samenwoning.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 17:02   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat lijkt me niet.
Wel is veel waar vroeger een lokale vrederechter over kon beschikken, nu uitbesteed aan " familierechtbanken" die bijvoorbeeld uitspraken moeten doen over dringende en voorlopige maatregels, in afwachting van een scheiding.
Door die centralisatie zijn wachtslijsten langer, uitspraken komen dus minder snel, bovendien zijn vooral echtscheidingen , binnen huwelijken aangegaan buiten EU niet altijd even eenvoudig, ze vallen immers dan onder het familierecht van dat land.
Alice. En waar zit nu de meerwaarde van de familierechtbanken ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 19:27   #12
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Alice. En waar zit nu de meerwaarde van de familierechtbanken ?
Als ze zich buigen overeen geval waarin je betrokken bent dan besef je de meerwaarde tegenover gewone rechtbanken of vrederechter.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 20:05   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Als ze zich buigen overeen geval waarin je betrokken bent dan besef je de meerwaarde tegenover gewone rechtbanken of vrederechter.
Je kan je ook afvragen of een koppel niet best zelf naar een oplossing zoekt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 20:23   #14
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je kan je ook afvragen of een koppel niet best zelf naar een oplossing zoekt.
In mijn geval wilde de overheid beslissen over ons koppel.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 00:24   #15
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Alice. En waar zit nu de meerwaarde van de familierechtbanken ?
De co- ordinatie..jeugdrechtbank, familiezaken, zit allemaal knus bij mekaar.. vredegerechten worden minder belast...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be