Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2017, 00:47   #61
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Denk je écht dat het vroeger anders was....
Ja.

De huizenprijzen zijn sneller gestegen dan de lonen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 00:57   #62
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja.

De huizenprijzen zijn sneller gestegen dan de lonen.

Alles is sneller gestegen dan de lonen....

Of dacht je dat je in 1972 met een brutoloon van 16.000 fr de hemel kon kopen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 01:04   #63
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Alles is sneller gestegen dan de lonen....

Of dacht je dat je in 1972 met een brutoloon van 16.000 fr de hemel kon kopen...
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...trie/vastgoed/

In 1974 was een woonhuis 16500 euro gemiddeld.

660k frank, oftewel 41,25 netto maandsalarissen

Nu : 212k euro, met een gemiddeld netto loon van 1600 euro
132,5 netto maandsalarissen

Ja, jonge mensen konden toen veeeeeel gemakkelijk een woning kopen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 01:16   #64
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...trie/vastgoed/

In 1974 was een woonhuis 16500 euro gemiddeld.

660k frank, oftewel 41,25 netto maandsalarissen

Nu : 212k euro, met een gemiddeld netto loon van 1600 euro
132,5 netto maandsalarissen

Ja, jonge mensen konden toen veeeeeel gemakkelijk een woning kopen.

Gaan we de woningen vergelijken in dat opzicht...

Hoevéél comfort was er aanwezig in vergelijking met de woningen van nu...

Begin eens om deze parameters te geven om een correcte vergelijking te maken...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 01:29   #65
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Gaan we de woningen vergelijken in dat opzicht...
Hoevéél comfort was er aanwezig in vergelijking met de woningen van nu...
Begin eens om deze parameters te geven om een correcte vergelijking te maken...
Klopt perfect, en veel menen maken soms ongewild die fout.
Maar als je echt wilt, kan je ook nu nog een groot huis kopen voor 70.000 euro, geen enkel probleem.
Maar dan is het niet geïsoleerd, geen dubbel glas, geen centrale verwarming, geen deftige badkamer, geen ingerichte keuken, een oud lekkend dak, etc...
Het enigste wat écht duurder geworden is, is de grond waar het op staat.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 8 december 2017 om 01:30.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 01:55   #66
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Gaan we de woningen vergelijken in dat opzicht...

Hoevéél comfort was er aanwezig in vergelijking met de woningen van nu...

Begin eens om deze parameters te geven om een correcte vergelijking te maken...
Hou ook eens rekening met de regels die de overheid oplegt ivm E-peil, elektriciteit, enz. Het minimum aan comfort door de wetgeving rekent ook door op de prijs van een huis.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 10:15   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Denk je écht dat het vroeger anders was....
Ja, hoor.
Toen ik begon te werken, we schrijven 1976, was de werkgever vragende partij en verkreeg ik het door deftig te onderhandelen een zelfde loon als een ervaren arbeider.
De werkgever moest toen immers minder lasten afdragen aan de staat en was dus sneller bereid om beginnende geschoolde werknemers beter te betalen.
Daarnaast kwam de jeugd niet onervaren op de arbeidsmarkt, maar had die reeds ervaring opgedaan thuis of als jobstudent. In die tijd kon je immers al vanaf je 14de gaan werken als jobstudent of op leerkontrakt.
En er waren grote te korten op de arbeidsmarkt, waardoor je als werknemer dus veel sterker stond bij de loonsonderhandelingen.
En % waren veel zaken goedkoper dan vandaag.
Een oudere tweedehandswagen kon je zelfs gratis bekomen, want men moest betalen om een oude wagen kwijt te geraken.
Wij konden nog uitgaan met het netto loon van 1 dag, vandaag kom je zelfs nog geen dancing binnen zonder te betalen en kost een drankje al snel evenveel als een netto uurloon.
Onze benzinetank volgooien kostte ongeveer 400BFR en we hadden een uurloon van 250BFR, vandaag kost je dat al snel 75€ met een gemiddeld uurloon van 13€.

Als ik even terug kijk en vergelijk, een huidige beroepsmilitair heeft 1500€ per maand, in 1978 had ik Tijdelijk vrijwilliger 35.000BFR = 875€ per maand.
Een woning kostte 1.300.000BFR = 32.500€, vandaag betaal je daar 250.000€ voor.
En ik wil je nog veel meer zaken geven die onze jeugd gemakkelijker en goedkoper maakte dan wat de jeugd vandaag ondervindt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 10:25   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Gaan we de woningen vergelijken in dat opzicht...

Hoevéél comfort was er aanwezig in vergelijking met de woningen van nu...

Begin eens om deze parameters te geven om een correcte vergelijking te maken...
Je maakt een grote vergissing.
De woningen van toen, voldoen aan de huidige normen.
Dubbel glas, dakisollatie, centraal verwarming, deftige keuken en badkamer.

Ik heb je namelijk een vergelijk gegeven van een woning die in 1979 is gekocht en in 2016 verkocht, zonder dat er veranderingen of renovaties zijn uitgevoerd geweest. Alles was in 2016 nog in originele staat, enkel het kookfornuis is vernieuwd geweest.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 10:37   #69
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Gaan we de woningen vergelijken in dat opzicht...

Hoevéél comfort was er aanwezig in vergelijking met de woningen van nu...

Begin eens om deze parameters te geven om een correcte vergelijking te maken...
Ze waren groter.
Ze stonden op grotere stukken grond.
Vaak onderkelderd en met zolder.

Vrienden van ons bouwen een nieuwbouwwoning op 3a50: 320k euro. Geen kelder, geen zolder. Ja, wel een zeer goed e-peil. Maar ik wil u toch maar even meegeven dat je eigenlijk minder waar krijgt voor je geld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 10:55   #70
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

De jongeren van vroeger dachten aan hun toekomst en zien pas na hun pensionering de wereld, de jongeren van nu willen eerst de wereld zien en dan aan hun toekomst denken.

in mijn tijd was 1 x vakantie per jaar de regel, nu is iedere mogelijkheid om op vakantie te gaan de regel.

Voor het geld dat men aan auto´s heeft uitgegeven voor men gaat bouwen kon men al een heel stuk kelder of zolder zetten.

Ieder het zijne, maar kom dan ook niet mekkeren dat het onmogelijk is een betaalbare woning te verwerven.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 11:03   #71
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
De jongeren van vroeger dachten aan hun toekomst en zien pas na hun pensionering de wereld, de jongeren van nu willen eerst de wereld zien en dan aan hun toekomst denken.

in mijn tijd was 1 x vakantie per jaar de regel, nu is iedere mogelijkheid om op vakantie te gaan de regel.

Voor het geld dat men aan auto´s heeft uitgegeven voor men gaat bouwen kon men al een heel stuk kelder of zolder zetten.

Ieder het zijne, maar kom dan ook niet mekkeren dat het onmogelijk is een betaalbare woning te verwerven.
Een punt heb je gelijk: er wordt veel meer geld er door heen gejaagd met reizen. Autos, not so much, dat zie ik niet bij mijn leeftijdsgenoten. Als die dikke bakken hebben zijn het steevast firmawagens.

Die vrienden van ons waar ik het over had, die hebben hun voorschot bij hun ouders moeten lenen omdat ze 10 jaar lang hebben gereisd, en dan spreek ik over australie, USA, China,....dusja, die hadden gene rotte frank/euro meer.

En zo ken ik er nog. Mijn facebook zit vol met reisfotos van mensen op exotische locaties.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 11:35   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een punt heb je gelijk: er wordt veel meer geld er door heen gejaagd met reizen. Autos, not so much, dat zie ik niet bij mijn leeftijdsgenoten. Als die dikke bakken hebben zijn het steevast firmawagens.

Die vrienden van ons waar ik het over had, die hebben hun voorschot bij hun ouders moeten lenen omdat ze 10 jaar lang hebben gereisd, en dan spreek ik over australie, USA, China,....dusja, die hadden gene rotte frank/euro meer.

En zo ken ik er nog. Mijn facebook zit vol met reisfotos van mensen op exotische locaties.
't Ja, kan je het hen kwalijk nemen.
Toen ik jong was, konden wij jobs uitvoeren waarbij we de wereld konden rondreizen, die jobs zijn verdwenen of naar lage loonlanden verhuis.
In 1980 waren er meer dan 10.000 Belgische zeevarenden en 5.000 luchtvarenden, vandaag komen ze samen niet meer aan de 1.000
In de bouw waren er meer dan 15.000 Belgen die op locatie gingen en soms weken in het buitenland verbleven.
Of je ging als chauffeur aan de slag en deed dan buitenlandse ritten, maar ook deze jobs zijn verhuist naar lage loonlanden.
Of je ging werken voor een reiskantoor en verbleef langere tijd in het buitenland of begeleide reisgezelschappen.

Wij konden dus reizen op kosten van de werkgevers en verdiende daar dan nog meer aan dan als we in eigen streek bleven werken.
Na de val van de Berlijnse muur zijn veel van deze jobs verdwenen of naar lage loonlanden verdwenen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 11:39   #73
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't Ja, kan je het hen kwalijk nemen.
Toen ik jong was, konden wij jobs uitvoeren waarbij we de wereld konden rondreizen, die jobs zijn verdwenen of naar lage loonlanden verhuis.
In 1980 waren er meer dan 10.000 Belgische zeevarenden en 5.000 luchtvarenden, vandaag komen ze samen niet meer aan de 1.000
In de bouw waren er meer dan 15.000 Belgen die op locatie gingen en soms weken in het buitenland verbleven.
Of je ging als chauffeur aan de slag en deed dan buitenlandse ritten, maar ook deze jobs zijn verhuist naar lage loonlanden.
Of je ging werken voor een reiskantoor en verbleef langere tijd in het buitenland of begeleide reisgezelschappen.

Wij konden dus reizen op kosten van de werkgevers en verdiende daar dan nog meer aan dan als we in eigen streek bleven werken.
Na de val van de Berlijnse muur zijn veel van deze jobs verdwenen of naar lage loonlanden verdwenen.
Ik heb ook een heel deel van de wereld gezien op kosten van de werkgever (universiteit). Maar als je op eigen kosten bvb een maand australie doet, ga je inderdaad je spaarrekening mogen uitkuisen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 11:58   #74
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb ook een heel deel van de wereld gezien op kosten van de werkgever (universiteit). Maar als je op eigen kosten bvb een maand australie doet, ga je inderdaad je spaarrekening mogen uitkuisen.
Dat is juist wat ik bedoel.
Wij konden nog dergelijke reizen maken en ervoor betaald worden.
Heb zo tochten en reizen van enkele weken gemaakt in Australie, Zuid-Afrika, Brasilia en Suriname op kosten van een werkgever. Zat vaker in andere Europese landen dan in Belgie op kosten van werkgevers.
Verbleef regelmatig in het buitenland op kosten van defentie tijdens mijn legertijd en niet in oorlogsgebieden alleen, maar om opleidingen te volgen of te geven.
Al die zaken en mogelijkheden zijn verdwenen en moeten nu zelf bekostigd worden.

Mensen die dus zeggen dat er niets is verander en dat het niet allemaal moeilijker en duurder is geworden, liegen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 16:58   #75
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't Ja, kan je het hen kwalijk nemen.
Toen ik jong was, konden wij jobs uitvoeren waarbij we de wereld konden rondreizen, die jobs zijn verdwenen of naar lage loonlanden verhuis.
In 1980 waren er meer dan 10.000 Belgische zeevarenden en 5.000 luchtvarenden, vandaag komen ze samen niet meer aan de 1.000
In de bouw waren er meer dan 15.000 Belgen die op locatie gingen en soms weken in het buitenland verbleven.
Of je ging als chauffeur aan de slag en deed dan buitenlandse ritten, maar ook deze jobs zijn verhuist naar lage loonlanden.
Of je ging werken voor een reiskantoor en verbleef langere tijd in het buitenland of begeleide reisgezelschappen.

Wij konden dus reizen op kosten van de werkgevers en verdiende daar dan nog meer aan dan als we in eigen streek bleven werken.
Na de val van de Berlijnse muur zijn veel van deze jobs verdwenen of naar lage loonlanden verdwenen.
Die Berlijnse muur doet me nu denken aan "langer werken" & "het werk beter verdelen"
De grootste Duitse vakbond wil onderhandelen over een werkweek van 4 dagen van 7 uren werken...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 11:14   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Die Berlijnse muur doet me nu denken aan "langer werken" & "het werk beter verdelen"
De grootste Duitse vakbond wil onderhandelen over een werkweek van 4 dagen van 7 uren werken...
Kan, maar wat gaan de mensen doen met die extra vrije tijd?
Want alles wat ze doen kost geld.
Dus zelfs met loonbehoud komt het leven duurder uit, juist door de extra vrije tijd.
En dit weet ik dankzij collega's die 4/5 zijn gaan werken en andere die 10 uur per dag doen en dus maar 4 dagen per week werken.
Sommige zeggen zelfs dat het hen extra kost enkele omdat ze regelmatig bij elkaar op bezoek gaan en koffie bij elkaar gaan drinken.
Andere zijn op vervroegd pensioen gegaan, maar staan nu te klagen en zagen dat ze zich vervelen en als ze iets doen het steeds geld kost, zelfs een simpel fietstochtje kost geld, omdat ze stoppen om iets te drinken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 11:27   #77
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Die Berlijnse muur doet me nu denken aan "langer werken" & "het werk beter verdelen"
De grootste Duitse vakbond wil onderhandelen over een werkweek van 4 dagen van 7 uren werken...
Voor een recht om op vrijwillige tijdelijke basis met verlies van loon maar 28 uren te mogen werken.

Geen algemene regel en geen verplichting.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 12:28   #78
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.715
Standaard

Werken tot 67 is niet realistisch. Mensen van die leeftijd kunnen het tempo niet meer aan.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 12:38   #79
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Werken tot 67 is niet realistisch. Mensen van die leeftijd kunnen het tempo niet meer aan.
Indien de sossen terug boven de 10 % uit willen kruipen moeten ze van het teruggaan naar 65 en 42 jaar carriere een campagnepunt maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 12:53   #80
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Indien de sossen terug boven de 10 % uit willen kruipen moeten ze van het teruggaan naar 65 of 42 jaar carriere een campagnepunt maken.
even gecorrigeerd.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be