Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 februari 2018, 11:17   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Vraag naar electrische wagen stijgt.

Helaas kan menige constructeur nog niet leveren, vooral in België niet.

Nu dat er meer keus komt, staat BE nog altijd te trappelen, van de overheid hebben we ook maar weinig gehoord (toch voor de particulier).

Of menige constructeur wil hier nog niet leveren, omdat bepaalde landen -zoals Nederland- veel meer pro E-wagen zijn: simpele subsidies, veel meer openbare laadpalen. Scandinavië sowieso.

Ondanks dat BE een klein land is met korte afstanden geraakt de electrische wagen maar "moeilijk ingeburgerd", dixit Autogids.

Het woord langere voorvreugde kent Autogids ook niet. En dat men bij fossiele wagens ook wachttijden van 6 maanden en langer kan hebben vergeten ze even (eigen ervaring in 2012, 7 maanden voor een Skoda met DSG)

Citaat:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180204_0...ter-eens-terug

Wie graag elektrisch wil rijden, moet vooral geduld oefenen

Vandaag om 06:46

[... ...]

Aan de beperkte keuze komt alvast een einde. Verschillende automerken hebben de voorbije maanden nieuwe betaalbare modellen gelanceerd met een aanvaardbare actieradius. Maar wie een van die nieuwe modellen wil kopen, moet daar wel veel geduld voor oefenen. Dat blijkt na een dagje frustrerend shoppen.

Tesla

We beginnen natuurlijk bij het elektrische automerk bij uitstek: Tesla. Met een basisprijs van 35.000 dollar voor het Model 3 in de Verenigde Staten wordt het hippe merk voor veel mensen weer iets minder onbereikbaar. De horrorverhalen over productieproblemen en -achterstand worden echter bewaarheid bij de dealer. Een vriendelijke jongeman helpt ons zover hij kan. Er zijn geen Belgische prijzen, de auto kan niet geconfigureerd worden, er kan geen bestelbon worden opgemaakt.

De eerste auto’s worden allicht eind dit jaar geleverd, met een beetje geluk zijn we begin volgend jaar aan het rijden. Het enige dat we kunnen doen is een aanbetaling doen. Dan zitten we alvast in het systeem. Op de website wordt een levering binnen 12 tot 18 maanden vooropgesteld.

Hetzelfde verhaal bij Opel.

Opel bracht vorig jaar de Ampera-e op de markt. De Ampera-e is een aantrekkelijke gezinswagen voor het hele gezin die 400 tot 500 kilometer ver geraakt. Elektrisch rijden was nog nooit zo zorgeloos. Als we er een te pakken krijgen.

Op de Belgische website van Opel is de Ampera-e nog niet te vinden. De verkoper kan zich alleen verontschuldigen. “Ik heb al zeker 25 potentiële klanten moeten doorsturen.” Hij kan ons de Ampera-e niet laten zien, hij heeft geen prijzen, kan de auto niet configureren en heeft geen idee wanneer hij in België aankomt.

Volgens Tony Verhelle van het vakblad Autogids zijn er verschillende redenen voor de lange wachttijden. “Tesla ondervindt duidelijk wat het is om in één jaar te evolueren van een merk dat 100.000 auto’s produceert tot een merk dat een half miljoen auto’s moet produceren. Bovendien moeten ook de toeleveranciers mee. Eén zwakke schakel is voldoende om de hele ketting te doen breken.”

Een andere reden is volgens Tony Verhelle het feit dat België geen hoge prioriteit geniet als het gaat over elektrische wagens. “De autobouwers geven in eerste instantie de voorkeur aan landen waar elektrisch rijden al wat meer is ingeburgerd, zoals Scandinavië. Pas daarna komen wij aan de beurt.”

Nissan

Ook erg geanticipeerd, maar al iets minder onbereikbaar is de nieuwe Nissan Leaf. Al enkele jaren de meest verkochte elektrische auto ter wereld, werd hij recent helemaal vernieuwd. Hier krijgen we een iets optimistischer geluid. De verkoper kan ons de auto niet laten zien, dat zal pas kunnen in de loop van de maand maart, maar hij kan wel al een bestelbon opmaken. De wachttijd bedraagt vier tot zes maanden. In juli zijn we dus aan het rijden.

Het is niet uitzonderlijk dat nieuwe modellen in het begin met langere wachttijden worden geconfronteerd. In het begin is de vraag doorgaans groter en zijn de constructeurs voorzichtig met hun prognoses. “De verkoop van elektrische auto’s is voor iedereen nog een leerproces. Toch zullen de constructeurs een oplossing voor de wachttijden moeten zoeken. De consument aanvaardt dat niet”, aldus Tony Verhelle

Hyundai

Wij dus naar de Hyundai-dealer, waar toch al een tijdje de Ioniq EV in de showroom staat. De verkoper, die allicht denkt dat we met zijn voeten rammelen, haalt ons vlug uit onze droom. De Ioniq EV is er ten vroegste half juli als we tevreden zijn met een rood exemplaar. Anders wordt het half november. “Klopt”, zegt woordvoerder William Meerschaut van Hyundai. “De wachttijd is momenteel zes tot negen maanden. We hebben vastgesteld dat er drie tot vijf keer meer vraag is voor de Ioniq EV en PHEV dan voor de gewone hybride. Bovendien is er voor de elektrische versie in de hele wereld erg veel vraag. Hyundai probeert daar zo vlug mogelijk iets aan te doen.”

Zijn er dan geen automerken die een elektrische auto kunnen leveren binnen een aanvaardbare termijn? Toch wel. De BMW i3 is er binnen de twee tot drie maanden, op de Renault Zoë is het drie tot vier maanden wachten en de VW e-golf staat half mei op onze oprit.

Hoe doet NL het dan?
Simpel, met een veel hogere bijtelling bij ICE-wagens:



of : https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...ng-2018---2020

En dat gaat gepaard met hun openbare laadpalen natuurlijk, of en-en-en, waarvan de laatste en hun betere weginfra is met minder files.

Maar goed dat ik niet ver van de NL-grens woon...

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2018 om 11:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 11:23   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ben bij de Nissan verdeler geweest, en die vertelde me hetzelfde.

4-6 maand wachttijd (dit was in november bij de lancering), je hebt hem sneller als je hem in Nederland bestelt en importeert.

Nissan, maar ook andere electrische wagenbouwers, geven prioriteit aan landen waar hun wagen optimaal kan "presteren", lees: landen met gunstige fiscaliteit en goede laadinfrastructuur. Noorwegen, Nederland maar ondertussen ook de VS.

En de vraag is vele malen groter dan het aanbod, dus....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 12:09   #3
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

In Nederland heeft men de BPM en dat is een systeem dat weer duidelijk aantoont dat groen = poen. En toch blijf ik erbij dat E-wagens ook ergens hun elektriciteit moeten vandaan halen. En dat opwekken geeft bijna altijd uitstoot. Dus ergens is het hypocriet. Maar ik volg het toch met enige interesse op. Binnen enkele decennia is met een ICE wagen rijden = gemolesteerd worden. Of ze plaatsen je onder de noemer marginaal.

Er is in dit topic een verwijzing naar autogids. Een tijdschrift waar ik ook op ben geabonneerd. In december stond er wel een heel ander verhaal over de toelevering van elektriciteit in. Kort door de bocht kwam het er op neer dat de grote spelers van elektriciteitsleveranciers zouden gaan bepalen of je E-wagen zou mogen opladen of dat ze deze als hun "voorraad" zouden mogen gebruiken. Nu geen kwaad woord over autogids en Tony Verhelle. Maar zijn visie is al langer niet meer de visie van een echte autoliefhebber. Autogids is onder zijn invloed serieus naar links geschoven. Neem enkele autogidsen van 10 jaar geleden en nu. Zijn voorwoorden zijn enorm richting wereldverbeteraar, zeurpiet en manisch depressief opgeschoven.

Uiteindelijk zal E-rijden het wel halen. Dus de kassa en mogelijkheden voor autofabrikanten zijn weer voor vele jaren gered. En de politiek duwt het in onze strot. Is je ICE wagen nog niet versleten dan heb je pech? Ofwel betaal je je blauw aan taksen ofwel dump je deze richting Afrika en pomp je je spaarcenten in een E-wagen. En als het van Tommelein zou afhangen dan verplicht hij je nog eens om je daken vol zonnepanelen te leggen.

Ik ben of beter was volledig gewonnen om binnen enkele jaren een E-wagen aan te schaffen. Maar hoe langer hoe meer ik er tegen ben en het niet zal doen. Voor de kilometers die mijn vrouw en ik nog zullen doen is het dit niet waard.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 12:13   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Profiteur verkoopt weer zijn gebruikelijke cafe-bompazever.

"De overheid zuigt mij uit"

Enz enz...

Dezelfde onzin zie ik ook op facebookgroepen waar "jan modaal" kan posten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 12:26   #5
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben bij de Nissan verdeler geweest, en die vertelde me hetzelfde.

4-6 maand wachttijd (dit was in november bij de lancering), je hebt hem sneller als je hem in Nederland bestelt en importeert.

Nissan, maar ook andere electrische wagenbouwers, geven prioriteit aan landen waar hun wagen optimaal kan "presteren", lees: landen met gunstige fiscaliteit en goede laadinfrastructuur. Noorwegen, Nederland maar ondertussen ook de VS.

En de vraag is vele malen groter dan het aanbod, dus....
Alleen stockwagens krijg je tegenwoordig snel, al wat op bestelling is moet je op wachten.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 12:32   #6
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Profiteur verkoopt weer zijn gebruikelijke cafe-bompazever.

"De overheid zuigt mij uit"

Enz enz...

Dezelfde onzin zie ik ook op facebookgroepen waar "jan modaal" kan posten.
Sorry dat ik realistisch ben en mij geen groene oogkleppen laat aandoen. Jij noemt het café-bompazever. Maar dat kan ik evengoed van jou hier zeggen. Trouwens ik hang nooit aan een cafétoog. Jij wel?

Ik kies nog wel zelf wat ik doe en heb zoals iedereen evenveel recht op een mening. De vervuiler betaalt maar dat zijn dan weer zaken waar jij niet op kan of durft antwoorden. Ik vergeleek het in een ander topic met de LE zones. Waar je mits betaling toch met een oude vervuilende wagen mag doorrijden. Dus waar draait het om : groen = poen. En al de rest is randanimatie.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 13:03   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Sorry dat ik realistisch ben en mij geen groene oogkleppen laat aandoen. Jij noemt het café-bompazever. Maar dat kan ik evengoed van jou hier zeggen. Trouwens ik hang nooit aan een cafétoog. Jij wel?

Ik kies nog wel zelf wat ik doe en heb zoals iedereen evenveel recht op een mening. De vervuiler betaalt maar dat zijn dan weer zaken waar jij niet op kan of durft antwoorden. Ik vergeleek het in een ander topic met de LE zones. Waar je mits betaling toch met een oude vervuilende wagen mag doorrijden. Dus waar draait het om : groen = poen. En al de rest is randanimatie.
De overheid moet gedragswijzigingen bewerkstelligen. Daarvoor heeft ze enkele instrumenten. Accijnzen en belastingen zijn daar een van.

De LEZ is er eentje waarin ze gewoon verbiedt. Enkel de idioten die er nog in rijden betalen.

Waar jij uitzuigen ziet, geen idee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 14:54   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
In Nederland heeft men de BPM en dat is een systeem dat weer duidelijk aantoont dat groen = poen.
Nope, dat is wie meer vervuilt = meer betaalt, of een gedragswijziging proberen te bewerkstelligen, en dit vroeg genoeg. En niet wachten tot het niet meer anders gaat, en de achterstand op de buurlanden te groot geworden is.
Naja surrealisme is beroemd door enkele Belgische schilders, maar heeft niets verloren in het verkeer.

NL blijkt dat goed te lukken, wereldwijd -in 2016 al- 2e plaats na Noorwegen.

Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/125601/n...che-autos.html
Uit een rapport van het Internationaal Energieagentschap blijkt dat Nederland wereldwijd op de tweede plaats staat als het gaat om het marktaandeel van elektrische auto's in het desbetreffende land. Noorwegen staat op de eerste plaats.
Wie gelukkiger is met meer bijtelling te betalen moet het dan zelf maar weten. Dus niet bleiten met zweverige bompapraat.

Citaat:
En toch blijf ik erbij dat E-wagens ook ergens hun elektriciteit moeten vandaan halen.
Logisch, alleszins properder als raffinaderijen brandstof uit hun ruwe olie halen.

En dat beetje electriciteit voor dat beetje E-wagens gaat vandaag zeker al gegarandeerd 100%-groen. Die electronen zijn wel niet groen, maar als je een 100% groene stroomleverancier hebt is het in feite wel 100% groen. En het gros van de openbare laadpalen hangen aan groene stroom.

Citaat:
En dat opwekken geeft bijna altijd uitstoot.
Ja, maar welke uitstoot en hoe giftig en hoeveel, en ten koste van wat. Al die olierampen mag je gerust mee incalculeren, ook de gestrande of gezonken zeetankers. Al die vervuilende schepen. De bevoorrading van fossiele tankstations ook, het opruimen van vervuilende tankstations ook, vooral de lekkende. Ook de rampen met brandende tankstations. De oversubsidiëring van fossiele brandstoffen die veel groter is dan de subsidiëring van hernieuwbare stroom.

Citaat:
Dus ergens is het hypocriet.
Dat is nergens hypocriet, aangezien E-wagens bijna 3x efficiënter met energie omgaan dan fossiele wagens.
Livecyclus - dus inclusief productie batterijen - is dat in de regel nog altijd 2x efficiënter (CO2) en dat met vuile stroomopwekking, bvb stroommix-USA. Livecyclus-studies zijn daar duidelijk. Bovendien stoten E-wagens geen directe uitlaatemissies uit, je kunt ze spreekwoordelijk laten rijden in de living, zelfs bijna geruisloos.

Citaat:
Maar ik volg het toch met enige interesse op. Binnen enkele decennia is met een ICE wagen rijden = gemolesteerd worden. Of ze plaatsen je onder de noemer marginaal.
Bompapraat. Niemand gaat je scheef bekijken als je nog met een mooie oldtimer rondtuft, en daarnaast een veel efficiëntere, veel stillere, en veel snellere E-wagen rijdt, waar je nooit meer mee naar een tankstation moet.
Voor de oldtimer is het dan wat zoeken waar je nog betaalbare benzine krijgt.

Citaat:
Er is in dit topic een verwijzing naar autogids. Een tijdschrift waar ik ook op ben geabonneerd. In december stond er wel een heel ander verhaal over de toelevering van elektriciteit in. Kort door de bocht kwam het er op neer dat de grote spelers van elektriciteitsleveranciers zouden gaan bepalen of je E-wagen zou mogen opladen of dat ze deze als hun "voorraad" zouden mogen gebruiken. Nu geen kwaad woord over autogids en Tony Verhelle. Maar zijn visie is al langer niet meer de visie van een echte autoliefhebber.
Wat een onzin, een Tesla of andere mooie E-wagen zijn pas iets voor een echte autoliefhebber, gepaard met de technische vooruitgang van krachtige duurzame batterijen, power = batterijstroom. Dat jij aan vervuilende lawaaierige techniek zoals een verbrandingsmotor die quasi end of life blijft hangen = bompapraat.

Autogids gaat gewoon met zijn tijd mee, jij blijft (nostalgisch) stilstaan.
Bovendien een autotijdschrift voor alle autoliefhebbers (nadruk gids en tijd), niet alleen voor diegene die in de 20e eeuw zijn blijven plakken...

Of wat scheelt er aan de prestaties van een snelle E-wagen, te rap voor bompa? Te stil ofzo?
Of rij jij liever met een stoom- of dieseltrein ipv met een electrische?

Ik ben nochtans al een heel tijdje bompa en "autoliefhebber". Maar ik ga mee met mijn tijd. Een E-wagen en daarnaast een mooie oldtimer (atmosferische benzine) kan perfect voor mij.

Citaat:
Neem enkele autogidsen van 10 jaar geleden en nu. Zijn voorwoorden zijn enorm richting wereldverbeteraar, zeurpiet en manisch depressief opgeschoven.
Ik zou dat abonnement direct opzeggen, foei toch.

Citaat:
Uiteindelijk zal E-rijden het wel halen. Dus de kassa en mogelijkheden voor autofabrikanten zijn weer voor vele jaren gered. En de politiek duwt het in onze strot. Is je ICE wagen nog niet versleten dan heb je pech? Ofwel betaal je je blauw aan taksen ofwel dump je deze richting Afrika en pomp je je spaarcenten in een E-wagen. En als het van Tommelein zou afhangen dan verplicht hij je nog eens om je daken vol zonnepanelen te leggen.

Ik ben of beter was volledig gewonnen om binnen enkele jaren een E-wagen aan te schaffen. Maar hoe langer hoe meer ik er tegen ben en het niet zal doen. Voor de kilometers die mijn vrouw en ik nog zullen doen is het dit niet waard.
Ocharme toch. Als het dat maar is.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2018 om 15:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 15:09   #9
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Zouden er al genoeg laadpalen zijn in ons land of verwacht men dat je die thuis alle dagen aan het 'lichtnet' aansluit?

Oplaadpunten
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 15:09   #10
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat een onzin, een Tesla of andere mooie E-wagen zijn pas iets voor een echte autoliefhebber.
Straf ik heb nog geen enkele autoliefhebber dat horen zeggen? Maar ik merk wel dat op dit forum een E-wagen en vooral dan Tesla als het wondermiddel wordt aanbeden. Maar we zullen wel zien. Mijn vrouw haar ICE wagen (diesel) is amper 2 jaar jong en gaat nog zeker 10 jaar of langer mee. Onderhoud doe ik volledig zelf dus buiten wat olie,filters, remmen en banden komt daar niet veel aan. Tegen dat haar wagen versleten zou zijn is ze ook thuis. Dan is er geen wagen meer nodig voor dagelijks te gaan werken. En inderdaad een mooie oldtimer die zijn waarde wat behoudt kan leuk zijn om tijdens een zonnig weekend of droge zonnige winterdag als vandaag een mee te gaan rijden.

Maar ik leef vandaag met het motto niets moet nog en alles mag. De plannen voor een E-wagen heb ik al uit mijn hoofd gezet. Ik wou nog gaan kijken voor de nieuwe Audi E-tron. Maar waar om zoveel geld aan iets geven dat binnen enkele jaren ook geen waarde meer heeft? Onder de noemer van enkel goed voor het milieu? En zoals je zelf al zei "als het dat maar is".
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 15:19   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Straf ik heb nog geen enkele autoliefhebber dat horen zeggen?
Wordt dan tijd dat je eens buiten komt.

De zoon van een vriendin heeft zich onlangs een Tesla S gekocht. Nochtans nog een relatief zeer jonge kerel, ik denk dat hij al veel jaren uitgekeken is op fossiele bakken die telkens opnieuw opgewarmd worden.

Citaat:
Maar ik leef vandaag met het motto niets moet nog en alles mag. De plannen voor een E-wagen heb ik al uit mijn hoofd gezet. Ik wou nog gaan kijken voor de nieuwe Audi E-tron. Maar waar om zoveel geld aan iets geven dat binnen enkele jaren ook geen waarde meer heeft? Onder de noemer van enkel goed voor het milieu? En zoals je zelf al zei "als het dat maar is".
Idd als het dat maar is. Maar aangezien ik ook niet meer van de jongste ben, zal ik het zeker niet nalaten de bijna dagelijkse ervaring te missen met een zeer vlotte E-wagen te rijden al is het de laatste 10 jaar van mijn leven.

Citaat:
Maar waar om zoveel geld aan iets geven dat binnen enkele jaren ook geen waarde meer heeft?
Jij denkt nog aan geld op jouw ouderdom? Neem je het liever in je graf of geef je het aan de staat?

Als als je nog veel langer leeft... waarom zou een moderne E-wagen meer dalen in waarde dan een ICE? Het is net andersom, de prijzen van nog recente Tesla S en X rijzen de pan uit, nadat blijkt dat de batterijen zeer lang gaan meegaan. Of dat met de komst van de kleinere Tesla 3 veel gaat veranderen denk ik niet, want enkel die grote Teslas krijgen levenslang gratis stroom bij de Tesla chargers.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2018 om 15:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 15:31   #12
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Particulier of op een bedrijf? En ik ken ook twee mensen met een Tesla. Niets mis mee. Wel beiden op het bedrijf aangekocht. Omdat ze een hoge VAA op hun ICE wagens beu waren. Of niet meer konden betalen? En ze hun E-wagen 120% fiscaal kunnen inbrengen. En gratis kunnen opladen. Maar beiden zou ik nu niet onder de noemer autoliefhebber willen plaatsen. Eerder een berekend zaakvoeder of manager die eerst aan de centen denkt. Nu zie ik ze niet zoveel meer maar daarvoor was het telkens het gebluf over hun fiscaal voordeel van hun tesla. Mensen waren steeds diezelfde plaat meer dan beu gehoord. Een van de twee zal kortelings wel anders piepen. Zijn job en zijn toekomst wordt momenteel dus nu deze namiddag besproken (en ja dit is dus echt leedvermaak maar heeft niets met Tesla als autobouwer te maken).

Maar het gaat over de vraag naar E-wagens in het algemeen. En niet Tesla. Dus stijgt de vraag? Jazeker en ze zal nog meer stijgen. Eens de vertrouwde merken meerdere modellen in hun gamma hebben. Zal daardoor de ICE wagen verdwijnen? Neen zeker niet. Dieselverkoop neemt af maar niet iedereen rijdt met een dieselwagen rond
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 15:36   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Particulier of op een bedrijf? En ik ken ook twee mensen met een Tesla. Niets mis mee. Wel beiden op het bedrijf aangekocht. Omdat ze een hoge VAA op hun ICE wagens beu waren. Of niet meer konden betalen? En ze hun E-wagen 120% fiscaal kunnen inbrengen. En gratis kunnen opladen. Maar beiden zou ik nu niet onder de noemer autoliefhebber willen plaatsen. Eerder een berekend zaakvoeder of manager die eerst aan de centen denkt. Nu zie ik ze niet zoveel meer maar daarvoor was het telkens het gebluf over hun fiscaal voordeel van hun tesla. Mensen waren steeds diezelfde plaat meer dan beu gehoord. Een van de twee zal kortelings wel anders piepen. Zijn job en zijn toekomst wordt momenteel dus nu deze namiddag besproken (en ja dit is dus echt leedvermaak maar heeft niets met Tesla als autobouwer te maken).
Zelfstandige. Dus ook financieel voordeel. Maar ook een plug-in-hybride heeft financieel voordeel. Neen, het moest een puur electrische zijn, en dan kom je enkel bij Tesla uit. Want hij sprak dat hij tot 450 km haalde op een goede laadbeurt. Blijkbaar belangrijk genoeg voor hem.

Citaat:
Maar het gaat over de vraag naar E-wagens in het algemeen. En niet Tesla. Dus stijgt de vraag? Jazeker en ze zal nog meer stijgen. Eens de vertrouwde merken meerdere modellen in hun gamma hebben. Zal daardoor de ICE wagen verdwijnen? Neen zeker niet. Dieselverkoop neemt af maar niet iedereen rijdt met een dieselwagen rond
Er zullen volgend jaar veel meer wagens zijn die 400 km rijbereik halen, niet alleen Tesla.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 15:56   #14
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Helaas kan menige constructeur nog niet leveren, vooral in België niet.

Nu dat er meer keus komt, staat BE nog altijd te trappelen, van de overheid hebben we ook maar weinig gehoord (toch voor de particulier).

Of menige constructeur wil hier nog niet leveren, omdat bepaalde landen -zoals Nederland- veel meer pro E-wagen zijn: simpele subsidies, veel meer openbare laadpalen. Scandinavië sowieso.

Ondanks dat BE een klein land is met korte afstanden geraakt de electrische wagen maar "moeilijk ingeburgerd", dixit Autogids.

Het woord langere voorvreugde kent Autogids ook niet. En dat men bij fossiele wagens ook wachttijden van 6 maanden en langer kan hebben vergeten ze even (eigen ervaring in 2012, 7 maanden voor een Skoda met DSG)




Hoe doet NL het dan?
Simpel, met een veel hogere bijtelling bij ICE-wagens:



of : https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...ng-2018---2020

En dat gaat gepaard met hun openbare laadpalen natuurlijk, of en-en-en, waarvan de laatste en hun betere weginfra is met minder files.

Maar goed dat ik niet ver van de NL-grens woon...
Helemaal gelijk heb je.

Op iedere hoek van de straat staren ze je aan.
En overal zijn er omleidingen voorzien rond de nieuwe elektrische laad-infrastructuur.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 16:29   #15
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zelfstandige. Dus ook financieel voordeel.
Daarmee is alles weer gezegd De echte reden waarom deze persoon niet onder de categorie echte autoliefhebber valt.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 16:30   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Daarmee is alles weer gezegd De echte reden waarom deze persoon niet onder de categorie echte autoliefhebber valt.
Er is geen enkele zinnige particulier die op eigen naam een wagen van meer dan 50k euro koopt en er veel km's mee maakt. Of er moeten een stevige onkostenvergoeding tegenover staan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 17:08   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Daarmee is alles weer gezegd De echte reden waarom deze persoon niet onder de categorie echte autoliefhebber valt.
Toch wel, een zelfstandige is geen vennootschap, moest je het verschil niet kennen: https://www.practicali.be/blog/fisca...he-firmawagen/

Redelijk echte autoliefhebber overigens, aangezien ik hem al wat ken.
De volgende keer zal ik het hem vragen, bvb wat hij vroeger voor wagens gereden heeft.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2018 om 17:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 17:17   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er is geen enkele zinnige particulier die op eigen naam een wagen van meer dan 50k euro koopt en er veel km's mee maakt. Of er moeten een stevige onkostenvergoeding tegenover staan.
Ik heb geen idee wat een ziekenhuisdokter verdient, of iemand van de administratie. In Overpelt stonden nochtans 2 Tesla S op de parking van het personeel, verleden jaar, begin mei. Als patient ziet men dat.

Zijn dat salariswagens denk je?

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2018 om 17:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 17:26   #19
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Profiteur verkoopt weer zijn gebruikelijke cafe-bompazever.

"De overheid zuigt mij uit"

Enz enz...

Dezelfde onzin zie ik ook op facebookgroepen waar "jan modaal" kan posten.
Zou Porsche vrijgelaten zijn uit de bak ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2018, 17:26   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zouden er al genoeg laadpalen zijn in ons land of verwacht men dat je die thuis alle dagen aan het 'lichtnet' aansluit?
Oplaadpunten
Waarom alle dagen? Dat hangt van de grootte van de batterij af en de kms die je rijdt per dag. Neemt men de gemiddelde Vlaming kan dat niet veel zijn.
Bovendien kunnen werkgevers of vennootschappen ook oplaadpalen en -punten hebben, dus laten plaatsen, 120% aftrekbaar overigens... ook de laadpaal thuis -bij de werknemer zelf- is 120% aftrekbaar: https://www.practicali.be/blog/fisca...he-firmawagen/

Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/o...menvatting.pdf

3 VERPLAATSINGSKM'S

Iedere Vlaming (vanaf 6 jaar) legt per
dag gemiddeld 46,13 km af. Dat cijfer
ligt dit jaar hoger dan in de voorbije
jaren. Outliners (> 1.000 km) buiten
beschouwing gelaten, bedraagt het
gemiddelde aan kilometers per persoon
per dag 37,95.
Er blijkt dus quasi geen
verschil te zijn met vorig jaar.
Citaat:
https://www.hln.be/geld/vacature/het...auto~ae6a3c31/
Het pendelgedrag van de Belg: per fiets, per trein of toch maar met de auto?
Joni Horemans 15 september 2017

Een uur onderweg

In het kader van een representatief onderzoek naar de tevredenheid, betrokkenheid en motivatie van werknemers bevraagt SD Worx jaarlijks 2500 Belgen omtrent hun woon-werkverkeer. Hieruit blijkt dat we om op het werk en terug te raken in 2017 gemiddeld 36,7 kilometer afleggen. Dat is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar, toen we het op 33,4 kilometer hielden en 2015, toen we afklokten op 32,9 kilometer. De doorsnee Belg resideert tegenwoordig dus op zo’n 18 kilometer van zijn job. 33,4% van onze landgenoten pendelt dagelijks een boven gemiddelde 40 kilometer of meer, terwijl 13% binnen een straal van 2 kilometer woont. Nog eens 13,1% legt 5 - 9 kilometer af tussen werk- en woonplaats.
Nemen we de pendeltijden erbij, zien we dat de Belg dit jaar gemiddeld 61,58 minuten onderweg is om naar het werk te gaan en terug. Het gros van de Belgen (21,4%) heeft 30 tot 44 minuten nodig. Slechts 7,3% doet er minder dan een kwartier over, maar het dubbele hiervan, 15,2%, spendeert iedere werkdag twee uur of meer in het verkeer.
Een relatief snel laadpunt of laadpaal kan men ook "thuis" installeren, behalve uitzonderingen met (zeer) oude woningen...

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2018 om 17:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be