Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 september 2002, 10:44   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Voormalig hoofdredacteur Manu Ruys werd vroeger reeds geweerd. Nu is Derk-Jan Eppink aan de beurt. Beide stonden critisch tegenover het beleid.
Waar blijft het protest van al diegenen die onafhankelijke media en democratie in het Italië van Berlusconi zo belangrijk vinden?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2002, 16:57   #2
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

In Vlaanderen heb je inderdaad geen vrije pers meer, alleen nog een pers van het regime. Die pers neemt het al jaren niet meer op voor de fundamentele vrijheden, met name de vrijheden gegarandeerd in de artikels 19 en 20 van de Universele verklaring. In de plaats staat die nep-pers juichend toe te kijken hoe onze vrijheden worden afgebroken.

Hieronder een artikel van mij, dat direct werd geïnspireerd door wat Eppink op 12 april jl. in De Standaard schreef over de 'verzuring' van de burgers (het zoveelste kletsverhaal waarmee de politieke klasse haar morele superioriteit ten overstaan van de modale burger wil aantonen: alles is OK, maar die stomme burger is 'verzuurd'). Eppink dient het regime niet trouw genoeg en moet weg: zo gaan die dingen.

http://home.pi.be/~penninc/wit/publi...-20-4-2002.pdf
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2002, 18:11   #3
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Graag zou ik reageren op dat stuk over die toespraak van dat Indianenopperhoofd. Ik zie dat namelijk anders. Dat die toespraak jaren later geschreven werd en niet door een Indiaan maakt inderdaad een verschil. Het betekent dat westerlingen die "erin zitten" niet helemaal doof zijn voor dergelijke inzichten. Maar indien de uitspraak van dat Indianenopperhoofd kwam, heeft dat niks te maken met de blanken die zich schuldig moeten voelen of Indianen die het beter weten. Niks van. Die Indianen waren buitenstaanders en bekeken de westerse beschaving dus van buitenaf. De blanken zitten erin. Heeft niks met "beter weten" of zo te maken.
Dan wat betreft dat referendum: dat heeft volgens mij niks met verzuring te maken maar met onverschilligheid. De onverschilligheid in onze maatschappij is soms verschrikkelijk groot. Volgens mij heeft het ook te maken met verwend zijn. De meeste Vlamingen zijn nu eenmaal rotverwend. Dat is gewoon een feit.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2002, 19:31   #4
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Dan wat betreft dat referendum: dat heeft volgens mij niks met verzuring te maken maar met onverschilligheid. De onverschilligheid in onze maatschappij is soms verschrikkelijk groot. Volgens mij heeft het ook te maken met verwend zijn. De meeste Vlamingen zijn nu eenmaal rotverwend. Dat is gewoon een feit.
De politieke kaste doet niets liever dan de modale mens afschilderen als 'rotverwend', net zoals de modale mens ook wordt afgeschilderd als inherent racistisch, egoïstisch, dom enz. Hoe meer morele defecten aan de modale mens kunnen worden toegeschreven, hoe meer rechtvaardiging de politieke klasse vindt voor haar eigen tyrannie over jan-met-de-pet. Ik heb elders op dit forum reeds verwezen naar studies die aantonen dat verzuring of onvrede, inciviek gedrag enz. in hoge mate samenhangen met het feit dat wij geen democratie kennen en voortdurend door de politieke klasse bevoogd en 'opgevoed' worden. Hieronder nog eens enkele links naar recente studies die mij zeer relevant lijken. Deze studies hebben betrekking op vergelijkingen tussen de Zwitserse kantons, die sterk uiteenlopende vormen van democratische besluitvorming kennen (waarvan wij overigens in België alleen maar kunnen dromen). In die studies vind je dan weer doorverwijzingen naar andere referenties:

* beter geïnformeerd naarmate meer directe wetgevende mogelijkheden (waarom moet ik mij informeren indien ik toch niet mag meebeslissen):
http://www.iew.unizh.ch/wp/iewwp119.pdf

* meer geluk (= minder verzuurd) wanneer meer direct wetgevende bevoegdheid:
http://www.iew.unizh.ch/wp/iewwp015.pdf

* meer burgerzin wanneer meer directe wetgevende bevoegdheid:

http://www.iew.unizh.ch/wp/iewwp098.pdf

Niet dat ik mij illusies maak over de impact van dit soort research: mensen die bezig zijn met hun partijpolitieke carrière willen bepaalde dingen gewoon niet weten.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2002, 20:33   #5
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Het liberalisme is een totalitaire ideologie. Het was en is te verwachten dat er in toenemende mate een politiek-correct denken ontstaat, een "GedaPo" en een establishment-dienende pers, net zoals ook de partijprogramma's steeds dichter bij elkaar liggen. Alles in dienst van het liberale eenheidsdenken. Dit wordt evenwel mooi gecamoufleerd doordat het liberalisme zich de grote verdediger van de individuele rechten noemt, waaronder vrije meningsuiting. De praktijk, dat voor de domme massa neerkomt op overdag werken, 's avonds indommelen voor de kijkbuis en eens per jaar voor een aantal weken naar de Spaanse Costa's, zorgt ervoor dat men niet nadenkt. Politiek werd gereduceerd tot een economistisch administratief beheer van het systeem, met als taak een blinde aanhoudende economische groei. Echte keuzes worden er niet meer gemaakt. De media moeten de technieken en beslissingen van de aan de macht zijnde beheersploeg overbrengen naar de domme massa en soms eens kritiek laten horen van de alternatieve beheersploeg die in de oppositie zit.

Het liberalisme en het liberaal-kapitalisme hebben ondanks de bijzonder hoge materiële welvaart, de meest lege beschaving voortgebracht ooit, of beter: de waardevolle elementen uit de oude, rijke Europese beschaving stelselmatig uitgeroeid, kapotgemaakt of in het belachelijke getrokken.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2002, 21:06   #6
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Aanhoudende economische groei... In Nederland was 't wel erg. Daar stonden die ministers te triomferen over hun economische groei, terwijl de wachtlijsten in de ziekenhuizen daar schandalig lang zijn! "Het ging nog nooit zo goed met Nederland." beweerden ze, terwijl al die zieke mensen op een wachtlijst stonden!
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2002, 14:49   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Derk Jan Eppink is weg bij de Standaard. Mark Platel is weg bij het Belang van Limburg. De ene bekritiseerde de regering??? De andere uitlatingen van de koning betreffende de splitsing van de sociale zekerheid die hier volgens hem jamais, nooit, never mag doorgevoerd worden. Platel werd kort daarop met een foefje weggestuurd. De concentragroep is nu eenmaal erg monarchiegevoelig.
Waaraan is de Standaard (over) gevoelig? Aan wat realisten van Nederlandse origine zeggen over het regime hier ten lande?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2002, 18:59   #8
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Dan wat betreft dat referendum: dat heeft volgens mij niks met verzuring te maken maar met onverschilligheid. De onverschilligheid in onze maatschappij is soms verschrikkelijk groot. Volgens mij heeft het ook te maken met verwend zijn. De meeste Vlamingen zijn nu eenmaal rotverwend. Dat is gewoon een feit.
De politieke kaste doet niets liever dan de modale mens afschilderen als 'rotverwend', net zoals de modale mens ook wordt afgeschilderd als inherent racistisch, egoïstisch, dom enz. Hoe meer morele defecten aan de modale mens kunnen worden toegeschreven, hoe meer rechtvaardiging de politieke klasse vindt voor haar eigen tyrannie over jan-met-de-pet. Ik heb elders op dit forum reeds verwezen naar studies die aantonen dat verzuring of onvrede, inciviek gedrag enz. in hoge mate samenhangen met het feit dat wij geen democratie kennen en voortdurend door de politieke klasse bevoogd en 'opgevoed' worden. Hieronder nog eens enkele links naar recente studies die mij zeer relevant lijken. Deze studies hebben betrekking op vergelijkingen tussen de Zwitserse kantons, die sterk uiteenlopende vormen van democratische besluitvorming kennen (waarvan wij overigens in België alleen maar kunnen dromen). In die studies vind je dan weer doorverwijzingen naar andere referenties:

* beter geïnformeerd naarmate meer directe wetgevende mogelijkheden (waarom moet ik mij informeren indien ik toch niet mag meebeslissen):
http://www.iew.unizh.ch/wp/iewwp119.pdf

* meer geluk (= minder verzuurd) wanneer meer direct wetgevende bevoegdheid:
http://www.iew.unizh.ch/wp/iewwp015.pdf

* meer burgerzin wanneer meer directe wetgevende bevoegdheid:

http://www.iew.unizh.ch/wp/iewwp098.pdf

Niet dat ik mij illusies maak over de impact van dit soort research: mensen die bezig zijn met hun partijpolitieke carrière willen bepaalde dingen gewoon niet weten.
Wel, het komt doordat dikwijls beide ouders gaan werken. Ze compenseren dat dan door hun kinderen financieel te verwennen. Om het goed te maken.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be