Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2018, 00:16   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
The collapse of alternatieve energy
Plooit als een rietje
Fake news

Beter:
Citaat:
https://www.fluxenergie.nl/duurzame-...er-verdringen/

Duurzame energie zal fossiel veel eerder verdringen

3 februari 2017 – De daling van het gebruik van fossiele brandstoffen zou wel eens veel eerder dan 2040 kunnen inzetten, mogelijk zelfs al in 2020. De dalende kosten voor elektrisch vervoer en zonne-energie zijn van grote invloed. Dat melden de onderzoekers van Carbon Tracker Initiative.

Uit het persbericht van van Carbon Tracker Initiative

‘(…) Falling costs of electric vehicle and solar technology could halt growth in global demand for oil and coal from 2020. (…) The scenario analysis warns that big energy companies are seriously underestimating low-carbon advances with a business-as-usual (BAU) approach, and that stranding of fossil fuel assets is likely as the low- carbon transition gathers pace. Growth in electric vehicles (EVs) alone could lead to 2 million barrels of oil per day (mbd) being displaced by 2025 – the same volume that caused the oil price collapse in 2014-15. This scenario sees 16mbd of oil demand displaced by 2040 and 25mbd by 2050, in stark contrast to the continuous growth in oil demand expected by industry.

Electric vehicles and solar power are the game-changers

“Electric vehicles and solar power are game-changers that the fossil fuel industry consistently underestimates. Further innovation could make our scenarios look conservative in 5 years’ time, in which case the demand misread by companies will have been amplified even more,” said Luke Sussams, senior researcher at Carbon Tracker.

Business-as-usual is over

The power and road transport sectors account for approximately half of fossil fuel consumption, so growth in solar photovoltaic (PV) and EVs can have a major impact on demand. The report argues that the use of BAU scenarios should be retired. Scenarios should now apply, as a minimum, the latest cost reduction projections for solar PV and EVs, along with emissions commitments nations have made in their Nationally Determined Contributions (NDCs) under the Paris Climate Agreement, to reflect the current state of the low-carbon transition. (…) Expect the unexpected: The disruptive power of low-carbon technology, warns that fossil fuels may lose 10% of market share to PV and EVs within a single decade — this may not sound much but it can be the beginning of the end once demand starts to decline.

Nieuwe (opbeurende) uitgangspunten

Carbon Tracker vindt dat de uitgangspunten voor toekomstverwachtingen drastisch moeten worden bijgesteld:
- Zonne-energie kan al in 2040 23% van de energieproductie verzorgen.
- Elektrische auto’s kunnen in 2035 al een derde van het wegvervoer verzorgen.
- De vraag naar steenkool kan in 2050 gehalveerd zijn.
- De groei in de vraag naar olie kan al stoppen in 2020/2030. (In 2040 16 mln vaten per dag minder.)
- Zonne-energie is de afgelopen zeven jaar al 85% goedkoper geworden en zal nog goedkoper worden.
- De kosten voor de batterijen van elektrische auto’s zijn al 73% gedaald en zullen vanaf nu nog meer dan halveren.

Opwarming aarde
Uit een bericht van Trouw
‘(…) Het scenario van Carbon Tracker is niet gebaseerd op de huidige vraag naar fossiele brandstoffen, maar op de kosten van hernieuwbare energie. Als de voorspelling uitkomt, blijft de opwarming van de aarde aan het eind van de eeuw beperkt tot 2,4 tot 2,7 graden. Dat kan lager uitpakken, de studie kijkt alleen naar elektriciteit en vervoer. De doorrekeningen van de fossiele industrie koersen op een 4 graden hetere planeet. (…)’

Interactieve tool
Carbon Tracker heeft een interactieve tool gemaakt waarmee iedereen kan ‘spelen’ met de verschillende scenario’s (input variaties: klimaatbeleid, kosten technologie, energievraag).

Het Britse rapport is een co-productie van het Carbon Tracker Initiative en het Grantham Institute (Imperial College London)

Bronnen
The Carbon Tracker Initiative, persbericht, 1 februari 2017: No growth for oil and coal from 2020 as electric cars and solar blossom
The Carbon Tracker Initiative, rapport, 1 februari 2017: Expect the Unexpected – The Disruptive Power of Low-Carbon Technology (pdf, 52 pag.)
The Carbon Tracker Initiative, samenvatting rapport, 1 februari 2017: Expect the Unexpected: The Disruptive Power of Low-carbon Technology
Trouw, 2 februari 2017: Schone energie verdringt kolen en olie veel eerder
https://www.carbontracker.org/
https://www.carbontracker.org/about/
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_Tracker_Initiative

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2018 om 00:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 13:35   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wat nu met die vele zonnepanelen op grote daken?
Wat is het probleem? Als je een te kleine installatie legt, rendeert je omvormer niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 15:41   #23
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Wind en zon zijn stelselmatig onderschat kwa prijsdaling en kwa volume in toegevoegde capaciteit.

Zon in het bijzonder. Op dit moment zit een nieuw type low cost zonnecel op het punt van doorbraak. Als deze doorbreekt kost zonne energie nog een heel pak minder en wordt het bereikbaar voor het gros van de wereldbevolking: waarom in een afrikaans dorp een generator leggen en diesel stoken als je gewoon wat goedkope zonnepanelen kan leggen ?

Een doorbraak in batterijtechnologie is de missing link, maar ik heb vertrouwen dat die daar komt. Ik ken geen enkele unief die er niet achter aan het zoeken is....en ik vertrouw wetenschappers veel eerder dan McKinsey analysten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2018, 09:37   #24
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Wel ik heb een hellend dak en er kunnen een pak zonnepanelen op maar ik doe het niet. Ondanks de investering gewoon kan betaald worden. En dit omdat ik er niet in geloof zolang ze dat blijven belasten. En zolang Tommelein pietpraat blijft vertellen. Telkens als ik bijna overtuigd geraak om het toch te doen komt die op de radio of TV. En dan zeg ik resoluut neen.

Wanneer zal ik investeren : zodra ze ook een deftige opslag hebben en ik mijn woning volledig van het elektriciteitsnet kan afkoppelen. En er weer geen nieuwe belasting per m² op de proppen komt. Dan pas mogen ze mijn dak komen vol leggen.

Meer gebruik van regenwater (10000 liter) en een geboorde put. Verwarmen met stookolie en vooral een allesbrander (veel hout). Enkel nog maandelijks een rekening van elektriciteit en elke drie maanden een klein tussentijds factuur van het leidingwater.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2018, 16:56   #25
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De Tesla batterij heeft in Australie blijkbaar op enkele dagen tijd een miljoen dollar verdiend.

Omwille van het feit dat ze bijzonder snel het net kan stabiliseren en energie kan opslaan (bij negatieve prijzen) en ontladen (bij hoge prijzen).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2018, 18:40   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De Tesla batterij heeft in Australie blijkbaar op enkele dagen tijd een miljoen dollar verdiend.

Omwille van het feit dat ze bijzonder snel het net kan stabiliseren en energie kan opslaan (bij negatieve prijzen) en ontladen (bij hoge prijzen).
Die "reuzebatterij" gaat zich heel snel terugbetalen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2018, 23:36   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Wel ik heb een hellend dak en er kunnen een pak zonnepanelen op maar ik doe het niet. Ondanks de investering gewoon kan betaald worden. En dit omdat ik er niet in geloof zolang ze dat blijven belasten. En zolang Tommelein pietpraat blijft vertellen. Telkens als ik bijna overtuigd geraak om het toch te doen komt die op de radio of TV. En dan zeg ik resoluut neen.
Hoe belasten ze zonnepanelen? Er liggen al enkele jaren zonnepanelen op ons dak en ik heb nog nooit enige belasting daarop betaald.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2018, 23:55   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe belasten ze zonnepanelen? Er liggen al enkele jaren zonnepanelen op ons dak en ik heb nog nooit enige belasting daarop betaald.
Men belast die niet direct. Men rekent u een vergoeding aan voor het gebruik van het net als "batterij".

Als ge die belasting beu zijt, kunt ge u een batterij en bidirectionele meter zetten, dan betaal je geen prosumententarief meer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2018, 23:58   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Men belast die niet direct. Men rekent u een vergoeding aan voor het gebruik van het net als "batterij".
Het merkwaardige is dat mijn energieleverancier me nooit enig injectietarief heeft aangerekend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 00:05   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ge die belasting beu zijt, kunt ge u een batterij en bidirectionele meter zetten, dan betaal je geen prosumententarief meer.
Weegt het een wel op tegen het andere?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 00:22   #31
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het merkwaardige is dat mijn energieleverancier me nooit enig injectietarief heeft aangerekend.
Ik weet niet hoe dat in W-Vlaanderen zit. In Limburg rekent infrax ongeveer 100 euro per KW transformatorvermogen aan.

De gemiddelde installatie zal dan 300-400 euro per jaar kosten aan prosumententarief.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-...e-installaties
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 00:23   #32
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Weegt het een wel op tegen het andere?
Op dit moment niet wegens de dure batterijkost.

In normale landen krijg je betaald als je een batterij zet (Nederland) omdat je zo mee het net stabiliseert.

Hier niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 08:28   #33
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik weet niet hoe dat in W-Vlaanderen zit. In Limburg rekent infrax ongeveer 100 euro per KW transformatorvermogen aan.

De gemiddelde installatie zal dan 300-400 euro per jaar kosten aan prosumententarief.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-...e-installaties
Dat bedoelde ik dus. Betalen om zelf energie op te wekken? En wanneer ze de digitale meters gaan plaatsen is het volgens een leverancier van zonnepanelen helemaal niet rendabel meer. Ik heb 3 offertes ontvangen en met 1ne een gesprek gehad. Hij sprak over een verwaarloosbaar rendement. Toch als je alle kosten in rekening brengt. Want 1-2% nettorendement noem ik verwaarloosbaar. En mooi is het niet om uw dure dakpannen met lelijke panelen te bedekken. Dus momenteel zeg ik tegen Tommelein "kust ze".
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 13:31   #34
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Dat bedoelde ik dus. Betalen om zelf energie op te wekken? En wanneer ze de digitale meters gaan plaatsen is het volgens een leverancier van zonnepanelen helemaal niet rendabel meer. Ik heb 3 offertes ontvangen en met 1ne een gesprek gehad. Hij sprak over een verwaarloosbaar rendement. Toch als je alle kosten in rekening brengt. Want 1-2% nettorendement noem ik verwaarloosbaar. En mooi is het niet om uw dure dakpannen met lelijke panelen te bedekken. Dus momenteel zeg ik tegen Tommelein "kust ze".
Een leverancier van zonnepanelen die zegt dat het niet rendabel is? Wat heb je in zijn drank gemengd om dat voor elkaar te krijgen
Ik vertrouw de komst van die 'slimme' meter ook voor geen haar.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 14:05   #35
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Hij was zo eerlijk te antwoorden en enkele tabellen te laten zien over hoe en wat met de komst van de digitale meters. En de eerste die deze zullen krijgen zijn de nieuwbouwwoningen en daarna elke particulier met zonnepanelen. De eerste 2-3 jaar kan je nog over rendabiliteit spreken maar eens een digitale meter er staat is het bijna geen winsituatie meer.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 17:08   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

De slimme stroommeter zal ooit verplicht worden. De oude gaan ze afkeuren. Doe er maar iets tegen.

Citaat:
https://www.hln.be/wetenschap-planee...-huis~aba5c712

De klassieke elektriciteitsmeters worden niet meer gemaakt, en de Vlaamse regering wil ze vervangen door digitale exemplaren. Daarmee kunnen distributienetbeheerders uw verbruik vanop afstand meten, waardoor ze geen controleurs meer hoeven langs te sturen voor een meteropname. De Vlaming kan dankzij zo’n meter ook meteen zijn reële verbruik checken en desgewenst aanpassen om te besparen. Minister Tommelein heeft een plan klaar en hoopt morgen op groen licht van zijn coalitiepartners. De liberaal wil vanaf 1 januari 2019 aan de installatie van een (goedkoop) basisexemplaar beginnen.

Nieuwbouw

Vlamingen die een nieuwbouw zetten of zonnepanelen bezitten, zullen als eersten de teller in huis moeten halen. Pas na enkele jaren zal iedereen een digitale meter moeten hebben. Het gaat om een forse investering, maar de precieze grootte van het prijskaartje is nog niet bekend. Oppositiepartij sp.a verwijst naar een studie die zegt dat een volledige uitrol 2 miljard euro zou kosten. “En die rekening dreigt bij de gezinnen terecht te komen. Bovendien zal slechts een minderheid de voordelen plukken van zo’n slimme meter.”

Hoe dan ook moet de ommeslag gemaakt worden, zegt Tommelein. Hij benadrukt dat hij bewust niet voor de Rolls-Royce van de meters kiest en de installatie over enkele jaren spreidt. Bovendien zal de consument er sowieso energie mee kunnen besparen.
Ben benieuwd of ze die niet gratis kunnen installeren als je een E-wagen met laadpunt aanschaft, verdienen kunnen ze dan nog meer.

En de stilstands-partijen doen weer hun best:

Citaat:
“Dat is er met de pet naar gooien”

Tommelein reageerde vanmorgen in het radioprogramma ‘Hautekiet’ geprikkeld op de kritiek van sp.a. Volgens hem heeft die partij zelf het probleem voor zich uit geschoven.

Tommelein verwijst daarmee naar voormalig minister van Energie Freya Van den Bossche. “Door het getreuzel van het verleden zijn we nu bij de laatsten in Europa die de overstap maken naar digitale meters. Ook de kostprijs die de sp.a noemt -2 miljard euro- klopt volgens Tommelein niet. “Dat is er met de pet naar gooien”, dixit Tommelein.

De Open Vld-minister benadrukt dat zijn plan betaalbaar zal zijn en dat het gefaseerd zal ingevoerd worden. Dat eigenaars van zonnepanelen gestraft zullen worden met digitale meters, klopt dus volgens Tommelein ook niet. “Het zal ook eigenaars van zonnepanelen helpen. Zij zullen veel meer kunnen doen dan met de huidige meters. Het is de bedoeling om eigenaars van zonnepanelen te belonen en niet te bestraffen”, klonk het. Morgen legt hij daarover een nota voor aan de Vlaamse regering.
Hopelijk zijn die meters - tegen dan - ook geschikt voor Vehicle-to-grid:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

Vehicle-to-grid (V2G) describes a system in which plug-in electric vehicles, such as electric cars (BEV), plug-in hybrids (PHEV) or hydrogen Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV), communicate with the power grid to sell demand response services by either returning electricity to the grid or by throttling their charging rate.[1] [2][3]

Vehicle-to-grid can be used with gridable vehicles, that is, plug-in electric vehicles (BEV and PHEV), with grid capacity. Since at any given time 95 percent of cars are parked, the batteries in electric vehicles could be used to let electricity flow from the car to the electric distribution network and back. This represents an estimated value to the utilities of up to $4,000 per year per car.[4]

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2018 om 17:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 22:20   #37
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Hij was zo eerlijk te antwoorden en enkele tabellen te laten zien over hoe en wat met de komst van de digitale meters. En de eerste die deze zullen krijgen zijn de nieuwbouwwoningen en daarna elke particulier met zonnepanelen. De eerste 2-3 jaar kan je nog over rendabiliteit spreken maar eens een digitale meter er staat is het bijna geen winsituatie meer.
In tegendeel, met een digitale meter is er geen reden meer voor een prosumententarief en gaan mensen veel verstandiger hun panelen sizen en eventueel koppelen aan een batterij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 22:21   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En die batterij kan een electrische wagen zijn. Toeval of niet, wagens staan het gros van de dag stil...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 22:30   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En die batterij kan een electrische wagen zijn. Toeval of niet, wagens staan het gros van de dag stil...
Alleen meestal niet thuis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2018, 23:09   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen meestal niet thuis.
Verklaar?

De meeste mensen zijn de meeste tijd van hun leven gewoon "thuis". Waarom zou de eigen wagen dan meestal -ver weg- ergens anders staan?

Een dag heeft 24 hr.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2018 om 23:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be