Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 september 2019, 18:50   #21
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U doet niets anders dan kopiëren. Is het niet van Vergeer (die vaak fantaseert) dan is het wel van iemand anders. U kopieert zelfs van de wat oubollige Brandon. En dan hebt u het lef iemand anders verwijten dat hij Krijbolder of Richard Carrier aanhaalt... Verbeter de wereld, begin met uzelf.
Neen, ik refereer ernaar. Kopiëren is lappen tekst overschrijven.

Citaat:
En dat zou wel eens goed kunnen. Heb altijd gevonden dat Jezus 'openbaar leven' van prediken van (nauwelijks) 3 jaar zeer kort (te kort?) was om zich zo maar effe een schare volgelingen rondom zich te verzamelen en toch goed succes te hebben. Daar is meer tijd voor nodig dan een schamele 3 jaar.
Daar heb je zeker een punt. Deze beweging bestond reeds veel eerder. Men noemden zichzelf de " IJveraars ".
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2019, 18:53   #22
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Alleen inhoudelijk commentaar stel ik op prijs.
Gaf ik je toch of niet soms ! En verder ga ik niet met jou in discussie.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2019, 19:38   #23
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Neen, ik refereer ernaar. Kopiëren is lappen tekst overschrijven.

Daar heb je zeker een punt. Deze beweging bestond reeds veel eerder. Men noemden zichzelf de " IJveraars ".
En dus kan Ireneus een punt hebben.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2019, 19:47   #24
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Neen, ik refereer ernaar. Kopiëren is lappen tekst overschrijven.

Daar heb je zeker een punt. Deze beweging bestond reeds veel eerder. Men noemden zichzelf de " IJveraars ".
Een uittreksel van een auteur letterlijk citeren om en punt te maken, daar is niets mis mee. Op voorwaarde dat men de vader van de tekst vermeldt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 september 2019 om 19:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2019, 20:14   #25
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dus kan Ireneus een punt hebben.
Maar niet op Jezus' datum van overlijden.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2019, 20:17   #26
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een uittreksel van een auteur letterlijk citeren om en punt te maken, daar is niets mis mee. Op voorwaarde dat men de vader van de tekst vermeldt.
Een uittreksel, maar geen lappen tekst of complete hoofdstukken. Baaidewee, als je wil kan ik het vervolg hier ook neerpoten hoor. Ik geef de titel van een boek, maar niet de hele editie.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2019, 20:25   #27
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Gaf ik je toch of niet soms ! En verder ga ik niet met jou in discussie.
Inhoudelijk reageren betekent dat u op mijn argumenten reageert. U reageerde echter op een referentie die ik gebruikte met wat u allemaal van zijn opvattingen wist terwijl ik het over ANDERE ZAKEN had. Probeer eens te begrijpen wat het onderwerp is. Het ONDERWERP! Zegt u dat wat, het ONDERWERP? Aan een discussie zonder kop of staart hebben we niks. Daar schieten we niks mee op. Dat is trollen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2019, 20:50   #28
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Een uittreksel, maar geen lappen tekst of complete hoofdstukken. Baaidewee, als je wil kan ik het vervolg hier ook neerpoten hoor. Ik geef de titel van een boek, maar niet de hele editie.
Het Oosten heeft volkomen gelijk. Auteursrechten dienen om plagiaat tegen te gaan. Maar men mag en moet een schrijver citeren om daar over te kunnen discussiëren en om kritiek te uiten. Dat is wettelijk toegestaan en kan niet door auteursrechten worden verhinderd ook al zou de schrijver dat claimen. Maar het citaat moet tot het onderwerp van discussie beperkt blijven. Ik heb gezegd dat ik tot dezelfde en ANDERE CONCLUSIES KOM dan Krijbolder. Kan u niet lezen? U verwerpt Krijbolder totaal en het zit u gewoon dwars dat ik hem voor 50% gelijk geef. En dan komt u met chagrijn en flutargumenten om de draad te frustreren. Wat kinderachtig en onvolwassen is dat. Verder citeer ik geen lappen (mv) tekst van Krijbolder. Het citaat is alleen, alleen, alleen, het stukje in post 10 dat ik inleidt met referentie en waarop ik een tweenaal zo lang commentaar geef. De rest van de citaten zijn uit de Vita van Josephus, maar dat heeft u misschien van ergernis ook voor Krijbolder aangezien, en dus vrij van auteursrechten. U zit hier dus gewoon dwars te doen en kinderachtig te zeiken. Ik kan uw commentaren missen als kiespijn. P.s. Anders gezegd, u zijgt de mug uit en slikt de kameel door omdat er geen systeem en structuur zit in uw redeneren.

Laatst gewijzigd door Piero : 28 september 2019 om 21:20.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2019, 21:24   #29
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

who cares wie er die sprookjesboeken geschreven heeft
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2019, 22:21   #30
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
who cares wie er die sprookjesboeken geschreven heeft
Dat is een gezonde liberale houding en zo denk ik er eigenlijk ook over. Maar daarnaast ben ik toch ook een nieuwsgierig mens en ik besef dat ik mij in mijn jonge haren door dat sprookje voor de gek heb laten houden. En dan wil ik wel eens weten wie dat verzonnen heeft en waarom. Nu ik vermoed dat met redelijke argumenten, zonder retoriek, bewezen kan worden dat Flavius Josephus ten minste de synoptische evangeliën, de Handelingen en brieven van Paulus heeft geschreven wil ik dat proberen. Uitgaande van het bovenstaande is het nu een invuloefening die iedereen met enige interesse voor het onderwerp kan doen. Ik heb nog enkele punten in petto, maar ben niet in staat om alle vragen te beantwoorden. Dat is ook niet nodig.

Flavius Josephus is de grootste bedrieger uit de menselijke geschiedenis, maar, en dat moet u toch aanspreken als man van de lach, zijn christendom is ook de grootste grap van de geschiedenis. Alle volken zjjn discipelen geworden van zijn creatie. Mensen zijn tot paus en bisschop verheven en anderen zijn verketterd en verbrand door zijn verhalen. Hij heeft nog geen standbeeld. Hij heeft de Joden niet allemaal kunnen belazeren, maar de Arabieren zijn er vies ingestonken. Zonder Jezus geen Mohammed. De impact is enorm. Wat nu als met enkele nuchtere observaties het voor iedereen duidelijk wordt dat alles verzonnen is door een briljante Jood in ballingschap in Rome? Dat het gezeur over tradities en geboden en religieuze voorschriften belachelijk is?

Het christendom is succesvol geworden omdat haar ontstaan in nevelen is gehuld. Als duidelijk wordt wie het heeft bedacht en ingevoerd is de magie er van verdwenen. Josephus heeft dat terdege beseft en het geheim is bewaard gebleven. Maar nu blijkt hij toch zo trots te zijn geweest op zjjn schepping dat hij zijn naam gecodeerd aan het werk heeft verbonden. Dat moest natuurlijk ooit ontdekt worden. Maar in zijn tijd was dat niet waarschijnlijk. Hij wist niet dat er een tijdperk zou komen met internet en bronnen met zoekfuncties alle documenten binnen handbereik. Na 2000 jaar is het spel eindelijk ontdekt, dankzij Krijbolder.

Laatst gewijzigd door Piero : 28 september 2019 om 22:24.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 09:33   #31
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat is een gezonde liberale houding en zo denk ik er eigenlijk ook over. Maar daarnaast ben ik toch ook een nieuwsgierig mens en ik besef dat ik mij in mijn jonge haren door dat sprookje voor de gek heb laten houden. En dan wil ik wel eens weten wie dat verzonnen heeft en waarom. Nu ik vermoed dat met redelijke argumenten, zonder retoriek, bewezen kan worden dat Flavius Josephus ten minste de synoptische evangeliën, de Handelingen en brieven van Paulus heeft geschreven wil ik dat proberen. Uitgaande van het bovenstaande is het nu een invuloefening die iedereen met enige interesse voor het onderwerp kan doen. Ik heb nog enkele punten in petto, maar ben niet in staat om alle vragen te beantwoorden. Dat is ook niet nodig.

Flavius Josephus is de grootste bedrieger uit de menselijke geschiedenis, maar, en dat moet u toch aanspreken als man van de lach, zijn christendom is ook de grootste grap van de geschiedenis. Alle volken zjjn discipelen geworden van zijn creatie. Mensen zijn tot paus en bisschop verheven en anderen zijn verketterd en verbrand door zijn verhalen. Hij heeft nog geen standbeeld. Hij heeft de Joden niet allemaal kunnen belazeren, maar de Arabieren zijn er vies ingestonken. Zonder Jezus geen Mohammed. De impact is enorm. Wat nu als met enkele nuchtere observaties het voor iedereen duidelijk wordt dat alles verzonnen is door een briljante Jood in ballingschap in Rome? Dat het gezeur over tradities en geboden en religieuze voorschriften belachelijk is?

Het christendom is succesvol geworden omdat haar ontstaan in nevelen is gehuld. Als duidelijk wordt wie het heeft bedacht en ingevoerd is de magie er van verdwenen. Josephus heeft dat terdege beseft en het geheim is bewaard gebleven. Maar nu blijkt hij toch zo trots te zijn geweest op zjjn schepping dat hij zijn naam gecodeerd aan het werk heeft verbonden. Dat moest natuurlijk ooit ontdekt worden. Maar in zijn tijd was dat niet waarschijnlijk. Hij wist niet dat er een tijdperk zou komen met internet en bronnen met zoekfuncties alle documenten binnen handbereik. Na 2000 jaar is het spel eindelijk ontdekt, dankzij Krijbolder.
Dat is helemaal geen gezonde houding. En nog minder 'liberaal'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 09:41   #32
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is helemaal geen gezonde houding. En nog minder 'liberaal'.
En toch ben ik het eens met Eduard. De moeite die ik doe in deze draad doe ik met gemengde gevoelens, waaronder flinke tegenzin. Ik kan mijn tijd wel aangenamer besteden. Het is als het verzorgen van wonden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 09:57   #33
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
En toch ben ik het eens met Eduard. De moeite die ik doe in deze draad doe ik met gemengde gevoelens, waaronder flinke tegenzin. Ik kan mijn tijd wel aangenamer besteden. Het is als het verzorgen van wonden.
Hoe kunt u het nu eens zijn met Eduard Khill. U, ik, en nog een paar posters, doen niets anders dan te proberen wat inzicht te krijgen in de vroege periode van wat later het christendom werd. En zo zijn er heel wat zoekers. Hetgeen E Khill poneert, lijkt me meer een vorm van gemakzuchtig anti-intellectualisme.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 september 2019 om 10:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 10:47   #34
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard vervolg

De genealogie van Jezus.
We weten nu dat Flavius Josephus, ofwel Jozef ben Matthias (bar armamees of ben hebreeuws) zijn naam heeft verbonden met de vier evangelien door de figuur van Jozef van Arimathea, en aan de Handelingen door de 12de apostel Mattias van wie we verder niets meer horen. Josephus was een leviet en daarmee kan een raadsel worden verklaard. Namelijk hoe was het mogelijk dat de schrijver van Matteus de genealogie kon geven van Jezus naar David via Jozef en de koninklijke lijn en dat de schrijver van Lucas via Maria de priesterlijke lijn kon geven. in de inleiding van zijn Vita laat Josephus zien dat hij daartoe in staat is. Iets verkort staat er ...
1. Ik kom uit een eerbiedwaardig geslacht, dat in zijn geheel van priesters afstamt. Terwijl adeldom bij iedereen weer op iets anders is gebaseerd, is het bij ons dus de priesterlijke waardigheid, waaruit het aanzien van onze familie blijkt. Bovendien stam ik af van ... het belangrijkste van de vierentwintig [1] afdelingen. ... behoor ik ook nog tot de voornaamste familie van die eerste richting. Van mijn moeders kant ben ik van koninklijke bloede, want de nakomelingen van Asamoneus, waarvan die familie afstamt, bekleedden niet alleen heel lang het ambt van hogepriester, maar hadden tegelijkertijd een koninklijke waardigheid. Ik zal nu mijn voorvaderen in de juiste volgorde opnoemen. De vader van mijn grootvader heette Simon ..., bijgenaamd Psellus. Hij leefde in dezelfde tijd als Hyrcanus, de zoon van de hogepriester Simon, de eerste van alle hogepriesters .... Ik ben de zoon van Matthias en ben geboren in het eerste jaar van de regering van Gaius Ceasar. ... Ik heb nu dus de stamboom van mijn familie opgeschreven, zoals ik die in de officiële documenten heb aangetroffen. (en aan het slot, na de verwoesting van Jeruzalem) 76. ... Maar toen mijn land was verwoest, was er niets van enige waarde meer dat mij nog troost kon bieden in mijn ellende. Ik verzocht aan Titus om mijn familie in vrijheid te laten stellen. Titus stelde ook weer de heilige boeken tot mijn beschikking.
Josephus was dus in staat om de genealogie van Matteus en Lucas te schrijven; hij had ook de heilige boeken uit de tempel ontvangen. Waarom schrijft Josephus dat in zijn Vita? Hij zegt zelf omdat er wordt beweerd dat hij van lage komaf is. Maar het laat ook zien dat hij trots is en statusgevoel heeft. Het is de trots die hem er toe brengt om zijn naam gecodeerd aan zijn evangelies en Handelingen toe te voegen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 10:53   #35
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoe kunt u het nu eens zijn met Eduard Khill. U, ik, en nog een paar posters, doen niets anders dan te proberen wat inzicht te krijgen in de vroege periode van wat later het christendom werd. En zo zijn er heel wat zoekers. Hetgeen E Khill poneert, lijkt me meer een vorm van gemakzuchtig anti-intellectualisme.
Ja dat mag je zeggen. Maar wat je doet is intellectualisme inzetten om de rotzooi van anderen op te ruimen. Dat staat mij tegen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 10:55   #36
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ja dat mag je zeggen. Maar wat je doet is intellectualisme inzetten om de rotzooi van anderen op te ruimen. Dat staat mij tegen.
Welke rotzooi help ik opruimen? Ik probeer te weten te komen hoe het is gegaan. En al de theorieën die niet kunnen worden gevalideerd, val ik aan, verwerp ik, of wijs ik op hun gebreken. En zo hoort het ook. Wat u hierin niet aanstaat, blijft mij een raadsel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 september 2019 om 10:59.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 12:08   #37
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Welke rotzooi help ik opruimen? Ik probeer te weten te komen hoe het is gegaan. En al de theorieën die niet kunnen worden gevalideerd, val ik aan, verwerp ik, of wijs ik op hun gebreken. En zo hoort het ook. Wat u hierin niet aanstaat, blijft mij een raadsel.
Wat uw motief is respecteer ik, maar het is mij egaal. Ik heb een ander motief. "Zo hoort het ook?" Hoe komt u daar bij?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 12:17   #38
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat uw motief is respecteer ik, maar het is mij egaal. Ik heb een ander motief. "Zo hoort het ook?" Hoe komt u daar bij?
Ik begrijp nog steeds niet wat u bedoelt met:"Maar wat je doet is intellectualisme inzetten om de rotzooi van anderen op te ruimen. Dat staat mij tegen."

Dat is toch je reinste wartaal. Tenzij u het sarcastisch bedoelt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 september 2019 om 12:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 15:21   #39
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik begrijp nog steeds niet wat u bedoelt met:"Maar wat je doet is intellectualisme inzetten om de rotzooi van anderen op te ruimen. Dat staat mij tegen."

Dat is toch je reinste wartaal. Tenzij u het sarcastisch bedoelt.
Dat wil zeggen: Daar doe ik niet aan mee. En met de rotzooi bedoel ik de verwarring en verdeeldheid die is ontstaan over de leer van christus en de geschiedkundige feiten.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 15:30   #40
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat wil zeggen: Daar doe ik niet aan mee. En met de rotzooi bedoel ik de verwarring en verdeeldheid die is ontstaan over de leer van christus en de geschiedkundige feiten.

Natuurlijk doet u er aan mee. U doet in de discussies van deze draad niets anders. Iedereen die actief is in deze draad werkt hier aan mee.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be