Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 september 2015, 15:52   #1
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard Fukushima: Evacuatie doodde 1600 mensen...

Ron Fukushima heeft men 4 1/2 jaar geleden 200000 mensen geevacueerd. Zo'n 1600 hebben dat niet overleefd. "Stress doden" noemt men dat.
Had men de bevolking gewoon ter plekke gelaten dan zoude er in dezelfde tijd ongeveer 160 extra gevallen van kanker geweest zijn onder diezelfde groep.

Of hoe angst voor straling dodelijker is dan straling zelf...

http://www.nytimes.com/2015/09/22/sc...imes&smtyp=cur
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2015, 08:41   #2
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ron Fukushima heeft men 4 1/2 jaar geleden 200000 mensen geevacueerd. Zo'n 1600 hebben dat niet overleefd. "Stress doden" noemt men dat.
Had men de bevolking gewoon ter plekke gelaten dan zoude er in dezelfde tijd ongeveer 160 extra gevallen van kanker geweest zijn onder d iezelfde groep.

Of hoe angst voor straling dodelijker is dan straling zelf...
http://www.nytimes.com/2015/09/22/sc...imes&smtyp=cur
Dit minimaliseren van de gevolgen van een kernramp is uw pleidooi voor meer kernenergie?

Als je al kanker zou krijgen binnen de 3 �* 4 jaar zou het al erg zijn, doorgaan manifesteert zich dat pas op langere termijn.

In ieder geval zijn deze voorbarige conclusies al even bij de haren getrokken als het argument van kernenergie lobbyisten die stellen dat Tsjernobyl een goede zaak was omdat er nu een natuurgebied is.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2015, 09:13   #3
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dit minimaliseren van de gevolgen van een kernramp is uw pleidooi voor meer kernenergie?

Ik minimaliseer niks. Ik weiger echter hyterisch te maximaliseren.

Citaat:
Als je al kanker zou krijgen binnen de 3 �* 4 jaar zou het al erg zijn, doorgaan manifesteert zich dat pas op langere termijn.
Lees goed. Wat er stond is dat onder de bevolking, indiend ze al die tijd ter plekke gebleven zou zijn, er uiteindelijk, een 160 tal extra kankers te verwachten geweest zouden zijn.
Kanker manifesteerd zich inderdaad niet onmiddelijk. En zowieso heb je al een hoge kans op kanker. En je hoeft aan kanker ook niet te sterven. Zeker als je weet dat je een verhoogde kans op kanker hebt, en je maatregelen neemt, zoals vaker je laten controleren dan neemt de kans dat je aan die kanker ook sterft zelfs af.
Het argument dat het arikel maakt is dus dat men beter de kleine toename aan kankers bij de bevolking had geaccepteerd, in plaats van ze te verplichten halsoverkop te verhuizen. Want dat laatste heeft dus al 1600 doden veroorzaakt.

Stel. Iemand belt bij jou aan de deur en zegt:

"Er is iets ergs gebeurt in de buurt. Als je blijft heb je 0,2% meer kans om tijdens je leven kanker te krijgen. Je moet nu, onmiddelijk, vertrekken. Neem niks mee".

Wat zou jouw reactie zijn?

Dat is anders zo ongeveer wat men de bevolking rond Fukushima aangedaan heeft. Het punt dat in het artikel gemaakt wordt, is dat had men de bevolking gewoon ter plekke gelaten er minder doden gevallen zouden zijn.
En dat wordt onderbouwd met correcte wetenschappelijk argumenten, waarover een brede consensus bestaat.

Men had beter open kaart gespeeld met de bevolking. Ze de waarheid verteld. En ze zelf laten beslissen. In het grootste deel van de evacutatiezone rond Fukushimna had men de mensen gewoon ter plekke kunnen laten. Hoogstens de medische screenings wat opvoeren, adviseren van geen zelfgeplukte champignons meer te eten, en de meest radioactieve plekken saneren.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2015, 09:34   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
"Er is iets ergs gebeurt in de buurt. Als je blijft heb je 0,2% meer kans om tijdens je leven kanker te krijgen. Je moet nu, onmiddelijk, vertrekken. Neem niks mee".
Dat is wat men zou moeten doen als uw buurman een VW heeft
Direct verhuizen, uw kanker risico is evenveel toegenomen als de bewoners rond Fukushima
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2015, 10:05   #5
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.724
Standaard

ach ja, achteraf is dat altijd makkelijk eh
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2015, 12:55   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

1600 doden: 12 uur wereld auto-rijden.
160 doden: 1 uur 10 minuten wereld autorijden.

(wereld autorijden: 1.2 miljoen doden per jaar)

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2015 om 12:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2015, 17:13   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.862
Standaard

In het geciteerde artikel staat dat Oostelijke winden gezorgd hebben voor een verspreiding van radio-actieve deeltjes over de zee.

In die eerste 48 uur na de aardbeving(en) en de Tsunami,het tijdsbestek dat er zware (evacuatie)beslissingen genomen moeten worden,kon men niet eens weten hoeveel weken men bang zou moeten zijn voor eventuele zwaardere uitstoten uit de reactoren(waar men niet goed bij kon,en waarvan de controlemiddelen grotendeels uitgevallen waren)..


Windrichtingen kunnen veranderen,zelfs tijdelijk,en dan was het pas FEEST zeker?

Het lijkt me dat de Japanse autoriteiten snel,beslist en doeltreffend gereageerd hebben...

Laatst gewijzigd door kelt : 25 september 2015 om 17:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2015, 22:44   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Zwitser zou gewoon in dat radioactieve gebied blijven zitten, nog wat sigaretten opsteken en wat 100° proof zuipen.

Zich niet laten misleiden door statistieken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 12:34   #9
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zwitser zou gewoon in dat radioactieve gebied blijven zitten, nog wat sigaretten opsteken en wat 100° proof zuipen.
De juiste reacite zou net zijn om op te houden met roken...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 12:36   #10
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Windrichtingen kunnen veranderen,zelfs tijdelijk,en dan was het pas FEEST zeker?

Het lijkt me dat de Japanse autoriteiten snel,beslist en doeltreffend gereageerd hebben...
Nee, ook dan niet.

De gezondheidseffecten van radioactieve straling hangen van de totale, gecumuleerde dosis af.
Vandaar dat men meestal wel voldoende tijd heeft om te kijken hoe het evolueert, en eventueel eens men meer weet, gepaste maatregelen te nemen.

Het is zelden nodig om onmiddelijk zo hard als je kan weg te lopen. Als het immers zo erg is, dan helpt zelfs weglopen niet meer.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 18:16   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Nee, ook dan niet.

De gezondheidseffecten van radioactieve straling hangen van de totale, gecumuleerde dosis af.
Vandaar dat men meestal wel voldoende tijd heeft om te kijken hoe het evolueert, en eventueel eens men meer weet, gepaste maatregelen te nemen.

Het is zelden nodig om onmiddelijk zo hard als je kan weg te lopen. Als het immers zo erg is, dan helpt zelfs weglopen niet meer.
Dat is voor acute lethaliteit.

Op lange termijn is het vogelpik (statistiek).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 19:22   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is voor acute lethaliteit.

Op lange termijn is het vogelpik (statistiek).
De kans op ziekte bij lage dosis (ttz, niet-direct lethale bestraling) is verondersteld proportioneel te zijn met de geintegreerde totale dosis (min of meer onafhankelijk van hoe het over de tijd gespreid is).

Ik zeg wel "verondersteld" want beneden enkele tientallen mSv is het zo goed als onmogelijk vast te stellen (veel te kleine bijdrage in vergelijking met andere factoren die U ook ziek maken).

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 september 2015 om 19:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 19:54   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De kans op ziekte bij lage dosis (ttz, niet-direct lethale bestraling) is verondersteld proportioneel te zijn met de geintegreerde totale dosis (min of meer onafhankelijk van hoe het over de tijd gespreid is).

Ik zeg wel "verondersteld" want beneden enkele tientallen mSv is het zo goed als onmogelijk vast te stellen (veel te kleine bijdrage in vergelijking met andere factoren die U ook ziek maken).
Ja, ik denk ook wel dat hoe meer straling je binnenkrijgt, hoe meer kans op een mutageen effect.
Alleen denk ik niet dat je zoals Zwitser beweert een 'veilige grens' kan opgeven waaronder je safe zit.

Wat ik eigenlijk wou zeggen: moest ik ten tijde van het ongeval in de buurt van Fukushima gewoond hebben, ik zou gemaakt hebben dat ik er zo snel mogelijk wegkwam. Achteraf is het gemakkelijk spreken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:23   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, ik denk ook wel dat hoe meer straling je binnenkrijgt, hoe meer kans op een mutageen effect.
Alleen denk ik niet dat je zoals Zwitser beweert een 'veilige grens' kan opgeven waaronder je safe zit.
Die "veilige grens" is er natuurlijk in de praktijk wel, wanneer je andere, grotere risico's zonder probleem neemt.

Daarmee bedoel ik: Als auto-rijden jou een kans geeft van 0.01% om eraan dood te gaan dit jaar, of dus 0.5% kans om eraan dood te gaan in de komende 50 jaar, en jij gaat niet lopen van autorijden, dan kan je tevens aannemen dat alle andere zaken die jou een kans geven van minder dan 0.01% voor jou "veilig" beschouwd worden.

Nu is "de kans gelijk aan 0.5% om daar de komende 50 jaar aan te sterven" ruwweg overeen komend met een dosis van 100 mSv.
(1 Sv, verspreid over een zekere tijd, geeft een kans van ongeveer 5.6% om daar in de komende 50 jaar aan te sterven).

Dat wil dus zeggen dat elke dosis onder de 100 mSv veiliger is dan autorijden. Natuurlijk is er nog altijd een kans om ziek te worden en te sterven eraan, maar die kans is kleiner dan de kans om door een auto ongeluk om te komen en dat is een risico dat je wel zonder blozen neemt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:33   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat ik eigenlijk wou zeggen: moest ik ten tijde van het ongeval in de buurt van Fukushima gewoond hebben, ik zou gemaakt hebben dat ik er zo snel mogelijk wegkwam. Achteraf is het gemakkelijk spreken.
Ik denk dat je gelijk hebt dat het wat gemakkelijk spreken is achteraf. Trouwens, niet vergeten dat Fukushima een bijverschijnsel was van een veel ergere natuurramp, die 25 000 doden heeft gemaakt op slag, en waarschijnlijk vele duizenden doden achteraf door alle ontberingen en zo: de tsunami die een gans kustgebied vernietigd heeft en vele honderden duizenden mensen dakloos heeft gemaakt.

Of *ik* zou gaan lopen zijn ? Dat zal ergens afhangen van de afstand. Op minder dan bvb 10 km zou ik waarschijnlijk toch minstens een tijd weggetrokken zijn om te zien hoe het evolueerde. Verder weg lijkt mij dat wat overdreven: zoals Zwitser zegde, is bestraling cumulatief en heb je de tijd om te zien komen (tenzij je de halve reactor over je kop krijgt in 1 keer, zoals bij Chernobyl). Op meer dan 10 km is het moeilijk denkbaar dat je op enkele uren tijd een heel sterke dosis krijgt.

We schijnen wel te vergeten dat we in Fukushima aan een zware ramp zijn ontsnapt: de in die zwembaden opgeslagen afgewerkte kernen die aan het afkoelen waren. Hadden die allemaal de lucht in gegaan, dan was Fukushima een echte nucleaire ramp geworden die Chernobyl had kunnen benaderen ; door het geklungel ginder zijn we daar op een haar na aan ontsnapt.
(dat zou nog altijd een kleinere ramp geweest zijn dan de tsunami zelf, maar het zou dan toch wel serieus geworden zijn).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:34   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die "veilige grens" is er natuurlijk in de praktijk wel, wanneer je andere, grotere risico's zonder probleem neemt.

Daarmee bedoel ik: Als auto-rijden jou een kans geeft van 0.01% om eraan dood te gaan dit jaar, of dus 0.5% kans om eraan dood te gaan in de komende 50 jaar, en jij gaat niet lopen van autorijden, dan kan je tevens aannemen dat alle andere zaken die jou een kans geven van minder dan 0.01% voor jou "veilig" beschouwd worden.

Nu is "de kans gelijk aan 0.5% om daar de komende 50 jaar aan te sterven" ruwweg overeen komend met een dosis van 100 mSv.
(1 Sv, verspreid over een zekere tijd, geeft een kans van ongeveer 5.6% om daar in de komende 50 jaar aan te sterven).

Dat wil dus zeggen dat elke dosis onder de 100 mSv veiliger is dan autorijden. Natuurlijk is er nog altijd een kans om ziek te worden en te sterven eraan, maar die kans is kleiner dan de kans om door een auto ongeluk om te komen en dat is een risico dat je wel zonder blozen neemt.
OK, dat is wat men in kerncentrales doet op basis van absoluut onbetrouwbare (om niet te zeggen onbeschikbare) gegevens (dosis vs schade) omdat men niet anders kan. Die mensen gaan nu eenmaal aan straling blootgesteld worden en lopen rond met een dosimeter en hopen maar dat die grens ook juist is.

Hoeveel mensen in de omgeving van Fukushima hadden een dosimeter en wat was de beschikbaarheid van meetstations daar om er zeker van te zijn dat die veilige grens niet overschreden werd?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:40   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
OK, dat is wat men in kerncentrales doet op basis van absoluut onbetrouwbare (om niet te zeggen onbeschikbare) gegevens (dosis vs schade) omdat men niet anders kan. Die mensen gaan nu eenmaal aan straling blootgesteld worden en lopen rond met een dosimeter en hopen maar dat die grens ook juist is.
Nee, dat is wat men vindt uit heel veel studies betreffende de effecten van straling op de gezondheid. Om te beginnen, met de Hiroshima cohorte, maar er zijn vele studies gedaan.

Zoals ik reeds stelde, vindt men eigenlijk niks meetbaars onder de paar tientallen mSv, omdat de fluctuaties in kankergevallen door alle andere oorzaken zoveel groter zijn dan het piepkleine effectje van die straling, dat het niet meer meetbaar is.

Citaat:
Hoeveel mensen in de omgeving van Fukushima hadden een dosimeter en wat was de beschikbaarheid van meetstations daar om er zeker van te zijn dat die veilige grens niet overschreden werd?
Ik denk dat de opvolging van de straling rond Fukushima vrij goed in kaart is gebracht. Je hebt geen individuele dosimetrie nodig om een dosis te schatten in een gebied waar een redelijk goed gekende stralingsbelasting heerst he.

Je neemt toch ook geen dosimeter als je in de bergen gaat wandelen, of erger, als je een vliegtuig neemt ?

Ik vind het trouwens heel grappig dat jij zo angstwekkig doet over wat straling, terwijl ik denk dat jij ergens in een andere draad schreef dat je zonder problemen een nieuwe dieselauto koopt

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 september 2015 om 21:41.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:50   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat is wat men vindt uit heel veel studies betreffende de effecten van straling op de gezondheid. Om te beginnen, met de Hiroshima cohorte, maar er zijn vele studies gedaan.

Zoals ik reeds stelde, vindt men eigenlijk niks meetbaars onder de paar tientallen mSv, omdat de fluctuaties in kankergevallen door alle andere oorzaken zoveel groter zijn dan het piepkleine effectje van die straling, dat het niet meer meetbaar is.



Ik denk dat de opvolging van de straling rond Fukushima vrij goed in kaart is gebracht. Je hebt geen individuele dosimetrie nodig om een dosis te schatten in een gebied waar een redelijk goed gekende stralingsbelasting heerst he.

Je neemt toch ook geen dosimeter als je in de bergen gaat wandelen, of erger, als je een vliegtuig neemt ?

Ik vind het trouwens heel grappig dat jij zo angstwekkig doet over wat straling, terwijl ik denk dat jij ergens in een andere draad schreef dat je zonder problemen een nieuwe dieselauto koopt
Ja uiteraard

Maar we spreken hier over twee verschillende dingen natuurlijk.

- leven in een omgeving waar je een gekende achtergrondstraling, NOx, deeltjes etc emissie hebt. That's life. Mijn toekomstige diesel zal er niet voor zorgen dat de België plots een rampgebied wordt.

- Doel of Tihange die ontploffen. Als dat enkel maar 'wat straling' geeft zou ik daar niet mee inzitten. Maar ik zou toch maken dat ik wegkwam en wachten tot men met meetresultaten kwam
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2015, 10:24   #19
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
- Doel of Tihange die ontploffen. Als dat enkel maar 'wat straling' geeft zou ik daar niet mee inzitten. Maar ik zou toch maken dat ik wegkwam en wachten tot men met meetresultaten kwam
Ik denk niet dat Doel of Tihange snel zullen "ontploffen". Ik weet zelfs niet of dat mogelijk is. Ik plan ook niet voor meteorietinslagen. That's life.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2015, 10:27   #20
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
We schijnen wel te vergeten dat we in Fukushima aan een zware ramp zijn ontsnapt: de in die zwembaden opgeslagen afgewerkte kernen die aan het afkoelen waren. Hadden die allemaal de lucht in gegaan, dan was Fukushima een echte nucleaire ramp geworden die Chernobyl had kunnen benaderen ; door het geklungel ginder zijn we daar op een haar na aan ontsnapt.
(dat zou nog altijd een kleinere ramp geweest zijn dan de tsunami zelf, maar het zou dan toch wel serieus geworden zijn).
Voor zover ik het weet heb je nucleaire rampen (inclusief atoombommmen) in twee soorten:
a) Hard weglopen heeft geen zin.
b) Hard weglopen is niet nodig.

Voor zover ik weet was Fukushima wel degelijk b): Men had zeker de tijd kunnen nemen om te evacueren. Maar vertel jij nu dat het ook had kunnen escaleren tot a)?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be