Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2018, 07:32   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard Koffie-afval blijkt goud waard

Koffie-afval blijkt goud waard

Citaat:
Koffieboeren hebben een nieuw product ontdekt dat gemaakt wordt van de schil van koffiebonen. Die schil kan namelijk de basis vormen van een nieuwe, populaire drank. Daar kunnen de boeren extra geld mee verdienen.
En ik gooi dat koffieafval altijd in de tuin om de zwerfkatten op afstand te houden?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 08:39   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Koffie-afval blijkt goud waard



En ik gooi dat koffieafval altijd in de tuin om de zwerfkatten op afstand te houden?
Citaat:
Koffieboeren hebben een nieuw product ontdekt dat gemaakt wordt van de schil van koffiebonen. Die schil kan namelijk de basis vormen van een nieuwe, populaire drank. Daar kunnen de boeren extra geld mee verdienen.
En wat heeft jouw koffieafval of koffiedik nu juist met de rauwe schil van koffiebonen te maken? Die worden toch machinaal geschild in de fabriek door een pelmachine?

Of ben jij een koffieboer met een koffiefabriek? lol.

Citaat:
https://www.koffieblom.nl/index.php/...ffiebonen.html
...
De droge methode.

Op de plantage ritsen de plukkers de bessen van de takken. Er kunnen dan ook onrijpe bessen tussen zitten. Dat heeft een nadelige invloed op de kwaliteit. Na het ritsen worden de bessen omhoog gegooid met een soort zeef en blaast de wind takjes, blad en aarde weg. Dan vindt nog een selectie in water plaats en uiteindelijk worden ze gedroogd in de zon of in een droogmachine. Het vochtpercentage in de boon daalt zo. In de zon drogen lukt alleen in gebieden waar de luchtvochtigheid laag is en in de oogsttijd geen regen is te verwachten. In de pel machine worden buitenste schil, vruchtvlees en hoornvlies verwijderd. Aan de hand van de kleur van het zilvervlies dat nog om de boon zit, kan men iets zeggen over de kwaliteit.

De natte manier.

Voor de natte manier worden de koffiebessen met de hand geplukt. De plukker selecteert de rijpe bessen die ongeveer hetzelfde formaat hebben. Zeven hoeft dus niet, maar er is nog wel een selectie in water. In kanalen met stromend water komen de onrijpe bessen boven drijven en worden verwijderd. In een machine met een draaiende cilinder of schijf worden ze van de pulp ontdaan: het vruchtvlees wordt verwijderd om sneller te kunnen drogen. Om te zorgen dat de bonen niet gaan rotten, worden ze gefermenteerd (een soort gistingsproces). Na 6 tot 80 uur (afhankelijk van de luchtvochtigheid) zijn de resten losgekomen zodat de bessen kunnen worden gewassen. Nu worden ze gedroogd in de zon of in de droogmachine en daarna gaan ze naar de pel machine. De koffiebonen kunnen vervolgens worden verpakt. De natte methode wordt gebruikt in streken waar veel water beschikbaar is en waar het klimaat te vochtig is voor de droge bereiding.

De koffiebonen komen via opslag en overslag terecht in het land van bestemming. De koffiebonen zitten in jute balen verpakt van 60 tot 70 kilo.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 mei 2018 om 08:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2018, 11:00   #3
kreydt
Burger
 
Geregistreerd: 9 februari 2017
Berichten: 129
Standaard

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141127_01399275
kreydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2018, 11:32   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Koffie-afval blijkt goud waard



En ik gooi dat koffieafval altijd in de tuin om de zwerfkatten op afstand te houden?
Koffiedras is zeer goed voor regenwormen, ik gebruik die dras dan ook om mijn tuin in conditie te brengen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2018, 11:13   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Koffiedras is zeer goed voor regenwormen, ik gebruik die dras dan ook om mijn tuin in conditie te brengen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2018, 11:32   #6
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Koffiedras is zeer goed voor regenwormen, ik gebruik die dras dan ook om mijn tuin in conditie te brengen.
Ik dacht juist dat regenwormen goed waren voor de grond.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 5 juni 2018 om 11:33.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2018, 12:30   #7
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Koffiedras is zeer goed voor regenwormen, ik gebruik die dras dan ook om mijn tuin in conditie te brengen.
Idem hier. Ik heb een stuk afgespannen en ik kap daar de koffiegruis op. En het gras is daar mooi donkergroen en groeit veel sneller
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2018, 17:23   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard

Om even door te gaan over koffie.

De Loewak zie foto ...

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 11:14   #9
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard

Nu kan ik daar nog even op voortgaan op hoe het eigenlijk staat met het 'koffie-afval'.

Iedereen heeft toch ook zo een ding in huis dat koffie-caps' gebruikt?

De makers van de koffie capsules hebben wel een recyclage eenheid draaien in de meeste gevallen?

Bestelde u wat caps dan komen die mooi ingepakt in tal van kartonnen doosjes tot bij u thuis. Paar doosjes teveel zelfs. Dat kan best anders.

Eerst dacht je nog hé kijk, de plastic zak is vervangen door karton maar niets was minder waar.

Kijkt u na een week koffie drinken eens naar wat u van afval hebt staat, U alleen en tel daar dan de rest van de wereld even bij op.

Haal ik er snel even VOF De Kunst bij: Eén kopje koffie

p.s.

Begrijpt u mij niet verkeerd dat ik een slag wil toebrengen aan de bedrijven die koffie-caps maken want dat is niet zo daar ik zelf graag koffie drink.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 juni 2018 om 11:15.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be