Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2018, 12:15   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer het katholiek kerkbezoek constant afneemt in Polen dat kan men moeilijk spreken van een 'herleving'. U zit dus fout.
Ik zit niet fout, want religieus besef hangt niet noodzakelijk samen met kerkbezoek. Het gaat om een besef dat in een maatschappij leeft en zich bijvoorbeeld uit in de houding die men aanneemt tegenover het leven. Dan zie je dat er in een land als Polen wel een meerderheid was om de abortuswetgeving te verstrengen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:18   #22
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
en laat de vrouwen maar zelf bepalen wanneer ze zich in een noodsituatie bevinden.
Juist. Een vrouw heeft heus geen 'hulp' nodig van Libro om te beslissen wat zij wil.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:19   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Juist. Een vrouw heeft heus geen 'hulp' nodig van Libro om te beslissen wat zij wil.
Nochtans laat de wetgeving niet toe dat de vrouw een ongebreidelde keuze heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:19   #24
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik verneem graag op welke objectieve gronden u tot de conclusie komt dat de officiële statistieken niet correct zijn.
tot 12 weken mag een vrouw in Belgie, zonder motivatie, abortus plegen.
dan is het lastig om betrouwbare statistieken op te bouwen qua motivering,

da's logica hé
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:20   #25
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zit niet fout, want religieus besef hangt niet noodzakelijk samen met kerkbezoek. Het gaat om een besef dat in een maatschappij leeft en zich bijvoorbeeld uit in de houding die men aanneemt tegenover het leven. Dan zie je dat er in een land als Polen wel een meerderheid was om de abortuswetgeving te verstrengen.
Dan heeft het niets meer met religieus besef te maken. Ik ben ook geen voorstander van abortus. Ik laat wel de mensen vrij. Zij moeten dit in geweten kunnen beslissen. Maar ben ik nu een religieus mens omdat ik geen voorstander ben van abortus? Dat is ver gezocht. Dan moeten we eens duidelijk gaan omschrijven wat nu 'religieus besef' is.


Trouwens, het 'religieus besef' van vele Polen heeft blijkbaar ook zijn grenzen ...


Duizenden Polen op straat tegen wet die abortus van kind met zware beperking verbiedt.

In heel Polen hebben vandaag duizenden mensen geprotesteerd tegen de nakende verstrenging van de al heel strikte abortuswet. De grootste protesten vonden plaats in Warschau. Volgens de stedelijke autoriteiten namen daar ongeveer 55.000 mensen deel.

De Poolse abortuswet is al de strengste in Europa. Vrouwen kunnen zwangerschappen enkel afbreken bij verkrachting, als het leven van de moeder in gevaar is of als het kind een zware beperking heeft.


(HLN, Maart 2018)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 mei 2018 om 12:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:21   #26
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U mist de kern van de zaak: niet de macht van de Kerk, wel het gelovig bewustzijn onder de bevolking. In een aantal Oost-Europese landen merk je een herleving, daar waar er in Ierland een secularisering is gebeurd.
'Gelovig bewustzijn' is zweefkezerij die machteloos is en de hand van de wetgever niet stuurt. Een machtsinstituut zoals de kerk doet dat wel en dat laat zich nog sterk voelen in Polen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:22   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
tot 12 weken mag een vrouw in Belgie, zonder motivatie, abortus plegen.
dan is het lastig om betrouwbare statistieken op te bouwen qua motivering,

da's logica hé
Nogmaals: het klopt niet wat u schrijft. Er wordt weldegelijk een officiële registratie bijgehouden van die motivatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:23   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan heeft het niets meer met religieus besef te maken. Ik ben ook geen voorstander van abortus. Ik laat wel de mensen vrij. Zij moeten dit in geweten kunnen beslissen. Maar ben ik nu een religieus mens omdat ik geen voorstander ben van abortus? Dat is ver gezocht.
U bevestigt nu zelf wat ik schreef, tenzij u ondertussen een trouwe kerkganger bent geworden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:25   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
'Gelovig bewustzijn' is zweefkezerij die machteloos is en de hand van de wetgever niet stuurt. Een machtsinstituut zoals de kerk doet dat wel en dat laat zich nog sterk voelen in Polen.
Ik ben benieuwd of u in staat bent aan te tonen wat de katholieke Kerk doet om "te sturen" in Polen.

Als de Belgische bisschoppen indertijd een herderlijk schrijven tegen de abortuswetgeving lieten voorlezen in de kerken, was dat dan ook "het sturen van de wetgever"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:32   #30
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bevestigt nu zelf wat ik schreef, tenzij u ondertussen een trouwe kerkganger bent geworden.
Helemaal niet. Eerbied voor het leven heeft maar weinig met de betekenis 'religiositeit' te maken.

Religiositeit:
Gelovigheid, Godsdienstigheid.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 mei 2018 om 12:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:34   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Eerbied voor het leven heeft maar weinig met de betekenis 'religiositeit' te maken.

Religiositeit:
Gelovigheid, Godsdienstigheid.
Kuch. Dat is juist de inhoud van mijn opmerking.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:36   #32
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U had dit niet geschreven als het referendum een meerderheid had gegeven voor het behoud van de wetgeving. Uw uitspraak "democratie die het wint van..." is dan ook een inhoudsloze kreet. Het gaat niet om "democratie". Het gaat bij u om een ideologische overwinning.
Het resultaat van een wettelijk gehouden referendum is altijd een overwinning van de democratie. Dat die voor mij aanvoelt als een ideologische overwinning is daarbij puur winst maar niet de essentie.
Citaat:
En, trouwens, het klopt niet: de regeldrift is er nog steeds. De vrouw zal volgens die nieuwe Ierse wetgeving nog altijd niet ongebreideld negen maanden kunnen beslissen.
Geen probleem. De burger/kiezer wist dat, en kon zich blijkbaar in meerderheid terugvinden achter die afgesproken spelregels.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:37   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het resultaat van een wettelijk gehouden referendum is altijd een overwinning van de democratie. Dat die voor mij aanvoelt als een ideologische overwinning is daarbij puur winst maar niet de essentie.
Dat is dan in tegenspraak met uw eerdere zin: "Democratie wint het van..." U had dit niet geschreven als het referendum anders had uitgedraaid. Of wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:37   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Geen probleem. De burger/kiezer wist dat, en kon zich blijkbaar in meerderheid terugvinden achter die afgesproken spelregels.
Alleen gaat dit weer eens voorbij aan wat u zelf schrijft: regelneverij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:39   #35
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Negen maanden lang?
Neen Jan, het zal niet lukken. Vermoedelijk zal iedereen al wel ooit zijn portie karikaturale pseudo-argumenten van Pro-Vita hebben moeten ondergaan. Dat werkt als een vaccin : daarna heeft men geen last meer van contaminatie met die propaganda.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:41   #36
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België wordt de motivering voor de abortus trouwens wel geregistreerd. Op die manier weten we trouwens dat er bijna geen abortussen worden uitgevoerd omwille van verkrachting of incest.
Linkje naar die officiële statistieken?
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:43   #37
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is dan in tegenspraak met uw eerdere zin: "Democratie wint het van..." U had dit niet geschreven als het referendum anders had uitgedraaid. Of wel?
Ik ben niet van plan van nog ooit 1 post van jou te beantwoorden, als je aan selective quoting doet. Manipuleer maar iemand anders.

Als je mijn volledige bericht quote, zal ik je met plezier antwoorden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:49   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Neen Jan, het zal niet lukken. Vermoedelijk zal iedereen al wel ooit zijn portie karikaturale pseudo-argumenten van Pro-Vita hebben moeten ondergaan. Dat werkt als een vaccin : daarna heeft men geen last meer van contaminatie met die propaganda.
Och, uw repliek slaagt er niet in om uw zwakte te verhullen. U komt hier overduidelijk niet verder dan wat gekrijt over "vrijheid" en "regelneverij", terwijl die eigenlijk niet echt kunt aangeven waarom de krijtlijnen dan liggen waar u ze wilt leggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:52   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Linkje naar die officiële statistieken?
Ja, die zijn te vinden bij de "Nationale Evaluatiecommissie voor de evaluatie van de wet van 3 april 1990 betreffende de zwangerschapsafbreking". Alleen zijn de cijfers niet meer bijgewerkt sedert een aantal jaren, omdat de dienst kampt met een chronische onderinvestering door de federale overheid. Organisatie als Sensoa interpoleren dan op basis van ook andere bronnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 12:53   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik ben niet van plan van nog ooit 1 post van jou te beantwoorden, als je aan selective quoting doet. Manipuleer maar iemand anders.

Als je mijn volledige bericht quote, zal ik je met plezier antwoorden.
Uw vrijheid. Ik zal evenwel blijven wijzen op uw gepraat met dubbele tong en de intellectuele oneerlijkheid die erachter steekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be