Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2021, 11:09   #1
Pontifex
Super Moderator
 
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 6.858
Standaard Quote-perikelen

Beste forumdeelnemers,

De laatste tijd komen er veel klachten binnen i.v.m. (onvolledig) quoten.
Vooraleer we alweer een nieuw pak reglementen, en ban-ergernissen in de strijd gooien, kunnen we misschien eerst proberen om deze zaak als volwassen mensen aan te pakken.

Daarom enkele aanbevelingen:
-Vermijd ten allen tijde om citaten te wijzigen.
-FIFY (Fixed It For You) als grap, kan w.m.b. in K&K, tenzij met de bedoeling om de deelnemers aan de discussie belachelijk te maken en te ergeren, en zo de sfeer te verpeste.
-Citeer zo volledig als nodig om eerlijk context te geven.
-Citeer bij een gedeeltelijk citaat ALTIJD met de verwijzing die automatisch ingesloten is bij het quoten.
-Een gedeeltelijk citaat markeer je liefst met drie puntjes voor en na het citaat.
-Je kan een bericht volledig quoten, maar tevens de aandacht vestigen op het gedeelte waarop je reageert door dat in het vet of in kleur te zetten.

Bij voorbaat dank voor het volgen van deze aanbevelingen
Pontifex

Laatst gewijzigd door Pontifex : 28 januari 2021 om 18:36.
Pontifex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 11:13   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Wat ik altijd doe is het volledig bericht quoten, en de delen waarop ik specifiek reageer in het vet zetten.

Zo vermijd je de context te verliezen en tegelijk maak je het toch specifiek. Ik vind dat eerlijker tov de persoon die het vorige bericht heeft geschreven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 11:19   #3
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat ik altijd doe is het volledig bericht quoten, en de delen waarop ik specifiek reageer in het vet zetten.

Zo vermijd je de context te verliezen en tegelijk maak je het toch specifiek. Ik vind dat eerlijker tov de persoon die het vorige bericht heeft geschreven.
Het is soms wat plak- en knipwerk.

X post een visie
Y quote X en voegt zijn bemerkingen toe.

Zover is alles overzichtelijk.

Echter is Z niet akkoord met de bemerkingen van Y en wil daar op reageren. De bemerkingen van Y quoten zijn op zich niet voldoende, daar deze context missen, als je enkel Y quote. Je neemt X dus mee ...

Met X, Y en Z is dat nog doenbaar en overzichtelijk; en is voor mij ook zowat de grens. Wie dan meer context wil, moet de draad maar doorwateren.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson

Laatst gewijzigd door Travis Bickle : 28 januari 2021 om 11:36.
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 11:20   #4
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat ik altijd doe is het volledig bericht quoten, en de delen waarop ik specifiek reageer in het vet zetten.

Zo vermijd je de context te verliezen en tegelijk maak je het toch specifiek. Ik vind dat eerlijker tov de persoon die het vorige bericht heeft geschreven.
Ik gebruik persoonlijk een combinatie van beiden, vooral bij heel lange postings.
Als er duidelijk zaken in staan die niet dadelijk iets met mijn antwoord te maken hebben, dan laat ik die soms weg en plaats er dan '...'
Vooral als er afbeeldingen tussen zitten.

Dit om de leesbaarheid van het forum niet al te veel te schaden.
Het volledig citeren van ellelange postings kan soms storend zijn.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 11:26   #5
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Het is soms wat plak- en knipwerk.

X post een visie
Y quote X en voegt zijn bemerkingen toe.

Zover is alles overzichtelijk.

Echter is Z niet akkoord met de bemerkingen van Y en wil daar op reageren. De bemerkingen van Y quoten zijn op zich niet voldoende, daar deze context missen, als je enkel Y quote. Je neemt Z dus mee ...

Met X, Y en Z is dat nog doenbaar en overzichtelijk; en is voor mij ook zowat de grens. Wie dan meer context wil, moet de draad maar doorwateren.
Geneste citaten is soms een probleem en dan wordt het soms wel wat knip-en-plak-werk.

In de instellingen op dit forum staat het aantal geneste citaten momenteel op 1. Mss het op 2 zetten, dan gebeurt het automatisch als je iemand citeert.

Maw, als je nu ( niveau 1 ) een posting waar reeds een citaat in staat nu citeert dan neemt hij dat citaat niet mee over.

Mocht het op niveau op 2 staan, dan zou hij 1 niveau dieper ook meenemen in het citaat.

ps: Op de meeste fora die ik ken staat dit op niveau 1, soms op 2.
Let wel, dit niveau té hoog maken is nu ook niet echt aan te raden, zeker wat de leesbaarheid van het resultaat betreft.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 28 januari 2021 om 11:30.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 11:27   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Ik typ ‘Snip...’ waar ik iets weglaat. En inderdaad, moedwillig zinnen weglaten zonder dat aan te geven is ergerlijk.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 11:33   #7
Pontifex
Super Moderator
 
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 6.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat ik altijd doe is het volledig bericht quoten, en de delen waarop ik specifiek reageer in het vet zetten.

Zo vermijd je de context te verliezen en tegelijk maak je het toch specifiek. Ik vind dat eerlijker tov de persoon die het vorige bericht heeft geschreven.
Beste,

Deze suggestie is ook heel nuttig.
Ik voeg ze toe aan de openingspost.

Pontifex
Pontifex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 11:34   #8
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik typ ‘Snip...’ waar ik iets weglaat. En inderdaad, moedwillig zinnen weglaten zonder dat aan te geven is ergerlijk.
'Snip', ander gebruiken 'knip'.

Maar die zet je dan eigenlijk beter zo: <snip> of <knip>, zoals op andere fora ook gebruikelijk is. Tussen die haakjes maw om het duidelijk aan te tonen. Maw, 'snip', 'knip' zijn ook woordjes op zich hé. Tussen die <> krijgt het wel een andere betekenis.
Kan dus natuurlijk ook. Wat mij betreft dan toch.
Anderzijds wordt dit naar mijn weten wel niet zo veel gebruikt.
Men zou bvb ook kunnen denken dat de moderatie iets uit die posting heeft 'geknipt'

Ik opteer voor de 3 puntjes want dit ligt ook het dichts bij 'hoe het moet volgens het boekje', nl ' /.../ '.
Die schuine streepjes laat men meestal wel achterwege, ook in de media ter info.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 28 januari 2021 om 11:47.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 11:57   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
'Snip', ander gebruiken 'knip'.

Maar die zet je dan eigenlijk beter zo: <snip> of <knip>, zoals op andere fora ook gebruikelijk is. Tussen die haakjes maw om het duidelijk aan te tonen. Maw, 'snip', 'knip' zijn ook woordjes op zich hé. Tussen die <> krijgt het wel een andere betekenis.
Kan dus natuurlijk ook. Wat mij betreft dan toch.
Anderzijds wordt dit naar mijn weten wel niet zo veel gebruikt.
Men zou bvb ook kunnen denken dat de moderatie iets uit die posting heeft 'geknipt'

Ik opteer voor de 3 puntjes want dit ligt ook het dichts bij 'hoe het moet volgens het boekje', nl ' /.../ '.
Die schuine streepjes laat men meestal wel achterwege, ook in de media ter info.
Ik vind 'Snip...' duidelijker dan '...'. Ik zet soms ook ... achter een zin als 'uitdrukking van ongeloof'.

Maar voor mij is alles beter dan gewoon dingen weglaten zonder dat aan te geven.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 12:00   #10
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik vind 'Snip...' duidelijker dan '...'. Ik zet soms ook ... achter een zin als 'uitdrukking van ongeloof'.

Maar voor mij is alles beter dan gewoon dingen weglaten zonder dat aan te geven.
Eigenlijk is dat het voornaamste hé.
Duidelijkheid om misverstanden te vermijden.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 12:07   #11
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Bekijk bericht
Beste forumdeelnemers,

De laatste tijd komen er veel klachten binnen i.v.m. (onvolledig) quoteren.
Vooraleer we alweer een nieuw pak reglementen, en ban-ergernissen in de strijd gooien, kunnen we misschien eerst proberen om deze zaak als volwassen mensen aan te pakken.

Daarom enkele aanbevelingen:
-Vermijd ten allen tijde om citaten te wijzigen.
-FIFY (Fixed It For You) als grap, kan het w.m.b. in K&K, tenzij met de bedoeling om de deelnemers aan de discussie belachelijk te maken en te ergeren, en zo de sfeer te verpeste.
-Citeer zo volledig als nodig om eerlijk context te geven.
-Citeer bij een gedeeltelijk citaat ALTIJD met de verwijzing die automatisch ingesloten is bij het quoten.
-Een gedeeltelijk citaat markeer je liefst met drie puntjes voor en na het citaat.
-Je kan een bericht volledig quoten, maar tevens de aandacht vestigen op het gedeelte waarop je reageert door dat in het vet of in kleur te zetten.

Bij voorbaat dank voor het volgen van deze aanbevelingen
Pontifex
Vooral posts slechts gedeeltelijk quoten, om alzo die post in een andere context te gieten, om uiteindelijk de originele post te verkloten en te laten verzanden en ontsporen is idd zeer ergerlijk.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 28 januari 2021 om 12:08.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 12:31   #12
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Bekijk bericht
(...)
-Een gedeeltelijk citaat markeer je liefst met drie puntjes voor en na het citaat.
-Je kan een bericht volledig quoten, maar tevens de aandacht vestigen op het gedeelte waarop je reageert door dat in het vet of in kleur te zetten.

Bij voorbaat dank voor het volgen van deze aanbevelingen
Pontifex
Juist.
Persoonlijk, en ik spreek voor mijzelf, vind ik het aangewezen om niet de volledige posting te quoten als de posting vrij lang is en meer dan één aandachtspunt behandelt.
Ik prefereer het systeem "knippen" en de drie puntjes (...) tenzij de posting niet zo lang is en het aandachtspunt gewoonweg in het vet kan gezet worden.

Er is niks vervelender dan een ellenlange gequoted copy-paste posting te moeten lezen met één zin reactie. Ik begin er niet aan.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 12:49   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Vooral posts slechts gedeeltelijk quoten, om alzo die post in een andere context te gieten, om uiteindelijk de originele post te verkloten en te laten verzanden en ontsporen is idd zeer ergerlijk.
Dat hangt van de schrijfstijl van de afzender af.
En voor de rest zegt dit meer over wie uw posting naar de knoppen helpt of het binnen een andere context plaatst.

Waar ik mij meer aan erger is het volgende:
Iemand die een posting plaatst kan de posting binnen x minuten nog wijzigen. Een typo kan voorvallen. Als ik mij niet vergis kan dit nog binnen de 15 minuten, zoiets.
Op zich geen probleem, maar ik heb al vastgesteld dat als ik een posting quote het origineel binnen de paar minuten wijzigt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 12:52   #14
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat hangt van de schrijfstijl van de afzender af.
En voor de rest zegt dit meer over wie uw posting naar de knoppen helpt of het binnen een andere context plaatst.

Waar ik mij meer aan erger is het volgende:
Iemand die een posting plaatst kan de posting binnen x minuten nog wijzigen. Een typo kan voorvallen. Als ik mij niet vergis kan dit nog binnen de 15 minuten, zoiets.
Op zich geen probleem, maar ik heb al vastgesteld dat als ik een posting quote het origineel binnen de paar minuten wijzigt.
Je bent de enigste niet die dit al opgemerkt heeft.
Kan een typo zijn, maar soms is er meer aan de hand.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 12:58   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat hangt van de schrijfstijl van de afzender af.
En voor de rest zegt dit meer over wie uw posting naar de knoppen helpt of het binnen een andere context plaatst.

Waar ik mij meer aan erger is het volgende:
Iemand die een posting plaatst kan de posting binnen x minuten nog wijzigen. Een typo kan voorvallen. Als ik mij niet vergis kan dit nog binnen de 15 minuten, zoiets.
Op zich geen probleem, maar ik heb al vastgesteld dat als ik een posting quote het origineel binnen de paar minuten wijzigt.
In principe kan je dat zien aan ‘laatst gewijzigd’. Ik zeg wel ‘in principe’ want soms gebeurt die wijziging terwijl je zelf nog aan het typen bent.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 13:01   #16
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Je bent de enigste niet die dit al opgemerkt heeft.
Kan een typo zijn, maar soms is er meer aan de hand.
Een typo durf ik wel al eens laten staan; echter soms is een typo heel ergerlijk, omdat net één letter je boodschap compleet anders kan laten overkomen ...

- geen (en niet 'een') of andersom ...
- niet (en niet 'net') of andersom ...
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 13:19   #17
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

3 puntjes will do.

Genoteerd.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 13:49   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Je bent de enigste niet die dit al opgemerkt heeft.
Kan een typo zijn, maar soms is er meer aan de hand.
Volledig mee eens.
Dikwijls gaat het om wie zich geviseerd voelt.
Postings die worden aangeklaagd kunnen worden gewijzigd door de afzender binnen dit kort tijdsbestek. Persoonlijk aanvallen bij bijvoorbeeld.
Ik heb ondertussen begrepen dat je best geen posting aanklaagt als je die hebt gequoted.
De software van een forum laat toe dat een posting die eenmaal wordt gequoted nadien niet meer kan worden gewijzigd. Job voor de administrator.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 13:51   #19
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Volledig mee eens.
Dikwijls gaat het om wie zich geviseerd voelt.
Postings die worden aangeklaagd kunnen worden gewijzigd door de afzender binnen dit kort tijdsbestek. Persoonlijk aanvallen bij bijvoorbeeld.
Ik heb ondertussen begrepen dat je best geen posting aanklaagt als je die hebt gequoted.
De software van een forum laat toe dat een posting die eenmaal wordt gequoted nadien niet meer kan worden gewijzigd. Job voor de administrator.
Geef eens een voorbeeld, Rudy.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 13:51   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Een typo durf ik wel al eens laten staan; echter soms is een typo heel ergerlijk, omdat net één letter je boodschap compleet anders kan laten overkomen ...

- geen (en niet 'een') of andersom ...
- niet (en niet 'net') of andersom ...
Ik heb hier al discussies gelezen waar mensen zich druk maken over dt fouten.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be