Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 januari 2021, 21:35   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard Met een elektrisch voertuig: hoe lang kan je vast zitten in de sneeuw?

Met een pakweg halfvolle batterij vast komen te zitten (in de file) op weg naar of terug van een ski-vakantie, als de autostrade of whatever geblokkeerd is ...

Zoiets als vb. de duizenden camions in de UK, die Frankrijk niet binnen mochten tijdelijk.

Hoeveel minuten kan je je interieur verwarmen?

(met een puur elektrische natuurlijk, een stekkerhybride zal zijn benzine- of dieselmotor wel kunnen laten draaien)

Idem dito op weg naar de zon: hoe lang draait de airco op een aanvaardbaar niveau?

Komt de civiele bescherming dan met waterflesjes, en met generatoren, zodat je tot aan het volgende e-tankstation geraakt, om daar je beurt af te wachten?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 25 januari 2021 om 21:58.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 21:41   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Met een pakweg halfvolle batterij vast komen te zitten op weg naar of terug van een ski-vakantie ...
Hoeveel minuten kan je je interieur verwarmen?

(met een puur elektrische natuurlijk, een stekkerhybride zal zijn benzine- of dieselmotor wel kunnen laten draaien)

Idem dito op weg naar de zon: hoe lang draait de airco op een aanvaardbaar niveau?
De gemiddelde Noor of Californier kan u hier op antwoorden.

Oh wacht, toevallig waar ze al heel veel EV's hebben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 21:45   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Met een pakweg halfvolle batterij vast komen te zitten op weg naar of terug van een ski-vakantie ...
Hoeveel minuten kan je je interieur verwarmen?

(met een puur elektrische natuurlijk, een stekkerhybride zal zijn benzine- of dieselmotor wel kunnen laten draaien)

Idem dito op weg naar de zon: hoe lang draait de airco op een aanvaardbaar niveau?
Dat zal er aan liggen hoe vol uw batterij is als je vast komt te zitten.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 21:59   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat zal er aan liggen hoe vol uw batterij is als je vast komt te zitten.
Wat versta je niet onder de woorden "pakweg een halfvolle batterij"?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 22:17   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat versta je niet onder de woorden "pakweg een halfvolle batterij"?
zo rap gaat die batterij nu niet plat
ik zou schatten een uur of 10

normaal verbruik je 17kwh op 100km tijdens het rijden, en in de winter 22kwh dus dat is 5kwh per uur om te verwarmen
je kan natuurlijk een dikke wollen trui aantrekken en uw auto verlagen in temperatuur dan moet het iets langer duren
andere mogelijkheid is gewoon uw rug verwarmen ipv de ruimte... dan heb je toch gezellig warme rug en bevroren handen los je op met handschoenen...

Laatst gewijzigd door brother paul : 25 januari 2021 om 22:20.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 22:38   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Met een pakweg halfvolle batterij vast komen te zitten (in de file) op weg naar of terug van een ski-vakantie, als de autostrade of whatever geblokkeerd is ...

Zoiets als vb. de duizenden camions in de UK, die Frankrijk niet binnen mochten tijdelijk.

Hoeveel minuten kan je je interieur verwarmen?

(met een puur elektrische natuurlijk, een stekkerhybride zal zijn benzine- of dieselmotor wel kunnen laten draaien)

Idem dito op weg naar de zon: hoe lang draait de airco op een aanvaardbaar niveau?

Komt de civiele bescherming dan met waterflesjes, en met generatoren, zodat je tot aan het volgende e-tankstation geraakt, om daar je beurt af te wachten?
Ik denk een pak langer dan bij een ICE. Wat denk je wat een ICE verwarmt in ralenti? Wat denk je wat die dan verbruikt?

Of zie YT-filmpje Bjorn Nyland, bij -26°C desnoods. Hij kan nog wat videos streamen in zijn warme Tesla, om dan gerust in te slapen.

Citaat:
Tesla: Can You Camp Overnight In A Model 3 In -26 Degrees Celsius Weather

January 6, 2021

Can you sleep overnight in a Tesla Model 3 in negative temperatures? One of our favourite Tesla YouTubers Bjørn Nyland is putting his extremities on the line by finding out exactly what it takes to sleep overnight at -26 degrees Celsius, and we’re going to talk you through it.

The video begins with Nyland fast charging the car while also heating up the inside of the car by activating heating via the rear vents. He shows us that when you leave the car and move the key far enough from the car for it to lock, the rear vents deactivate. An interesting tidbit for you.

The video fast forwards to 3am after he’s found somewhere to sleep. The car’s surrounded by snow and he’s reading a -25.5 degree ambient temperature outside. The battery is sitting at 37 degrees, and sat stationary, the car is pulling 1kW of energy. He puts up insulation over the car windows to help keep heat in, and later on records the car pulling around 0.6kW with all the lights on and the heat pumps active. It’s very efficient while the battery is still radiating heat.

Throughout the night he uses the main display to stream videos, and after an hour the battery temperature has lowered to 15.5 degrees roughly, and the power use sits at around 860 watts. He also notes that he doesn’t quite trust the car’s exterior temperature sensor, but a third party sensor shows a similar number, if not slightly colder.

Nyland wakes up the next day after a good night’s sleep, despite a noisy compressor. Over 7 hours, the battery cooled down to 5.5 degrees with the car actively keeping the battery at this temperature. He crawls through the car with a thermal imaging camera to show us exactly where the car’s weak points are, and he finds that the parking sensors are heated, as are the side repeaters, and the side cameras.

Watch the video below to see his full findings on the experiment. It’s really quite interesting and worth 20 minutes of your time.

https://www.youtube.com/watch?v=VPud...ture=emb_title
Citaat:
https://twitter.com/bjornnyland

Bjørn Nyland @BjornNyland

Born in Thailand. Came to Norway at the age of four. YouTube blogger.
Oslo, Norway
Gotcha.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2021 om 22:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 22:55   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Model Y heeft een warmtepomp...

Denk veel langer als met een ICE.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 23:06   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Model Y heeft een warmtepomp...

Denk veel langer als met een ICE.
Model 3 heeft ook een warmtepomp sinds november 2020.

Noorweger Nyland heeft dat al een paar maal gedemonstreerd, te zien op de Tesla draden **model 3 en Y.

Naja de Schoof leest die draden helemaal niet. En brengt iets aan wat men al vele jaren weet. Ik denk dat dit zelfs een thema was 3-4 jaar geleden, oude draad Tesla model S.

Er zijn ICEs die gemakkelijk 1 liter per uur verbruiken in ralenti, indien men nog wat gas geeft voor bij te verwarmen zeker het dubbele. Natuurlijk best je zetelverwarming opzetten als je lood-accu nog goed is. Maar ook dat verhoogt je verbruik. Alle stroomverbruikers doen dat 100 watt = 0,1 liter extra bij ICE.

** https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=4825

Ik heb zelfs een aparte draad gestart voor die warmtepomp:
https://forum.politics.be/showthread...9534897&nojs=1

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voor de techneuten een meer gedetailleerde test over de efficiëntie van een warmtepomp bij een EV, deze keer 3 uur geparkeerd (kampeermode).

~735 Wh verbruik contra ~2170 Wh om 21° C binnentemp. 3 uren vast te houden en dit bij 3°C buitentemperatuur.

Model 3 met WP:
~735 Wh verbruik van 62% batterij naar 59% op 3 uur of 1% per uur.

netto bruikbaar batterijcapaciteit is 73,5 kWh*1% = 735 Wh.

Versus mod 3 zonder warmtepomp verloor de batterij ~ 9,4 % op 3 uur...
Bjorn Nyland rekende het netjes uit voor zijn oudere model 3 van 2019, en dat gaf ~2,17 kWh verbruik (dat batterijpack had ook al wat degradatie)

Berekening: https://youtu.be/GRubEJh_5gs?t=417

of zie volledige video van 12':
https://www.youtube.com/watch?v=GRub...ture=emb_title

Bij het model 3 van 2021 stond het kampvuur in de display nog na 3 uur aan, in het model 2019 niet, maar was camp mode nog actief, display 'CAMP MODE' was gedimd, of op laagste level.

Efficiëntie met WP is 2,952 maal beter (3 afgerond) dan wagen met klassieke verwarming (PTC bij EV).
Link Nyland vergeten bij zijn overnachting bij -26° C:
https://www.teslareporter.com/2866/t...e%20to%20sleep.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2021 om 23:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 06:20   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, ik weet prima hoe lang mijn auto in vrijloop kan draaien met een halve tank.

35 uur in de winter en 25u in de zomer (airco).
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 06:52   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat versta je niet onder de woorden "pakweg een halfvolle batterij"?
Sorry dat ik me verkeerd uitdrukte.
Het zal er aan liggen hoe zwaar uw batterij is..

Een zwaardere batterij die halfvol is, heeft meer KWH reserve dan een kleine batterij die halfvol is.

Zo duidelijk?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 20:11   #11
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Sorry dat ik me verkeerd uitdrukte.
Het zal er aan liggen hoe zwaar uw batterij is..

Een zwaardere batterij die halfvol is, heeft meer KWH reserve dan een kleine batterij die halfvol is.

Zo duidelijk?
Verwarmen in zomer <-> verwarmen in winter met WP zal zoals een huis WP zijn:
Afgeronde waarden :


- in zomer 1kWh energie -> +/- 4kW/h warmte binnen
- vanaf het minder dan 7°C is buiten is 1kW/u energie -> 1kW/h warmte
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 20:54   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
...
Naja de Schoof leest die draden helemaal niet. En brengt iets aan wat men al vele jaren weet. Ik denk dat dit zelfs een thema was 3-4 jaar geleden, oude draad Tesla model S.
...
Tuurlijk las ik die draden niet. Interesseerde me veel te weinig.
Daarom zie je in de openingspost alleen maar vragen.

Nu weet ik iets meer, waarvoor dank.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 20:56   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Bof, ik weet prima hoe lang mijn auto in vrijloop kan draaien met een halve tank.

35 uur in de winter en 25u in de zomer (airco).
Hoeveel liter per uur verbruikt men in vrijloop? En eventueel in verhoogde vrijloop, vb. om je interieur warm te houden? Heb je daar een interessante link van?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 21:14   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoeveel liter per uur verbruikt men in vrijloop? En eventueel in verhoogde vrijloop, vb. om je interieur warm te houden? Heb je daar een interessante link van?
Ik heb geen link naar wat mijn boordcomputer me verteld in combinatie met een externe rekenmachine.

Maar ik heb gerekend met de verbruikscijfers in vrijloop , effectieve tankbeurten en theoretische duur in combinatie met opgegeven verbruik en opgetekend werkelijk verbruik.

Maar u moet me niet geloven hoor. Welke "Duitse monovolumewagen" heeft geen vrijloop van 0.9L/u zonder airco en een tank van minstens 60 liter?

De warmte is afval voor ICE motoren... De "optimale" verbranding van 900 ml benzine levert minstens 9kw/u per liter op. Haal daar 80% verlies af, en je hebt nog steeds 1.8Kw aan warmte over, om een wageninterieur warm te houden. Da's misschien, uitgezonderd de meest idioot grote wagens, 2m³

Een 2 kw elektrische "verwarmer" kan gemakkelijk een 10m³ slecht geisoleerde ruimte warm houden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 21:53   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoeveel liter per uur verbruikt men in vrijloop? En eventueel in verhoogde vrijloop, vb. om je interieur warm te houden? Heb je daar een interessante link van?
Heb je geen eigen auto met boordcomputer/momenteel verbruik?

Link TüV Duitsland, hoe men brandstof spaart:
Citaat:
https://www.tuev-nord.de/de/privatku...ugoptimierung/

Die Ampel schaltet auf Rot, die Schranke senkt sich vor Ihrer Nase. Und Sie wissen genau, dass es mal wieder etwas länger dauert. Stellen Sie jetzt den Motor ab.
Im Leerlauf verbraucht ein Motor zwischen 0,8 und 1,5 Liter Sprit pro Stunde. Damit könnten Sie ebenso gut ein Einfamilienhaus heizen.
Bij stationair draaien verbruikt een motor tussen de 0,8 en 1,5 liter brandstof per uur. Hiermee kunt u ook een eengezinswoning verwarmen.

Die laatste zin is om weer te geven wat voor een verspiller een ICE eigenlijk is als het om de energiewaarde van 1 liter brandstof gaat.


Laatst gewijzigd door Micele : 26 januari 2021 om 22:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 22:09   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij stationair draaien verbruikt een motor tussen de 0,8 en 1,5 liter brandstof per uur. Hiermee kunt u ook een eengezinswoning verwarmen.
Exact wat ik schreef.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 22:11   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Exact wat ik schreef.
Zo is het.

En leest men sowieso al tientallen jaren af op een simpele boordcomputer van een wagen.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 januari 2021 om 22:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 22:32   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

notabene, maar dat zal iedereen wel hopelijk weten?

... een brandstofmotor überhaupt laten warmlopen om het interieur lichtjes op te warmen of de ruiten te ontdooien is zowat het allerdomste wat men kan doen. Zelfs eigenlijk verboden.

Tenzij men natuurlijk een standkachel heeft. Goedkoop is die niet.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 06:28   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
notabene, maar dat zal iedereen wel hopelijk weten?

... een brandstofmotor überhaupt laten warmlopen om het interieur lichtjes op te warmen of de ruiten te ontdooien is zowat het allerdomste wat men kan doen. Zelfs eigenlijk verboden.

Tenzij men natuurlijk een standkachel heeft. Goedkoop is die niet.
Bof, een standkachel WAS peperduur, en de Webasto/Eberspachers zijn dat nog steeds.
De Chinese kopies daarentegenover smijten ze naar je hoofd voor €100-200.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 07:10   #20
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zo is het.

En leest men sowieso al tientallen jaren af op een simpele boordcomputer van een wagen.
Niet altijd.
Op mijn boordcomputer staat het verbruik, op dat ogenblik, per 100km. Bij stilstand gaat die naar 99liter/100km...
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be