Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2018, 10:06   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard 51 g CO2/km (of zelfs minder)!

Een praktijkvoorbeed van een daguitstap met de Tesla Model X90D. Deze auto heeft een batterij van 90 kWh waarvan zo'n 81.5 kWh bruikbaar is. De wagen is ondertussen bijna 14 maand oud en heeft zo'n 34 000 km gereden. De rit van Mechelen naar Blankenberge ging via Antwerpen en de E34. Bijna de hele rit werd gereden op autopilot en aan de maximum snelheid (indien mogelijk) en dit voor zo'n 125 km.
State of charge (SOC) bij vertrek: 86% (70 kWh)
SOC bij aankomst: 53% (43,2 kWh)

=> Verbruik 26,8 kWh of 214 Wh/km

Bij aankomst was er dus nog ruimschoots voldoende energie in de batterij om vlot terug te geraken. In deze omstandigheden is het bereik van de wagen ongeveeer 380 km bij volledige lading. De airco stond heel de tijd op 22°C en de 'range mode' werd niet ingeschakeld. Wanneer 'range mode' wordt gebruikt wordt de auto nog enkele procenten zuiniger.

De energie-kost voor deze rit is dan:

- voor de gemiddelde 'thuislader': 26,8 x 0,25 = 6,7 euro
- voor laden aan de publieke laadpaal: 26,8 x 0,34 = 9,1 euro
- betalend aan de supercharger: 26,8 x 0,23 = 6,2 euro

De gemiddelde uitstoot aan CO2/kwH voor België is 189 g/kWh

Uitstoot aan CO2 tijdens deze rit per km: (26,8 x 189)/100 = 51 g

Door het kiezen van een groene leverancier kan deze uitstoot nog drastisch omlaag. Hoe dan ook is deze 51 g/km indrukwekkend, zeker als dit vergeleken wordt met voertuigen van dezelfde grootte en vermogen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 10:16   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als ge snachts laadt zal het de facto kernstroom zijn.

Maar ja, voor zulke grote wagen verwacht je het drievoud.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 10:21   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Daar is geen speld tussen te krijgen, en wat kleinere wagens gaan dat verbruik navenant nog naar beneden halen wat evident is.

De CO2-LCA, inclusief lithiumbatterijproductie, moesten er weer vergeetachtigen ernaar vragen:



Indien de wagen puur op kernenergiestroom opgeladen wordt - het klassieke nachtstroom laden - zal het bijna -90% CO2-reductie zijn, of iets beter dan het blokje Zweden, dat amper 4% well to tank heeft.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 mei 2018 om 10:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 12:43   #4
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Dat compenseert dan de zware Corvette van de buurman in de straat. Dagelijks gebruik maar vanzelfsprekend op een O-plaat En die ligt niet wakker van hoeveel zijn Amerikaanse muscle car uitstoot.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 13:56   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Dat compenseert dan de zware Corvette van de buurman in de straat. Dagelijks gebruik maar vanzelfsprekend op een O-plaat En die ligt niet wakker van hoeveel zijn Amerikaanse muscle car uitstoot.
En hoeveel kilometers rijdt die buurman per jaar met zijn Corvette?
500 of toch 2000 km? Lol

De uitstoot van zulke oldtimers zijn meestal verwaarloosbaar. Want ze staan meestal het ganse jaar stil.
Citaat:
https://nl.express.live/2018/04/10/e...elgische-wegen
Het voorbije jaar waren op de Belgische automarkt 126.241 oldtimers ingeschreven.
Maar daarvoor rijden ze nog niet.
In NL vindt men tenminste wat cijfers naargelang ouderdom van de wagen:
Citaat:
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappi...nenautoverkeer

In 2016 legden auto’s die 1 jaar oud waren gemiddeld 22,4 duizend kilometer af. Bij auto’s van 25 tot 40 jaar was dat 4,1 duizend kilometer. Voor auto’s in deze leeftijdscategorie geldt een korting op de motorrijtuigenbelasting mits ze op benzine rijden en in de wintermaanden gestald worden. Auto’s van 40 jaar of ouder, oldtimers, zijn helemaal vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. De oldtimers reden in 2016 gemiddeld 1,7 duizend kilometer, dat is een dertiende van de kilometers die een nieuwe auto rijdt.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2018 om 14:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 14:14   #6
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Dagelijks. Ik zou het moeten vragen maar het zal een pak meer dan 2000 km/jaar zijn. Hij werkt in Lier dus toch een 40 km/dag. Kijk eens rond en stel ook vast dat je heel veel wagens met een O-plaat ziet rijden. Allemaal mensen die in hun vrije tijd wat rond rijden? Ik denk het niet. Op mijn vorig werk waren er ook sommigen met een oldtimer. Of met een zware dodge of andere SUV als lichte vracht. Zelfs eentje met een Audi RS6 break in LV.

Of reken het anders uit. Wat kost een model X nieuw en wat kost een tweedehands wagen met dikke benzinemotor. Van het verschil betaal je de ganse levensduur van die wagen zijn VB en benzine. Enige opmerking is : model X of eender welke E-wagen op een bedrijf aankopen = fiscaal cadeau van elke belastingbetaler. Ze verwijten mij hier dat ik na mijn opzegtermijn wil gaan stempelen. Dat is juist hetzelfde als het fiscaal optimaliseren van de aankoop van een E-wagen. Anderen betalen het voor u.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 14:18   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Dagelijks. Ik zou het moeten vragen maar het zal een pak meer dan 2000 km/jaar zijn. Hij werkt in Lier dus toch een 40 km/dag. Kijk eens rond en stel ook vast dat je heel veel wagens met een O-plaat ziet rijden. Allemaal mensen die in hun vrije tijd wat rond rijden? Ik denk het niet. Op mijn vorig werk waren er ook sommigen met een oldtimer. Of met een zware dodge of andere SUV als lichte vracht. Zelfs eentje met een Audi RS6 break in LV.

Of reken het anders uit. Wat kost een model X nieuw en wat kost een tweedehands wagen met dikke benzinemotor. Van het verschil betaal je de ganse levensduur van die wagen zijn VB en benzine. Enige opmerking is : model X of eender welke E-wagen op een bedrijf aankopen = fiscaal cadeau van elke belastingbetaler. Ze verwijten mij hier dat ik na mijn opzegtermijn wil gaan stempelen. Dat is juist hetzelfde als het fiscaal optimaliseren van de aankoop van een E-wagen. Anderen betalen het voor u.
Citaat:
Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.
Als die pendelt en hij wordt tegengehouden of hij krijgt een accident zit hij met de problemen.

Zijn BA trekt zich terug (hij mag de schade zelf ophoesten aan eigen voertuig en derden), hij loopt kans op een forse boete en hoe gaat hij dit uitleggen aan zijn werkgever ivm arbeidsongeval ? Hij mocht niet met die wagen de weg op.

Best niet doen dus.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 14:30   #8
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ja maar toch zou ik ze niet de kost willen geven die het wel doen. En bij mijn weten wordt er niet op gecontroleerd. En zolang hij er niet in zijn werkoverall in zit rijdt hij naar waar hij wil en moet hij dit niet bekend maken. Hij zal wel geen aanspraak op werkongeval (woon-werkverkeer) kunnen claimen. Ik zou het persoonlijk ook niet doen maar wie ben ik
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 14:40   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ja maar toch zou ik ze niet de kost willen geven die het wel doen. En bij mijn weten wordt er niet op gecontroleerd. En zolang hij er niet in zijn werkoverall in zit rijdt hij naar waar hij wil en moet hij dit niet bekend maken. Hij zal wel geen aanspraak op werkongeval (woon-werkverkeer) kunnen claimen. Ik zou het persoonlijk ook niet doen maar wie ben ik
Als er gekwetsten mee gemoeid zijn komen ze er heus wel achter.

En de verzekering zal zich sowieso direct terugtrekken. Als die ziet dat jij met een O plaat om half 9 sochtends op een werkdag een accident hebt gehad, zal daar ook snel de frang vallen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 15:50   #10
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als die pendelt en hij wordt tegengehouden of hij krijgt een accident zit hij met de problemen.

Zijn BA trekt zich terug (hij mag de schade zelf ophoesten aan eigen voertuig en derden), hij loopt kans op een forse boete en hoe gaat hij dit uitleggen aan zijn werkgever ivm arbeidsongeval ? Hij mocht niet met die wagen de weg op.

Best niet doen dus.
Komaan Tavek,
je weet goed genoeg dat de Belg overal de kantjes ervan afloopt, de pakkans is zo klein, eigenlijk zo goed als onbestaande dat velen het doen.

Idem met de lichte vracht inschrijvingen die alleen dienen om de belastingen te ontduiken.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2018, 09:27   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als die pendelt en hij wordt tegengehouden of hij krijgt een accident zit hij met de problemen.

Zijn BA trekt zich terug (hij mag de schade zelf ophoesten aan eigen voertuig en derden), hij loopt kans op een forse boete en hoe gaat hij dit uitleggen aan zijn werkgever ivm arbeidsongeval ? Hij mocht niet met die wagen de weg op.

Best niet doen dus.
Klopt

Maar van mensen in de verzekering verneem ik dat veel o-plaat rijders niet op de hoogte zijn van die wetgeving. En die oldtimer gebruiken als goedkoop vervoermiddel naar het werk.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2018, 18:19   #12
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180518_03519681

Citaat:
Oldtimers moeten in Vlaanderen vanaf 20 mei opnieuw aan een periodieke keuring onderworpen worden. Dat meldt Goca, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs.

Tot dusver waren oldtimers met een O-kentekenplaat vrijgesteld van periodieke keuring en moesten ze enkel bij inschrijving gekeurd worden.

Auto’s ouder dan 50 jaar zullen voortaan om de vijf jaar gekeurd moeten worden, auto’s van 30 tot 50 jaar tweejaarlijks en auto’s tussen 25 en 30 jaar ieder jaar. De keuring zal aangepast worden aan de leeftijd van de auto. De gewone tarieven voor autokeuring zullen van toepassing zijn
De schroothoop lonkt voor velen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2018, 18:27   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180518_03519681



De schroothoop lonkt voor velen.
Vooral oude mercedessen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2018, 18:32   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180518_03519681



De schroothoop lonkt voor velen.
En het gaat de wildgroei van O-platen afremmen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be