Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juli 2016, 13:08   #1
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard De vastgoedsector voor grote projecten

De vastgoedsector, voor grote projecten is totaal verziekt.

De wetten zijn zodanig opgesteld dat kleine landeigenaars totaal buiten spel gezet worden en goedkoop hun eigendom van de hand moeten doen.
Steden en gemeenten spelen daarbij onder één hoedje met de grote bouwondernemingen.
Zo kunnen gemeenten dwarsliggen bij het opmaken van stedenbouwkundige attesten en vergunningen tot de eigenaars hun eigendom aan een spotprijs van de hand doen.
Bij stedenbouwkundige attesten kun je ook niet in beroep gaan en zelf een bouwvergunning aanvragen is voor kleine investeerders vaak veel te duur.

De grote bouwondernemingen kopen gronden aan een spotprijs op en verkopen die achteraf met grote winsten. Zwart geld kan zo vlug verdiend worden.

Volgens een bericht in de TIJD laat de manier waarop de stad Gent grote vastgoedprojecten beoordeelt, vaak te wensen over. ‘Er wordt met twee maten en gewichten gemeten’, zegt Paul Vermeulen, die vorig jaar ontslag nam als voorzitter van de kwaliteitskamer. Dat zet de deur open voor willekeur en vriendjespolitiek.


Er is geen samenhang of visie in het architectuurbeleid van de stad Gent en dat dreigt de deur open te zetten voor willekeur en favoritisme.
‘Niet alle dossiers worden voor een advies voorgelegd, met als gevolg dat sommige projecten grondig worden afgetoetst op basis van hun kwaliteiten en dat andere er snel worden doorgeduwd zonder controle.’

In de vijf jaar dat hij het adviesorgaan voorzat, stelde Vermeulen ook opvallend weinig eensgezindheid in visie vast onder de diverse stadsdiensten. ‘Bij de personeelsleden van het stadsontwikkelingsbedrijf Sogent was er wel degelijk een grote bereidheid om mee te werken aan de architecturale kwaliteit van vastgoedprojecten. Zij deden dan ook vaak beroep op onze expertise. Maar bij diensten zoals het OCMW voelden we veel minder enthousiasme. Daar legden ze ons advies soms volledig naast zich neer, met als uitleg dat de raad van bestuur anders had beslist.’

Tot daar De Tijd,

maar ook in andere steden wordt op dezelfde wijze gewerkt.
Concurrentie is er feite niet meer tussen de bouwgroepen omdat opdrachten stilzwijgend voornamelijk regionaal blijven. In grote lijnen is dat per provincie. Zo blijven Antwerpse promotoren, bouwbedrijven en projectontwikkelaars buiten de regio's van Brussel, Gent of Limburg, en vice versa.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2016, 16:42   #2
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Humor heeft die Versnick wel: als het maar één keer gebeurt, gaan we dus niet moeilijk doen?

Yumi Ng studeerde politieke wetenschappen en werkte als HR-manager voor multinationals. Haar tweede boek Brutazur breekt verschijnt in november bij uitgeverij Manteau.




02 juli 2016 Bron: De Morgen

Mijnheer Versnick en consorten: het gaat er mij om dat je jezelf geheel vrijwillig, bewust, met veel goesting en op permanente wijze in een situatie plaatst waar je de facto corrumpeerbaar bent



Iedereen met een normale intelligentie, een kleine dosis gezond verstand, ethiek en burgerzin ziet meteen dat Geert Versnick, de Oost-Vlaamse Open Vld-gedeputeerde voor Economie en Ruimtelijke Planning, gezien zijn functie nooit enige sponsering of ander (financieel) voordeel kan aanvaarden van bedrijven die zijn goedkeuring nodig hebben. Zoals Liesbeth Van Impe in De afspraak terecht zei: hoe erg is het dat we voor zulke flagrante toestanden nieuwe regels moeten uitvinden?

Wat mij betreft is het meest groteske de uitspraak van Versnick dat het "maar één keer gebeurd is dat de deputatie het advies van de administratie in een dossier van een sponsor niet heeft gevolgd". Humor heeft hij wel: als het maar één keer gebeurt, gaan we dus niet moeilijk doen? Ik heb maar één keer iemand vermoord, verkracht of maar één keer vluchtmisdrijf gepleegd. Oké zo?

Mijnheer Versnick en consorten: het interesseert mij geen hol of je al dan niet een sponsor hebt bevoordeeld, noch hoe vaak dat gebeurd is. Het gaat er mij om dat je jezelf geheel vrijwillig, bewust, met veel goesting en op permanente wijze in een situatie plaatst waar je de facto corrumpeerbaar bent, waar belangenconflict mogelijk wordt en jouw zuiverheid in twijfel getrokken kan worden. En dat je dat normaal vindt!

Als burger verwacht ik van alle politici een onvoorwaardelijke integriteit, ik wil dat zij een voorbeeld zijn voor de maatschappij en voor de op winst gefocuste bedrijven.

Ik heb lang gewerkt voor een van de grootste multinationals ter wereld, een Amerikaans bedrijf. Ik heb daar veel gezien, veel gelachen, me vaak geërgerd maar ik heb vooral onthouden hoe zij omgaan met integriteit. Simpel: 'One strike, you're out'.

Er heerste een cultuur die integriteit afdwong. We tekenden documenten om te verklaren dat we altijd zouden handelen volgens de ethische codes van het bedrijf, we kregen er zelfs jaarlijks cursus over (jaja multinationals hebben een bepaald sekte-gehalte). Integriteit leefde op alle echelons van de onderneming. Ik nam geen cadeaus aan van mijn leveranciers, ik maakte gebruik van de meldingsprocedure als een goede kennis van me solliciteerde, wanneer ik aandelen kocht van een leverancier en bij uitbreiding van elke situatie die een belangenvermenging met zich mee kon brengen. Waarna een speciaal team je opbelde, vragen stelde en op basis van je antwoorden liet weten of er al dan niet sprake was van een belangenvermenging.
Waar zit de integriteit van onze politici?

Als voormalig pol en soccer droom ik van een nieuwe politieke partij die integriteit als fundament heeft.

Je zou kunnen zeggen dat dit niet voldoende is als ideologie. Wil ik links of rechts zijn? Ach, onze politieke partijen zijn al lang niet meer op ideologie gestoeld, jammer genoeg. Het is één boeltje zonder ziel, zonder dromen en zonder ideaalbeeld dat zijn kar keert wanneer het nodig is en zich, populistisch, begeeft waar de meeste stemmen te rapen zijn. (Niets nieuws onder de zon.)

Dus ja, ik droom van een generatie die breekt met het verleden, een partij waar verdraagzaamheid, herverdeling en absolute integriteit de waarden zijn en waar nooit, maar dan ook nooit van wordt afgeweken. Zelfs niet één keer.

Misschien een kandidate voor N-Vb
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2016, 19:37   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Dromen .

3 keer raden wie voor alle anderen weet welke land of bosgrond zal verkaveld worden.
3 keer raden wie daar baat bij heeft dat te moeten weten..nu ja?
3 keer raden welk bedrijf daar een topografie van laat maken.
3 keer raden wie daar inzage in heeft.

En wie het geraden heeft, mag de link leggen naar opkopers van die gronden, hun financiering, hun doorverkoop...

En dan kom je uit bij...dromers.
Vette job daar niet van.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2016, 20:39   #4
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dromen .

3 keer raden wie voor alle anderen weet welke land of bosgrond zal verkaveld worden.
3 keer raden wie daar baat bij heeft dat te moeten weten..nu ja?
3 keer raden welk bedrijf daar een topografie van laat maken.
3 keer raden wie daar inzage in heeft.

En wie het geraden heeft, mag de link leggen naar opkopers van die gronden, hun financiering, hun doorverkoop...

En dan kom je uit bij...dromers.
Vette job daar niet van.
zeg het maar, of leg het eens uit,

uw raadseltje is te moeilijk voor mij
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2016, 21:20   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
zeg het maar, of leg het eens uit,

uw raadseltje is te moeilijk voor mij
Ik weet niet of ik dat zomaar mag zeggen.

Land word zomaar niet bij een ingeving verkaveld, toch niet als het omvangrijk is.

Dus er word daar een studie naar gedaan in verband met de mogelijkheid en moeilijkheden voor het aanleggen van....(raad eens?)
Die bestellen een topografie en tekenen er hun plannen in uit.
Nog steeds weet niemand het.
Behalve die er nu mee bezig zijn.

Dit wetende, dat enorme stukken vrij waardeloos land...binnen niet al te lange tijd peperduur zal zijn.
Moet ik daar een tekening bij maken?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2016, 06:17   #6
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Waar zit de integriteit van onze politici?
"Onze"?
De enige "ons" die op politici van toepassing is is die van hun gesponsorde en meelopende vrindjes. De "belangengroepen".
De bestaansreden / motief van politici, is net om ongestraft integriteit te ontlopen.
Wat is "verkavelen": een hogere prijs plakken op een geselecteerd stuk grond.
Dat er een (heel groot) verschil is tussen de prijs van landbouwgrond en bouwgrond komt door politici. Dat "vergunningen" bestaan, komt door politici.
Hoe kun je dan zoiets als "integriteit" verwachten van politici?
Dat is al in tegenspraak met hun bestaansreden.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2016, 10:36   #7
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Wie geld heeft , heeft alle macht. En dat is zo op internationaal, nationaal, en zelfs op gemeentelijk vlak. Zelfs als men iedereen een kans wil geven door een publieke verkoop, gaat de buit naar de rijkste . Op die manier kan alleen de verkoopprijs wat worden opgedreven, en zelfs dan nog zijn de stromannen aanwezig.

Enkel de rijken worden steeds maar rijker.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2016, 12:01   #8
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Wie geld heeft , heeft alle macht. En dat is zo op internationaal, nationaal, en zelfs op gemeentelijk vlak. Zelfs als men iedereen een kans wil geven door een publieke verkoop, gaat de buit naar de rijkste . Op die manier kan alleen de verkoopprijs wat worden opgedreven, en zelfs dan nog zijn de stromannen aanwezig.

Enkel de rijken worden steeds maar rijker.
Dat is niet waar. Zowel een rijke als een arme verkoper dient een koper te overtuigen. De enige uitzondering daarop is Staat. Die heeft "macht". De rest, rijk of arm, heeft enkel "reputatie".
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2016, 14:45   #9
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik weet niet of ik dat zomaar mag zeggen.

Land word zomaar niet bij een ingeving verkaveld, toch niet als het omvangrijk is.

Dus er word daar een studie naar gedaan in verband met de mogelijkheid en moeilijkheden voor het aanleggen van....(raad eens?)
Die bestellen een topografie en tekenen er hun plannen in uit.
Nog steeds weet niemand het.
Behalve die er nu mee bezig zijn.

Dit wetende, dat enorme stukken vrij waardeloos land...binnen niet al te lange tijd peperduur zal zijn.
Moet ik daar een tekening bij maken?

het is natuurlijk wel zo dat het gewestplan al lang vastligt,
bouwgrond, groene zone, industriezone, recreatiezone

dat kun je niet op 1,2,3 veranderen
maar grote bouwgroepen werken 5 jaar of meer om dat zo nodig te veranderen

denk maar aan het bosgebied in Limburg dat ineens industriegebied wordt

nu hebben ze wel de prijs van het bosdecreet opgetrokken van 2,5 tot 4,? euro per m²


maar de gemeenten kunnen een bouwgrond boycotten door geen verkaveling of bouwvergunning af te leveren, moeilijk te doen, tijd rekken,...

en als dan die grond voor een spotprijs verkocht is
worden alle obstakels voor de grote bouwgroepen opeens opgeruimd,
een week later zijn ze aan het bouwen
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2016, 22:41   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
het is natuurlijk wel zo dat het gewestplan al lang vastligt,
bouwgrond, groene zone, industriezone, recreatiezone

dat kun je niet op 1,2,3 veranderen
maar grote bouwgroepen werken 5 jaar of meer om dat zo nodig te veranderen

denk maar aan het bosgebied in Limburg dat ineens industriegebied wordt

nu hebben ze wel de prijs van het bosdecreet opgetrokken van 2,5 tot 4,? euro per m²


maar de gemeenten kunnen een bouwgrond boycotten door geen verkaveling of bouwvergunning af te leveren, moeilijk te doen, tijd rekken,...

en als dan die grond voor een spotprijs verkocht is
worden alle obstakels voor de grote bouwgroepen opeens opgeruimd,
een week later zijn ze aan het bouwen
Ja maar voor iets vast ligt, zijn er mensen bezig dat vast te leggen.
Dus nog lang voor bouw groepen bij betrokken zijn.

Nu stel je voor dat je bouwpromoter bent en weet 5 jaar voor al de anderen welke gronden gaan verkavelt worden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2016, 22:04   #11
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Dit land zit vol met bekakte politici met een ego dat veel te groot is.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be