Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2016, 22:35   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard Verdwijnend noordpool ijs

https://mobile.facebook.com/story.ph...457718%2F&_rdr

Dat lijkt me spectaculair snel te gaan allemaal als men dit filmpje bekijkt van hoe het noordpool ijs verminderde de laatste 25 jaar.

Ik verwacht minder en minder mensen die de invloed van de mens op het klimaat gaan blijven ontkennen. Hoogtijd om te stoppen de aarde te verbranden.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 juni 2016 om 22:39.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2016, 22:37   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Zelfs hier op dit forum. Ik herinner me een draad waar een ijsbreker die kwam vast te zitten voorgesteld werd als een bewijs om te ontkennen dat er minder en minder ijs zou zijn. Bovenstaand filmpje zet dit soort van onwetenschappelijke anekdotische argumentaties in perspectief.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 juni 2016 om 22:38.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 02:03   #3
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Ik denk dat de grootste boosdoender de methaan is, die vrijkomt tijdens het fracken; niet zozeer de CO2 door fossiele vebranding.

Ook de zonerosie van humus is gigantisch en wordt nauwelijks over gerept in de vakliteratuur. Er zit (vaak) meer koolstof in de toplaag van de bodem dan in de bomen -van het bos-.

Maargoed wie ben ik...

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 7 juni 2016 om 02:09.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 14:23   #4
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Ik denk dat de grootste boosdoender de methaan is, die vrijkomt tijdens het fracken; niet zozeer de CO2 door fossiele vebranding.

Ook de zonerosie van humus is gigantisch en wordt nauwelijks over gerept in de vakliteratuur. Er zit (vaak) meer koolstof in de toplaag van de bodem dan in de bomen -van het bos-.

Maargoed wie ben ik...
Over welke hoeveelheden heb je het dan?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 17:30   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Zelfs hier op dit forum. Ik herinner me een draad waar een ijsbreker die kwam vast te zitten voorgesteld werd als een bewijs om te ontkennen dat er minder en minder ijs zou zijn. Bovenstaand filmpje zet dit soort van onwetenschappelijke anekdotische argumentaties in perspectief.
Hangt er vanaf wat je onder "minder ijs" begrijpt.
(dit topic gaat trouwens over de noordpool, die ijsbreker was op Antarctica...)

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global...et-smelt.dhtml

3/11/15

Zuidpoolijs groeit sneller dan het smelt

WETENSCHAP

Het ijs op Antarctica groeit sneller dan het smelt, blijkt uit nieuw onderzoek van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Tussen 2003 en 2008 groeide het ijs netto met 82 miljard ton per jaar. Het onderzoek spreekt bevindingen uit het laatste klimaatrapport van het VN-Klimaatpanel tegen, dat stelt dat Antarctica ijs verliest.

Op grond van satellietgegevens stelt de ruimtevaarorganisatie NASA dat het Zuidpoolijs tussen 1992 en 2001 netto groeide met 112 miljard ton per jaar. In de periode van 2003 tot 2008 was dat jaarlijks 82 miljard ton.

Volgens NASA verliezen gletsjers versneld ijs, maar leidt toegenomen sneeuwval, die 10.000 jaar geleden al begon, ertoe dat het continent die verliezen nog steeds goedmaakt. "Aan het einde van de laatste IJstijd werd de lucht warmer en werd er meer vocht over het continent verplaatst, wat leidde tot een verdubbeling van de sneeuwval", zegt glacioloog Jay Zwally, hoofdauteur van de studie.

Slecht nieuws
Het goede nieuws is volgens Zwally dat Antarctica momenteel niet bijdraagt aan de stijging van de zeespiegel, maar een stijging van 0,23 millimeter per jaar voorkomt. "Maar dit is ook slecht nieuws. Als de 0,27 millimeter stijging per jaar niet aan Antarctica kan worden toegeschreven, betekent dat dat die stijging door iets anders, waar we geen rekening mee houden, wordt veroorzaakt."

Zwally wijst erop dat binnen enkele tientallen jaren de groei van het ijs op Antarctica kan ophouden, als de afname van de groei doorzet in het huidige tempo en de sneeuwval niet meer in staat is de verliezen te compenseren.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2016 om 17:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 17:34   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

Verdwijning van permafrost kan ook verrassingen in petto hebben.

http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global...-planeet.dhtml

Citaat:
De permafrost - een aardlaag die volgens de definitie permanent bevroren blijft - is aan het smelten en daardoor zet de krater snel uit. Nu is het 'gat' al een kilometer lang en 90 meter diep. Elk jaar wordt de krater 20 meter breder. In de buurt van de kraterrand wandelen, is dan ook een risicovolle onderneming. Zeker nu luide ploffen te horen zijn.

De Batagaika krater die 25 jaar geleden ontstond, geeft aan hoe snel onze planeet aan het opwarmen is. Bovendien blijven steeds meer kleinere kraters opduiken op het noordelijk halfrond.

Het smelten van de permafrost bekijken onderzoekers met argusogen want het houdt grote gevaren in. In de bevroren bodemlaag zit namelijk een enorme hoeveelheid methaan verborgen. In niet-vaste toestand ontpopt methaan zich tot een belangrijk broeikasgas.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 17:37   #7
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.362
Standaard

Trump'et zegt dat het een hoax is gecreëerd door China.
__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 17:58   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hangt er vanaf wat je onder "minder ijs" begrijpt.
(dit topic gaat trouwens over de noordpool, die ijsbreker was op Antarctica...)
Wat op Antartica gebeurt toont de complexiteit van wat we global warming noemen. Wereldwijd smelten bijna alle gledjers maar er zijn er een paar die groeien. Daar gaan de klimaatsceptici dan spel rond maken.

Volgens diezelfde NASA studie, handig niet vermeld in het artikel wat HLN natuurlijk onkritisch overneemt, betreft het toenemende ijs in Antarctica het ZEE-ijs. Ten tweede betreft het niet toenemend volume maar wel de oppervlakte op zee als gevolg van toegenomen sneeuwval, wat dan weer te maken heeft met climate change waarschijnlijk veroorzaakt door de mens die allerlei evenwichten veranderd, o.a. de heersende winden in de Zuidpool.

Vergelijk het met Groenland. De gledjers daar vervoeren MEER ijs, juist omdat het ijs aan land sneller smelt en dus grotere hoeveelheden afgevoerd worden naar zee.

Wat diezelfde NASA studie ook vermeld is dat GLOBAAL genomen er wel degelijk een afname is van de hoeveelheid ijs.

De meeste wetenschappers, en dan hebben we het eigenlijk over een quasi consensus, erkennen climate change als gevolg van menselijke activiteit. Eerder dan uit te gaan van een globaal complot groter dan wat nodig zou zijn de maanlanding te faken, lijkt het me redelijk uit te gaan van een aannemelijke kans (vanuit politiek perspectief, de wetenschap gaat uit van een quasi zekerheid) dat onze activiteit tenminste mede verantwoordelijk is voor deze veranderingen op aarde. Waarom dan blijven insisteren om ons gedrag niet aan te passen blijft me een raadsel. Het is onlogisch en onverantwoord.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 juni 2016 om 18:13.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 18:04   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Trump'et zegt dat het een hoax is gecreëerd door China.
De republikeinse partij is zowat de enige ter wereld die niet in climate change gelooft. Ze maakt zich daarmee totaal belachelijk mijns inziens. Het zwarte goud en de VS macht gebaseerd op dat goud (petrodollar) speelt hier natuurlijk een rol. Kijk maar eens wat er met landen gebeurd die hun olie in een andere munt willen verhandelen.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 juni 2016 om 18:09.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 20:00   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De republikeinse partij is zowat de enige ter wereld die niet in climate change gelooft. Ze maakt zich daarmee totaal belachelijk mijns inziens.
Helemaal niet, bron?

Want daarmee hebben ze wel een probleem want veel kiezers zijn van mening veranderd op amper 2 jaar, want tot 47 % gestegen:

Citaat:
http://www.scientificamerican.com/ar...limate-change/

April 27, 2016

Many More Republicans Now Believe in Climate Change

Poll shows a big leap from two years ago

The number of conservative voters who believe in climate change has almost doubled in the past two years, according to a new poll that attributes the rise in part to a lessening hostility toward the issue by Republican leaders.
Forty-seven percent of conservatives now say the climate is changing, a leap of 19 points since the midterm elections of 2014, according to the survey released yesterday by Yale and George Mason universities. The poll did not ask respondents whether climate change is caused by people.
4 redenen waarom bepaalde Republikeinen "afkerig" zijn:
https://www.quora.com/Why-do-most-Re...ming-is-a-hoax
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2016 om 20:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 21:40   #11
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Over welke hoeveelheden heb je het dan?
Kijk maar hoeveel zakken compost er nodig zijn om m2 een zandige bodem te bemesten; doe dit x een hectare en dit x hectares omgeploegde graslanden of bossen die voor landbouwdoeleinden zijn gebruikt de afgelopen decennia. Zonerosie is 'verdampen' van humus; gigantische hoeveelheden dus.

Ik heb eens een grafiek gezien van de stijging frack gas en methaan in de atmosfeer in de afgelopen jaren. Grote gelijkenissen.

Probleem met onderzoeken is dat deze betaald worden door een donor en die willen 'hun' resultaten zien.

Ik kan op het net naar 'links' zoeken en in deze draad plakken. Maar de grote kans bestaat dat het om de door mij reeds gegeven reden op een welles nietes discussie uitmondt.

Zelf ga ik overigens niet de moeite doen om met eigen berekeningen te komen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 7 juni 2016 om 21:47.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 21:44   #12
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Verdwijning van permafrost kan ook verrassingen in petto hebben.

http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global...-planeet.dhtml



Dit is dus heel link; en wat te denken van 'rottend' veen in de eindeloze toendra / taiga vlakten...

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 7 juni 2016 om 21:49.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 00:59   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Bron? Tom Hartman Bv. Men heeft het dan over de partijtop eerder dan de kiezers.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 07:50   #14
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

welkom in het nieuwe normaal Johan. En het orkest speelde voort...
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 11:36   #15
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Ik kan op het net naar 'links' zoeken en in deze draad plakken. Maar de grote kans bestaat dat het om de door mij reeds gegeven reden op een welles nietes discussie uitmondt.

Zelf ga ik overigens niet de moeite doen om met eigen berekeningen te komen.
Ja omdat je zei dat je gelooft dat het ene een grotere impact heeft dan het andere, dacht ik dat je dit op iets gebaseerd had

Mijn excuses
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 14:56   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Bron? Tom Hartman Bv. Men heeft het dan over de partijtop eerder dan de kiezers.
Dan heeft de partijtop een probleem...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 20:20   #17
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Kijk maar hoeveel zakken compost er nodig zijn om m2 een zandige bodem te bemesten; doe dit x een hectare en dit x hectares omgeploegde graslanden of bossen die voor landbouwdoeleinden zijn gebruikt de afgelopen decennia. Zonerosie is 'verdampen' van humus; gigantische hoeveelheden dus.

Ik heb eens een grafiek gezien van de stijging frack gas en methaan in de atmosfeer in de afgelopen jaren. Grote gelijkenissen.

Probleem met onderzoeken is dat deze betaald worden door een donor en die willen 'hun' resultaten zien.

Ik kan op het net naar 'links' zoeken en in deze draad plakken. Maar de grote kans bestaat dat het om de door mij reeds gegeven reden op een welles nietes discussie uitmondt.

Zelf ga ik overigens niet de moeite doen om met eigen berekeningen te komen.
Nutteloos we gaan ze toch niet lezen. Er zijn ernstiger bronnen dan een Frankenstein op een politic.be forum.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 20:25   #18
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Verdwijning van permafrost kan ook verrassingen in petto hebben.

http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global...-planeet.dhtml



Dat is id een ook een zeer groot probleem, ook hoe de Russen op zeer vervuilende manier gas en olie winnen met lekkende pijpleidingen.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2019, 23:26   #19
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Kijk maar hoeveel zakken compost er nodig zijn om m2 een zandige bodem te bemesten; doe dit x een hectare en dit x hectares omgeploegde graslanden of bossen die voor landbouwdoeleinden zijn gebruikt de afgelopen decennia. Zonerosie is 'verdampen' van humus; gigantische hoeveelheden dus.
U hebt een punt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Ik heb eens een grafiek gezien van de stijging frack gas en methaan in de atmosfeer in de afgelopen jaren. Grote gelijkenissen.

Probleem met onderzoeken is dat deze betaald worden door een donor en die willen 'hun' resultaten zien.
Onderzoek dat betaald wordt door een donor is waardeloos.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Ik kan op het net naar 'links' zoeken en in deze draad plakken. Maar de grote kans bestaat dat het om de door mij reeds gegeven reden op een welles nietes discussie uitmondt.

Zelf ga ik overigens niet de moeite doen om met eigen berekeningen te komen.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2019, 23:58   #20
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Nieuw onderzoek: Ik hoorde juist vandaag op de radio dat het Groenland en Alaska ijs veel sneller smelt dan gedacht, nu zorgt het voor een zeespiegel stijging van 1mm per jaar. Naast voor dreigend drinkwater en irrigatiewater tekorten
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be