Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Discussie gesloten
 
Discussietools
Oud 15 maart 2022, 13:19   #1
Pontifex
Super Moderator
 
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 6.861
Standaard Fake news, leugens, desinformatie, propaganda

Beste forumgebruikers,

Heel vaak krijgt de moderatie het verzoek om bepaalde opinies uit de discussie te weren, met als reden dat ze leugens, foute informatie, fake news, indoctrinatie, propaganda etc. bevatten.
Vooral sinds de oorlog in Ukraïne neemt dit soort verzoeken enorm toe.

In tegenstelling tot andere media beogen wij jullie een platform te bieden waar iedere opinie* geuit kan worden, zowel foute stellingen, ronduit ridicule meningen, gratuite beweringen, alsook opinies met onderbouwde en onderlegde tegenargumenten.

Logischerwijze is daarom elke inhoudelijke ingreep in de topics door de moderatie uit den boze, ongeacht onze eigen opinie aangaande de aangevoerde materie.
Een andere houding zou het doel van dit platform totaal voorbijschieten nl. waarheidsbevinden via tegensprekelijk debat door alle deelnemers.

We zijn overtuigd dat elke forumgebruiker de nodige kritische zin bezit en de capaciteiten heeft om zich te informeren en te documenteren om zich beslagen in de discussies alhier te storten.
Daarom dit verzoek:
Gelieve ZELF de discussies te voeren en niet langer het eigen grote gelijk via ingreep van een moderator te proberen forceren.

Als u écht niet zonder onze schrappende hand in staat bent om een debat te voeren, dan zou het wel eens kunnen dat het uw eigen stelling is die niet deugt.
Desondanks mag u al wat u denkt hier voor de leeuwen gooien, maar wees volwassen genoeg om het te slikken wanneer uw eigen veronderstellingen, meningen, voor- en andere oordelen vakkundig, verbaal verscheurd worden met acute argumenten.

Veel forumplezier voor wie het op eigen houtje en risico aankan.
De moderatie



*(t.t.z. iedere opinie behalve enkele door de overheid wettelijk vastgelegde doctrines die zonder discussie als onomstreden dienen beschouwd te worden)
Pontifex is offline  
Oud 15 maart 2022, 16:26   #2
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.889
Standaard

We weten dus ineens waarom parcifal verbannen is lol
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline  
Oud 15 maart 2022, 17:50   #3
Pontifex
Super Moderator
 
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 6.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
We weten dus ineens waarom parcifal verbannen is
Beste,

In 99% van de gevallen weet enkel de moderator en de gebande zelf waarom deze laatste (al dan niet tijdelijk) van het forum wordt gegooid.
De moderator wijdt daar normaal publiekelijk niet over uit om te vermijden dat het forum een schandpaalgebeuren wordt.
De gebande zal er in de meeste gevallen ook het zwijgen toe doen vaak om te vermijden dat hij met de billen bloot gaat als de ware toedracht uitkomt.

Leer daaruit dat u totaal geen flauw idee hebt waarover parcifal's ban gaat.
Trek vervolgens de conclusie dat u er beter geen debat over begint, want praten over iets waar u helemaal niets van af weet, staat er garant voor dat u niet al te fraai uit de discussie tevoorschijn komt....
Citaat:
lol
Wat betreft deze uitlating en ook de rest van uw reactie : gelieve onderstaande post aandachtig door te nemen.
!!!Nieuwe richtlijn gebruik Suggesties en Mededelingen!!!


We censureren hier geen politieke of maatschappelijke opinies, ongeacht hun waarheidsgehalte, maar alles heeft hier wel zijn plaats.
Wat in deze sectie zeker niet thuishoort, is het soort lompe berichten zoals u hier durft te posten.

Gelieve dus uw activiteiten zoveel mogelijk te beperken tot Koetjes en Kalfjes.
Daar kan u ongebreideld off-topic gaan, funposts plaatsen, en de meest waanzinnige ongefundeerde wartaal posten, zonder dat u de debatten stoort waar dit forum voor bedoeld is.

De moderatie
Pontifex is offline  
Oud 15 maart 2022, 18:00   #4
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Er wordt dus om censuur gevraagd.

Meningen verbannen die niet stroken met de mijne, want ik ben beledigd, zoiets?

Ik vind dat elke mening, hoe absurd ook (voor de ander) zou geuit mogen worden, binnen 't wettelijke kader uiteraard, 't is aan de lezer om er uit te filteren wat hij/zij verkiest voor waar aan te nemen, te filteren, analyseren, negeren.

Ik ga uit van 't gezond verstand, redelijkheid & begripsvermogen van volwassenen.
SDX is offline  
Oud 15 maart 2022, 18:18   #5
Pontifex
Super Moderator
 
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 6.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Er wordt dus om censuur gevraagd.
Onwaarschijnlijk veel, uit alle hoeken van het politieke spectrum.

Citaat:
Meningen verbannen die niet stroken met de mijne, want ik ben beledigd, zoiets?
Dat klopt precies.
Citaat:
Ik vind dat elke mening, hoe absurd ook (voor de ander) zou geuit mogen worden, binnen 't wettelijke kader uiteraard, 't is aan de lezer om er uit te filteren wat hij/zij verkiest voor waar aan te nemen, te filteren, analyseren, negeren.
Dezelfde mening is ook het forumbestuur toegedaan.
We wensen echter dat het om meningen gaat over politieke en maatschappelijke materie, en zoals u het schrijft: binnen het wettelijk kader.
Wat we ook niet wensen, en dat is enkel om een prettige discussieërvaring te garanderen: meningen over forumgebruikers (persoonlijke aanvallen, scheldpartijen, bedreigingen)
Let wel: een (negatieve) mening plaatsen over elkaars mening is zeker toegelaten.

Citaat:
Ik ga uit van 't gezond verstand, redelijkheid & begripsvermogen van volwassenen.
Dat blijven ook wij (vaak tegen beter weten in) toch nog steeds als vertrekpunt nemen....

De moderatie
Pontifex is offline  
Oud 15 maart 2022, 19:37   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Er wordt dus om censuur gevraagd.

Meningen verbannen die niet stroken met de mijne, want ik ben beledigd, zoiets?

Ik vind dat elke mening, hoe absurd ook (voor de ander) zou geuit mogen worden, binnen 't wettelijke kader uiteraard, 't is aan de lezer om er uit te filteren wat hij/zij verkiest voor waar aan te nemen, te filteren, analyseren, negeren.

Ik ga uit van 't gezond verstand, redelijkheid & begripsvermogen van volwassenen.
Zo begrijp ik het niet. Dit heeft niets met censuur te maken.
Wat ik begrijp is dat collega's forumleden het moeilijk hebben met wat ze beschouwen als fake news en daar ook klacht over indienen.
Gelet op de huidige situatie vind ik (persoonlijk) dit begrijpelijk. Maar er moet een rem zijn.
We kunnen toch moeilijk verwachten dat een moderatie duidelijk onderscheid kan maken tussen fake en echt nieuws.
Ik begrijp dus dat de klachten op de zenuwen beginnen te werken.

De opmerking van CUFI in verband met Parcifal vind ik trouwens onterecht. De opmerking wordt voor mijn part geschrapt. Parcifal moet het maar zelf komen vertellen, als hij het lef heeft.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline  
Oud 15 maart 2022, 19:48   #7
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.432
Standaard



DIT BERICHT WAS OFF TOPIC
GELIEVE HIEROVER ELDERS TE DEBATEREN
LEES:
!!!Nieuwe richtlijn gebruik Suggesties en Mededelingen!!!


DE MODERATIE
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?

Laatst gewijzigd door Pontifex : 15 maart 2022 om 20:22.
Karel Martel B is offline  
Oud 15 maart 2022, 23:32   #8
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Bekijk bericht
Onwaarschijnlijk veel, uit alle hoeken van het politieke spectrum.


Dat klopt precies.
Dezelfde mening is ook het forumbestuur toegedaan.
We wensen echter dat het om meningen gaat over politieke en maatschappelijke materie, en zoals u het schrijft: binnen het wettelijk kader.
Wat we ook niet wensen, en dat is enkel om een prettige discussieërvaring te garanderen: meningen over forumgebruikers (persoonlijke aanvallen, scheldpartijen, bedreigingen)
Let wel: een (negatieve) mening plaatsen over elkaars mening is zeker toegelaten.

Dat blijven ook wij (vaak tegen beter weten in) toch nog steeds als vertrekpunt nemen....

De moderatie
Eigenlijk zou dat toch niet al te moeilijk kunnen zijn onder volwassenen.
Soms lopen de emoties nogal hoog op en de rede wordt vervangen door buikgevoel.
Onbegrijpelijk, tenzij nauw betrokken bij 't onderwerp, maar dan nog...

Bedankt voor de uitleg.

Streng maar fair.
SDX is offline  
Oud 15 maart 2022, 23:39   #9
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zo begrijp ik het niet. Dit heeft niets met censuur te maken.
Wat ik begrijp is dat collega's forumleden het moeilijk hebben met wat ze beschouwen als fake news en daar ook klacht over indienen.
Gelet op de huidige situatie vind ik (persoonlijk) dit begrijpelijk. Maar er moet een rem zijn.
We kunnen toch moeilijk verwachten dat een moderatie duidelijk onderscheid kan maken tussen fake en echt nieuws.
Ik begrijp dus dat de klachten op de zenuwen beginnen te werken.

De opmerking van CUFI in verband met Parcifal vind ik trouwens onterecht. De opmerking wordt voor mijn part geschrapt. Parcifal moet het maar zelf komen vertellen, als hij het lef heeft.
Als forumleden iets ervaren als "Fake News"...
Daarover jezelf gaan beklagen, vragen dat 't verwijderd wordt IS vragen om censuur.

Laat de (hopelijk) volwassen, kritische lezer zelf eens beslissen wat fake of niet fake is.

Niemand is verplicht om 't te lezen, laat staan er in mee te gaan of geloven.
Het kan toch simpelweg weerlegd of genegeerd worden.
Hoe moeilijk kan dat zijn.
SDX is offline  
Oud 16 maart 2022, 05:16   #10
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Als forumleden iets ervaren als "Fake News"...
Daarover jezelf gaan beklagen, vragen dat 't verwijderd wordt IS vragen om censuur.
ik begrijp de post van Pontifex, maar het blijft erg wrang dat hierdoor flagrante leugens en complete bullshit mogen gepost worden.

De keerzijde van een democratie zeker. Can't have one without the other.
Of waarom ons vrije westen tandenloos is.
__________________
r
koe de poing is offline  
Oud 16 maart 2022, 11:47   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Als forumleden iets ervaren als "Fake News"...
Daarover jezelf gaan beklagen, vragen dat 't verwijderd wordt IS vragen om censuur.

Laat de (hopelijk) volwassen, kritische lezer zelf eens beslissen wat fake of niet fake is.

Niemand is verplicht om 't te lezen, laat staan er in mee te gaan of geloven.
Het kan toch simpelweg weerlegd of genegeerd worden.
Hoe moeilijk kan dat zijn.
Ik heb de beginpost nog eens herlezen, en je hebt gelijk.

Citaat:
Beste forumgebruikers,

Heel vaak krijgt de moderatie het verzoek om bepaalde opinies uit de discussie te weren, met als reden dat ze leugens, foute informatie, fake news, indoctrinatie, propaganda etc. bevatten.
Vooral sinds de oorlog in Ukraïne neemt dit soort verzoeken enorm toe.
Ik had mij te veel gefocust op "fake news". Daar bestaat uiteindelijk een afzonderlijk katern voor.
Maar inderdaad, vragen om meningen te verwijderen of bestraffen is vragen om censuur.

Bij deze.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline  
Oud 16 maart 2022, 12:24   #12
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
ik begrijp de post van Pontifex, maar het blijft erg wrang dat hierdoor flagrante leugens en complete bullshit mogen gepost worden.

De keerzijde van een democratie zeker. Can't have one without the other.
Of waarom ons vrije westen tandenloos is.
Subjectief.

Als ik met alle geweld (figuurlijk) wil blijven beweren dat de aarde plat is en je er vanaf dondert aan de horizon (bvb) ben ìk degene die zich belachelijk maakt, maar ik doe met die (idiote) uitspraak niets illegaal.
Als jij (bvb) jezelf daaraan ergert heb je verschillende mogelijkheden; mijn idioterie negeren, weerleggen al dan niet met argumenten. Maar de hulp inroepen van iemand om hetgeen ik beweer te verwijderen getuigt niet echt van zeker van je stuk te zijn.
Dat betekent dat je - voor jou onwelgevallige uitspraken - wil censureren.
Daar gaan we niet aan willen beginnen, want dat soort praktijken horen niet in 'n 'democratie', dan zit je al op de helling naar dictatuur.
De sterkte van 'n democratie zou juist moeten zijn dat iedereen vrijelijk & zonder angst z'n mening mag/ kan verkondigen.

Ik begrijp dus niet hoe je aan die 'keerzijde' komt.
Mensen 't zwijgen opleggen is niets nobel aan. Dat is enkel zwakte van degene die vraagt om censuur omdat hij/zij niet kan omgaan met 'n andere mening.

Wie bepaalt trouwens wat DE waarheid is en wat BS is, jij?
Iets is maar datgene vanuit welk perspectief je 't bekijkt of benadert.
SDX is offline  
Oud 16 maart 2022, 12:52   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
ik begrijp de post van Pontifex, maar het blijft erg wrang dat hierdoor flagrante leugens en complete bullshit mogen gepost worden.

De keerzijde van een democratie zeker. Can't have one without the other.
Of waarom ons vrije westen tandenloos is.
Dan moeten we consequent blijven.
We mogen een mening vormen over mannen, vrouwen, negers, asielzoekers. Dus ook over Oekraïners, Russen, Amerikanen. We mogen ze sympathiek vinden of haten. Vrije meningsuiting, zolang het geen persoonlijke aanval is.
Ik denk dat het forumreglement en Suggesties en Mededelingen hieromtrent duidelijk zijn.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline  
Oud 16 maart 2022, 19:52   #14
Pontifex
Super Moderator
 
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 6.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
ik begrijp de post van Pontifex, maar het blijft erg wrang dat hierdoor flagrante leugens en complete bullshit mogen gepost worden.
Wees voorzichtig met je wensen....

Als ik mag bepalen wat complete bullshit is, dan schrap ik elke post van iemand die pro censuur is.
Wat op zijn beurt dan weer een spreidstand voor mezelf oplevert, als censor die eigenlijk niet wil censureren...

Als we het schrappen van onwaarheid tot in het absurde doortrekken, dan is er hier zelfs geen discussie mogelijk, want dan blijft er over elk onderwerp maar één mening staan (degene die ik de juiste vind!)
Stel dat we dan, om objectiviteit te garanderen, twee moderators van verschillende strekking op de zaak loslaten, dan krijg je het eigenaardige fenomeen dat letterlijk alles geschrapt wordt....

Om dergelijke dilemma's te vermijden, laten we simpelweg tegengestelde standpunten toe, ongeacht wat wij zelf als fout, leugen, fake-news of bullshit beschouwen....

De moderatie
Pontifex is offline  
Oud 16 maart 2022, 21:02   #15
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.512
Standaard

Odyssee en Politics.be verdedigen de persvrijheid. De vrijheid van meningsuiting. Mooi.



Citaat:
We've gotten flack lately for standing up for freedom of the press, specifically for platforming RT and Sputnik.

Here's the thing: what's happening to the Ukrainian people and their country is horrible. But to punish all Russians (and people simply associated with Russia) for this is simply absurd.

Like, Russian hockey players are losing sponsorships

just for being Russian. What sense does that make?

The above is obviously crazy, what's a more difficult sell is what we've been attempting to say:

We are a video platform. We want to allow competing voices in journalism, whether they're CNN, Fox, RT, Sputnik or anyone else, and we aren't interested in telling you what to think. And not in a "it's an important to be a free thinker" way, but in a "no, seriously; we don't care about your political views" way.

Believe it or not, but RT and Sputnik journalists are people too. They not only lost their jobs, but had their reputations as journalists come under fire, being characterised as "corrupt journalists receiving memos directly from the Kremlin."

Is this true? Well, we don't really know anything about the inner-workings of RT or Sputnik, so that's not for us to say.

But even if RT or Sputnik are completely biased and get their talking points directly from Putin himself, we would still consider it important to allow them to be heard, if for no other reason than to have a better understanding of the propaganda being disseminated to the Russian people.

For these reasons, Odysee will not be removing any journalists affiliated with Russian networks or Russian news networks themselves. We support freedom of the press, and this will not change.

Julian Chandra
Chief Executive Officer
Odysee, Inc.
https://odysee.com/freedomofthepress...6699cd65450d85

Laatst gewijzigd door Bach : 16 maart 2022 om 21:07.
Bach is offline  
Oud 17 maart 2022, 20:35   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Bekijk bericht
Onwaarschijnlijk veel, uit alle hoeken van het politieke spectrum.


Dat klopt precies.
Dezelfde mening is ook het forumbestuur toegedaan.
We wensen echter dat het om meningen gaat over politieke en maatschappelijke materie, en zoals u het schrijft: binnen het wettelijk kader.
Wat we ook niet wensen, en dat is enkel om een prettige discussieërvaring te garanderen: meningen over forumgebruikers (persoonlijke aanvallen, scheldpartijen, bedreigingen)
Let wel: een (negatieve) mening plaatsen over elkaars mening is zeker toegelaten.

Dat blijven ook wij (vaak tegen beter weten in) toch nog steeds als vertrekpunt nemen....

De moderatie
Proficiat!
We hebben hier geen behoefte aan een kloon van Poetin.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 21 maart 2022, 10:23   #17
Pontifex
Super Moderator
 
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 6.861
Standaard

Tot slot nog dit:

Wie vragen of twijfels heeft over de echtheid en betrouwbaarheid van een bepaald nieuwsfeit dat in een post gebracht wordt, kan steeds via het driehoekje vragen om het naar het katern 'Factchecking' te verplaatsen.

De moderatie
Pontifex is offline  
Discussie gesloten


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be