Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2022, 11:00   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom iemand eerder de waarheid zou zeggen als hij een enquete invult dan wanneer hij met een vriend praat...
En ik zie niet in waarom alle 625 van 1688 EV-rijders zouden liegen als ze gewoon een enquete invullen.
Citaat:
Meer nog! Ik heb er zelfs niet naar gezocht!
Ik ook niet.

Citaat:
Het gaat mij niet om winnen. Ik heb mijn mening, jij de jouwe. En die wisselen we hier uit. Denk jij echt dat ik de illusie koester dat ik met mijn mening u van mening zal kunnen veranderen?
Onze mening is ook onbelangrijk. De transitie naar electrische wagens is er nu eenmaal om milieu en gezondheidsredenen, dat is onlosmakelijk, milieu houdt allles in.

Citaat:
Maar terzake: die 37%... Doen die dat letterlijk "voor het milieu" of bv ook voor "de lagere CO2-uitstoot"?
Eerder omwille van de direct uitgestoten gezondheidschadelijke uitlaatgassen en -stoffen, en al die emissierommel die nodig is, jeweetwel over dit:
https://omgeving.vlaanderen.be/uitst...g-en-realiteit

Citaat:
Want dat lees ik wel eens. Mensen die een EV kopen voor het milieu worden over dezelfde kam geschoren als degenen die dat doen voor de lagere CO2-uitstoot.
Dat moet je me toch eens uitleggen. Ik ken echt geen brandstofmotoren die alleen CO2 uitstoten. Of bedoel je omdat het verbruiks-rechtevenredige CO2 in gans Europa de taxaties bepaalt? Euronormen en brandstofsoort doen dat evenzo, bovendien hebben die gassen en roetdeeltjes evenzo invloed op het klimaat.

Citaat:
En daar zit volgens mij een groot verschil.
Ik weet eigenlijk niet wat je bedoelt.

Citaat:
Iemand die het echt zuiver en alleen voor het milieu doet is gewoon een idealist. En daar is niks mis mee.
Euh een serieuze klimaatverandeing valt ook onder milieu.
Citaat:
Het milieu is het geheel van voorwaarden en invloeden van de omgeving, waardoor het leven voor een organisme daar al dan niet mogelijk is
Citaat:
Maar iemand die het doet voor de lagere CO2-uitstoot kan evengoed in eerste instantie aan zijn portemonnee denken. Want sinds auto's (grotendeels) belast worden op hun CO2-uitstoot is die natuurlijk beter zo laag mogelijk.
Portemonnee? Dat zijn dus die 33% rekenaars in die NL-enquete bedoelt. 37% zette milieu op de eerste plaats.
Citaat:
Persona’s komen overeen met EV en berijdersonderzoek [N=1.688]

Zoals ook in het EV en berijdersonderzoek hebben we gevraagd naar de belangrijkste motivatie om elektrisch te rijden en zo een classificatie gemaakt van vier verschillende persona’s. De verhouding en verdeling van de persona’s in dit onderzoek en in het EV en berijdersonderzoek komen vrijwel volledig overeen. Verderop in dit rapport leggen we op relevante plekken een kruisverband tussen de resultaten en de persona’s.
Indeling in persona's

37% De milieubewuste
33% De rekenaar
14% De koploper
12% De comfortabele
4% Anders
Uiteraard maar ze worden ook belast op hun euronormen, en dus ook belast naargelang brandstof, daar zijn grote verschillen. Dus niet alleen CO2. Ik weet al lang dat in Duitsland de jaarlijkse wegentaks van diesels bijna 3 tot 5 maal hoger is tov benzine, in elk geval staat het in de formule.

Citaat:
Dus degenen die het voor "de lagere CO2-uitstoot" doen kan je volgens mij niet onder brengen in dezelfde schuif waar ook al degenen die het "voor het milieu doen" opgeborgen liggen.
Je bevestigt hier gewoon die Nederlandse enquete.
1. 37% De milieubewuste 2. 33% De rekenaar 3. 14% De koploper 4. 12% De comfortabele. 5. 4% Anders

Citaat:
Ik heb het niet over de situatie binnen 10 jaar, ik heb het over de situatie nu. Mensen die nu een nieuwe auto nodig hebben. Die zitten met vraagtekens, dillema's en een te klein budget voor een EV.
Je bedoelt met nieuw, geen jonge occasie neem ik aan. Want die zijn goedkoper.

Als ze (particulieren) echt een te klein budget hebben, en ze hebben een hekel aan occasies, een kleine benzine is dan voldoende, uiteraard euro 6d. Mag een milde hybride zijn indien binnen hun budget. Maar ik heb de prijzen onlangs bekeken, verschiet er niet van...

Die particulieren kunnen er namelijk niets aan doen dat de regering de 4000 Euro premie voor EVs geschrapt hebben vanaf 1 januari 2020.

Citaat:
Je gaat toch niet ontkennen dat wanneer ICE's in het verdomhoekje worden gestoken hun waarde percentueel gewijs sterker gaat dalen dan dat die prijs voor de opkomst van de EV zou gedaan hebben?
Uiteraard verandert dat de prijzen, zoals elke nieuwe euronorm de prijzen voor de oude euronormen verlaagde... en de EV heeft geen euronorm nodig, dus deze keer is het idd een straffere sprong.

Citaat:
Als ik een arduinen brievenbus te koop aanbiedt en die is pakweg €100 waard gaat die prijs ook kelderen als de overheid beslist dat je vanaf volgend jaar een pak zwaarder belast gaat worden op een arduinen brievenbus dan op een inox exemplaar.
Ik begrijp wat je bedoelt.

Kijk ik heb bewust een kleine benzine euronorm 5 gekocht in 2012. Toen de hoogste euronorm.
De BIV is eenmalig betaald en de verkeerstaksen veranderden in al die jaren quasi helemaal niet, enkel kleine indexaanpassingen. Ik was onlangs in de Skoda garage en kleine benzines zeker met DSG nemen ze nog altijd graag over met redelijke inruilwaarde omdat die gevraagd worden. Bij (sjoemel)diesels is het véél minder, ze zeggen dan rechtuit verkoop die liever zelf op de privaatmarkt...

Citaat:
Een ICE hoeft zelfs niet versleten te zijn om geweldig in waarde te zakken. Kijk maar even rond op de tweedehands-markt in de afdeling "grote, zware, luxe, dieselwagens". Daar gooien ze bij wijze van spreken de laatste jaren mee naar je hoofd.
Weet ik, in het buitenland zelfs nog meer.
Ik weet met mijn ervaring met ICEs maar al te goed dat de nieuwprijs maar 1/3 van de TCO uitmaakt, een vuistregel uit het verleden.
Mijn collega's konden toen niet begrijpen dat ik een Porsche 911 kocht en geen goedkopere sportieve toplimousine van andere premiummerken.
En na 6 jaar en goed 130.000 km verkocht ik die 911 weer. En ik bewees (incl. alle onderhoudskosten en restwaarde) dat ik 100.000 tot 150.000 BEF minder geld uitgegeven had dan hun wagens...

Citaat:
En dat is wat mensen aanzet om een EV te kopen. Een auto is puur fiscaal gezien al niet de beste investering maar als dan blijkt dat je er na een paar jaar nog amper iets van terugkrijgt al helemaal niet.
Dus gaat men (hoewel men daar misschien geen zin in heeft) al snel naar een EV kijken.
Heb ik ook al gedaan, maar financieel past het momenteel niet.

Citaat:
NOgmaals: hoeveel van die milieubewuste doen dat omdat "milieubewust" tegenwoordig gelijk gesteld is met "financieel aantrekkelijk"?
33 % rekenaars versus 37 % milieuredenen.

Citaat:
Nu niet direct een nationale enquete maar lees even mee over wat er met de verkoop van Tesla gebeurde toen in Nederland de gunstige fiscale regeling doorgespoeld werd:
Dat wisten ze jaren op voorhand, de bijtelling veranderde in stappen.

Citaat:
Waar zitten nu al die mensen die een EV kopen omdat-ie milieuvriendelijk is?

Van 31000 exemplaren tijdens fiscaal gunstige tijden naar 4151 exemplaren tijdens fiscaal ongunstige tijden.
Ze hebben al eentje gekocht in fiscaal gunstige tijden.

Citaat:
We kunnen er dus vanuit gaan dat die 4151 kopers het uitsluitend deden om milieuredenen. En er dus pakweg 27000 afhaakten wegens de portemonnee.
Dan kom ik op heel andere cijfers dan die in uw enquete. En let wel: dit zijn daadwerkelijke verkoopcijfers. Geen antwoorden die je naar eigen goeddunken invult op een enquete.
Aan de enquete verandert er niets, bovendien doen ze in NL nu fiscaal meer voor de particulieren die een EV kopen, in Belgenland nog altijd noppes voor particulieren. Hier zien ze enkel de bedrijfswagenmarkt die ze subsidiëren.

Citaat:
4000 kopers op 31000 wagens doen het uit milieuoverwegingen= 13%
27000 kopers op 31000 wagens doen het uit financiele overwegingen= 87%

Das heel iets anders dan uw 37% milieubewuste eh?
Je verandert niets aan die uitslag van die enquete die in de zomers van 2020 en 2021 gehouden werd, dat zijn altijd momentopnames.

Citaat:
Mercedes en Alpina...
Niet echt wagens voor het doorsnee gezin eh?
Dat waren de eerste merken die een euro 6d full in 2018 klaar hadden, maar ook Franse merken hadden die al in 2018, ik heb dat gecheckt op mobile.de namelijk op occasies euro 6d van bouwjaar 2018. Probeer eens.

Soit, ook een bescheiden Mercedes houdt redelijk goed zijn waarde, het mag zijn dat doorsneegezinnen zich altijd blind staren op de aankoopsprijs en de restwaarde alweer niet meetellen, dat kan.

Citaat:
Ik reed destijds amper 10000km per jaar maar deed dat jarenlang met een diesel. Gewoon omdat ik dat aangenaam rijden vond. Aan 330000km ben ik nooit geraakt.
Destijds? Welke jaren? Niet om fiscale redenen? lol. We hadden ooit 1 diesel de eerste en de laatste, occasie gekocht (9 maand oud) 335.000 km mee gereden op 11 jaar, vooral vlotte wegen, 60% Duitse autobahn... Kreeg een rode sticker en mocht de LEZ in Duitsland niet meer in.

Aangenaam rijden toen? Dus comfortreden op de eerste plaats? In de NL enquete gaven dat 13% aan als hoofdreden een EV te kopen.
Citaat:
37% De milieubewuste
33% De rekenaar
14% De koploper
12% De comfortabele
4% Anders
Citaat:
Er vanuit gaan dat elke dieselrijder 30000km per jaar rijdt is onzin.
Evident, en heb ik ook nergens beweerd.
Niet elke maar de meeste hoop ik, of tenminste 25.000 km per jaar.
Mss helpt een linkje van 2016?
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/o...kilometer.html

Ontcijferd / Diesel voordeliger vanaf 30.000 kilometer

GESCHREVEN DOOR OLIVIER DUQUESNE OP 03.05.2016

Er is heel wat ophef ontstaan rond de studie van VAB over het aantal kilometers dat je moet afleggen om goedkoper af te zijn met een diesel dan met een auto op benzine. Momenteel ligt dat omslagpunt bij vier op de tien geteste auto’s op 30.000 kilometer per jaar. Een woordje uitleg.

Conclusie?

Het verschil in kilometerkostprijs tussen een benzineauto en een diesel wordt steeds kleiner. Er kan dus niet meer bespaard worden bij minder dan 25.000 kilometer per jaar en wanneer je om de vijf jaar een nieuwe auto koopt. Behalve dan in het geval van een Dacia Duster, die voor beide types van aandrijfgehelen een zeer gelijklopende aankoopprijs aanbiedt. Rekening houdend met de aanpassingen tegen 2018 van de belastingen en de accijnzen is vandaag de dag 30.000 kilometer per jaar realistischer voor de aankoop van een nieuwe wagen, temeer omdat moderne benzinemotoren er veel zuiniger op geworden zijn. De diesel zal nog interessant kunnen zijn op lange termijn, als je je wagen een decennium wilt houden en regelmatig lange trajecten aflegt. Maar opgelet, bepaalde steden beginnen de toegang te verbieden aan oude dieselauto's, of er moet op zijn minst betaald worden om binnen te mogen.

Ontdek hier de volledige tabel:
Dus wie na het dieselschandaal - uitgekomen in september 2015 - nog een diesel kocht, en niet kan oprijden op 10-12 jaar, moet wel echt wereldvreemd zijn. En diegene die ook nog in een grote stad woont met de aangekondigde LEZ in het verschiet, awel die is echt niet meer te helpen.

Citaat:
Nee, ze hebben diesel toen fiscaal aantrekkelijker gemaakt. Net zoals nu met EV's gebeurt.
Maar niet voor Belgische particulieren zoals ze overal in het buitenland doen. Aangezien een EV duurder in aankoop is dan een ICE heeft de staat wel al netjes meer BTW € xk * 21% gekasseerd van de particulier. Dat feit relativeert die vrijstelling van BIV en wegentaks toch helemaal?

Citaat:
Plak ik er ergens een tijdspanne op? Nee he?
Dat kan voor mijn part best nog een tijd duren maar hou maar in de gaten. Van zodra iedereen (of een grote meerderheid) elektrisch rijdt gaan de taksen beginnen stijgen.
Dat mag.
Citaat:
En nu u toch over Noorwegen begint: daar begint het al stilletjes.
Logisch

Citaat:
Het vette gedeelte: mijn stelling al in de praktijk: "als genoeg mensen een EV hebben gaan we ze op kosten jagen." Voorbeeldland Noorwegen start er dus al stilletjes mee.
Dat mag.
Citaat:
Het onderlijnde gedeelte: Is het volgens u nog steeds zo dat de meerderheid een EV koopt om milieuredenen?
Wacht de enquete van 2022 af.
Citaat:
Geen reden om er niet over te discussieren.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 mei 2022 om 11:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 14:03   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Vervolg, ook hierover nog wat rechtzetten, want je maakt eigenlijk helemaal geen punt.

De NL-laadonderzoeken 2020 en 2021 werden telkens in maart afgenomen en in juli gepubliceerd, enkel in het onderzoeksverslag 2021 werden specifieke vragen over de motivatie tot aankoop van een EV gesteld, dat betreft dus alle EV-rijders die eraan meededen, ongeacht in welk jaar en hoe ze hun EV gekocht hebben, een mix van zakelijke rijder en particulier. Terwijl de zakelijke rijder een minder interessante bijtelling kreeg vanaf 2020, kreeg daarvoor de NL-particulier vanaf 1 juli 2020 een subsidie tot 4000 €.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nu niet direct een nationale enquete maar lees even mee over wat er met de verkoop van Tesla gebeurde toen in Nederland de gunstige fiscale regeling doorgespoeld werd:
Ken ik maar al te goed, want ook vanuit dit forum nabij gevolgd, zie mijn draad "geruchten Tesla model 3" gestart in 2015, laatste post februari 2022...

Waarom je focus op Tesla? De andere EV-merken die dan geleverd werden in Nederland de jaren erna, evident veel minder Teslas, want vanaf 2020 konden de andere EV merken ook geleidelijk meer leveren en niet alleen Tesla. Bovendien had Nederland al zijn hoofdlading model 3 gekregen in 2019.

- De eerste Europese Tesla leveringen van het populaire Tesla model 3 überhaupt kwamen nu eenmaal pas in februari 2019 aan, en uit zakelijk NL en Noorwegen was quasi de grootste vraag naar dat model want ze hadden die betaalbare wagen al jaren geleden besteld, en wetende dat de Nederlandse bijtelling van 4% naar 8% ging vanaf 1.1.2020, was er nog een fameuze eindsprint nodig in december 2019 in Nederland. Tesla was dus zeker van vele duizenden afgenomen wagens (zonder zagen en zeuren), logistiek gebeurde zelfs in tenten in het havengebied van Amsterdam. Als - vooral de zakelijke rijder - maar nipt die deadline haalde, de nummerplaat werd er daar opgevezen.
De andere merken konden toen bijlange niet zoveel EVs leveren en zeker niet op deze manier (want via dealers die deze wagens eerst voldoende moesten krijgen, niet dus. Ze waren er nog niet, zelfs de Koreanen konden niet genoeg leveren wat zakelijk NL wilde, je moogt dat gerust ggl...)

- Die bijtelling werd in 2020 niet echt doorgespoeld, want - enkel voor zakelijke rijders - werd minder voordeliger vanaf 1.1.2020, van 4 % naar 8% en de limiet cataloguswaarde werd 5000 € lager:
Citaat:
Wijzigingen in 2017

Voor 2017 stonden er grotere wijzigingen op stapel en deze werden in de loop van 2015 door de staatssecretaris bekendgemaakt met de Autobrief 2.[6]
0 gram CO2-uitstoot per kilometer: 4 procent bijtelling voor waterstofauto's (4 procent bijtelling tot een cataloguswaarde van 50.000 euro voor andere nul-emissie auto's, de rest van de aanschafprijs wordt dan aangeslagen op 22 procent)
Meer dan 0 gram CO2-uitstoot: 22 procent bijtelling

Wijzigingen in 2020

0 gram CO2-uitstoot per kilometer: 8 procent bijtelling voor waterstofauto's (8 procent bijtelling tot een cataloguswaarde van 45.000 euro voor andere nul-emissie auto's, de rest van de aanschafprijs wordt dan aangeslagen op 22 procent)
Meer dan 0 gram CO2-uitstoot: 22 procent bijtelling
https://nl.wikipedia.org/wiki/Priv%C...gingen_in_2020
Citaat:
Waar zitten nu al die mensen die een EV kopen omdat-ie milieuvriendelijk is?
Hier, aandeel % BEV nieuwe inschrijvingen in Nederland volgens brandstof: (absoluut aantal)
https://www.kentekenradar.nl/brandstof/

• brandstofsoort personenauto's 2017: 1,7% (9.273) (bijtelling 4% ingevoerd, reeds bekend in 2015), nog weinig interessante EVs op de markt.

• brandstofsoort personenauto's 2018: 4,8% (27.037)

• brandstofsoort personenauto's 2019: 12,1% (66.620); (vooral dankzij productie/logistiek Tesla, uitleg hierboven)

• brandstofsoort personenauto's 2020: 19% (80.567); ondanks vanaf 1.1.2020 minder gunstige bijtelling van 4% naar 8% voor zakelijke rijders.

• brandstofsoort personenauto's 2021: 19,2% (68.615); alhoewel vanaf 1 juli 2021 de particulier tot 4000€ premie krijgt, en tot 2000 € tweedehands.

• brandstofsoort personenauto's 2022: 17,4% momenteel (19.804); ondanks de particuliere premie nog altijd tot 4000/2000 € bedraagt.

Algemene kanttekeningen dure ernergieprijzen door oorlog, vanaf 2020 chiptekorten in autosector door corona. Maar dat geldt eigenlijk voor alle soorten wagens, daarom ook die absolute aantallen.

• brandstofsoort personenauto's 2023: -- % ; de particuliere premie wordt geleidelijk vermindert vanaf 1.1 maar blijft nog altijd geldig tot einde 2024 (tot 2250 € blijft dan nog over: https://nl.wikipedia.org/wiki/Subsid...n_en_aantallen)

Citaat:
Van 31000 exemplaren tijdens fiscaal gunstige tijden naar 4151 exemplaren tijdens fiscaal ongunstige tijden.
Zeker van de relevantie?

Citaat:
We kunnen er dus vanuit gaan dat die 4151 kopers het uitsluitend deden om milieuredenen. En er dus pakweg 27000 afhaakten wegens de portemonnee.
Dan kom ik op heel andere cijfers dan die in uw enquete. En let wel: dit zijn daadwerkelijke verkoopcijfers. Geen antwoorden die je naar eigen goeddunken invult op een enquete.
We? Ik niet.

Citaat:
4000 kopers op 31000 wagens doen het uit milieuoverwegingen= 13%
27000 kopers op 31000 wagens doen het uit financiele overwegingen= 87%
Het aandeel BEV steeg van 12,1% in 2019 naar 19% in 2020 door fiscaal ongunstige tijden?

Citaat:
Das heel iets anders dan uw 37% milieubewuste eh?
Als jij dat denkt?

Laatst gewijzigd door Micele : 25 mei 2022 om 14:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 14:47   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

nog wat vergeten... aanvulling bij de commentaar betreft cijfers, enkel NL-zakelijke rijder.
2021: bijtellling naar 12% (van 8%)
2022: bijtelling naar 16%
enz... details, zie : https://www.autoblog.nl/nieuws/2022-...gingen-2964824
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be