Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei) Regent van opleiding, oorspronkelijk actief bij de Volksunie jongeren, later in het VU-partijbestuur, stapte in 2002 over naar Groen!. Sinds 1999 is hij Europees parlementslid, eerst voor de VU, later voor Groen!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2009, 11:55   #1
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard Vlaktaks?

In het verleden was Agalev de eerste voorstander van een vlaktaks (van 50%). Tegenwoordig?

Wat is uw persoonlijke opinie over de vlaktaks, wetende dat arbeid en kapitaal even zwaar belast zijn en er een grote belastingsvrije schijf is om voor progressiviteit te zorgen?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 13:00   #2
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Beste,

op actua tv konden wij leren dat door directe/indirecte belastingen een alleenstaande hier tot diep in oktober werkt voor de overheid.
Bovendien bijt ik naast elke subsidie (ook groene) wegens teveel verdienen .
U bent zelfs tegen de jobkorting.
U vraagt zelfs meer solidariteit , tja , hoe ziet u dat ?

In dit kader nog een andere vraag, ik heb van groen nog nooit enig voorstel gehoord om eens te besparen op staatsuitgaven, altijd maar meer uitgaven, hoe ziet u dat ?
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 13:11   #3
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Bent u ook tegen een vlaktaks als iedereen er bij wint (rijk en arm) maar de rijken winnen meer dan de armen?

Als uw antwoord hierop ja is, dan deze vervolgvraag: hoeveel vindt u dat de armen van hun eigen inkomen moeten opofferen om de rijken minder rijk te maken?
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 18:16   #4
Bart Staes
 
 
Bart Staes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2009
Berichten: 13
Standaard

Dit is absolute onzin. Groene en progressieve politici kunnen niet voor de vlaktaks zijn eenvoudigweg omdat die de best verdienenden van een samenleving bevoordeelt. Het zijn dit soort van asociale economische en fiscale ideeën die miljoenen Amerikanen richting armoede hebben geduwd onder Bush en vreemd genoeg zijn het zogenaamde protestpartijen als LDD die zeggen op te komen voor de gewone man of vrouw die ook voor de vlaktaks zijn. Rechtse protestpartijen hebben een grote aantrekkingskracht voor veel mensen waarbij ik me afvraag of die mensen wel beseffen dat die partijen voor een ultra-liberaal beleid zijn. Het is precies dit neo-liberale gedachtegoed dat ons in de ergste mondiale economische crisis sinds WO II heeft gestort. In mijn wereldbeeld moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Solidariteit is geen vies woord.
Bart Staes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 18:47   #5
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Staes Bekijk bericht
Dit is absolute onzin. Groene en progressieve politici kunnen niet voor de vlaktaks zijn eenvoudigweg omdat die de best verdienenden van een samenleving bevoordeelt. Het zijn dit soort van asociale economische en fiscale ideeën die miljoenen Amerikanen richting armoede hebben geduwd onder Bush en vreemd genoeg zijn het zogenaamde protestpartijen als LDD die zeggen op te komen voor de gewone man of vrouw die ook voor de vlaktaks zijn. Rechtse protestpartijen hebben een grote aantrekkingskracht voor veel mensen waarbij ik me afvraag of die mensen wel beseffen dat die partijen voor een ultra-liberaal beleid zijn. Het is precies dit neo-liberale gedachtegoed dat ons in de ergste mondiale economische crisis sinds WO II heeft gestort. In mijn wereldbeeld moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Solidariteit is geen vies woord.
Voor iemand die 95000€ krijgt, hetgeen enkele keren een minimumloon is, is dat een krasse uitspraak. Temeer daar jij geen belasting betaalt (vestzak-broekzak weet je wel, de staat wint netto dus niets aan jou). Hoeveel van jouw loon draag jij extra af?
En verdien je dat loon wel? Wat doe je dan concreet om dat te verdienen? In mijn wereldbeeld moet je immers behoorlijk wat presterern om dat te verdienen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 19:03   #6
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Staes Bekijk bericht
Dit is absolute onzin. Groene en progressieve politici kunnen niet voor de vlaktaks zijn eenvoudigweg omdat die de best verdienenden van een samenleving bevoordeelt.
Vlaktaks is slecht omdat bepaalde mensen (die u het blijkbaar niet gunt) er iets aan hebben? Ik vind het heel typisch dat u niet tegen bent omdat de armen volgens u nadeel ondervinden. Nee, u bent tegen omdat de rijkere mensen er wat aan hebben....




Citaat:
Het zijn dit soort van asociale economische en fiscale ideeën die miljoenen Amerikanen richting armoede hebben geduwd onder Bush en vreemd genoeg zijn het zogenaamde protestpartijen als LDD die zeggen op te komen voor de gewone man of vrouw die ook voor de vlaktaks zijn. Rechtse protestpartijen hebben een grote aantrekkingskracht voor veel mensen waarbij ik me afvraag of die mensen wel beseffen dat die partijen voor een ultra-liberaal beleid zijn. Het is precies dit neo-liberale gedachtegoed dat ons in de ergste mondiale economische crisis sinds WO II heeft gestort. In mijn wereldbeeld moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Solidariteit is geen vies woord.
Ik zou als ik u was toch nog maar eens naar de crisis kijken; De crisis is juist zo zwaar door het samenspel van liberale regels op het ene vlak en restrictief overheidsbeleid op andere vlakken. De problemen van Fannie Mae en Freddie Mac zijn bijvoorbeeld direct terug te voeren op de door de overheid aan hen opgelegde positieve discriminatie op de hypotheekmarkt.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 20:18   #7
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Staes Bekijk bericht
Dit is absolute onzin. Groene en progressieve politici kunnen niet voor de vlaktaks zijn eenvoudigweg omdat die de best verdienenden van een samenleving bevoordeelt. Het zijn dit soort van asociale economische en fiscale ideeën die miljoenen Amerikanen richting armoede hebben geduwd onder Bush en vreemd genoeg zijn het zogenaamde protestpartijen als LDD die zeggen op te komen voor de gewone man of vrouw die ook voor de vlaktaks zijn. Rechtse protestpartijen hebben een grote aantrekkingskracht voor veel mensen waarbij ik me afvraag of die mensen wel beseffen dat die partijen voor een ultra-liberaal beleid zijn. Het is precies dit neo-liberale gedachtegoed dat ons in de ergste mondiale economische crisis sinds WO II heeft gestort. In mijn wereldbeeld moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Solidariteit is geen vies woord.
Dat moet je horen van een die 0% belastingen betaalt... dit noemt men animal farm
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 20:31   #8
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat moet je horen van een die 0% belastingen betaalt... dit noemt men animal farm

nagel op de kop

Laatst gewijzigd door born2bewild : 20 mei 2009 om 20:35.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 09:34   #9
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Staes Bekijk bericht
Dit is absolute onzin. Groene en progressieve politici kunnen niet voor de vlaktaks zijn eenvoudigweg omdat die de best verdienenden van een samenleving bevoordeelt.
Nochtans lees ik op Wikipedia (toegegeven: niet de meest zekere bron)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
In België lanceerde de groene partij Agalev in 1985 een economisch programma met een vlaktaks van 50% en een basisinkomen van 10.000 BEF. Het hoogste belastingtarief was toentertijd 72%. Deze eenvoudige fiscale zekerheid zou niet zozeer de economische groei stimuleren maar de mensen bij tijd en wijle de kans geven "uit de markteconomie en uit de staatseconomie" te stappen. Later ging de partij opnieuw over naar een meer klassiek links programma.
Citaat:
Het zijn dit soort van asociale economische en fiscale ideeën die miljoenen Amerikanen richting armoede hebben geduwd onder Bush
Er is geen vlaktaks in Amerika.

Citaat:
en vreemd genoeg zijn het zogenaamde protestpartijen als LDD die zeggen op te komen voor de gewone man of vrouw die ook voor de vlaktaks zijn.
Misschien zijn ze dan ook progressiever dan zogenaamde linkse partijen als Groen en SP.a, die arbeid zwaarder belasten dan kapitaal en die de lage belastingsvrije schijf die we nu hebben niet willen opkrikken. Ik ken het voorstel van LDD niet, maar weet wel dat de zogenaamde Benthamse progressie die jullie maar niet willen verstaan veel voordeliger kan zijn voor de armen dan het huidige systeem, zeker als de belastingsvoet omlaag kan omdat de rijken geen 15% roerende voorheffing meer betalen op hun inkomsten, maar 33% of zelfs 50% vlaktaks.

Citaat:
Rechtse protestpartijen hebben een grote aantrekkingskracht voor veel mensen waarbij ik me afvraag of die mensen wel beseffen dat die partijen voor een ultra-liberaal beleid zijn.
Dat kan allemaal wel zijn, maar het is hier geen podium om die partijen uit te schelden, maar om over de vlaktaks te praten.

Citaat:
Het is precies dit neo-liberale gedachtegoed dat ons in de ergste mondiale economische crisis sinds WO II heeft gestort. In mijn wereldbeeld moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Solidariteit is geen vies woord.
Via de Benthamse progressie betalen de rijken relatief meer belastingen dan de armen. U wordt op uw wenken bediend.

Intussen blijft arbeid wel zwaarder belast dan kapitaal, vluchten de rijken massaal in vennootschapsconstructies en betaal je in België al belastingen als je €650 per maand verdient als natuurlijke persoon. Je ziet dat de progressieven goed voor de armen zorgen he...
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 09:39   #10
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

ze kunnen het toch niet laten he...zodra ze geen weg meer uitkunnen op de VS beginnen hakken..en bij de belgische (gesubsidieerde) media gaat dat kritiekloos in als zoete koek.

pfff ...treurig

Laatst gewijzigd door born2bewild : 22 mei 2009 om 09:40.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 09:42   #11
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Staes Bekijk bericht
Dit is absolute onzin. Groene en progressieve politici kunnen niet voor de vlaktaks zijn eenvoudigweg omdat die de best verdienenden van een samenleving bevoordeelt. Het zijn dit soort van asociale economische en fiscale ideeën die miljoenen Amerikanen richting armoede hebben geduwd onder Bush en vreemd genoeg zijn het zogenaamde protestpartijen als LDD die zeggen op te komen voor de gewone man of vrouw die ook voor de vlaktaks zijn. Rechtse protestpartijen hebben een grote aantrekkingskracht voor veel mensen waarbij ik me afvraag of die mensen wel beseffen dat die partijen voor een ultra-liberaal beleid zijn. Het is precies dit neo-liberale gedachtegoed dat ons in de ergste mondiale economische crisis sinds WO II heeft gestort. In mijn wereldbeeld moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Solidariteit is geen vies woord.
De progressieve econoom C.Korten heeft lang geleden al voorgesteld toppremies 90% weg te belasten.

Obama heeft die raad onlangs opgevolgd ivm de absurde bankiersbonussen.

In feite is wat we nodig hebben geen vlaktaks, maar een hooggebergte-taks.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 09:47   #12
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In feite is wat we nodig hebben geen vlaktaks, maar een hooggebergte-taks.
die is er al
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 09:50   #13
Maes_P
Staatssecretaris
 
Maes_P's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 2.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat moet je horen van een die 0% belastingen betaalt... dit noemt men animal farm
Hoe bedoel je "0%"?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
1 tip; ga niet beginnen zijken op typo's.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 09:57   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
die is er al
Hoe bedoel je?

Bij mijn weten worden de obscene bonussen bij ons geen 90% belast.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 10:03   #15
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hoe bedoel je?

Bij mijn weten worden de obscene bonussen bij ons geen 90% belast.
ja misschien heb je ergens een puntje

vraag anders eens aan "bart" hoeveel belastingen hij zoal betaalt.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 22 mei 2009 om 10:05.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 10:06   #16
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Hoe bedoel je "0%"?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hoe bedoel je? .
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Verklaar U nader.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 10:09   #17
Maes_P
Staatssecretaris
 
Maes_P's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 2.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Oesje, heb ik iets verkeerd gezegd?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
1 tip; ga niet beginnen zijken op typo's.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 10:52   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.141
Standaard

euro gasten betalen geen belastingen, kopen alles btw vrij, en kunnen nog vanalle soorten onkosten op hun rekening poefen... dus euro-job is een euro-million winnen

Laatst gewijzigd door brother paul : 22 mei 2009 om 10:54.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 11:00   #19
Maes_P
Staatssecretaris
 
Maes_P's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 2.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
euro gasten betalen geen belastingen, kopen alles btw vrij, en kunnen nog vanalle soorten onkosten op hun rekening poefen... dus euro-job is een euro-million winnen
Serieus?
Ik dacht dat ze moesten belastingen betalen in het land waar ze werkten.
Of is dat enkel voor hun personeel?
En BTW-vrijstelling wist ik ook niet; toch niet voor privézaken?

Heb je daar eens een (objectieve) link naar meer info.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
1 tip; ga niet beginnen zijken op typo's.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 12:24   #20
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De progressieve econoom C.Korten heeft lang geleden al voorgesteld toppremies 90% weg te belasten.

Obama heeft die raad onlangs opgevolgd ivm de absurde bankiersbonussen.

In feite is wat we nodig hebben geen vlaktaks, maar een hooggebergte-taks.
Een vlaktaks van 100% met een hoge belastingsvrije schijf voldoet daaraan
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be