Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Komt er een staatshervorming tijdens de volgende legislatuur?
JA 11 33,33%
NEEN 22 66,67%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 maart 2021, 21:20   #261
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
culturele eenheid? Wallonië is meer Frans (Frankrijk) qua cultuur terwijl Vlaanderen dichter bij de Nederlandse/Duitse staat.

eigenlijk hadden ze in 1815 Wallonië bij Frankrijk gelaten (die wilden vanaf het begin bij Frankrijk zijn) en enkel Vlaanderen bij Nederland.
Zo werkt het niet.

Belgie was al meer dan twee eeuwen een zo goed als onafhankelijk land in bijna haar territoriale integriteit zoals nu (op Limburg en Luik na) voordat het onafhankelijk werd. Het zat gewoon onder de kroon van de spanjaarden en de oostenrijkers.

Dat verplicht bij Nederland voegen is de catalyst geweest voor onafhankelijkheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2021, 22:30   #262
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Tavek: "Belgie is reeds voor 1830 een territoriale en culturele eenheid. En zal dat ook zo blijven."

België een culturele eenheid? Serieus? België is een hoop maar zeker geen culturele eenheid. Sterker nog: ik denk niet dat er een Europees land is dat meer verdeeld is dan België. Na 190 jaar is het roet, etter en bloed nog steeds het enige dat Vlamingen en Walen gemeen hebben ; )
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2021, 22:34   #263
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zo werkt het niet.

Belgie was al meer dan twee eeuwen een zo goed als onafhankelijk land in bijna haar territoriale integriteit zoals nu (op Limburg en Luik na) voordat het onafhankelijk werd. Het zat gewoon onder de kroon van de spanjaarden en de oostenrijkers.

Dat verplicht bij Nederland voegen is de catalyst geweest voor onafhankelijkheid.

Jullie hebben het graag over vroeger. Wel ik heb het graag over het volk dat hier leeft. Daarom deze bedenkingen.
In mijn dorp is er een klein leger geweest dat destijds gaan meevechten is in het leger van Napoleon en dit tegen de geallieerden.
Reden? De elite was francofoon. Dus de meelopers waren destijds ook al francofoon.
De vele jaren nadien was mijn dorp een hoopje seizoens- arbeiders.
Vele jongeren zijn daaruit volgend gemaakt in de stallen bij hereboeren boven de koeien. Het standbeeld van onze voorvaderen staat aan de kerk van Rillaar. Over de periode dat het Duitse leger mijn dorp tiranniseerde zwijg ik liever.
En dan kwam de periode dat er in datzelfde dorp bijna honderd gezinnen als bijverdienste een herberg uitbaatte. En de rest van het dorp begon diolen te verkopen. Iedereen leerde er bijna de vreugde kennen om lekker zelfstandige te worden. Dus niet werken voor een baas. En wie geen huis in het dorp zelf bezat begon handel te drijven in aardbeien.
Dus mijn dorp was een dorp waar velen de smaak te pakken kregen om op zelfstandige basis geld te verdienen bovenop hun karig loon.
En op korte tijd verdween die bijverdienste. Maar het dorp zelf vergat graag zijn afkomst. Het standbeeld van de seizoenarbeider is gelukkig gemaakt uit brons-koper. Anders had hij geen hoofd meer.
Wat zal de volgende episode zijn?
Ondertussen weet ik al dat dezen die zorgen voor de boterham in meer steeds aan het langste eind zullen trekken.
Ik ken het dorp als mijn duim. Ik moei mij dus niet meer.
Het is een gevaarlijk dorp waar men graag roddelt.
Heel gevaarlijk dus voor iedereen die zijn hoofd boven het koren tracht te steken. Zo kreeg ik diverse keren schrik van mezelf als ik sommige verhalen hoorde. Vele keren heb ik mezelf getroost met de gedachte :"nijd en miskandoese". Ik woon er nog. Maar in mijn hart draag ik dat dorp niet meer.
Al wat ik mij nog herinner is dat het een dorp is van overlopers.
Altijd geweest. Zou Napoleon dat ook gedacht hebben?
Maar gediplomeerden die echt slim zijn vindt je er minder.
Ook logisch. Waar echt grote mannen heersen is er minder plaats voor de kleinen.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2021, 22:42   #264
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Tavek: "Belgie is reeds voor 1830 een territoriale en culturele eenheid. En zal dat ook zo blijven."

België een culturele eenheid? Serieus? België is een hoop maar zeker geen culturele eenheid. Sterker nog: ik denk niet dat er een Europees land is dat meer verdeeld is dan België. Na 190 jaar is het roet, etter en bloed nog steeds het enige dat Vlamingen en Walen gemeen hebben ; )
Taal is een irrelevant gegeven als je verder dan een eeuw kijkt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2021, 23:19   #265
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Taal is een irrelevant gegeven als je verder dan een eeuw kijkt.

Ik vermoed dat jij het ook allemaal beter weet.
Je doet tenminste niet de moeite om te lezen wat anderen schrijven.
Och vent toch. Ik doe niet eens de moeite om met jou in debat te gaan.
Dus van mij krijg je de totale vrijheid.
En troost U. Je bent niet de enige die geniet van dat voorrecht.
Kijk jij maar verder dan een eeuw.
Ik kijk wel op documenten en probeer verklaringen te vinden.
Dat ze niet altijd mooi ogen is mijn schuld niet.
Maar ik zal mijn mening geven. Niet bewijzen. Want dat vraagt nog meer
gezever.
Wel vriend. Hier komt mijn mening. En die is dat we er nooit zullen komen.
Hang een kwartje aan een koordje op vijftig cm voor een Vlaming zijn ogen en met honderd procent zekerheid zal hij er naar grabbelen.
Wat zijn goed recht is natuurlijk. Maar soms begint het wel te vervelen.
En blijft dat dagenlang duren zonder ophouden dan krijg ik daar stierenkloten van. Wat wil je feitelijk vertellen vent?

Laatst gewijzigd door werkman : 10 maart 2021 om 23:21.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 04:21   #266
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Taal is een irrelevant gegeven als je verder dan een eeuw kijkt.
2!
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 17:08   #267
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Tavek: "Taal is een irrelevant gegeven als je verder dan een eeuw kijkt."

Serieus! Twee volkjes al twee eeuwen gescheiden door een taalgrens en jij zegt dat taal irrelevant is?
Zelfs tussen de Bosniërs, Serven en Kroaten was de kloof destijds minder groot als je het mij vraagt, die verstonden elkaar tenminste nog ; )
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 17:32   #268
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
2!

Ik weet van vele gegevens die wel relevant zijn en die dringend in een echte democratie om een oplossing vragen maar dat ze nooit zullen opgelost geraken om dat er nooit de vragen zullen zijn om ze opgelost te krijgen.
Ook op dit forum stel ik dezelfde euvels vast.
Meteen ook voor mij het besef dat het geen zin heeft om nog over echte democratie te praten. Iedereen heeft zijn politieke kleurtjes en belangen.
Daarom komen we er nooit uit. Politiekers verkiezen op de manier zoals het nu gebeurt en ze dan nog zelf de wetten laten maken zal nooit aanleiding geven tot gelijkheid. Integendeel. Ze worden afgeremd in ieder streven.
Daarom ook denkt onze wetgeving in sito uitsluitend aan henzelf en wordt ieder misbruik met de mantel der vriendschap verstopt.
Hoe zou iedere mens zijn mocht hij dergelijke beslissingen nemen in alle vrijheid? En dan mag je van uzelf nog beweren dat je onkreukbaar bent.
Mijn baas wist dat ook maar hij voegde er wel aan toe dat iedereen zijn prijs
had. En die domme kiezers geloven dat. Ze durven zichzelf nooit de vraag stellen hoe zij het er zouden vanaf brengen. Beter? Wel ik betwijfel het.
En daarom durf ik beweren dat het menselijk ras ooit zichzelf zal uitroeien.
Er komt een grens aan gedogen. Van mij mag den boel ontploffen.
Alles evolueert normaal ten goede. Maar een maatschappij die bevolkt wordt door een gelukkig kiespubliek zal er nooit komen. En wat er heden niet is zal er ook morgen niet zijn. En dan denken die idioten van heden dat hun kinderen gelukkiger zullen achterblijven. Op wat baseren zij zich?
Alleszins niet op hetgeen zij zelf presteren.

Laatst gewijzigd door werkman : 11 maart 2021 om 17:37.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 19:04   #269
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Tavek: "Taal is een irrelevant gegeven als je verder dan een eeuw kijkt."

Serieus! Twee volkjes al twee eeuwen gescheiden door een taalgrens en jij zegt dat taal irrelevant is?
Zelfs tussen de Bosniërs, Serven en Kroaten was de kloof destijds minder groot als je het mij vraagt, die verstonden elkaar tenminste nog ; )
Zelfs de Vlamingen die iets waren spraken Frans ten tijde van het graafschap Vlaanderen.

Het is een recent gegeven dat dat problematisch is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 19:20   #270
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Zelfs de Vlamingen die iets waren? Wat bedoel je daar nu weer mee. Ik neem aan de elite?
Alleen de elite sprak namelijk Frans.... de gewone man helemaal niet.

En ja, elkaar niet verstaan is problematisch!
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 19:27   #271
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De laatste tijd hoort men weer veel over een staatshervorming in 2024, alleszins tijdens de volgende legislatuur. Interessant om daarbij te weten is dat partijen die traditioneel elke staatshervorming afkeuren wegens niet ver genoeg gaand (het VB) of, integendeel, te vergaand (Défi en de PVDA) bij de laatste verkiezingen in de Kamer liefst 32 zetels haalden.

Dat aantal is belangrijk want om een bevoegdheid te splitsen – of omgekeerd, om een bevoegdheid te herfederaliseren – is er een 2/3de meerderheid van de zetels nodig in de Kamer en in de Senaat en een meerderheid in elke taalgroep.

Anders gezegd, indien de drie vernoemde partijen bij de volgende verkiezingen samen 50 zetels halen, is een staatshervorming uitgesloten. Volgens verschillende peilingen, die in 2020 uitgevoerd werden, zouden die partijen samen al ongeveer 40 tot 45 zetels halen. Dat betekent dat een ‘groot communautair akkoord’ in de praktijk de unanieme instemming zou vereisen van zowat alle Kamerleden van de N-VA, CD&V, de SP.A, de PS, het CDH, de MR, Open VLD, Groen en Ecolo, dus van negen ( ! ) partijen met heel verschillende gevoeligheden.

Maar hoe waarschijnlijk is dat?
De opiniepeiling naarwaar u verwijst zetten vbl en NV-A op plus 45 percent. Op Vlaams niveau. Dus game over voor een federale staatshervorming
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 19:34   #272
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
2!
De ware aard van de collaborateurs met de kolonisator komt boven,taal telt niet.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 19:49   #273
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
De opiniepeiling naarwaar u verwijst zetten vbl en NV-A op plus 45 percent. Op Vlaams niveau. Dus game over voor een federale staatshervorming
Waarom? De N-VA kan ook akkoorden sluiten.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 19:50   #274
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
De ware aard van de collaborateurs met de kolonisator komt boven,taal telt niet.
U heeft het over de Oostkantons in België? Blijkt dat de collaboratie daar het grootst was

Meer nog. Waar Vlaamse collaborateurs ver weg waren van de gaskamer. Daar waren de Belgische Oostkantons erg actief. Ik meen te weten 60 000 joden vermoord door Belgische Oostkantons
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 20:04   #275
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Waarom? De N-VA kan ook akkoorden sluiten.
Allez
Wat heeft staatshervorming nog nut met eindeloze gesprekken als er op Vlaams niveau plus 45 % is. Meer zelfs. Men zit er nu al 6 % boven. En vivaldi moet nog beginnen

De Belgische natsie partijen gaan behoorlijk voorovergebogen mogen staan met veel vasiline

U weet ook wel

Als de opiniepeiling blijven en vbl en NV-A blijven scoren boven de 45 %.

Praten over staatshervorming is verloren tijd
Tenzij veel veel veel vasiline aan Waalse kant

De MR PS heeft nog wat tegoed van Bart dwv na de recente regeringsvorming.

Men heeft een historische blunder gemaakt om N-VA niet mee te nemen
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 22:34   #276
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Allez
Wat heeft staatshervorming nog nut met eindeloze gesprekken als er op Vlaams niveau plus 45 % is. Meer zelfs. Men zit er nu al 6 % boven. En vivaldi moet nog beginnen

De Belgische natsie partijen gaan behoorlijk voorovergebogen mogen staan met veel vasiline

U weet ook wel

Als de opiniepeiling blijven en vbl en NV-A blijven scoren boven de 45 %.

Praten over staatshervorming is verloren tijd
Tenzij veel veel veel vasiline aan Waalse kant

De MR PS heeft nog wat tegoed van Bart dwv na de recente regeringsvorming.

Men heeft een historische blunder gemaakt om N-VA niet mee te nemen
We leven niet in een eenpartijstaat.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 22:39   #277
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
We leven niet in een eenpartijstaat.
We leven wel in een federaal land met 3 deelstaten.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 06:59   #278
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
We leven wel in een federaal land met 3 deelstaten.
Er zijn meer dan drie deelstaten in België.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 08:47   #279
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

BWarrior,

België telt drie gewesten: Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 10:30   #280
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Zelfs de Vlamingen die iets waren? Wat bedoel je daar nu weer mee. Ik neem aan de elite?
Alleen de elite sprak namelijk Frans.... de gewone man helemaal niet.

En ja, elkaar niet verstaan is problematisch!
Taal was geen verdelende factor tot een eeuw geleden omdat alles en iedereen die iets in de pap te brokken had Frans sprak, ook in Vlaanderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be