Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 april 2013, 18:22   #261
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Iedereen moet een eigen invulling geven aan zijn Geloof. Maar ik weet wel dat de Roomse ideologie mijlenver verwijderd staat van het echte Christendom. Pracht en praal is nu net iets dat in tegenstelling is met Christus Leven.
De Romeinse cultuur is bepalend voor het Roomse geloof dus ook alles wat luxe aangaat. Maar ik denk dat de Protestanten het kind met het badwater hebben weggegooid.
Zaken als wierrook, zalving etc staan gewoon in de Bijbel.
Over beelden, zelf zie ik meer iets in Iconen.
Maar ja de Orthodoxe kerk is voor mij geen optie, de 1 natuur leer van de persoon van Christus en de iets andere geloofsbeleidenis van Nicea van die kerk staat dit in de weg.
De twee naturen leer van de persoon van Christus hebben de RK en de meeste Protestantse kerken gemeenschappelijk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 april 2013 om 18:35.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 18:35   #262
Calvinist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Locatie: Conservatief Nederland
Berichten: 821
Standaard

U zegt het nu zelf "romeinse cultuur". Romeinen hebben weinig met De Here te maken en andersom. Zij hebben Christus die zij spottend "de Jodenkoning" noemde aan het kruis laten nagelen. Rooms en Christelijk zijn tegengesteld aan elkaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zaken als wierrook, zalving etc staan gewoon in de Bijbel.
Over beelden, zelf zie ik meer iets in Iconen.
.
Graag een verwijzing uit het Oude of Nieuwe testament waaruit blijkt dat wierrook een gebruik was bij de aanhangers van Jezus. Over beelden kan ik kort zijn:

Leviticus 26:30-32
en Ik zal de altaren en afgodsbeelden die u op de heuvels aanbidt, vernietigen. Ik zal uw altaren voor reukwerk met de grond gelijkmaken en uw lijken zullen tussen de afgodsbeelden liggen rotten; Ik zal een enorme afkeer van u hebben.

Leviticus 26:1
Gij zult ulieden geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch gebeelden steen in uw land zetten, om u daarvoor te buigen; want Ik ben de HEERE, uw God!

Laatst gewijzigd door Calvinist : 29 april 2013 om 18:40.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 18:44   #263
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
U zegt het nu zelf "romeinse cultuur". Romeinen hebben weinig met De Here te maken en andersom. Zij hebben Christus die zij spottend "de Jodenkoning" noemde aan het kruis laten nagelen. Rooms en Christelijk zijn tegengesteld aan elkaar-
Ik kan met die tegenstelling omgaan, u kennelijk niet.
Maar ook binnen de katholieke kerk zijn er meer sobere kerken.
Dat zijn vooral de volgers van st Franciscus.
Maar ook in Protestantse kerken kom ik veel verstopte luxe en weelde tegen.
Wanneer ik denk aan het zilverwerk van de avondmaalsbekers, de indrukwekkende orgels, het smeedwerk, glas in lood, en niet te vergeten het prachtige houtsnijwerk van de preekstoelen.
Allemaal verkapte weelde.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 19:18   #264
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
U zegt het nu zelf "romeinse cultuur". Romeinen hebben weinig met De Here te maken en andersom. Zij hebben Christus die zij spottend "de Jodenkoning" noemde aan het kruis laten nagelen. Rooms en Christelijk zijn tegengesteld aan elkaar.



Graag een verwijzing uit het Oude of Nieuwe testament waaruit blijkt dat wierrook een gebruik was bij de aanhangers van Jezus. Over beelden kan ik kort zijn:

Leviticus 26:30-32
en Ik zal de altaren en afgodsbeelden die u op de heuvels aanbidt, vernietigen. Ik zal uw altaren voor reukwerk met de grond gelijkmaken en uw lijken zullen tussen de afgodsbeelden liggen rotten; Ik zal een enorme afkeer van u hebben.

Leviticus 26:1
Gij zult ulieden geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch gebeelden steen in uw land zetten, om u daarvoor te buigen; want Ik ben de HEERE, uw God!
Over wierrook, kijk even naar Exodus 25 1-8, Psalmen 141:2, Math. 2:1, Apok 8:3.
En niet te vergeten Exodus 30: 1-10 waarin het God zelf is die instrukties geeft hoe wierrook te maken. Nogmaals, u bent gevaarlijk bezig met uw simplificaties. Wees voorzichtig als het om het woord van God zelf gaat...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 20:09   #265
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
U zegt het nu zelf "romeinse cultuur". Romeinen hebben weinig met De Here te maken en andersom. Zij hebben Christus die zij spottend "de Jodenkoning" noemde aan het kruis laten nagelen. Rooms en Christelijk zijn tegengesteld aan elkaar.



Graag een verwijzing uit het Oude of Nieuwe testament waaruit blijkt dat wierrook een gebruik was bij de aanhangers van Jezus. Over beelden kan ik kort zijn:

Leviticus 26:30-32
en Ik zal de altaren en afgodsbeelden die u op de heuvels aanbidt, vernietigen. Ik zal uw altaren voor reukwerk met de grond gelijkmaken en uw lijken zullen tussen de afgodsbeelden liggen rotten; Ik zal een enorme afkeer van u hebben.

Leviticus 26:1
Gij zult ulieden geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch gebeelden steen in uw land zetten, om u daarvoor te buigen; want Ik ben de HEERE, uw God!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Over wierrook, kijk even naar Exodus 25 1-8, Psalmen 141:2, Math. 2:1, Apok 8:3.
En niet te vergeten Exodus 30: 1-10 waarin het God zelf is die instrukties geeft hoe wierrook te maken. Nogmaals, u bent gevaarlijk bezig met uw simplificaties. Wees voorzichtig als het om het woord van God zelf gaat...
Over beelden, kijk ook eens even naar Exodus 25:18-26, 1 Kron 28:18, 19. Ez 41:17,18 en Num 21: 8,9. God zelf heeft opdracht gegeven tot vervaardiging van beelden. Dus opnieuw let op en wees voorzichtig met het woord van God...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 20:10   #266
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Iedereen moet een eigen invulling geven aan zijn Geloof. Maar ik weet wel dat de Roomse ideologie mijlenver verwijderd staat van het echte Christendom. Pracht en praal is nu net iets dat in tegenstelling is met Christus Leven.
Is overigens wel "uw" perceptie en hoe u geloof wilt beleven. Evenals wat u verstaat onder afgodsbeelden.
Zie niet in waarom een Christus aan het kruis afgebeeld een afgodsbeeld zou zijn.
Overigens beroemde meesterschilders beeldden eveneens Engelen etc af.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 29 april 2013 om 20:12.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 20:16   #267
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Servet koos als Roomse toch wel voor een berechting in het protestantse Geneve ipv het katholieke Vienne. De terechtstellingen in de calvinistische republiek waren gewoon het antwoord op eeuwenlange terreur en onderdrukking van de Roomsen.



Terecht. Afgodsbeelden horen niet in een Kerk te staan. Bovendien gebruikte de Roomse Spanjaarden Nederland als wingewest en de gewone bevolking werd geplunderd en de vrouwen vaak nog eens verkracht. Ik dank de Here dat wijlen Willen Van Oranje de Spanjolen heeft verjaagd uit onze lage landen.
O o, wat bemerkt mijn lodderig oog? U bent weer even fanatiek als uw voorzaten. VOlgens mij wilt u de beeldenstorm nog eens vlug overdoen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 20:19   #268
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Is overigens wel "uw" perceptie en hoe u geloof wilt beleven. Evenals wat u verstaat onder afgodsbeelden.
Zie niet in waarom een Chistus aan het kruis afgebeeld een afgodsbeeld zou zijn.
Overigens beroemde meesterschilders beeldden eveneens Engelen etc af.
Ik denk dat onze calvinist eerst maar de bijbel moet bestuderen voor hij lukrake uitspraken doet. Het gebruik van de bijbel is niet zomaar iets.
Het gebruik van beelden moet in de context van het gebruik en de mensen worden gezien. Dat is erg lastig te begrijpen voor Protestanten met een te smalle achtergrond. Voor de meer vrijzinnige Protestanten is dit geen probleem...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 20:20   #269
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
O o, wat bemerkt mijn lodderig oog? U bent weer even fanatiek als uw voorzaten. VOlgens mij wilt u de beeldenstorm nog eens vlug overdoen.
Daar hebben we nu de voetbalstadions voor...
Gelukkig hoef ik daar nooit naar toe...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 april 2013 om 20:22.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 20:22   #270
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Daar hebben we nu de voetbalstadions voor...
Zou het kunnen dat heel veel voetbalvandalen in Nederland calvinistische roots hebben?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 20:42   #271
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk dat onze calvinist eerst maar de bijbel moet bestuderen voor hij lukrake uitspraken doet. Het gebruik van de bijbel is niet zomaar iets.
Het gebruik van beelden moet in de context van het gebruik en de mensen worden gezien. Dat is erg lastig te begrijpen voor Protestanten met een te smalle achtergrond. Voor de meer vrijzinnige Protestanten is dit geen probleem...
Ben niet religieus, maar probeer het wel te volgen. Wat me opvalt in sommige diensten (TV) dat er soms nauwelijks verschil in kleding merkbaar meer is bij een predikant,
dan wel een priester (Althans zover ik het kan beoordelen). Maar ook dat er kruisen gebruikt worden in de symboliek bij protestantse kerken

M`n oma destijds was vrijzinnig. Naar de kerk gaan deed ze niet, bij mijn weten was de laatste keer haar huwelijk.
Ze bleef wel lid van de kerk en geloof ook iets als kerkbelasting betaalde.
Een uitspraak van haar: "Ik heb geen kerk nodig om te geloven of mij iets voorschrijft"
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 20:49   #272
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zou het kunnen dat heel veel voetbalvandalen in Nederland calvinistische roots hebben?
Het is ook een soort van religie, als je ver teruggaat lijkt het me zeker wel waarschijnlijk dat er een aantal bij zijn met straffe Calvinistische voorouders.
Maarre, hoe zit het dan met Belgische voetbalvandalen?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 05:18   #273
Calvinist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Locatie: Conservatief Nederland
Berichten: 821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zou het kunnen dat heel veel voetbalvandalen in Nederland calvinistische roots hebben?
De meeste laagopgeleiden hebben rooms-katholieke roots. Als je spreekt over zogenaamd ''white trash'' in Nederland vind je die vooral in Noord-Brabant en Limburg. Electrowijk en Noordoost te Maastricht, kruiskamp Den Bosch, Woensel West, Doornakkers, Bennekel in Eindhoven, Klarendaal en Presikhaaf te Arnhem. In echte refo-dorpen in Zeeland en de rest van de bijbelgordel vind je maar betrekkelijk weinig laagopgeleiden.

Laatst gewijzigd door Calvinist : 30 april 2013 om 05:25.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 08:38   #274
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Afgodsbeelden horen niet in een Kerk te staan. Bovendien gebruikte de Roomse Spanjaarden Nederland als wingewest en de gewone bevolking werd geplunderd en de vrouwen vaak nog eens verkracht. Ik dank de Here dat wijlen Willen Van Oranje de Spanjolen heeft verjaagd uit onze lage landen.
Wacht even... Beelden in de katolieke kerken zijn geen afgodsbeelden, want er is voor de katolieken slechts één God. Het zijn heiligenbeelden, een soort geheugensteuntjes naar mensen toe die "de hemel verdiend hebben" en daardoor als voorbeeld gesteld worden. Daarover kan je eventueel redetwisten, maar over de beelden zelf niet: die beelden promoveren tot afgodsbeelden is zonder meer (gods)lasterlijk.

Die hele zaak heeft trouwens vandaag geen enkel belang meer in deze draad.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 30 april 2013 om 08:40.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 09:19   #275
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
De meeste laagopgeleiden hebben rooms-katholieke roots. Als je spreekt over zogenaamd ''white trash'' in Nederland vind je die vooral in Noord-Brabant en Limburg. Electrowijk en Noordoost te Maastricht, kruiskamp Den Bosch, Woensel West, Doornakkers, Bennekel in Eindhoven, Klarendaal en Presikhaaf te Arnhem. In echte refo-dorpen in Zeeland en de rest van de bijbelgordel vind je maar betrekkelijk weinig laagopgeleiden.
Arnhem, kwam Dibbets daar niet vandaan? 'Overste' Dibbets, de man die veracht werd door de Maastrichtenaren. Dat individu dat de Maastrichtenaren manu militari in bedwang hield? En op wiens graf de Maastrichtenaren later met plezier gingen p... .

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 april 2013 om 09:19.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 15:07   #276
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
De meeste laagopgeleiden hebben rooms-katholieke roots. Als je spreekt over zogenaamd ''white trash'' in Nederland vind je die vooral in Noord-Brabant en Limburg. Electrowijk en Noordoost te Maastricht, kruiskamp Den Bosch, Woensel West, Doornakkers, Bennekel in Eindhoven, Klarendaal en Presikhaaf te Arnhem. In echte refo-dorpen in Zeeland en de rest van de bijbelgordel vind je maar betrekkelijk weinig laagopgeleiden.

Refo's lezen waarschijnlijk meer als katholieken, want echte refo's hebben geen televisie. Dus dat zal zeker bijdragen aan het intellect.
Alleen sinds kort is de "Duivel" ofwel internet alsnog in huis gehaald.
Dus wie weet, zal het intellect weer afnemen?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 april 2013 om 15:19.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 15:51   #277
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
De meeste laagopgeleiden hebben rooms-katholieke roots. Als je spreekt over zogenaamd ''white trash'' in Nederland vind je die vooral in Noord-Brabant en Limburg. Electrowijk en Noordoost te Maastricht, kruiskamp Den Bosch, Woensel West, Doornakkers, Bennekel in Eindhoven, Klarendaal en Presikhaaf te Arnhem. In echte refo-dorpen in Zeeland en de rest van de bijbelgordel vind je maar betrekkelijk weinig laagopgeleiden.
Dus de een groot deel van de voormalige Generaliteitslanden wordt nog altijd achtergesteld. Had ik het niet gedacht.

Laatst gewijzigd door system : 30 april 2013 om 15:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 16:07   #278
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus de een groot deel van de voormalige Generaliteitslanden wordt nog altijd achtergesteld. Had ik het niet gedacht.
Protestanten hebben altijd zelf de bijbel gelezen terwijl katholieken alles voorgekauwd kregen. Dit heeft de geestelijke ontwikkeling in protestantse gebieden bevorderd. Het protestantisme heeft minder belang bij het dom houden van de bevolking dan het katholicisme.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 16:10   #279
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus de een groot deel van de voormalige Generaliteitslanden wordt nog altijd achtergesteld. Had ik het niet gedacht.
Welnee, dat is het niet.
Zijn stelling is dat de protestantse religie er voor zorgt dat je intelligent bent en de katholieke godsdienst dus niet. En waar komen de meeste katholieken voor?
Juist ja....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 16:11   #280
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Protestanten hebben altijd zelf de bijbel gelezen terwijl katholieken alles voorgekauwd kregen. Dit heeft de geestelijke ontwikkeling in protestantse gebieden bevorderd. Het protestantisme heeft minder belang bij het dom houden van de bevolking dan het katholicisme.
Klopt, meneer pastoor wist altijd alles.
Mijn ouders hebben nog meegemaakt dat ze Bijbel niet mochten lezen.
Daar stonden hele slechte dingen in, die alleen de priesters mochten lezen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be