Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Roel Deseyn (CD&V) - 12 tot 18 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Roel Deseyn (CD&V) - 12 tot 18 februari Deze jonge CD&V'er zit al sinds 2002 in het parlement. Hij werkt er oa rond mobiliteit en zorg. Ook de West-Vlaamse belangen krijgen zijn aandacht in het parlement.

 
 
Discussietools
Oud 16 februari 2007, 17:30   #1
Catalyst
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 januari 2007
Locatie: Brussel, België
Berichten: 324
Standaard Limburgs Gewest

Beste,

Waarom heeft Vlaanderen recht op een eigen Gewest en Limburg niet?
Catalyst is offline  
Oud 16 februari 2007, 17:32   #2
Roel Deseyn
 
 
Roel Deseyn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 48
Standaard

omdat er weinig arugmenten voor pleiten wellicht.
Roel Deseyn is offline  
Oud 16 februari 2007, 18:17   #3
end
Schepen
 
Geregistreerd: 22 april 2006
Berichten: 427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Beste,

Waarom heeft Vlaanderen recht op een eigen Gewest en Limburg niet?
Limburg is een VLAAMSE provincie. U spoelt hier 150+ jaar geschiedenis door het toilet in één zinnetje. Proficiat.

Om te stellen (of te impliceren) dat Vlaanderen vandaag enkel nog slaat op Oost en West Vlaanderen moet je echt wel wereldvreemd zijn.

Laatst gewijzigd door end : 16 februari 2007 om 18:17.
end is offline  
Oud 16 februari 2007, 18:35   #4
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
omdat er weinig arugmenten voor pleiten wellicht.
Integendeel. Limburg onderscheidt zich (net als in Nederland) op economisch, cultureel, en geografisch van alle andere gebieden. Zo'n deelstaat zou helemaal niet zo'n gek idee zijn, gezien de argumenten voor een Vlaams gewest überhaupt hetzelfde zijn als voor een gewest Limburg. Het enige argument wat contra gebracht kan worden is dat er een blok gevormd zou moeten worden tegen de Franstaligen. Tja, als je dan toch in één land leeft, waarom zou je het elkaar dan moeilijk maken in vredesnaam?
liberalist_NL is offline  
Oud 16 februari 2007, 18:41   #5
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Beste,

Waarom heeft Vlaanderen recht op een eigen Gewest en Limburg niet?
Beschikt u over peilingen die aangeven hoeveel Vlaamse nietlimburgers hun eigen gewest willen en omgekeerd?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 17 februari 2007, 04:45   #6
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Tja, als je dan toch in één land leeft, waarom zou je het elkaar dan moeilijk maken in vredesnaam?
Allez bon, weer stichtend advies van boven de Moerdijk voor die domme Vlamingen. Ik dacht dat je ondertussen al iets minder paternalistisme aan slechte feitenkennis over België koppelde, maar da's duidelijk niet het geval...
zorroaster is offline  
Oud 17 februari 2007, 09:18   #7
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Beste,

Waarom heeft Vlaanderen recht op een eigen Gewest en Limburg niet?
Blijkbaar is er niet genoeg vraag naar he
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 17 februari 2007, 10:09   #8
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.058
Standaard

Helaas is er na de scheiding in de negentiende eeuw in Belgisch-Limburg een vervlaamsing doorgevoerd en in Nederlands-Limburg een vernederlandsing. De Limburgse geesten zijn vergiftigd met een valse identiteit. Een schrijnende toestand die gruwelijker is dan de situatie waar Duitsland tijdens de Koude Oorlog in zat. Gelukkig bestaat er rechtvaardigheid en zijn Oost- en West-Duitsland nu één natie. Dat moet ook voor de Limburgers kunnen.

HERENIGING VAN DE LIMBURGEN NU!!! LIMBURG ONAFHANKELIJK!!!
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline  
Oud 17 februari 2007, 11:17   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Gelukkig denken onze provinciebesturen daar anders over en wordt ieder jaar de samenwerking verbeterd. Ook de aanzwengeling van het Limburg gevoel hoort hier bij.

Nochtans staan we nog sterk, we hebben onze eigen krant, een sterk wapen. En een aantal vrij populaire tradities, zoals carnaval.

Neen, de beste oplossing is een Heel-Nederland waarin Limburg terug 1 grote volwaardige provincie is, met een pak bevoegdheden. Niks tegen Vlaanderen, maar Limburgers zijn gewoon geen Vlamingen. Het zijn Limburgers. En Nederlanders, juist zoals de Vlamingen.
Tavek is offline  
Oud 17 februari 2007, 11:55   #10
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Integendeel. Limburg onderscheidt zich (net als in Nederland) op economisch, cultureel, en geografisch van alle andere gebieden. Zo'n deelstaat zou helemaal niet zo'n gek idee zijn, gezien de argumenten voor een Vlaams gewest überhaupt hetzelfde zijn als voor een gewest Limburg. Het enige argument wat contra gebracht kan worden is dat er een blok gevormd zou moeten worden tegen de Franstaligen. Tja, als je dan toch in één land leeft, waarom zou je het elkaar dan moeilijk maken in vredesnaam?
Wil je dat eens vragen aan de Franstaligen in de Rand die weigeren Nederlands te leren?
__________________
Racism is a weapon of mass destruction

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 17 februari 2007 om 11:55.
100% VLAMING is offline  
Oud 17 februari 2007, 12:06   #11
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Allez bon, weer stichtend advies van boven de Moerdijk voor die domme Vlamingen. Ik dacht dat je ondertussen al iets minder paternalistisme aan slechte feitenkennis over België koppelde, maar da's duidelijk niet het geval...
Ach, is het weer zover, een Nederlander maakt een opmerking en de enige reactie is:" U bent arrogant en moei u met uw eigen zaken."
__________________
--------------
Brandaan is offline  
Oud 17 februari 2007, 12:48   #12
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Allez bon, weer stichtend advies van boven de Moerdijk voor die domme Vlamingen. Ik dacht dat je ondertussen al iets minder paternalistisme aan slechte feitenkennis over België koppelde, maar da's duidelijk niet het geval...
Nee, ik zeg enkel dat het zinloos is om een ''Vlaams gewest'' te beginnen om een blok te moeten vormen tegen de Franstaligen. Je kan een ''Limburgs'' gewest, omdat Limburg dus zo speciaal is, ook gewoon eigen bevoegdheden geven.
liberalist_NL is offline  
Oud 17 februari 2007, 12:52   #13
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Wil je dat eens vragen aan de Franstaligen in de Rand die weigeren Nederlands te leren?
Volgens mij is hun instelling juist: Wat doen die Vlamingen moeilijk? Maar nu gaat het erom hoe je die Franstaligen Nederlands aanleert. Ze leven immers in Vlaanderen. Simpel: Verplichte taalcursus.
liberalist_NL is offline  
Oud 17 februari 2007, 12:54   #14
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Helaas is er na de scheiding in de negentiende eeuw in Belgisch-Limburg een vervlaamsing doorgevoerd en in Nederlands-Limburg een vernederlandsing. De Limburgse geesten zijn vergiftigd met een valse identiteit. Een schrijnende toestand die gruwelijker is dan de situatie waar Duitsland tijdens de Koude Oorlog in zat. Gelukkig bestaat er rechtvaardigheid en zijn Oost- en West-Duitsland nu één natie. Dat moet ook voor de Limburgers kunnen.

HERENIGING VAN DE LIMBURGEN NU!!! LIMBURG ONAFHANKELIJK!!!
Van mij mag je Nederlands Limburg cadeau. Niet echt een rendabel gebied om het zo maar even te zeggen. Allemaal Geert Wilders stemmers.
liberalist_NL is offline  
Oud 17 februari 2007, 17:05   #15
Catalyst
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 januari 2007
Locatie: Brussel, België
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Integendeel. Limburg onderscheidt zich (net als in Nederland) op economisch, cultureel, en geografisch van alle andere gebieden. Zo'n deelstaat zou helemaal niet zo'n gek idee zijn, gezien de argumenten voor een Vlaams gewest überhaupt hetzelfde zijn als voor een gewest Limburg. Het enige argument wat contra gebracht kan worden is dat er een blok gevormd zou moeten worden tegen de Franstaligen. Tja, als je dan toch in één land leeft, waarom zou je het elkaar dan moeilijk maken in vredesnaam?
Inderdaad. Ik vind ook het antwoord van Mijnheer Deseyn erg euh... summier
Catalyst is offline  
Oud 17 februari 2007, 17:20   #16
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Inderdaad. Ik vind ook het antwoord van Mijnheer Deseyn erg euh... summier
Wel, ik vind dat ook een goed idee, maar blijkbaar stelt die nood zich niet in de Belgische politieke context. De federalisering met Vlaanderen blijkbaar wel.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 17 februari 2007, 17:22   #17
Catalyst
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 januari 2007
Locatie: Brussel, België
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Wel, ik vind dat ook een goed idee, maar blijkbaar stelt die nood zich niet in de Belgische politieke context. De federalisering met Vlaanderen blijkbaar wel.
Het één sluit het andere toch niet uit? Een België opgebouwd uit autonome streekgewesten, provincies, arrondissementen en kantons, met overal BROV...
Catalyst is offline  
Oud 17 februari 2007, 17:23   #18
VLAAMSENACV
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 mei 2005
Berichten: 52
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Beste,

Waarom heeft Vlaanderen recht op een eigen Gewest en Limburg niet?
Ik heb nog nooit een politiek geladen vraag gezien vanuit Limburg voor een eigen gewest. Iemand anders wel?
VLAAMSENACV is offline  
Oud 17 februari 2007, 17:39   #19
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

De vraag naar Vlaamse autonomie beantwoorden met een tegenargument over Limburg is overigens typische bubbelpraat. Ik begin inderdaad ook hoe langer hoe meer te vermoeden dat we hier met een dubbelnick te maken hebben.
Zwartengeel is offline  
Oud 17 februari 2007, 18:53   #20
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De vraag naar Vlaamse autonomie beantwoorden met een tegenargument over Limburg is overigens typische bubbelpraat. Ik begin inderdaad ook hoe langer hoe meer te vermoeden dat we hier met een dubbelnick te maken hebben.
Waarom zou binnen België een Limburgs gewest meer autonomie voor Vlaanderen belemmeren?
liberalist_NL is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be