Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2004, 15:04   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Professor Richard Thompson, marine-ecologist aan de universiteit van Plymouth vond overal aanwezig op de stranden van Engeland en ook in alle zeewaterstalen: microscopische plasticdeeltjes, afkomstig van afbraak van groter plastic afval.

Dit zou een ernstige nieuwe pollutiebron kunnen worden voor de voedselketen.

Plastic tijden...

Hij publiceerde zijn bevindingen in 'Science' deze week, en gaf ook een intervieuw op BBC Radio. Voorlopig wil niemand commentaar geven.

Ik wel.

Als werkstudent zag ik in 1963 de flessenafdeling van de olieproducent Vandemoortele sluiten wegens overschakeling op Plastic. Ik stel voor dat ze de afdeling opnieuw openen, met recuperabele glasflessen.

In 1967 studeerde mijn beste vriend af in een gerenommeerde technische hogeschool (één jaar voor ondergetekende), helemaal in de ban van de nieuwe polymeermaterialen(afgeleid van de petroleumraffinaderij) en van de plastic-extrusiemachines. Hij bezit nu een klein imperium in de plastic-
industrie. In Vlaanderen.
Ik zie hem niet meer, anders zou ik hem vragen te reconverseren op ecologischer materialen.

Tegenwoordig wordt alles ter conservering en bescherming in plastic verpakt, zelfs het edelste deel van de man moet eraan geloven.

Daarom, lang leve de paus, die het gebruik van plastic bij gezinsregeling verbiedt, want met rubber gaat het ook. Natuurrubber, wel te verstaan.

Cultuurhistorisch gesproken maakt plastic een goede kans om ongeschonden als het embleem bij uitstek van de huidige moderniteit doorheen de eeuwen verder te marcheren.

Over de vergankelijkheid van plastic weten we nog niets, in tegenstelling tot die van marmer, dat na een paar duizend jaar spontaan verbrokkelt.
(zie Hellas, Rome).

Het moderne plastic-imperium zou wel eens de pyramiden kunnen overtroeven.

Ondertussen beter geen vis meer eten, want die eten micro-plastic.

Eno2

Zie ook www.ikwilniet.org
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 17:20   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Microplastic particles smaller than 5 mm in size are of increasing concern, especially in aquatic environments, such as the ocean. Primary source is microbeads (<1 mm) used in cosmetics and cleaning agents and fiber fragments from washing of clothes, and secondary source such as broken down plastic litter and debris. These particles are mostly made from polyethylene (PE), polypropylene (PP), polystyrene (PS), polyethylene terephthalate (PET) and polyesters. They are ingested by diverse marine fauna, including zooplanktons, mussel, oyster, shrimp, fish etc. and can enter human food chains via several pathways. Strategy for control of microplastics pollution should primarily focus on source reduction and subsequently on the development of cost-effective clean up and remediation technologies. Recent research results on biodegradation of plastics have revealed a potential for microbial biodegradation and bioremediation of plastic pollutants, such as PE, PS and PET under appropriate conditions.
https://link.springer.com/article/10...783-017-0897-7
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 20:56   #3
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Ik weet het.... Is inderdaad een dikke merde............
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be