Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: De Koning valt best mee
tuurlijk, die mens doet ook zijn job 12 23,08%
ja, ok, geen last ermee 2 3,85%
nee, ik ben een flamingant en wil hem op de "guillotine" met zijn bourgondische zwets 21 40,38%
het kan me geen barst schelen 3 5,77%
weet u, ik heb een andere mening 14 26,92%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2003, 20:12   #61
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Staat dat op de muren van de NVA/VB?
sprak een toekomstige onpersoon.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2003, 20:19   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

De laatste tijd valt het toch wel op dat de belgicisten blijkbaar niet verder geraken dan één enkelvoudig zinnetje dat af en toe wat uitgebreid wordt. Niet alleen de argumenten zijn op, nu vallen ze volledig door de mand. Ze hebben niets meer aan het debat toe te voegen dan inhoudsloze opmerkingen die hun volledige onkunde en gebrek aan kennis moeten verhullen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2003, 23:09   #63
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

ENQUETE LE SOIR 29/01 MONARCHIE

De Koning moet meer macht hebben 12%
De Koning moet minder macht hebben 14%
De Koning moet dezelfde macht hebben dan vandaag 67%
De monarchie moet afgeschaft worden 7%

Poll uitgevoerd in heel Belgie, foutmarge 1-3%
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 20:52   #64
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
ENQUETE LE SOIR 29/01 MONARCHIE

De Koning moet meer macht hebben 12%
De Koning moet minder macht hebben 14%
De Koning moet dezelfde macht hebben dan vandaag 67%
De monarchie moet afgeschaft worden 7%

Poll uitgevoerd in heel Belgie, foutmarge 1-3%
Dan zou België koningsgezinder zijn dan Nederland! Ik denk dat de peiling is uitgevoerd op de redactie van de krant...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 21:11   #65
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Tuurlijk
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 21:13   #66
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Patriot toch 7% is een overweldigende meerderheid!

Op de redactie van de krant spreken ze dus ook Nederlands? Mooi, u gaat erop vooruit!!!!!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 21:25   #67
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Op de redactie van de krant spreken ze dus ook Nederlands? Mooi, u gaat erop vooruit!!!!!
Heb ik dat gezegd? Ik denk alleen dat de peiling een heel klein beetje volstrekt onbetrouwbaar is.

Het is hetzelfde als pas nog met de peilingen in Nederland over steun aan de VS voor een oorlog in Irak. Een Amerikaans peilingbureau had in Nederland gepeild dat een meerderheid de VS steunde, terwijl Nederlandse peilingen aangaven dat een meerderheid tegen oorlog met Irak was. Het is maar welk belang het peilingbureau dient...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 21:28   #68
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Peiling uitgevoerd door kwaliteitskrant ligt in lijn alle peilingen van voorbije 170 jaar.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 21:31   #69
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Als de peilingen de afgelopen 170 jaar niet zijn veranderd, lijkt me dat juist heel erg verdacht...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 21:37   #70
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

In heel België. Maar hoeveel hebben ze er naar een mening gevraagd?

600? Op 10.000.000?

Heel representatief, vind ik!!!
__________________
Vlaanderen bevindt zich in een goede vorm, maar in een slechte staat!

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 21:39   #71
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

1.500. Zoals gebruikelijk bij peilingen. Als u een plebisciet wil houden, mij niet gelaten....UW Partij gebruikte anders wel de peiling van La Libre!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 12:56   #72
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nello
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nello
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Laten we toegeven: de Koning is zo slecht nog niet. Leopold I was een sterke figuur, Leopold II een boefje mét grote visie, Albert I werd internationaal bewonderd, Leopold III sprak het beste Nederlands van iedereen (nog steeds), Boudewijn werd door vriend en vijand als een groot staatsman aanvaard. Albert II is een fijne man met Bourgondische levensstijl. Ja, itt tot andere vorstenhuizen (en republieken) is de Koning nog zo slecht niet, nietwaar?
Tacitus doet weer eens of hij iets afweet van geschiedenis... Hopelijk sta jij niet in het onderwijs, want anders vrees ik voor je leerlingen.

Leopold I was reeds getrouwd voor hij Belgisch koning zou worden met een Duitse actrice, maar hij schoof haar zonder boe of ba of schadeloosstelling opzij (zelfs zonder echte scheiding) om met Louise-Marie, dochter van Louis-Philippe van Orléans te kunnen trouwen, een voorwaarde om koning te mogen worden van de Franse vazalstaat die België feitelijk was.
Inderdaad, een sterke figuur...

Leopold II overtrof vele moorddadige dictaturen in wreedheid toen hij rond de tien miljoen Congolezen opofferde om zijn schatkist te vullen. Inderdaad, een boefje met visie...

Albert I riep de Vlamingen op het vaderland te verdedigen "met dezelfde moed als hun voorvaderen tijdens de Guldensporenslag", maar diezelfde Vlaamse soldaten stierven in de loopgraven door de nederlandsonkundigheid van hun francofone officieren.
De koning heeft dat allemaal laten gebeuren, net zoals hij de repressie tegen de prille Vlaamse beweging in de loopgraven heeft aangemoedig.
Internationaal bewonderd, maar verachting voor de meerderheid van zijn eigen mensen, dat is duidelijk...

Leopold III maakte van zijn autoritaire overtuigingen geen geheim en zag de Duitse invasie en het vertrek van het kabinet als een droomkans om zelf zijn eigen absolutistisch koninkrijkje te mogen installeren in België of desnoods een deel daarvan. Hij reisde persoonlijk naar Hitler om die zaak bij hem te gaan bepleiten.
Nog een geluk dat hij goed Nederlands kon zou ik zeggen!

Boudewijn had mee de hand in de moord op de wettelijk verkozen Patrice Lumumba, was een godsdienstfanatiekeling van het zuiverste water (Opus Dei!) en was ondermeer een goede vriend van de Spaanse dictator Franco.
Wat een meevaller dat het een groot staatsman was dus...

Albert II tenslotte is een notoire vrouwengek, die zijn huwelijkstrouw al vele malen gebroken heeft, een onwettige dochter verwekte en in een aantal financieële malversaties en economische bemoeiienissen (Sabena-fusie met KLM, L&H) zijn boekje ver te buiten is gegaan.
Nog een geluk dat het een Bourgondiër is dan!

Ach Tacitus, dat soort achterlijke hoera-praatjes over onze monarchen vangt misschien bij Story-lezers en Royalty-kijkers, maar hier zet je je alleen maar (alweer) hopeloos voor schut.
even ter informatie: Leopold 1: op 2 mei 1816 huwt hij de Engelse prinses Charlotte, prinses van Wales (° 7/01/1796 - + 6/11/1817)
Na haar overlijden huwt onze koning op 9 augustus 1832 Louisa Maria van Orléans Zoals u kan zien was Z.M. Leopold 2 reeds koning.

Albert I riep inderdaad de BELGEN op ter verdeding van het BELGISCHE vaderland, en geen enkele franstalige die overleden is hoor, wees maar gerust, al die graven met Franstalige namen? fake, van de eerste tot de laatste!!
Wat ook zeer toevallig was, is dat de belgische krijgsgevangenen vrijkwamen, net na de ontmoeting Leopold - Adolf, en vraag maar eens aan de oudstrijders hoe kwaad ze daarom waren!!Zou ik trouwens uw officiele bewijzen mogen zien van de inbreng van Wijlen koning Boudewijn ivm de moord op Lumumba...
Nog een kleinigheidje: waar zijn die dna-proeven over Delphine Boel?

Wat is het toch aangenaam mensen te beschuldigen die zich niet kunnen/mogen verdedigen
Even nakijken:

-Ik schrijf dat Leopold voor zijn nieuwe huwelijk met Marie-Louise al getrouwd was met een Duitse actrice. U antwoordt dat zijn eerste echtgenote, de BRITSE PRINSES, al een tijdje dood was. Kunt u nu écht niet lezen of wilt u het gewoon niet lezen wat ik schreef?

-Die poging tot humor van die Franstalige graven, moet dat iets voorstellen ofzo? Ik had het over de oproep van Albert I aan de Vlamingen om net zo dapper als in 1302 het vaderland te verdedigen, terwijl aan het front de Vlamingen gediscrimineerd werden en sneuvelden tengevolge van hun franstalige ééntalige officieren.
Als u daar eens op zou willen antwoorden, ipv op stellingen die ik nooit gedaan heb (als zouden er geen franstaligen gesneuveld zijn ).

-Over Leopold II zegt u vreemd genoeg niets meer. Was dat gewoon geen "boefje" met "visie"?

-De minister van Kolonieën ontving een telegram van de kabinetchef van Boudewijn dat "het probleem Lumumba zo snel mogelijk moest worden opgelost, het liefst definitief". Even later werd Lumumba door Katangese soldaten onder Belgische officieren doodgeschoten. Duidelijk genoeg, niet?

Lees anders eens Ludo Dewitte, "de moord op Lumumba".

-Het hof heeft nooit ontkend dat Albert II een onechte dochter had en heeft ook niet geëist dat het boek van Mario Danneels werd gerectificeerd, zoals ze deden met de kolder van Jean Nicolas. Danneels kreeg zijn informatie trouwens van de hoogste bronnen in Laken.
Duidelijk genoeg zeker?

Wat is het toch moeilijk een koningshuis te verdedigen met zoveel op zijn kerfstok, niet Tacitus?
De duitse actrice, wie is ze dan?
ik vind er niets over terug...

Ik hoop dat u het huwelijk met Charlotte van Wales niet ontkent...

Over het probleem Kongo zijn we in een andere discutie reeds ovreeengekomen dat er mistoestanden geweest zijn, ik ga niet alles 10 keer herhalen he!

Over Koning Albert die het waagde zijn bevolking op te roepen tot verdediging...
Onze ministers zaten in Londen, terwijl Albert aan het front kwam en Elisabeth (zijn vrouw) meehielp de slachtoffers te verzorgen. Er staat niets opgeschreven dat de vrouwen van onze ministers in de ziekenhuizen stonden...

De Walen waren ééntalig, de Vlamingen dus ook, veronderstel ik...
Draai de rollen nu eens om: een Vlaamse generaal die zijn Waalse troepen aanspreekt in het Nederlands, wat gebeurt er dan?
Wat ik dus wilde zeggen: er zijn evenveel Franstaligen gestorven, als Nederlandstaligen. Misschien - heel misschien - kwamen ze gewoon om in de strijd?
Als al die soldaten dan zo kwaad zouden moeten zijn - iemand anders moet er niet kwaad om zijn, u bent niet rechtstreeks betrokken bij de 'Groote oorlog' - waarom lopen deze FIERE BELGEN dan nog rond met de tricolore?

Citaat:
de kabinetchef van Boudewijn
= boudewijn?
hebt u voor mij een copietje van die telegram? Wie zijn uw bronnen? en waar kan ik lezen: elimineer Lumumba?

Hebt u Delphine horen zagen? Moet de koning zich bezig houden met zulke dingen te weerleggen? Laat de mensen schrijven wat ze willen (Danneels is ocharme 22(?), die heeft inderdaad al veel ervaring en weet alles over koningin Paola.

Er is ook nog een ernstig verschil tussen datgene wat Mario Danneels schreef, en de pennenvrucht van Jean Nicolas, denkt u ook niet?

Zelfs al mocht het waar zijn, zijn dat UW zaken?
zolang zijn werk er niet onder lijdt, gaat het U geen bal aan waar de Koning zich mee bezig houdt.
Citaat:
Danneels kreeg zijn informatie trouwens van de hoogste bronnen in Laken.
Als die hoogste bronnen zo goed weten wat er in andermans slaapkamer gebeurd, stel ik mij vragen over het fatsoen van die bronnen. Wie zijn ze eigenlijk? Ik veronderstel dat dhr. Danneels zijn bronnen vrijgeeft, zoals in een ernstig werk verondersteld wordt...
Ik heb even overwogen hierop te antwoorden, maar ik kan wel bezig blijven op deze manier. Als ik aan wil tonen dat Leopold I reeds getrouwd was, kost me dat vijf minuten. Dat beschouw ik echter als bij voorbaat verloren tijd, want het antwoord zal weer zijn: "Dat zijn uw zaken toch niet, wat maakt dat nu uit?"
Eerst was Albert II absoluut niet de vader van Delphine Boël, nu maakt het blijkbaar niks uit of dat waar of niet.

Over Lumumba is de onwil te begrijpen duidelijk nog groter. Kan u lezen, die zwarte lettertjes daar op die grijze achtergrond? "Het probleem-Lumumba moet worden opgelost, het liefst definitief"... Klinkt dat als "doe er eens een ernstig gesprek mee" ofzo?
Als aanstaand historicus (al meen ik dat u de enige bent die dat nog gelooft hier) zou je toch wel weet mogen hebben van de bronnen van de commissie-Lumumba, waaraan Ludo de Witte ook zijn bijdrage leverde. Ik verwees al naar "de moord op Lumumba", moet ik die bladzijde per bladzijde hier neerpennen voor u als goed historicus zelf iets opzoekt?

Als u dan vergelijkingen begint te maken als "de Vlaamse generaals konden ook geen Frans, die Vlamingen kwamen gewoon om in de strijd", vraag ik me toch in alle ernst af of u dat nu om te lachen zegt of gewoon niet beter weet. In elk geval, staak die studie geschiedenis nu maar, als je ze ooit begonnen bent, want gewild blinden krijgen meestal geen diploma historische kritiek.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 12:57   #73
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

1. Een vergeten huwelijk

Het Rampjaar 1830. Léopold I en Karoline Bauer Een vergeten huwelijk.
De eerste "koning der Belgen": weduwnaar van de Engelse troonopvolgster. Was Charlotte niet gestorven, hij zou ongetwijfeld als prins-gemaal van de Britse heerseres een belangrijke politieke rol gespeeld hebben.

Leopold I, echtgenoot van de Franse prinses Louise-Marie van Orléans: een politiek huwelijk. Maar een ander huwelijk van Leopold van Saksen Coburg wordt blijkbaar vergeten; zijn kortstondige echtverbintenis met de jonge Duitse toneelspeelster Karoline Bauer. Een morganatisch huwelijk, waarop mijn aandacht gevestigd werd door een artikel van J.B. (Jan Brans) in de "Standaard" van 13 januari 1966. Ook Theo Aronson schreef erover in zijn boek "De Coburgs van België". het is een merkwaardig verhaal, waardoor men de mens in koning Leopold I beter leert kennen. Voor dit artikel gebruikten wij vooral de mémoires van Karoline Bauer zelf: "Aus meinem Bühnenleben", (Kiepenheuer Verlag, Weimar 1917).

Verder lezen?

http://alexcolen.tripod.com/nl.html

Alles klopt, behalve het einde, Het huwelijk werd nooit ontbonden en deze dame heeft later nog een proces aangespannen tegen Leopold I, met wel 100 getuigen. Maar daar werd in in zijn nieuwe land, België, nooit over gesproken.


" Kurz darauf verließ sie Berlin und folgte Verlockungen, die sie an die Seite des ungeliebten Prinzen Leopold von Koburg führten, des späteren Königs von Belgien. Sie bezahlte diesen Schritt mit dem vorläufigen Ende ihrer Theaterkarriere und zahllosen Demütigungen und Enttäuschungen."
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be