Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2017, 20:45   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard Psychologische oorlogsvoering voor een staatsvorming

Magnette is gloeiend op de Vlamingen.

Allez, nog een paar steken onder de gordel, en 't is in de sacoche.

(pertang is het als volgt gegaan, volgens het artikel:
- een Franstalige prof neemt het woord maffieus in de mond
- de Vlaamse pers (de morgen nog wel) citeert hem
- de Soir besteedt aandacht aan de Vlaamse pers
- Magnette wordt daarom kwaad op ... niet de Vlaamse pers, maar de gewone televisiekijkende Vlaming ....)

titel: Magnette weigert (even) Nederlands te spreken
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170126_02696934


Citaat:
Het was geen topdag voor Waals minister-president Paul Magnette (PS) en dat kon hij vanmorgen na de persconferentie over nieuwe en strengere regels voor de Waalse intercommunales nog moeilijk verbergen. Bij aanvang van een kort interview voor VTM viel hij even uit zijn rol.

VTM wilde nog een reactie op het ontslag van Waals minister Paul Furlan (PS). VTM-journalist Dirk Van den Bogaert stak van wal in het Nederlands maar Magnette ging daar niet in mee, tegen zijn gewoonte. 'Nee, ik doe het niet in het Nederlands, maar in het Frans. Ik ben die kritiek over maffia enzovoort beu in Vlaanderen en dus zal ik het deze keer niet in het Nederlands zeggen, voil�*', zei Magnette kortaf. 'Ik maak vandaag een uitzondering.'

Daarbij verwijst hij opvallend genoeg naar een uitspraak van de Franstalige politicoloog François Gemenne, maar wel een die veel weerklank kreeg in Vlaanderen. Gemenne noemde het systeem bij Publifin op de RTBF ‘maffieus’. Op de voorpagina van De Morgen werd die uitspraak aangescherpt tot 'Waalse maffia'. Iets wat achteraf dan weer weerklank vond in Wallonië, onder meer vandaag in Le Soir.

Voor de goede orde, permante taalschade lijkt er niet te zijn. Toen onze man ter plaatse achteraf met Magnette sprak, gebeurde dat in het Frans én het Nederlands.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be