Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 januari 2003, 22:29   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Eerste programmapunt van de BUB:

[size=6]"Neen aan het separatisme"[/size]

Ewel, ik ga akkoord. Neen aan het separatisme. Bestrijd de separatisten en doe dat consequent. Zeg neen aan zij die willen afscheiden. Zeg neen aan de separatisten van 1830 die zich van een legitieme staat hebben afgescheurd. Zeg neen aan iedere handeling die dit separatisme bestendigt. Zeg neen aan de illegale vorst die we hebben en die onze rechtmatige vorstin koningin Beatrix haar landgenoten afneemt. Zeg neen aan het separatisme...

Of effe serieus terug: hoe hypocriet kun je zijn door het separatisme te hekelen dat aan de wieg van de jou verdedigde staat ligt?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 22:40   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Ik ga akkoord behalve met die rechtmatige vorstin.
Ik hoef geen Paola maar ook geen Beatrix.
Als ik echter moet kiezen tussen de cholera en de pest dan kies ik wel liever voor een vorstin die tenminste mijn taal spreekt.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 22:53   #3
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Eerste programmapunt van de BUB:

[size=6]"Neen aan het separatisme"[/size]

Ewel, ik ga akkoord. Neen aan het separatisme. Bestrijd de separatisten en doe dat consequent. Zeg neen aan zij die willen afscheiden. Zeg neen aan de separatisten van 1830 die zich van een legitieme staat hebben afgescheurd. Zeg neen aan iedere handeling die dit separatisme bestendigt. Zeg neen aan de illegale vorst die we hebben en die onze rechtmatige vorstin koningin Beatrix haar landgenoten afneemt. Zeg neen aan het separatisme...

Of effe serieus terug: hoe hypocriet kun je zijn door het separatisme te hekelen dat aan de wieg van de jou verdedigde staat ligt?
Daarom: ja aan een Benelux-federatie met provinciale deelstaten (en met Wallonië en Duitstalig België erbij).
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 23:03   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik ga akkoord behalve met die rechtmatige vorstin.
Ik hoef geen Paola maar ook geen Beatrix.
't Was dan ook een persiflage
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 23:42   #5
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
't Was dan ook een persiflage
Lekkere Groot-Nederlander ben jij, een beetje spotten met onze Koningin! Alvast eens kijken wat er op majesteitsschennis staat... 8)

Voor de rest kan ik me wel vinden in je verhaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik ga akkoord behalve met die rechtmatige vorstin.
Ik hoef geen Paola maar ook geen Beatrix.
Als ik echter moet kiezen tussen de cholera en de pest dan kies ik wel liever voor een vorstin die tenminste mijn taal spreekt.
Een geruststellende mededeling: het is weliswaar de pest die "bij de gratie Gods" ons land regeert, maar gelukkig spreekt de pest Nederlands. Vat ik het zo goed samen?

Is dit nu de fameuze Hollanderhaat?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 00:01   #6
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Lekkere Groot-Nederlander ben jij, een beetje spotten met onze Koningin! Alvast eens kijken wat er op majesteitsschennis staat... 8)
Ach kom nou, ik trok gewoon de belgicistische redenering door. Ik ben republikein en Groot-Nederlander, maar dan eentje die iets ziet in een statenbond. Het zou me verbazen moest heel Nederland royalist zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Is dit nu de fameuze Hollanderhaat?
De grootste Hollanderhaters vind je in Noord-Brabant en Nederlands Limburg. Gene zwans...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 00:12   #7
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ach kom nou, ik trok gewoon de belgicistische redenering door. Ik ben republikein en Groot-Nederlander, maar dan eentje die iets ziet in een statenbond. Het zou me verbazen moest heel Nederland royalist zijn.
Het was dan ook een persiflage. 8) Volgens peilingen is ongeveer 90% van de bevolking voor behoud van de monarchie, 10% is republikein. Ik praat hier dan over een gemiddelde van meerdere peilingen over de afgelopen jaren, dus ik denk dat het een redelijk betrouwbaar getal is.

Citaat:
De grootste Hollanderhaters vind je in Noord-Brabant en Nederlands Limburg. Gene zwans...
Als dat zo is, kan het in Vlaanderen alleen maar meevallen. Ik heb familie wonen in Noord-Brabant en van de uni ken ik mensen uit beide provincies, maar ik vind het nogal meevallen. Zulke áárdige mensen!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 00:22   #8
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ach, de Staats-Nederlanders hebben eigenlijk niet zo veel te klagen van hun monarchie, buiten de kleverige handjes van Bernhard misschien.

Maar hoeveel keer ik al een vriend uit Bergen-op-Zoom heb horen klagen over de dominante invloed die uitgaat vanuit "Holland", is niet meer te tellen... En uiteindelijk valt die "Nederlandsershaat" best wel mee in Vlaanderen.

Ze moeten hier allemaal niet veel hebben van de Nederlanders, maar eenmaal dat je doorvraagt waarom niet, vervallen ze allemaal in "euh... euh..." en de intelligenten beseffen dan dat ze een verkeerd idee hadden...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 00:27   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Is dit nu de fameuze Hollanderhaat?
Helemaal geen Hollanderhaat!
Ik heb alleen de pest aan mensen die "bij de gratie Gods" op een troon zitten.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 00:50   #10
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ach, de Staats-Nederlanders hebben eigenlijk niet zo veel te klagen van hun monarchie, buiten de kleverige handjes van Bernhard misschien.
Ach, da's lang geleden. Hij heeft het allang weer goed gemaakt. Vorig jaar kwam 'ie nog in het nieuws doordat hij de krant had opgebeld om zijn verontwaardiging te uiten over de vervolging van twee supermarktmedewerkers die een overvaller hadden gegrepen, maar daarbij iets te hardhandig waren geweest. De prins zei desnoods de eventuele geldboete zelf te willen betalen. Deze maand was de uitspraak en een van beide medewerkers is veroordeeld tot 600 euro boete. Hoewel er uiteraard nog hoger beroep is aangetekend (belachelijk dat je voor zoiets wordt veroordeeld, maar goed), heeft Bernhard al bevestigd dat hij de boete echt gaat betalen. "Gezegd is gezegd".

Citaat:
Maar hoeveel keer ik al een vriend uit Bergen-op-Zoom heb horen klagen over de dominante invloed die uitgaat vanuit "Holland", is niet meer te tellen... En uiteindelijk valt die "Nederlandsershaat" best wel mee in Vlaanderen.
Tja, dat komt omdat de Randstad nu eenmaal het economische centrum van Nederland is en er de meeste mensen wonen. Daar valt weinig aan te doen ben ik bang.
Bergen op Zoom is overigens zonder tussenstreepjes, ik heb dat op de Vlaamse verkeersborden ook al verkeerd zien staan.

Citaat:
Ze moeten hier allemaal niet veel hebben van de Nederlanders, maar eenmaal dat je doorvraagt waarom niet, vervallen ze allemaal in "euh... euh..." en de intelligenten beseffen dan dat ze een verkeerd idee hadden...
Verstandige mensen hè.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 00:52   #11
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Helemaal geen Hollanderhaat!
Ik heb alleen de pest aan mensen die "bij de gratie Gods" op een troon zitten.
Je kunt dat "bij de gratie Gods" op twee manieren lezen: door God gegeven of zolang God het toestaat.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 01:19   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Helemaal geen Hollanderhaat!
Ik heb alleen de pest aan mensen die "bij de gratie Gods" op een troon zitten.
Je kunt dat "bij de gratie Gods" op twee manieren lezen: door God gegeven of zolang God het toestaat.
Waarom moet ik nu aan Godfried denken? 8)

Je weet toch dat ik allergisch ben voor euh... goddelijke sprookjes?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 03:56   #13
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Hij heeft het allang weer goed gemaakt. Vorig jaar kwam 'ie nog in het nieuws doordat hij de krant had opgebeld om zijn verontwaardiging te uiten over de vervolging van twee supermarktmedewerkers die een overvaller hadden gegrepen, maar daarbij iets te hardhandig waren geweest.
Ik denk niet dat 600 euro de tragedies met de Starfighter ongedaan maakt, daar zijn tientallen mensen in omgekomen, en Bernhard had er veel meer dan 600 euro voor gekregen om aan een paar touwtjes te trekken...

Citaat:
Tja, dat komt omdat de Randstad nu eenmaal het economische centrum van Nederland is en er de meeste mensen wonen. Daar valt weinig aan te doen ben ik bang.
Ach, een lichte decentralisatie zou ook Nederland geen kwaad doen. Vooral Friesland zal hier niet rouwig om zijn...

Citaat:
Verstandige mensen hè.
Bah, Vlamingen en Nederlanders verschillen wel, maar niet zo hard als wel eens wordt gedacht. En best een confederatie...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 14:57   #14
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

[quote="Tantist"]Eerste programmapunt van de BUB:

[size=6]"Neen aan het separatisme"[/size]

Echt een partij voor Nello en Tacitus: Geschiedenis is een creatief vak, waar weglaten en bijvoegen vrij staat.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 15:05   #15
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Waarom moet ik nu aan Godfried denken? 8)

Je weet toch dat ik allergisch ben voor euh... goddelijke sprookjes?
Ach, in Nederland stellen de godsdiensten zo weinig meer voor, dat het wel weer leuk begint te worden. Ik begrijp het verschil: in de Randstad is de meerderheid van de bevolking ongelovig, in België is waarschijnlijk nog driekwart katholiek. Op het platteland in Nederland zou ik er misschien ook anders over denken.
Maar goed, ik denk ook wel dat er 'iets' is, en als je dat God wilt noemen, mij best.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 15:15   #16
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik denk niet dat 600 euro de tragedies met de Starfighter ongedaan maakt, daar zijn tientallen mensen in omgekomen, en Bernhard had er veel meer dan 600 euro voor gekregen om aan een paar touwtjes te trekken...
Maar denk je dat het veel uitgemaakt heeft? De regering heeft nu ook weer besloten om Amerikaanse Joint Strike Fighters aan te schaffen voor belachelijk veel geld, terwijl dat veel beter in Nederland besteed kan worden. Het koningshuis heeft er niets mee te maken, het zijn de politici (m.n. van CDA en VVD) die slaafs achter de VS aanlopen.

Citaat:
Ach, een lichte decentralisatie zou ook Nederland geen kwaad doen. Vooral Friesland zal hier niet rouwig om zijn...
Nederland is een gedecentraliseerde eenheidsstaat. De provincies en vooral de gemeenten hebben veel meer bevoegdheden dan in centralistische landen als Frankrijk en Groot-Brittannië. In Friesland gaat het alleen om taalrechten, niet om autonomie.

Citaat:
Bah, Vlamingen en Nederlanders verschillen wel, maar niet zo hard als wel eens wordt gedacht. En best een confederatie...
Dat vind ik nu ook!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 15:23   #17
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Ach, een lichte decentralisatie zou ook Nederland geen kwaad doen. Vooral Friesland zal hier niet rouwig om zijn...
Nederland is een gedecentraliseerde eenheidsstaat. De provincies en vooral de gemeenten hebben veel meer bevoegdheden dan in centralistische landen als Frankrijk en Groot-Brittannië. In Friesland gaat het alleen om taalrechten, niet om autonomie.
In vergelijking met de Verenigde Provincien is Nederland uitermate unitair. Op zich niet slecht, maar je merkt toch de wrevel vooral in het zuiden. Op zich zou een Zwitsers systeem niet slechts zijn, ook al is het niet meer de Confederation Helvetica... Maar dat moeten de huidige Nederlanders zelf maar uitvechten, tot we toetreden hebben we daar weinig aan te zeggen...

Citaat:
Citaat:
Bah, Vlamingen en Nederlanders verschillen wel, maar niet zo hard als wel eens wordt gedacht. En best een confederatie...
Dat vind ik nu ook!
Ewel, dat is goed!!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 15:38   #18
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
In vergelijking met de Verenigde Provincien is Nederland uitermate unitair. Op zich niet slecht, maar je merkt toch de wrevel vooral in het zuiden. Op zich zou een Zwitsers systeem niet slechts zijn, ook al is het niet meer de Confederation Helvetica... Maar dat moeten de huidige Nederlanders zelf maar uitvechten, tot we toetreden hebben we daar weinig aan te zeggen...
Nog nooit gehoord eerlijk gezegd. Ik ken studenten uit Oostelijk Brabant, maar die hebben niets met Noord-Brabant. "Utrecht is dichterbij dan Bergen op Zoom" zeggen ze dan.
De dominante positie van de Randstad vindt men misschien niet goed, maar het heeft weinig zin om de provincie dan meer bevoegdheden te geven. Je kunt beter de bevoegheden zo dicht mogelijk bij de burgers leggen, nl. op gemeentelijk niveau.
Zo'n confederatie zie ik eerder als samenwerken van de vier landen Nederland, Vlaanderen, Nederlandse Antillen (liever een provincie, maar goed) en Aruba, dan uitgesplitst naar de 17 provincies.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 18:07   #19
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ha! Die 17 Provincies vormen een interessant historisch gegeven, maar is de dag van vandaag totaal niet meer relevant. Tenzij bij enkele mythomanen die de glorierijke Bourgondische tijd willen doen herleven, en daarbij zwaaien met de witte vlaggen met het St.-Patrickskruis met weerhaken, net zoals Rex etc...

Maar over dat Zwitsers systeem... Die 26 kantons hebben een grote mate van autonomie, een eigen grondwet,... Niet dat Vlaanderen en Nederland ook in zoveel deeltjes moeten splitsen, maar een eigen structuur zou een garantie geven op een aangepast beleid en dus specifieke probleemoplossing afhankelijk van de infrastructurele, demografische en geografische situatie...

Dat is de sleutel tot goed bestuur, niet een of andere nastreving van een al dan niet groots verleden. God, moest België werken was ik evengoed een belgicist, maar dat doet het nu eenmaal niet...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 18:22   #20
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ha! Die 17 Provincies vormen een interessant historisch gegeven, maar is de dag van vandaag totaal niet meer relevant. Tenzij bij enkele mythomanen die de glorierijke Bourgondische tijd willen doen herleven, en daarbij zwaaien met de witte vlaggen met het St.-Patrickskruis met weerhaken, net zoals Rex etc...
Ja, ik wist het toen ik het schreef: de Zeventien Provinciën bestonden ooit al! Maar ik bedoelde gewoon de huidige 17 provincies van Nederland en Vlaanderen bij een hereniging: Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Noord- en Zuid-Holland, Zeeland, Oost- en West-Vlaanderen, Noord- en Zuid-Brabant, Antwerpen, Brussel en Limburg. Toevallig precies 17!

Citaat:
Maar over dat Zwitsers systeem... Die 26 kantons hebben een grote mate van autonomie, een eigen grondwet,... Niet dat Vlaanderen en Nederland ook in zoveel deeltjes moeten splitsen, maar een eigen structuur zou een garantie geven op een aangepast beleid en dus specifieke probleemoplossing afhankelijk van de infrastructurele, demografische en geografische situatie...
Zeker, maar het probleem is dat Nederland zich heeft ontwikkeld in een eenheidsstaat en daar ook op afgestemd is. Grote delen van Noord-Nederland zijn afhankelijk van West-Nederland. Niet dat er ooit iemand over transfers begint natuurlijk, maar ik geloof dat de tien armste gemeentes van Nederland allemaal in Groningen en Friesland liggen en de rijkste voornamelijk in de Randstad. Ik denk dat Nederland te onevenwichtig is voor provinciale autonomie. Als Groningen en Friesland alleen nog maar de eigen inkomsten hebben, zullen ze nog verder achteruit gaan. Kijk naar de Antillen, hoewel daar corruptie ook een belangrijke rol speelt. In feite net als in Wallonië.

Citaat:
Dat is de sleutel tot goed bestuur, niet een of andere nastreving van een al dan niet groots verleden. God, moest België werken was ik evengoed een belgicist, maar dat doet het nu eenmaal niet...
Oh, dus je hebt geen principiële bezwaren?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be