Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juli 2012, 09:56   #1
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard Forfaitaire werkgeversbijdragen

Frauderen verminderen, administratieve rompslomp verlagen, loonlast verlagen, totale belastingsinkomsten verhogen, eenvoudig te controleren. Vele vliegen in 1 klap.

Het voorstel van de bouwsector is om per werknemer een forfaitair bedrag aan bijdragen te betalen, ongeacht het aantal gewerkte uren of dagen, dit in tegenstelling tot het huidige systeem waar een (zeer groot) percentage van het loon bijgedragen wordt, waardoor fraude met uren zeer lucratief wordt.

Dit is win-win-win omdat iemand wit laten werken minder kost, waardoor mensen langer en meer kunnen werken én ervoor betaald worden.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 12:04   #2
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Frauderen verminderen, administratieve rompslomp verlagen, loonlast verlagen, totale belastingsinkomsten verhogen, eenvoudig te controleren. Vele vliegen in 1 klap.

Het voorstel van de bouwsector is om per werknemer een forfaitair bedrag aan bijdragen te betalen, ongeacht het aantal gewerkte uren of dagen, dit in tegenstelling tot het huidige systeem waar een (zeer groot) percentage van het loon bijgedragen wordt, waardoor fraude met uren zeer lucratief wordt.

Dit is win-win-win omdat iemand wit laten werken minder kost, waardoor mensen langer en meer kunnen werken én ervoor betaald worden.
Het probleem is dat zo nog meer gestimuleerd wordt om vele uren te kloppen. Bijgevolg geraken nog minder mensen aan een job.
In tijden van werkloosheid moeten we niet oproepen de actieve bevolking meer te laten werken. Die zin kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 12:37   #3
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Het probleem is dat zo nog meer gestimuleerd wordt om vele uren te kloppen. Bijgevolg geraken nog minder mensen aan een job.
In tijden van werkloosheid moeten we niet oproepen de actieve bevolking meer te laten werken. Die zin kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
Er zullen evenveel uren geklopt worden die tenminste wit uitbetaald zullen worden. Liever 2 mensen voltijds aan het werk dan 1 halftijds, nietwaar?

Wat betekent "vele uren" voor u? Is 40 teveel? U interpreteert het weer eens express verkeerd.

Laatst gewijzigd door Effect : 26 juli 2012 om 12:37.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 12:50   #4
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Er zullen evenveel uren geklopt worden die tenminste wit uitbetaald zullen worden. Liever 2 mensen voltijds aan het werk dan 1 halftijds, nietwaar?

Wat betekent "vele uren" voor u? Is 40 teveel? U interpreteert het weer eens express verkeerd.
Als je evenveel belastingen betaalt om 30u of 50u te werken is het toch niet ondenkbaar dat men vooral werknemers zal willen die 50u kloppen?
Met andere woorden, het zorgt wel degelijk voor een toename aan werkloosheid.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 07:48   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als je evenveel belastingen betaalt om 30u of 50u te werken is het toch niet ondenkbaar dat men vooral werknemers zal willen die 50u kloppen?
Met andere woorden, het zorgt wel degelijk voor een toename aan werkloosheid.
De hoeveelheid "beschikbaar werk" is geen constante.

Dat is de typische fout van de sossen. Frankrijk heeft het geprobeerd met de 35-urenweek en dat heeft niks noegabollen uitgehaald, behalve dat dat de lonen effectief verlaagd heeft en de werktijd korter gemaakt.

Je kan geen "werk herverdelen" tenzij je ook lonen gaat herverdelen.

Dat wil zeggen dat je de mensen die juist in de laagste inkomensschalen zitten (zij die "herverdeelbaar werk" doen) gaat laten opdraaien voor de "werkloosheid" omdat zij dan hun loon moeten delen met de vroegere-werkloze-die-in-plaats-van-zelf-nieuwe-waarde-te-scheppen-een-stuk-van-de-job-en-dus-ook-het-loon van de andere komt opsnoepen.

Voor de kaders en ondernemers en zo geldt dat natuurlijk allemaal niet: die werken niet in "uren", maar in "objectieven".

Het wil ook zeggen dat er geen enkele reden is om U speciaal in te spannen als werknemer, want uw extra prestaties worden gewoon bij wet verboden en toegekend aan degene die tijdens de solicitaties uit de boot viel.

Ik moet zeggen dat ik elke vorm van meer forfaitaire tax toejuich. Omdat het ergens onrechtvaardig is dat als een persoon al meer bijdraagt tot de maatschappij door meer waarde te scheppen (waar hij zich een deel van kan toe-eigenen natuurlijk), ook nog eens bovenop meer moet afstaan aan die maatschappij om mee te s(m)ossen.

Stel dat ik als werknemer een voltijdse baan heb, en hierop braaf mijn belastingen betaal. De maatschappij heeft dus al een flinke bijdrage van mij, als functie van mijn "schouders" (hoe sterker ze zijn, hoe meer ze moeten dragen per eenheid van sterkte).
Stel nu dat ik besluit om NIET in mijn hangmat gaan te hangen in mijn vrije tijd, maar om extra te werken en extra waarde te scheppen. Hierdoor verdien ik meer, maar verdienen anderen natuurlijk OOK meer (anders zouden ze mijn werk niet kopen he). Ik draag dus hierdoor al EXTRA bij aan de welvaart.
Waarom moet ik nu NOG EENS hierop bijdragen aan de maatschappij ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 juli 2012 om 07:52.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 08:55   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Er zullen evenveel uren geklopt worden die tenminste wit uitbetaald zullen worden. Liever 2 mensen voltijds aan het werk dan 1 halftijds, nietwaar?

Wat betekent "vele uren" voor u? Is 40 teveel? U interpreteert het weer eens express verkeerd.
Ik werk al meer dan genoeg.
Ik zie uw voorstel dus totaal niet zitten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be