Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2004, 17:41   #821
PlastiekBeertje
Partijlid
 
PlastiekBeertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Berichten: 233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Zo, ik was weer eens in de buurt. Ik zie dat de discussie nog steeds voortraast, en dat dit voornamelijk nog steeds dezelfde mensen zijn. Is er in Belgie of Vlaanderen wel eens een representatieve opiniepeiling gehouden over de mogelijkheden van onafhankelijkheid, of aansluiting bij Nederland?
Ik ben hier nog steeds voorstander van, en onder de grote verscheidenheid aan mensen die ik spreek bevinden zich ook veel lieden die niet afkerig tegenover deze gedachte staan. Voor zover ik weet heeft echter geen enkele serieuze politieke partij in NL dit in zijn programma .

aan de voorstanders: hoe gaan jullie deze gedachte verspreiden?
Rustig aan van mond tot mond ...
__________________


Unitarisme in een Verenigd Nederland.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 19:45   #822
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Ben ik ook mee bezig. Het valt me echt op hoeveel mensen op zich positief staan tegenover dergelijke ideeen. Dan praat ik over ca. de helft van de mensen die ik spreek. (wat op zich geen doorsnee van de bevolking hoeft te zijn)
In elk geval aanzienlijk meer dan de incidentele rechtse rakker die ik verwacht had.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 18:52   #823
PlastiekBeertje
Partijlid
 
PlastiekBeertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Berichten: 233
Standaard

In Nederland krijg ik in ieder geval meer positieve reacties dan in Vlaanderen. Daar krijg ik toch meer van die flauwe opmerkingen met het voetbal en andere onzin als redenen ...
__________________


Unitarisme in een Verenigd Nederland.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2004, 10:53   #824
Goozzez
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Berichten: 28
Standaard

Citaat:
"GROOT VERSCHIL" BELG EN NEDERLANDER
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
Het culturele verschil tussen Belgen en Nederlanders is verbazend groot. "Bijna nergens in de wereld zijn er buurlanden die meer van elkaar verschillen". Bron: VRT teletekst 04/06/2004
Goozzez is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2004, 17:04   #825
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Waarom ook niet ? Het is wel zeker dat eens in één land de verschillen zoals die er zijn in ieder geval uitvergroot zullen worden. Nu reeds zakken de zieke Nederlanders af naar de Belgische hospitalen ..
omdat die geen wachtlijsten kennen...
Moeten we een werklozensysteem invoeren beperkt in de tijd ?
Of een gesplitste sociale zekerheid invoeren ?

Ook in Nederland zijn er mensen met een hertekening van staatsgrenzen bezig.. ik herinner me een artikel in een "vooraanstaand" dagblad waarin iemand een lans brak voor het samenvoegen van Nedrland met.. het
Bundesland Nordrhein-Westfalen...

& zijn er geen mensen bezig met plannen om Friesland af te scheuren
(& eventueel samen te voegen met "Ostfriesland" gedeelte van Niederachsen).

& Wat denken over een onafhankelijk Baskië, Corsika, Noord Ierrland...

----

Yves Leterme vertelde gisteren aan Georges Van Couwenberghe
dat er veel vlamingen zijn die zich in Wallonië in het "Buitenland" voelen.
Ik ben in zo'n gekke Vlaming die zich quasi overal in Europa in het
"Binnenland" voelt. Maar ja : in een federaal europa moet het kunnen dat
de grenzen van de deelstaten niet met de huidige politieke grenzen samenvallen... een Lagelanden federatie die wat meer uitgebreid zou zijn dan Benelux alleen zou ik dan weer wel zien zitten (indien de bewoners van die gebieden het ook zien zitten vanzelfsprekend)
Steden zoals Rijsel, Duinkerken, Bad Bentheim, Aken, Sedan ...

De "Staat" waarin je woont willen verkleinen vind ik zo'n rare mentaliteit ...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2004, 17:34   #826
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Ook in Nederland zijn er mensen met een hertekening van staatsgrenzen bezig.. ik herinner me een artikel in een "vooraanstaand" dagblad waarin iemand een lans brak voor het samenvoegen van Nedrland met.. het
Bundesland Nordrhein-Westfalen...
Er heeft inderdaad wel eens een politicus in een vlaag van verstandsverbijstering het een en ander geroepen hebben over een vereniging met Duitsland, maar het is uiteraard totaal niet realistisch. Duitsland en Nederland werken veel samen, maar samengaan zal niet gebeuren. Tenzij Nederland helemaal aan de grond komt te zitten en we niet meer onafhankelijk kunnen blijven bestaan, maar dan moet er toch wel heel wat raars gebeuren.
Citaat:
& zijn er geen mensen bezig met plannen om Friesland af te scheuren
(& eventueel samen te voegen met "Ostfriesland" gedeelte van Niederachsen).
Nee, die zijn er niet. In Oost-Friesland wordt trouwens geen Fries, maar Nedersaksisch/Nederduits gesproken. Op het Saterland na dan, waar nog een paar duizend mensen Oostfries spreken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2004, 18:09   #827
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Duitsland en Nederland samenvoegen. HET IDEE !
Maar goed, zeg ik, laten we het serieus houden. Belgie en Frankrijk samenvoegen is net zo'n onzinnig idee.
En welllicht ten overvloede, voor degenen die de Nederlandse pers niet zo volgen, dit is dus ook absoluut geen onderwerp van enige serieuze discussie.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2004, 18:38   #828
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goozzez
Citaat:
"GROOT VERSCHIL" BELG EN NEDERLANDER

Het culturele verschil tussen Belgen en Nederlanders is verbazend groot. "Bijna nergens in de wereld zijn er buurlanden die meer van elkaar verschillen". Bron: VRT teletekst 04/06/2004
Dan hebben de onderzoekers nog nooit naar Duitsland gereisd. Al jaren - eigenlijk sedert van kindsbeen af - ga ik naar de Duitstalige landen op vakantie. Nooit een groter verschil vastgesteld tussen de nuchtere, wat afstandelijke, heel beginselvaste en vernieuwende Duitser in het noorden tegenover de gulle, hartelijke, conservatief ingestelde Duitsers uit het zuiden die heel vlug en veel relativeert. De verschillen zijn groter dan tussen Vlaming en Nederlander.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2004, 00:21   #829
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Laten we elkaar vooral aanpraten dat er wezenlijke cultuurverschillen zijn tussen NL en VL. En dat deze natuurlijk onoverkomenlijk zijn. Ik vraag me wel eens af of mensen die dat beweren wel eens in het ECHTE buitenland geweest zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 10:42   #830
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

De cultuurverschillen tussen Vlaanderen en Nederland zijn verwaarloosbaar en we hebben dezelfde taal. De verschillen tussen Vlaanderen en Frankrijk of duitsland zijn toch een stuk groter.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 10:44   #831
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

De grens tussen Nederland en Vlaanderen is in veel gevallen enkel maar een denkbeeldige lijn zonder onderscheid van dialecten en leefgewoonten van de bewoners aan beide zijden van die lijn.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2004, 08:04   #832
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

effe dit onderwerp naar boven schuiven; dat mag want tis voor de goeie zaak.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2004, 08:18   #833
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen. Als land met 6 miljoen zijn we dan op vlak van inwoneraantal exact halfweg de EU: 13 landen zouden kleiner zijn (incl. Wallonië), 12 groter.

Een hereniging met Nederland zie ik niet zitten, daarvoor bestaan er teveel cultuurverschillen, voorbeelden hiervan zijn de taalvergelijking die elders op dit forum es werd gepost, de wissel van monarchie: veel Vlamingen zijn al tegen ons koningshuis, en zouden dan met een Hollandse koningin opgescheept zitten, er is het aspect van de hoofdstad: wij zouden Brussel willen houden als hoofdstad, terwijl de Nederlanders in hun numerieke meerderheid Amsterdam als hoofdstad zouden kunnen behouden, enz. We zouden in een reünie met Nederland dus in eenzelfde communautair moeras komen als we dit in dit België kennen..
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2004, 18:46   #834
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
De grens tussen Nederland en Vlaanderen is in veel gevallen enkel maar een denkbeeldige lijn zonder onderscheid van dialecten en leefgewoonten van de bewoners aan beide zijden van die lijn.
Waarom durft niemand het zeggen? Die grens is gewoon een militaire grens van uit 1648. Net zoals de grens tussen Oost- en West-Duitsland.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2004, 18:57   #835
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
Een hereniging met Nederland zie ik niet zitten, daarvoor bestaan er teveel cultuurverschillen,
Toch komisch dat men van die "teveel cultuurverschillen" geen een kan opnoemen die een nauwkeurig onderzoek overleeft.

Citaat:
voorbeelden hiervan zijn de taalvergelijking die elders op dit forum es werd gepost,


Citaat:
de wissel van monarchie: veel Vlamingen zijn al tegen ons koningshuis, en zouden dan met een Hollandse koningin opgescheept zitten,
Dat is geen cultuurverschil, dat is een intitutioneel verschil, dat bovendien niet onoverkomelijk is.

Citaat:
er is het aspect van de hoofdstad: wij zouden Brussel willen houden als hoofdstad, terwijl de Nederlanders in hun numerieke meerderheid Amsterdam als hoofdstad zouden kunnen behouden, enz.
Ooit gehoord van een confederatie? In Zwitserland was er voor 1848 ook niet echt een vaste hoofdstad. De deelstaten hebben een eigen hoofstad.

En dan nog. Ooit gehoord van ontdubbeling? Nederland heeft nu al twee "hoofdsteden": 's-Gravenhage en Amsterdam. Het kan best zijn dat we dat verder zetten, en dat Brussel de hoofdstad is van Nederland (zoals het vroeger was), en Den Haag de zetel van de regering.

Bovendien gaat iedereen uit van Brussel, hoofdstad van Vlaanderen, terwijl het best wel eens kan zijn dat we Brussel kwijt spelen. Het Vlaamse axioma verbiedt deze gedachte, maar ze is wel degelijk reëel. Antwerpen zal dan onvermijdelijk de nieuwe hoofdstad worden van Vlaanderen (what else?).

Of een andere mogelijkheid is dat Brussel de exclusieve hoofdstad wordt van Europa, en dat de kantoorruimte die vrij komt van de Vlaamse en Belgische regering, hiervoor gebruikt wordt.

Nog een ander systeem zou roulerende systeem zijn zoals in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Toen was de hoofdstad om het half jaar Brussel of Amsterdam.

Kortom: de institutionele problemen zijn valse problemen, want daar bestaan talrijke oplossingen en compromisen voor, en culturele verschillen zijn er nauwelijks...

Citaat:
We zouden in een reünie met Nederland dus in eenzelfde communautair moeras komen als we dit in dit België kennen..
Motiveer? Welke breuklijn zie je daarvoor? Want die communautaire problemen komen niet uit de lucht vallen he!!!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 23:00   #836
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goozzez
Citaat:
"GROOT VERSCHIL" BELG EN NEDERLANDER
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
Het culturele verschil tussen Belgen en Nederlanders is verbazend groot. "Bijna nergens in de wereld zijn er buurlanden die meer van elkaar verschillen". Bron: VRT teletekst 04/06/2004
Het zogenaamde 'enorm grote verschil' dat er zogezegd zou bestaan tussen Vlaanderen en Nederland hebben we te danken aan het ene kenmerk dat we zeker gemeen hebben, onze navelstaarderij, onze fixatie op onszelf. In Vlaanderen uit zich dat in een 'minderwaardige' kerktorenmentaliteit, in Nederland in een al even 'minderwaardige' overdreven internationale gerichtheid. We zijn zo gefixeerd op onszelf dat we onszelf blindstaren op onze eigenaardigheidjes en verschillen. Het is net omdat we zo gelijkend zijn dat we al die verschillen en verschilletjes zien. Voor een Fransman en een Duitser komt het er niet zo op aan om door te drammen over wat hen scheidt, want het is zo duidelijk: dat is Duits en dit is Frans. Voor een Nederlander en een Vlaming is dat verschil minder duidelijk, en daarom dat we met een vergrootglas naar onderscheid gaan zoeken.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2004, 22:18   #837
Vossie
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 41
Standaard

Hallo! Ik ben hier nieuw op dit forum...
Ik vind dat Nederland en Vlaanderen te vergelijken zijn met West en Oost Duitsland! We zijn gewoon één volk wat door een of ander verdrag is verscheurd en daardoor zijn er nu een aantal simpel overkomelijke verschillen.
Als we weer samen zouden komen, dan hebben we een land van meer dan 22 miljoen inwoners met dezelfde taal.
Dat jullie zeggen dat het in Vlaanderen beter is gesteld met de gezondheidszorg en met het onderwijs is misschien wel juist, maar met andere dingen gaat het bijv. in Nederland weer beter. Ik vind dus juist dat wel elkaar daarin kunnen helpen, om er beide beter van te worden!
Het gedoe over wat de hoofdstad moet worden van 'Nederland' vind ik overbodig, Amsterdam is de hoofdstad van Nederland, in Den Haag zetelt de regering en ik denk dat Brussel heel goed de rol van 'hoofdstad van Europa' kan vervullen, want de regeringsfaciliteiten zijn natuurlijk allemaal aanwezig. Er moet dan ook wel met de EU worden geregeld dat er niet telkens met Straatsburg moet worden gewisseld.

Conclusie: HET ENIGE DAT ONS SCHEIDT IS DE GRENS EN DE NAAM VAN ONS LAND!
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2004, 22:49   #838
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Hallo! Ik ben hier nieuw op dit forum...
Ik vind dat Nederland en Vlaanderen te vergelijken zijn met West en Oost Duitsland! We zijn gewoon één volk
In antropologische zin, ja... Maar er zijn voldoende culturele verschillen tussen de Nederlanders: een Gelderlander is geen Hollander, en een Noord-Brabander geen West-Vlaming...

Maar antropologie is 1 ding, economie en sociologie zijn er nog andere. En daar zijn de argumenten nog krachtiger voor: Vlaanderen en Nederland horen samen.

Moesten Vlaanderen en Nederland totaal incompatibel zijn op socio-economisch gebied, zou de beste oplossing twee Nederlandse staten zijn: Vlaanderen en Nederland. Maar ze zijn niet incompatibel.

Citaat:
wat door een of ander verdrag is verscheurd en daardoor zijn er nu een aantal simpel overkomelijke verschillen.
Ach... Breek me de bek niet open over de XIV Artikelen van 1831/8-9... Of over de Vrede van Münster...

Citaat:
Als we weer samen zouden komen, dan hebben we een land van meer dan 22 miljoen inwoners met dezelfde taal.
Voor mijn part mogen de Walen en Luxemburgers er ook bij komen, maar die zijn juist een hinderpaal in het herenigingsstreven. Na twee duidelijke secessies (het niet aansluiten bij de Pacificatie van Gent van Limburg (nu vooral het land van Herve in Luik) en Luxemburg en de Unie van Atrecht als eerste, en de Luiks-Brusselse revolutie van 1830 als tweede) vind ik dat je ze dan niet kan betrouwen als het over de hereniging is van de Nederlanden. Bovendien zijn er socio-economische en politiek-culturele verschillen (en ook linguïstische, maar die zijn maar bijkomstig imho) die toch wel belangrijk zijn om een zinvol beleid te voeren.

Citaat:
Dat jullie zeggen dat het in Vlaanderen beter is gesteld met de gezondheidszorg en met het onderwijs is misschien wel juist, maar met andere dingen gaat het bijv. in Nederland weer beter. Ik vind dus juist dat wel elkaar daarin kunnen helpen, om er beide beter van te worden!
Zeker weten.

Citaat:
Het gedoe over wat de hoofdstad moet worden van 'Nederland' vind ik overbodig, Amsterdam is de hoofdstad van Nederland, in Den Haag zetelt de regering en ik denk dat Brussel heel goed de rol van 'hoofdstad van Europa' kan vervullen, want de regeringsfaciliteiten zijn natuurlijk allemaal aanwezig.
Dat is een goede oplossing, maar er zijn er nog. Een switchend systeem zoals tot 1830 bv. Brussel-Amsterdam...

Citaat:
Conclusie: HET ENIGE DAT ONS SCHEIDT IS DE GRENS EN DE NAAM VAN ONS LAND!
Een militaire grens dan nog van een halve eeuw geleden... Relevantie?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2004, 09:01   #839
Vossie
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 41
Standaard

Amen...
Maar ik ben niet voor een switchend systeem, Amsterdam is al eeuwen lang de hoofdstad van Nederland...
In het huidige België is Brussel de hoofdstad, maar jullie zeggen allemaal dat 'België' niet bestaat. Het bestaat uit drie losse stukjes, Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Ik denk als Nederlander dat jullie Antwerpen misschien wel meer als hoofdstad zien dan Brussel, of heb ik het dan fout?
Maar ik denk dat je de allure van Amsterdam als hoofdstad gewoon moet behouden, dat afwisselen van hoofdstad vind ik zo'n omslachtig gedoe.
Het is misschien niet zo geldverslindend als dat leuke Franse idee om ook eens in de zoveel tijd de EU in Straatsburg bijeen te laten komen, maar toch hè! 8)
We kunnen hierover natuurlijk altijd van mening verschillen, maar zoiets kleins hoeft een hereniging natuurlijk ook niet in de weg te staan!
Verenigd Koninkrijk der Nederlanden!
Voor de Walen is het het beste om zich bij Frankrijk te voegen. Ze zijn nu erg afhankelijk van de Vlaamse subsidies heb ik begrepen, die zullen bij een hereniging natuurlijk vervallen. Misschien dat ze dan op hun knietjes om subsidie komen smeken in Parijs!
Maar verder vraag ik mij bijvoorbeeld af: gaan de Vlamingen akkoord met het Rood-Wit-Blauw, met het Koningshuis en het volkslied? De leeuw is in Nederland natuurlijk ook een statensymbool, maar het staat niet in de vlag. Als er vlaggen met leeuwen zijn, dan hebben zij in ieder geval geen gele achtergrond, eerder een oranje...

Zo vind ik het kaartje trouwens mooier, als eenheid! Met heel Brabant en niet alleen Vlaams-Brabant!
Hoe zit het trouwens met dat stukje Duitsland dat aan België is geplakt?
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2004, 10:33   #840
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
]Amen...
Maar ik ben niet voor een switchend systeem, Amsterdam is al eeuwen lang de hoofdstad van Nederland...
Amsterdam werd pas de hoofdstad van 'Nederland' in 1806, toen Napoleon het koninkrijk Holland creëerde en er zijn eigen broer Lodewijk-Napoleon op de troon dropte. Tot dan toe zaten alle centrale regeringsinstellingen van de Republiek in Den Haag (zoals nu nog steeds het geval is). De stad had tot dan toe trouwens geen enkele 'bestuurstraditie', ook dit in tegenstelling tot Den Haag of Brussel.

Citaat:
In het huidige België is Brussel de hoofdstad, maar jullie zeggen allemaal dat 'België' niet bestaat.
Brussel is al 'onze' centrale hoofdstad sinds de Bourgondische periode en mag dat voor mijn part altijd blijven.

Citaat:
Ik denk als Nederlander dat jullie Antwerpen misschien wel meer als hoofdstad zien dan Brussel, of heb ik het dan fout?
Ja.

Citaat:
Maar ik denk dat je de allure van Amsterdam als hoofdstad gewoon moet behouden, dat afwisselen van hoofdstad vind ik zo'n omslachtig gedoe.
Amsterdam? Allure als hoofdstad? U bent nog nooit in Brussel, laat staan Parijs, Londen of Berlijn geweest he? Dan heeft zelfs Den Haag nog meer allure...

Citaat:
We kunnen hierover natuurlijk altijd van mening verschillen, maar zoiets kleins hoeft een hereniging natuurlijk ook niet in de weg te staan!
Verenigd Koninkrijk der Nederlanden!
Kan ik mee leven, mits een (con)federatie.

Citaat:
Voor de Walen is het het beste om zich bij Frankrijk te voegen. Ze zijn nu erg afhankelijk van de Vlaamse subsidies heb ik begrepen, die zullen bij een hereniging natuurlijk vervallen. Misschien dat ze dan op hun knietjes om subsidie komen smeken in Parijs!
Waarom zou je Wallonië afstoten, als je dan toch een hereniging wil (cf. supra)?

Citaat:
Maar verder vraag ik mij bijvoorbeeld af: gaan de Vlamingen akkoord met het Rood-Wit-Blauw, met het Koningshuis en het volkslied?
Ja - neen - ja.

Citaat:
De leeuw is in Nederland natuurlijk ook een statensymbool, maar het staat niet in de vlag.
De statenleeuw, maar dan met de originele zeventien pijlen in plaats van de latere zeven.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be