Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2023, 21:49   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.798
Standaard Hoe onderbetaald is een huishoudhulp?

Dienstencheques kosten 9 euro per uur. Ik hoor zeggen dat het brutoloon van een huishoudhulp rond de 15 euro zit. Daar moet dan nog belasting vanaf waardoor ze op 13 euro/uur netto uitkomen. Wie wil er arbeid leveren voor dat loon? Ik ben als zelfstandige niet veel thuis. Mijn vrouw werkt 9 to 5. Huishoudelijk werk is wat veel om daar bij te nemen, dus zoeken we iemand die 3u per week komt poetsen.

Is het in 2023 eerlijk om zo iemand 3 dienstencheques te geven voor 3u werk? Mijns inziens is dat hetzelfde als instemmen met slavenarbeid. Mijn buurvrouw is content van haar huishoudhulp. Dus ik heb er snel mee kennisgemaakt, maar ik voelde dat ze liefst niet via een poetsbureau komt omdat ze dan erg weinig verdient.

Ik vraag me dus af welk alternatief eerlijk is:

1) 3 dienstencheques neerleggen, en cash bijbetalen (ik twijfel tussen 10 euro of 20 euro cash per poetsbeurt). 3 dienstencheques kosten me 27 euro/week, dus 108 per maand. Als ik cash eerlijk bijbetaal (20 euro per 3 uur) kom ik op 188 euro/maand. Dat vind ik dan vrij kostelijk. Ik zou het wel elke 2 weken doen, ipv wekelijks.

2) Alles in het zwart, maar dan ben ik niet in orde met verzekeringen etc en het is niet fiscaal aftrekbaar. Dus eigenlijk een no go voor mij.

3) 4 dienstencheques neerleggen (36 euro/week), en afspreken dat ze maximum 3 uur werkt. Als ze eerder naar huis gaat en betrapt wordt (ik laat sowieso niemand binnen) weet ik van niks. Ik zeg dan dat ik niet thuis was en me er niet van bewust was dat ze eerder vertrokken is.

En dan nog los van het financiële. Is het gebruikelijk om je huissleutel te geven aan een poetshulp die je niet kent? Omdat je zelf aan het werk bent en dus helemaal niet kan controleren of ze werkt, of zit te Netflixen? Veel mensen willen enkel een hulp als ze zelf thuis zijn. In het begin lijkt me dit ook de veiligste optie.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 23 augustus 2023 om 21:52.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 03:27   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ervaringsdeskundige hier.

We zijn er van af gestapt, van dienstencheque-poetshulp.

Er zitten een paar soorten tussen.
Maar bitter weinig die men bekwaam of werkwillig kan noemen.

Je kan "in't wit", nog wel een oostblokkerige firma laten komen, die zo rond de €30/u vraagt.
Maar hoe betrouwbaar dat is?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 05:33   #3
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.435
Standaard

Waarom zou men een comfortabel leven moeten kunnen leiden met ongeschoolde arbeid als hoofdberoep?

Die dienstencheques zijn bedoeld als aanvullend inkomen bovenop een uitkering.

Als mensen die ongeschoolde arbeid verrichtten vinden dat ze de te weinig betaald worden, kunnen ze meer werken, of een stiel leren.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 05:55   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Dienstencheques kosten 9 euro per uur. Ik hoor zeggen dat het brutoloon van een huishoudhulp rond de 15 euro zit. Daar moet dan nog belasting vanaf waardoor ze op 13 euro/uur netto uitkomen. Wie wil er arbeid leveren voor dat loon? Ik ben als zelfstandige niet veel thuis. Mijn vrouw werkt 9 to 5. Huishoudelijk werk is wat veel om daar bij te nemen, dus zoeken we iemand die 3u per week komt poetsen.

Is het in 2023 eerlijk om zo iemand 3 dienstencheques te geven voor 3u werk?
Dat is de vraag niet. De vraag is: is er iemand BEREID om het te doen ? Indien ja, dan is dat OK. Indien nee, wel dan zult ge meer moeten betalen.

Zolang iemand niet fysisch gedwongen wordt, en uit vrije keuze die ruil aangaat, is die ruil "eerlijk" he en is de prijs "juist".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 05:55   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als mensen die ongeschoolde arbeid verrichtten vinden dat ze de te weinig betaald worden, kunnen ze meer werken, of een stiel leren.
2
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 06:00   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Wat verdient een vrachtwagenchauffeur?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 06:42   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat verdient een vrachtwagenchauffeur?
hoeveel uren wil die klopppen , en wat vervoert hij/zij ? op welke bestemming.

Ene die met pakskes om 6 uur s morgens vertrekt en om 15:00 gedaan heeft, ga je minder moeten betalen dan ene die alle dagen onderweg is met ADR spul naar t zuiden van Italie of t noorden van Noorwegen he, ... Die zeggen zondagavond tegen moeder de vrouw saluut en zijn misschien vrijdagavond thuis.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 08:12   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
hoeveel uren wil die kloppen , en wat vervoert hij/zij ? op welke bestemming. Ene die met pakskes om 6 uur s morgens vertrekt en om 15:00 gedaan heeft, ga je minder moeten betalen dan ene die alle dagen onderweg is met ADR spul naar t zuiden van Italie of t noorden van Noorwegen he, ... Die zeggen zondagavond tegen moeder de vrouw saluut en zijn misschien vrijdagavond thuis.
Da's wettelijk geregeld voor vrachtwagenchauffeurs. Daar is tachograafprutsen het hekele punt.

En natuurlijk, ADR/gevaarlijk transport... Wil je dat laten doen door een aangeklede baviaan?

Koeriers, da's een ander verhaal
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 08:25   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Da's wettelijk geregeld voor vrachtwagenchauffeurs. Daar is tachograafprutsen het hekele punt.

En natuurlijk, ADR/gevaarlijk transport... Wil je dat laten doen door een aangeklede baviaan?

Koeriers, da's een ander verhaal
Wel daar zit het verschil he, ... ene die kan rijden, regelementering en veiligheid kent versus ene die weet wat vooruit en achteruit is.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 08:39   #10
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Dienstencheques kosten 9 euro per uur. Ik hoor zeggen dat het brutoloon van een huishoudhulp rond de 15 euro zit. Daar moet dan nog belasting vanaf waardoor ze op 13 euro/uur netto uitkomen. Wie wil er arbeid leveren voor dat loon? Ik ben als zelfstandige niet veel thuis. Mijn vrouw werkt 9 to 5. Huishoudelijk werk is wat veel om daar bij te nemen, dus zoeken we iemand die 3u per week komt poetsen.

Is het in 2023 eerlijk om zo iemand 3 dienstencheques te geven voor 3u werk? Mijns inziens is dat hetzelfde als instemmen met slavenarbeid. Mijn buurvrouw is content van haar huishoudhulp. Dus ik heb er snel mee kennisgemaakt, maar ik voelde dat ze liefst niet via een poetsbureau komt omdat ze dan erg weinig verdient.

Ik vraag me dus af welk alternatief eerlijk is:

1) 3 dienstencheques neerleggen, en cash bijbetalen (ik twijfel tussen 10 euro of 20 euro cash per poetsbeurt). 3 dienstencheques kosten me 27 euro/week, dus 108 per maand. Als ik cash eerlijk bijbetaal (20 euro per 3 uur) kom ik op 188 euro/maand. Dat vind ik dan vrij kostelijk. Ik zou het wel elke 2 weken doen, ipv wekelijks.

2) Alles in het zwart, maar dan ben ik niet in orde met verzekeringen etc en het is niet fiscaal aftrekbaar. Dus eigenlijk een no go voor mij.

3) 4 dienstencheques neerleggen (36 euro/week), en afspreken dat ze maximum 3 uur werkt. Als ze eerder naar huis gaat en betrapt wordt (ik laat sowieso niemand binnen) weet ik van niks. Ik zeg dan dat ik niet thuis was en me er niet van bewust was dat ze eerder vertrokken is.

En dan nog los van het financiële. Is het gebruikelijk om je huissleutel te geven aan een poetshulp die je niet kent? Omdat je zelf aan het werk bent en dus helemaal niet kan controleren of ze werkt, of zit te Netflixen? Veel mensen willen enkel een hulp als ze zelf thuis zijn. In het begin lijkt me dit ook de veiligste optie.
Belgen en belastingen, het blijft toch grappig. Op een forum vragen welk fiscaal misdrijf het meest "eerlijk" is.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 09:18   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ervaringsdeskundige hier.

We zijn er van af gestapt, van dienstencheque-poetshulp.

Er zitten een paar soorten tussen.
Maar bitter weinig die men bekwaam of werkwillig kan noemen.

Je kan "in't wit", nog wel een oostblokkerige firma laten komen, die zo rond de €30/u vraagt.
Maar hoe betrouwbaar dat is?
Akkoord daarmee. Mijn vrouw en ik zijn een oud koppel (86). Mijn vrouw heeft een rug-aandoening. We doen beroep op een poetsbureau. Die sturen ons een Afrikaanse schoonmaakster. Maar het is overduidelijk dat die een volstrekt onvoldoende opleiding krijgen, ze weten niet eens hoe ze op een gepaste manier een stofzuiger moeten hanteren. Ze beseffen soms niet eens dat bepaalde schoonmaakproducten bedoeld zijn om aan water toegevoegd te worden. Kennis van het Nederlands is ook maar zo en zo. Het zijn omzeggens steeds Afrikaanse vrouwen die met hun gezin uit Brussel naar de Dender-regio zijn afgezakt. Wanneer ik voorzichtig informeer of ze ergens een cursus Nederlands volgen krijg ik doorgaans een onduidelijk gewauweld antwoord. Kortom, het zijn Bert Anciaux zijn “kansenparels”.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 09:29   #12
Infowarrior
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 21 maart 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 2.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Akkoord daarmee. Mijn vrouw en ik zijn een oud koppel (86). Mijn vrouw heeft een rug-aandoening. We doen beroep op een poetsbureau. Die sturen ons een Afrikaanse schoonmaakster. Maar het is overduidelijk dat die een volstrekt onvoldoende opleiding krijgen, ze weten niet eens hoe ze op een gepaste manier een stofzuiger moeten hanteren. Ze beseffen soms niet eens dat bepaalde schoonmaakproducten bedoeld zijn om aan water toegevoegd te worden. Kennis van het Nederlands is ook maar zo en zo. Het zijn omzeggens steeds Afrikaanse vrouwen die met hun gezin uit Brussel naar de Dender-regio zijn afgezakt. Wanneer ik voorzichtig informeer of ze ergens een cursus Nederlands volgen krijg ik doorgaans een onduidelijk gewauweld antwoord. Kortom, het zijn Bert Anciaux zijn “kansenparels”.
Volledig mee eens. Wij zijn ermee gestopt. Heb er al minstens 4 van Het Poetsbureau buitengestampt wegens compleet incompetent. En ge kunt daar ook niet mee communiceren want Frans, Engels, laat staan Nederlands, kunnen die amper (vooral de negerinnen zijn erg).

Wij kuisen nu terug zelf (enkel de strijk wordt uitbesteedt). Niet leuk maar het is tenminste deftig gedaan nu.
__________________
Ik ben absoluut géén fan van Alex Jones!
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 09:33   #13
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Om een bedenking te formuleren over het openingstopic. De verloning bestaat ook uit de opbouw van rechten. Onder andere pensioenrechten. Soms is er ook een combinatie van dit loon met uitkeringen voor onder andere gedeeltelijke invaliditeit.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 09:51   #14
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Stel u de vraag "hoeveel gaan er uit kuisen omdat het bij hun cliënteel proper zou zijn"?

Hoeveel van de allochtoonse poetsdames komen uit een situatie waar ze al een betegelde vloer hebben gezien en niet de aangestampte aarde van de woning in hun thuisland?

Welke vuilaards krijg je over de vloer om bij u te komen poetsen?

Van iedereen met een poetshulp hoor je klachten dat het niet is gedaan zoals het hoort. Dat er zaken verdwijnen, gestolen worden. Eentje moest bij mijn broer om 8 uur beginnen en nam na 8 uur haar fiets om naast mijn ma te vertrekken richting de woning van mijn broer.
Er zijn er zelfs die hun was meebrengen om het tijdens hun job bij hun klant in de wasmachine en droogkast te steken....

Poetshulp...zwaar overroepen en bijgevolg ook onderbetaald.

Al zijn er ook in deze witte eksters...
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 24 augustus 2023 om 09:52.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 10:02   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bedenk maar eens wat een "aangegeven" zelfstandige poetshulp zou moeten rekenen om een normaal nettoloon bij elkaar te sprokkelen.
Er even van uit gaan dat die "zelfstandige" alles volgens het boekje doet.

€45/u?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 10:07   #16
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.049
Standaard

Als je met apen noten betaald krijg je apen, hé.

Meneer den baas.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 10:10   #17
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Bedenk maar eens wat een "aangegeven" zelfstandige poetshulp zou moeten rekenen om een normaal nettoloon bij elkaar te sprokkelen.
Er even van uit gaan dat die "zelfstandige" alles volgens het boekje doet.

€45/u?
Valt uit te rekenen hé. Als we er vanuit gaan dat zo een poetshulp 1700 uur per jaar werkt, komen we met 45 euro uit op een omzet van 76K. Als ze 45K uitkeren als loon dan houden ze daarvan ongeveer 30K netto over op jaarbasis en hebben ze 30K over voor de kosten, pensioenopbouw en winstuitkering.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 10:15   #18
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.049
Standaard

Korte berekening. De huisvrouw van in Den tijd bleek gratis bij te dragen. Hoe anders kon het dan dat 1 man een gezin van 5 kon onderhouden.

De lonen en de stagnatie ervan voor de laatste 50 jaar dat is de contributie van vrouwen op de werkvloer, meneer den baas.

Nu het kan nog goedkoper haal ze uit Mexico of Nigeria.

Hier maak je je niet populair mee hé, maatje.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 10:17   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Akkoord daarmee. Mijn vrouw en ik zijn een oud koppel (86). Mijn vrouw heeft een rug-aandoening. We doen beroep op een poetsbureau. Die sturen ons een Afrikaanse schoonmaakster. Maar het is overduidelijk dat die een volstrekt onvoldoende opleiding krijgen, ze weten niet eens hoe ze op een gepaste manier een stofzuiger moeten hanteren. Ze beseffen soms niet eens dat bepaalde schoonmaakproducten bedoeld zijn om aan water toegevoegd te worden. Kennis van het Nederlands is ook maar zo en zo. Het zijn omzeggens steeds Afrikaanse vrouwen die met hun gezin uit Brussel naar de Dender-regio zijn afgezakt. Wanneer ik voorzichtig informeer of ze ergens een cursus Nederlands volgen krijg ik doorgaans een onduidelijk gewauweld antwoord. Kortom, het zijn Bert Anciaux zijn “kansenparels”.
Van een destijds goed geplaatste bron, weet ik dat het gruwelijk moeilijk is om gepast volk te vinden. Veel verloop, en gedoe.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 10:20   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Om een bedenking te formuleren over het openingstopic. De verloning bestaat ook uit de opbouw van rechten. Onder andere pensioenrechten. Soms is er ook een combinatie van dit loon met uitkeringen voor onder andere gedeeltelijke invaliditeit.
De vraag zou beter zijn, hoeveel kost ons dit als maatschapij.

gesubsidieerde jobkes, uiteindelijk,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be