Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2017, 21:22   #101
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het christendom staat evenwel haaks op enige vorm van theocratisch denken,.
Pour les chrétiens, le pouvoir des Rois vient de Dieu. Dat geeft natuurlijk de Paus werk als
koningsmaker. Als dat geen theocratisch denken is.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2017, 23:03   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Pour les chrétiens, le pouvoir des Rois vient de Dieu. Dat geeft natuurlijk de Paus werk als
koningsmaker. Als dat geen theocratisch denken is.
De Franse koningen werden niet aangeduid door de paus en al evenmin door hen gezalfd.

Meer dan eens waren Franse koning en paus op voet van oorlog met elkaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 10:24   #103
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

kerk zou m'n inderdaad moeten behandelen als elke andere hobbyclub

gaan de biljarters dinsdagavond biljarten dan gaan kerkgangers zondags bidden.
beiden hebben een intern reglement, ondergeschikt aan algemene wetten

als mensen vd ene kerkhobbyclub mensen van andere kerkhobbyclubs verkeerd aanpakken (geweld, discriminatie) dan behandelen we die zoals we hooligans aanpakken als die op mekaar beginnen kloppen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 10:40   #104
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Franse koningen werden niet aangeduid door de paus en al evenmin door hen gezalfd.

Meer dan eens waren Franse koning en paus op voet van oorlog met elkaar.
Zalving. Een ouder woord voor massage.
Een goei zalving met happy ending: omg !!
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 13:49   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
kerk zou m'n inderdaad moeten behandelen als elke andere hobbyclub

gaan de biljarters dinsdagavond biljarten dan gaan kerkgangers zondags bidden.
beiden hebben een intern reglement, ondergeschikt aan algemene wetten

als mensen vd ene kerkhobbyclub mensen van andere kerkhobbyclubs verkeerd aanpakken (geweld, discriminatie) dan behandelen we die zoals we hooligans aanpakken als die op mekaar beginnen kloppen.
Waar is er eigenlijk sprake van het verdedigen van geweld? Het gaat hier slechts om de vrijheid om als gelovige ook actief te zijn op het openbare forum. Sommigen willen gelovigen die vrijheid ontnemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 17:39   #106
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Even terug naar het onderwerp van de draad.
Volledige scheiding van staat en kerk.

Er lijkt me maar één praktisch gevolg te zijn, en dat is dat bedienaren van erediensten zelf hun pree gaan mogen verdienen.
Willen katholieken eigenlijk dat niet-katholieken mee betalen aan die mensen hun pree ?

Ok, nog een gevolg: godsdienst wordt van de scholen gebannen.
Dan mogen katholieke mensen hun kindjes naar zo'n dingen sturen als de catechese.
Ze gaan daar toch beter geïnformeerd worden zeker. Want er zijn al heel wat onderwijzenden die godsdienst moeten geven, maar in realiteit weinig godsdienstig leven.

Over het onderhoud van culturele belangrijke monumenten, zoals enkele kerken en aanverwanten, wordt niet gezeverd. Die subsidiëren we als dusdanig, op dezelfde voorwaarden als private musea met groot belang.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 17:47   #107
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Scheiding is niet al koek en ei. De staat moet juist veel meer tussenkomen als georganiseerde religies onze waarden en wetten metde voeten treden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 17:49   #108
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Even terug naar het onderwerp van de draad.
Volledige scheiding van staat en kerk.

Er lijkt me maar één praktisch gevolg te zijn, en dat is dat bedienaren van erediensten zelf hun pree gaan mogen verdienen.
Willen katholieken eigenlijk dat niet-katholieken mee betalen aan die mensen hun pree ?

Ok, nog een gevolg: godsdienst wordt van de scholen gebannen.
Dan mogen katholieke mensen hun kindjes naar zo'n dingen sturen als de catechese.
Ze gaan daar toch beter geïnformeerd worden zeker. Want er zijn al heel wat onderwijzenden die godsdienst moeten geven, maar in realiteit weinig godsdienstig leven.

Over het onderhoud van culturele belangrijke monumenten, zoals enkele kerken en aanverwanten, wordt niet gezeverd. Die subsidiëren we als dusdanig, op dezelfde voorwaarden als private musea met groot belang.
Kirchensteuer lijkt mij aangewezen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 17:55   #109
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Franse koningen werden niet aangeduid door de paus en al evenmin door hen gezalfd.

Meer dan eens waren Franse koning en paus op voet van oorlog met elkaar.
Paris vaut bien une messe.
This was said by Henri Bourbon (who became Henry IV) when he converted to Catholicism in order to ascend the throne of France.


Het ging trouwens over THEOCRATISCH DENKEN, volgens jouw ridicule uiting.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het christendom staat evenwel haaks op enige vorm van theocratisch denken,
.



Plus: jouw relligieuze organisatie monopoliseerde ook eeuwenlang de praktijk.
Maar ja, je kan de machtsstrijd, altijd smerig en zonder compassie, niet altijd 100% winnen, waarvoor innige deelneming. Boehoe boehoe.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 november 2017 om 18:07.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 18:40   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Paris vaut bien une messe.
This was said by Henri Bourbon (who became Henry IV) when he converted to Catholicism in order to ascend the throne of France.


Het ging trouwens over THEOCRATISCH DENKEN, volgens jouw ridicule uiting.


.



Plus: jouw relligieuze organisatie monopoliseerde ook eeuwenlang de praktijk.
Maar ja, je kan de machtsstrijd, altijd smerig en zonder compassie, niet altijd 100% winnen, waarvoor innige deelneming. Boehoe boehoe.
En nogmaals bevestigt u het omgekeerde. Van enige "theocratie" (d.i. dominantie van het geestelijke over het wereldlijke) was er geen sprake. Koningen gingen vaak hun eigen weg, los van de Kerk. De Franse koningen deden dat eeuwen lang. Ze zetten zelfs pausen gevangen als die niet haar hun pijpen wensten te dansen. En een Engelse koning als Hendrik VIII brak zelfs volledig ermee.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 18:40   #111
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Kirchensteuer lijkt mij aangewezen.
Ik zie eigenlijk niet goed in waarom.
Waarom moet ik "per jaar" en "per belastingsbrief" kiezen om een ganse organisatie te steunen ?

Laat de katholieke mensen vrij om vb. enkel hun lokale pastoor te steunen, of enkel dit of dat van hun club,
laat andere mensen vrij voor hun overtuigingen of geestesgesteltenis.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 18:41   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Even terug naar het onderwerp van de draad.
Volledige scheiding van staat en kerk.

Er lijkt me maar één praktisch gevolg te zijn, en dat is dat bedienaren van erediensten zelf hun pree gaan mogen verdienen.
Willen katholieken eigenlijk dat niet-katholieken mee betalen aan die mensen hun pree ?

Ok, nog een gevolg: godsdienst wordt van de scholen gebannen.
Dan mogen katholieke mensen hun kindjes naar zo'n dingen sturen als de catechese.
Ze gaan daar toch beter geïnformeerd worden zeker. Want er zijn al heel wat onderwijzenden die godsdienst moeten geven, maar in realiteit weinig godsdienstig leven.

Over het onderhoud van culturele belangrijke monumenten, zoals enkele kerken en aanverwanten, wordt niet gezeverd. Die subsidiëren we als dusdanig, op dezelfde voorwaarden als private musea met groot belang.
Nogmaals: in katholieke scholen wordt godsdienst geenszins van de scholen gebannen.

Een monument is trouwens niet hetzelfde als een museum. Schijnbaar ontgaat u dat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 18:45   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Scheiding is niet al koek en ei. De staat moet juist veel meer tussenkomen als georganiseerde religies onze waarden en wetten metde voeten treden.
Kortom, daar gaan onze westerse vrijheden. Als de staat dat terrein betreedt, dan doet ze als dictatoriale staten in het verleden (bijvoorbeeld de communistische).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 18:46   #114
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie eigenlijk niet goed in waarom.
Waarom moet ik "per jaar" en "per belastingsbrief" kiezen om een ganse organisatie te steunen ?

Laat de katholieke mensen vrij om vb. enkel hun lokale pastoor te steunen, of enkel dit of dat van hun club,
laat andere mensen vrij voor hun overtuigingen of geestesgesteltenis.
Ik dacht dat je die enkel moest betalen als je lid was van een kerk. Waarom schrijven ze zich anders zo massaal uit?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 18:47   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie eigenlijk niet goed in waarom.
Waarom moet ik "per jaar" en "per belastingsbrief" kiezen om een ganse organisatie te steunen ?

Laat de katholieke mensen vrij om vb. enkel hun lokale pastoor te steunen, of enkel dit of dat van hun club,
laat andere mensen vrij voor hun overtuigingen of geestesgesteltenis.
Dan kan je best het Amerikaans systeem invoeren waar dergelijke schenkingen ook een belastingsaftrek inhouden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 19:41   #116
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan kan je best het Amerikaans systeem invoeren waar dergelijke schenkingen ook een belastingsaftrek inhouden.
Waarom ? Andere mensen mogen de kosten voor het beoefenen van hun hobby ook niet aftrekken v/d belastingen toch ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 19:42   #117
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, daar gaan onze westerse vrijheden. Als de staat dat terrein betreedt, dan doet ze als dictatoriale staten in het verleden (bijvoorbeeld de communistische).
Niet doorslaan. Tegen totalitaire en theocratische systemen en dictators vecht ik me ook dood. Daar kan ik niet in leven.

De machtsgeilheid van de Kerk wordt alleen overtroffen door de Islam, doordat de Kerk een zekere verlichting gekend geeft die haar theocratische invloed milderde.

Vrijheid is nooit absoluut. Vrijheid van religie betekent niet dat de (leiders en de leidende organen van de) gelovigen zich niet dienen te onderwerpen aan de wetten van de democratische staten. Moeilijk voor hen, dat begrijp ik, aangezien hun God de grote baas is die boven alles staat en de enige ware is...

Maar je kan onze seculiere democratie bedreigende religies zomaar niet laten begaan en ons weerloos naar de slachtbank laten leiden. Onverdoofd.

Het mag niet (toelaatbaar) zijn dat worshippers en gelovigen over speciale vrijheden beschikken, zich beroepend op de vrijheid van Godsdienst, vrijheden die aan seculieren niet toebedeeld worden

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 november 2017 om 19:44.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 19:50   #118
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En nogmaals bevestigt u het omgekeerde. Van enige "theocratie" (d.i. dominantie van het geestelijke over het wereldlijke) was er geen sprake. Koningen gingen vaak hun eigen weg, los van de Kerk. De Franse koningen deden dat eeuwen lang. Ze zetten zelfs pausen gevangen als die niet haar hun pijpen wensten te dansen. En een Engelse koning als Hendrik VIII brak zelfs volledig ermee.
QED
Er zijn er die inderdaad met het theocratische denken en doen van de Katholieke kerk gebroken hebben. Boehoe boehoe. Dat bewijst enkel dat het er was.

In het geval van Blauwbaard betreur ik die breuk, want dat was overstappen van een indirecte theocratie naar een directe.

Het maakt de UK nog steeds een theocratisch land, met zijn staatsgodsdienst.

Wat is jouw organisatie toch altijd een inwendig en uitwendig op autoritaire leest geschoeide machtshoer geweest

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 november 2017 om 19:57.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 20:18   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Waarom ? Andere mensen mogen de kosten voor het beoefenen van hun hobby ook niet aftrekken v/d belastingen toch ?
Ja, schenkingen aan verenigingen (erkend door de overheid) zijn aftrekbaar. Ook naar Belgisch recht.

Dat ligt dus in het verlengde van de reeds bestaande wetgeving.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 20:29   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet doorslaan. Tegen totalitaire en theocratische systemen en dictators vecht ik me ook dood. Daar kan ik niet in leven.

De machtsgeilheid van de Kerk wordt alleen overtroffen door de Islam, doordat de Kerk een zekere verlichting gekend geeft die haar theocratische invloed milderde.

Vrijheid is nooit absoluut. Vrijheid van religie betekent niet dat de (leiders en de leidende organen van de) gelovigen zich niet dienen te onderwerpen aan de wetten van de democratische staten. Moeilijk voor hen, dat begrijp ik, aangezien hun God de grote baas is die boven alles staat en de enige ware is...

Maar je kan onze seculiere democratie bedreigende religies zomaar niet laten begaan en ons weerloos naar de slachtbank laten leiden. Onverdoofd.

Het mag niet (toelaatbaar) zijn dat worshippers en gelovigen over speciale vrijheden beschikken, zich beroepend op de vrijheid van Godsdienst, vrijheden die aan seculieren niet toebedeeld worden
Er bestaat niet zoiets als "bedreigende religies". Religies zijn geen handelende personen. Als overheid grijp je in waar mensen de krijtlijnen van de wet overschrijden.

En dan is het belangrijk te weten dat er een fundamenteel verschil is tussen wetten en waarden, iets wat u volledig door elkaar gooit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be