Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juli 2018, 07:15   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar die flessen gebruikten ze ook voor petroleum voor de lamp.
Aangenaam als je een fles limonade trof die daarvoor gebruikt was.
Ik ben nooit een glazenfles frisdrank tegen gekomen die naar petro smaakte.
Ik ben nooit een glazen fles melk tegen gekomen die naar mazout rook.


De PED-fles en BRICK-verpakking zijn trouwens ingevoerd op vraag van de grootwarenhuizen.
Hoewel ze ook economische voordelen opleverde voor de producenten.

En in het verleden hebben de grootwarenhuizen de doodsteek gegeven aan de kleine thuisleverende zelfstandige, vandaag zijn de internetwinkels bezig de warenhuizen onderuit te halen.
Maar waar men niet bij stil staat, is dat ook het maatschappelijk leven opnieuw een zware klap krijgt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 07:20   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Die bruine papieren zakken mogen ze inderdaad herinvoeren.
In de VS zijn ze nooit weg geweest, de klanten willen gene andere zakken.
Daar moeten grootwarenhuizen zelfs mensen in dienst hebben die de producten in de zakken steken om klanten te houden, in Europa mogen de grootwarenhuizen zelfs de kassa's afschaffen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 07:56   #23
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ben nooit een glazenfles frisdrank tegen gekomen die naar petro smaakte.
Ik ben nooit een glazen fles melk tegen gekomen die naar mazout rook.


De PED-fles en BRICK-verpakking zijn trouwens ingevoerd op vraag van de grootwarenhuizen.
Hoewel ze ook economische voordelen opleverde voor de producenten.

En in het verleden hebben de grootwarenhuizen de doodsteek gegeven aan de kleine thuisleverende zelfstandige, vandaag zijn de internetwinkels bezig de warenhuizen onderuit te halen.
Maar waar men niet bij stil staat, is dat ook het maatschappelijk leven opnieuw een zware klap krijgt.
Dan heeft u geluk gehad of dronk je geen limonade.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 08:49   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dan heeft u geluk gehad of dronk je geen limonade.
Wij dronken thuis vooral zelf geperst fruitsap en pompwater.
Thee bij het ontbijt en de koffie voor mijn ouders werd thuis gemalen met een handmolen.
Op school kwam de frisdrank wel uit glazen flessen, maar die smaakte nooit naar petrol.
Maar eerlijk, ik denk dat de petrollampen reeds uit dienst waren en de mensen gloeilampen gebruikte toen ik geboren werd eind jaren 50 van vorige eeuw.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 09:01   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wij dronken thuis vooral zelf geperst fruitsap en pompwater.
Thee bij het ontbijt en de koffie voor mijn ouders werd thuis gemalen met een handmolen.
Op school kwam de frisdrank wel uit glazen flessen, maar die smaakte nooit naar petrol.
Maar eerlijk, ik denk dat de petrollampen reeds uit dienst waren en de mensen gloeilampen gebruikte toen ik geboren werd eind jaren 50 van vorige eeuw.
In dronk in het begin uitsluitend pompwater en we hadden nog geen electriciteit.
Later hielden mijn oudres een winkeltje en ik herinner mij dat een fles limonade teruggebracht werd om die reden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 21:15   #26
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Die bruine papieren zakken mogen ze inderdaad herinvoeren.
Jij weet niet hoe milieubelastend papier is zeker ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 17:53   #27
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Jij weet niet hoe milieubelastend papier is zeker ?
Ook die bruine zakken?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 08:09   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull
Jij weet niet hoe milieubelastend papier is zeker ?
Ook die bruine zakken?
Ja, ook bruine zakken zijn milieubelastend, maar niets is zo milieubelastend als kunststof.


Hun bruine kleur komt door het feit de ze van herbruikt papier gemaakt worden en is geen verf.
Daarnaast hebben die bruine zakken ook voordelen voor het milieu en de natuur.
Want na hun gebruik, worden ze meststof en geen zwerfvuil.
Dieren die ze opeten verteren dat papier en gaan er niet van dood.
Een dier dat in een bruine zak kruipt, kan zich er gewoon terug van verlossen, want de zakken scheuren bij het minste vocht en lossen zelfs op.
Daarnaast is bruin papier een natuurlijk product en plant men zelfs bossen aan als grondstof.

Je kan dus zeggen dat ondanks dat papier milieubelastend is, het wel binnen de kringloop van de natuur past, wat je niet kan zeggen van kunststof, dat van fossiele grondstoffen word gemaakt en niet vergaat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 08:11   #29
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De Sun Wah, die Chinese supermarkt, ik kom daar veel.

En den Delhaize en zo.

Maar verder, geen genade met de supermarkt.

De GB mag oprotten, Franse brol.

Franse ratten, rolt uw matten!
En nu de Belgen verloren zijn van de Fransen op het WK, gedaan met de CarreF.

En elke Fransman die hier verkeerd durft parkeren in de buurt, Politie bellen.

Kort bochtenwerk?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 11 juli 2018 om 08:13.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 08:49   #30
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De Sun Wah, die Chinese supermarkt, ik kom daar veel.

En den Delhaize en zo.

Maar verder, geen genade met de supermarkt.

De GB mag oprotten, Franse brol.

Franse ratten, rolt uw matten!
Ben je BemBem nog niet tegengekomen in de Sun Wah ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 09:49   #31
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
En nu de Belgen verloren zijn van de Fransen op het WK, gedaan met de CarreF.

En elke Fransman die hier verkeerd durft parkeren in de buurt, Politie bellen.

Kort bochtenwerk?
Zijn ze verloren? Sukkelaars.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 09:50   #32
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ben je BemBem nog niet tegengekomen in de Sun Wah ?
Ja, maar een heer spreekt daar niet over.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 13:56   #33
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.630
Standaard

Ik heb maanden in een fabriek aan een spoelmachine gestaan. Geen aangenaam werk. 's Zomers in 50 graden staan loogdampen inademen en de machine bijna elke dag uitkuisen ... Lang leve supermarkten en bricks!

Laatst gewijzigd door Vlad : 11 juli 2018 om 13:58.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 14:45   #34
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Jij weet niet hoe milieubelastend papier is zeker ?
Ik weet dit inderdaad niet, hoe milieubelastend is papier?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2018, 07:24   #35
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard

...tig jaar terug had je ook grote en kleine winkels.
Er waren kruideniers met "vanalles", en winkels met snoep alleen.
Wat is er relatief veranderd tov vandaag?
Niks?
Zelfs op "internet" heb je grote en kleine winkels.
In welk kader dien ik de kritiek van dit onderwerp dan te interpreteren?
Tegen welvaartstoename in het algemeen?
Groter-schaligheid verhoogt efficientie en efficientieverhoging doet prijs dalen.
Welke koper kan daar tegen zijn?

De tegenwoordige supermarkten zijn de vroegere kruideniers.
Voor supermarkten was er in dat "vroeger" ook minder markt - klanten waren toen beduidend minder mobiel dan nu.
In dat "vroeger" was dat snoepwinkeltje ergens in een wijk, en de kruidenier in de dorpsstraat.

Welvaart, komt wel aan een prijs.
Het vereist hogere prestaties. Efficienter werken. Tijdsdruk. Enz. Maar daar staat tegenover dat je ook hogere prestaties kunt kopen van anderen. Althans, zonder dat dwingelanden - zoals overheid & co zich parasitair komen manifesteren. Makende dat de 1 meer moet presteren om mindere prestaties te kunnen kopen van anderen.

Internetwinkels moeten het verkochte wel thuisleveren. In plaats van het vroegere kamionetje van de bakker, is er nu de kamion van de transportfirma. De vraag is hoe de + kost van dat thuisleveren, zich verhoudt tegen de + kost van supermarkt infrastructuur.
Uiteindelijk zijn supermarkten eigenlijk niks meer dan samenwerkingen tussen winkels. Het zijn in feite prijsafspraak (groepsaankoop) strategieen naar leveranciers toe en prijsafspraak strategieen naar klanten toe.
Wie daar een graat in ziet dient ook de groepsaankopen georganiseerd door overheid & co te hekelen. Want die zijn in wezen net hetzelfde: samenwerkingen tussen kopers om verkopers tot lagere prijzen te pushen.

Dit om enige kanttekeningen bij dit boycot-supermarkten-onderwerp te plaatsen.
Het zou beter een boycot-overheid geweest zijn. Want, zonder de roverij door die bende asocialen / werkdeserteurs, zou de prestatievereisten / werkdruk heel wat lager liggen, en de voor rendabiliteit vereiste schaalgrootte, navenant kleiner.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2018, 16:34   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Oa dit filmpje heeft me overstag doen gaan:

https://www.youtube.com/watch?v=_aq5sPMUm-k

Wij (de consument) worden namelijk continu gemanipuleerd. Echt niet normaal; Ik heb dan ook besloten van mijn manier van consumeren drastisch te herzien - en ik was er reeds mee bezig!! Maar nu zal het helemaal de knop omdraaien zijn wat betreft de boodschappen met om te beginnen: nagenoeg geen voet meer in de supermarkt zetten!

In de praktijk zal dat er als volgt uitzien: alles van voeding bij Tanger markt en/of de turkse kruidenier/bakker alsook de Sun Wah...... Zelfs de AH & co zullen mij op dat vlak moeten missen - met uitzondering van wc-papier, keukenpapier, doekjes, vuilniszakken ed zullen ze geen klant meer aan mij hebben! XD!

Het zal drastisch zijn, dat wel, maar ik heb er goed oog in.....

Wie volgt mij? ^^

Discuss please, thanks.
Dus ook geen shampoo meer stelen in het Kruitvat? Ze zullen daar content zijn met jouw boycot.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 14 juli 2018 om 16:37.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2018, 16:36   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Wij (de consument) worden namelijk continu gemanipuleerd.
Spreek voor jezelf in plaats van voor anderen. Dat JIJ "denkt" dat je gemanipuleerd wordt wil niet zeggen dat "wij" ons laten manipuleren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2018, 20:44   #38
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Spreek voor jezelf in plaats van voor anderen. Dat JIJ "denkt" dat je gemanipuleerd wordt wil niet zeggen dat "wij" ons laten manipuleren.
Komt u dan niet elke keer de supermarkt buiten met batterijen die ze tussen de etenswaren gehangen hebben zodat u ze in een spontane bui bij uw salami's in de mand legt ?
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2018, 21:54   #39
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Oa dit filmpje heeft me overstag doen gaan:

https://www.youtube.com/watch?v=_aq5sPMUm-k

Wij (de consument) worden namelijk continu gemanipuleerd. Echt niet normaal; Ik heb dan ook besloten van mijn manier van consumeren drastisch te herzien - en ik was er reeds mee bezig!! Maar nu zal het helemaal de knop omdraaien zijn wat betreft de boodschappen met om te beginnen: nagenoeg geen voet meer in de supermarkt zetten!

In de praktijk zal dat er als volgt uitzien: alles van voeding bij Tanger markt en/of de turkse kruidenier/bakker alsook de Sun Wah...... Zelfs de AH & co zullen mij op dat vlak moeten missen - met uitzondering van wc-papier, keukenpapier, doekjes, vuilniszakken ed zullen ze geen klant meer aan mij hebben! XD!

Het zal drastisch zijn, dat wel, maar ik heb er goed oog in.....

Wie volgt mij? ^^

Discuss please, thanks.
jij boycot sowieso winkels, omdat je er toch op los steelt.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2018, 19:04   #40
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Komt u dan niet elke keer de supermarkt buiten met batterijen die ze tussen de etenswaren gehangen hebben zodat u ze in een spontane bui bij uw salami's in de mand legt ?
Je hebt als klant nog altijd de keuze om al dan niet te kopen.
Er zijn winkels die je dwingen te kopen, de prijs opleggen, en monopolie opeisen.
Wat zou je zelf doen, als verkoper? Hetzelfde toch?
In de handel, de economie, is het doel van een verkoper is om te verkopen.
Toegepast op een winkel, als ze aan de kassa - de typerende plaats voor "vanalles" dicht bij elkaar, reden uiteraard de rij wachtende mensen die niks anders te doen hebben dan wachten (vooral in het transportbandloze Colruyt) koopwaar leggen, dan is dat net zoals alles elders in de winkel om te verkopen.
Die 'spontane bui', is zoals met alles in handel, ofwel denk je na over wat je koopt, ga je elders ook kijken om prijzen te kunnen vergelijken, ofwel kies je het gemakkelijke, en dan is het eveneens zoals met alles in de economie: hetgeen het gemakkelijkst is, kan iedereen, en is het minst lonend.

Alleen snap ik die batterijen keuze niet goed. Batterijen heb je nodig of niet nodig - het is geen kwestie van iets lekkers+ongezond. Naar wat ik al heb gezien, zijn de zaken die op afwijkende plaatsen liggen (meestal aan of nabij kassa), zaken dewelks houdbaarheidsdatum dichter is genadert, afgeprijsde zaken, of zoals reeds aangehaald: de beste koekjes.
Dat laatste levert soms grappige taferelen op: paar maanden terug stond er een vrouw voor me in de wachtrij. Die ging plots weg alsof ze iets vergeten was, wat later terug, nog wat later weer plots weg, en zo 3 keer.
De laatste keer keek ik om om te zien waar ze almaar naartoe ging, en het bleek rommelen in een traliebak koekjes aan het begin van de wachtrij-ruimte te zijn. Bij de eerste passage had ze 1 pak in haar kar gelegd, de tweede passage had ze er nog 1 bijgelegd. De derde passage had ze die tweede teruggelegd en de vierde passage was ze de tweede terug weest halen en tegelijk nog een 3de erbij (mogelijk verschillende koekjesvarieteiten). Intussen was de band wel opgeschoven, had de kassierster het over en weer geloop opgemerkt, en toen het de beurt was van de vrouw zei de kassierster "het zijn goeie koekskes hé?" en toen zat iedereen te lachen.
Nou, dat kun je moeilijk de supermarkt verwijten, vind je niet?

Reklame die brol valselijk suggereert als kwaliteit, misleidende reklame dus, dat vind ik wèl iets dat verwijt / hekel verdient. Daarom begon ik hier ergens een onderwerp dewelks bedoeling is brol (en misleiding - meestal gaan beide samen) als dusdanig te signaleren.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be