Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Een Belgische confederatie?
Ik ben Belgiscist, en een confederatie België is een mogelijkheid 5 10,20%
Ik ben Belgiscist, en ik verwerp het idee van een confederatie België 6 12,24%
Ik ben flamingant/Vlaams-nationalist, en een confederatie België is een mogelijkheid 10 20,41%
Ik ben flamingant/Vlaams-nationalist, en ik verwerp het idee van een confederatie België 18 36,73%
Ik ben iemand anders, maar zeg toch graag eens mijn mening... 10 20,41%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 september 2007, 23:54   #1
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard Een vraagje aan onze Belgiscistische vrienden.

Een vraagje aan onze Belgiscistische vrienden: Vanwaar die angst voor het confederalisme?

Wikipedia omschrijft een confederatie of een statenbond als "een staatsvorm van onafhankelijke deelstaten die op basis van een gezamenlijk verdrag een staat vormen". Met andere woorden: Vlaanderen en Wallonië besluiten in volledige vrijheid welke bevoegdheden zij gezamelijk organiseren, en dewelke zij zelf organiseren. Een manier van samenwerken die een hele rits communautaire problemen uit de weg kan gaan, aangezien de ene deelstaat geen samenwerking meer kan opdringen aan de andere. Het gedwongen huwelijk van het federalisme dat plaats maakt voor het vrijwillige huwelijk van het confederalisme.
Het confederalisme is de enige manier om België te behouden, zónder daarmee het elementaire recht op zelfbeschikking van naties te negeren. En het is op lange termijn bijgevolg dé enige staatsvorm die nog kans heeft voor België.
Ik weet dat ik als Vlaams-nationalist tegen mijn eigen kar rijd met deze gouden raad, maar het federalisme heeft de Belgische staatstructuur gered. Het unitarisme was dood en vermolmd. Het federalisme heeft de Belgische staat nog enkele decenia levensstrijd geschonken. Nu het federalisme, en zeker het federalisme met drie, geen toekomst meer heeft, zullen de Belgiscisten dezelfde koudwatervrees als enkele decenia geleden moeten overstijgen, en het confederalisme omarmen.

Het voornaamste argument dat onze Belgisciste kameraden inbrengen, om het confederalisme af te schieten, is het idee dat confederaties instabiel en een kort leven beschoren zouden zijn.
Zo'n uitspraken zijn uiteraard een volbloed Belgiscist totaal onwaardig, aangezien zij ervan uit gaat dat België geen politieke, culturele, historische of sociaal-economische eenheid zou vormen.
Ik mag er misschien het mijne van denken, maar als Belgiscist zou ik er rotsvast van overtuigd zijn dat de Belgische eenheid, de eenheid van Vlamingen en Franstaligen, van Germanen en Romanen, van katholieke noorderlingen en vrijzinnige zuiderlingen, zodanig hecht is, dat een vrijwillige samenwerking (ook wel "confederatie" genoemd) alleen kan leiden tot een hechtere band tussen Vlamingen en Walen.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 23 september 2007 om 23:57.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:03   #2
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Ik heb er lang aan getwijfeld of ik nu confederalist ben of separatist. Ik heb voor een soeverein Vlaanderen gekozen, alhoewel een droomconfederalisme in het volgende bestaat, Belgie wordt volledig confederaal, behalve het leger en de koning en onze sporters blijven federaal.
__________________



Laatst gewijzigd door Pluche : 24 september 2007 om 00:04.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:07   #3
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Probleem :

Om België te redden en nog enige levenskans te geven, had die conferderatie er al moeten zijn. Als men aan de zuidzijden van het land niet gaat inzien dat er hier eindelijk totaal niet zal geweken worden, zijn ze daar te koppig om een degelijke confederatie te maken, en zal het toch splitsen worden, waarbij ze zullen proberen om onze hoofdstad ook mee te pikken, wat natuurlijk niet zomaar zal lukken.

Een DEGELIJKE confederatie mag zeker bestaan van mij, maar dan eentje waar een MINIMUM minimorum aan de staat wordt toevertrouwd, en die ook geen zwaar staatsapparaat meebrnegt. Defensie zou een bevoegdheid kunnen zijn. Buitenlandse zaken slechts beperkt. Samenwerking in de ambassades, maar geen beslissingen die noord of zuid anders kunnen beïnvloeden! Mijn argwaan is zeer groot in deze... zie de Ambassade in Frankrijk 'parijs) en het Belgische huis en zijn directeur!

Eerder hoop ik op een volledige scheiding, waar we een nieuwe unie maken die de EU moet vervangen, die de burger dient ipv het grootkapitaal. Eentje waar we inspraak kunnen hebben als burger.

Mijn keuze in de poll is moeilijk wil ik eerlijk zijn. Een CONfederatie MAG, maar onder zeer strikte voorwaarden, én met bevoegdheden die de lidstaten kunnen terugtrekken naar eigen niveau!

Ik beslis later wat ik in de poll zet dus. nog effe nadenken
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:08   #4
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Ik heb er lang aan getwijfeld of ik nu confederalist ben of separatist. Ik heb voor een soeverein Vlaanderen gekozen, alhoewel een droomconfederalisme in het volgende bestaat, Belgie wordt volledig confederaal, behalve het leger en de koning en onze sporters blijven federaal.
Alles van sport behalve de voetbalbond is al gesplit in vlaamse en waalse onderdelen hoor!
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:12   #5
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Alles van sport behalve de voetbalbond is al gesplit in vlaamse en waalse onderdelen hoor!
Neen ik bedoel dat onze sporters en vooral de teams als Belgie meedoen (zoals nu) zodat we sterker zijn in de sport.
PS: is het wielrennen al gesplit?
__________________


Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:13   #6
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
is het wielrennen al gesplit?
http://www.wielerbondvlaanderen.be/
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:20   #7
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Kleine correctie Wielerbond Vlaanderen staat enkel in voor jeugdcompetities en amateurs en aspiranten, het 'echte' professionele wielrennen en veldrijden is nog altijd federaal geregeld.
__________________



Laatst gewijzigd door Pluche : 24 september 2007 om 00:21.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:24   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Kleine correctie Wielerbond Vlaanderen staat enkel in voor jeugdcompetities en amateurs en aspiranten, het 'echte' professionele wielrennen en veldrijden is nog altijd federaal geregeld.
Nochtans wordt de Wielerbond Vlaanderen gereknd als één van de federaties van "Topsport Vlaanderen".

GymnastiekFederatie Vlaanderen
Handboogliga
Koninklijke Belgische Korfbalbond - Vlaamse Liga
Nederlandstalig Kano Verbond
Vlaamse Atletiekliga
Vlaamse Badminton Liga
Vlaamse Basketballiga
Vlaamse Handbalvereniging
Vlaamse Judofederatie
Vlaamse Liga Gehandicaptensport
Vlaamse Liga Paardensport
Vlaamse Reddingscentrale
Vlaamse Roeiliga
Vlaamse Rollerbond
Vlaamse Schermbond
Vlaamse Schutterskonfederatie
Vlaamse Squashfederatie
Vlaamse Taekwondo Bond
Vlaamse Tafeltennisliga
Vlaamse Tennisvereniging
Vlaamse Triathlon & Duathlon Liga
Vlaamse Volleybalbond
Vlaamse Yachting Federatie
Vlaamse Zwemfederatie
Waterski Vlaanderen
Wielerbond Vlaanderen
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:47   #9
Hingis
Schepen
 
Hingis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: Schaerbeek
Berichten: 405
Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Ik ben Belgiscist, en ik verwerp het idee van een confederatie België
__________________
http://www.unie.be
Hingis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:47   #10
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Ik ben Belgiscist, en ik verwerp het idee van een confederatie België
Zo weinig vertrouwen in de Belgische eenheid?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:49   #11
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Kleine correctie Wielerbond Vlaanderen staat enkel in voor jeugdcompetities en amateurs en aspiranten, het 'echte' professionele wielrennen en veldrijden is nog altijd federaal geregeld.
Maar je hebt idd naast de wielerbond Vlaanderen, nog een koninklikje Belgische wielerbond. De eerste dient om te investeren en onze jeugd op te leiden, de tweede om wereldwijd de trofeeën in ontvangst te nemen.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 24 september 2007 om 00:50.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 00:56   #12
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Ik ben Belgiscist, en ik verwerp het idee van een confederatie België
Ha! Als Belgicist zou je vóór moeten zijn; het is de laatste mogelijkheid tot het voortbestaan van Belgie. Of neen, er is er nog één: Belgie wordt opnieuw unitair en past het principe van evenredige vertegenwoordiging toe. Jeweetwel, democratie enzo, goed spul, weetje. Zonder pariteiten, grendels, kiesdrempels, wafelijzers en andere trucjes.
Dat laatste is praktisch onmogelijk geworden dus blijft het eerste over.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 02:19   #13
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar je hebt idd naast de wielerbond Vlaanderen, nog een koninklikje Belgische wielerbond. De eerste dient om te investeren en onze jeugd op te leiden, de tweede om wereldwijd de trofeeën in ontvangst te nemen.
Mooi gezegd!!!
__________________


Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 06:25   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Kleine correctie Wielerbond Vlaanderen staat enkel in voor jeugdcompetities en amateurs en aspiranten, het 'echte' professionele wielrennen en veldrijden is nog altijd federaal geregeld.
Wat bedoelt u hiermee? Dat de regels nog steeds federaal zijn? Of dat er "federale ploegen" zouden zijn? Of waarover wilt u het eigenlijk hebben?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 06:27   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar je hebt idd naast de wielerbond Vlaanderen, nog een koninklikje Belgische wielerbond. De eerste dient om te investeren en onze jeugd op te leiden, de tweede om wereldwijd de trofeeën in ontvangst te nemen.
Alleen is de Belgische Wielerbond een federatie. Om praktische redenen is het zo dat het om een soort samenwerkingsverband gaat, o.m. de Vlaamse Wielerbond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 06:55   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Bijna alle sporttakken zitten in een confederaal systeem. De plaatselijke verenigingen bepalen hoe ze op de velden te werk gaan en de landelijke bond voert hier enkel toezicht op uit en roep mensen op als er Internationale wedstrijden zijn en vertegenwoordigen ons land in de internationale instellingen van hun sporttakken. Veel van de federale besturen bestaan zelfs slechts uit een paar mensen, gestuurd door de regionale afdelingen, met een vaste voorzitter en bondstrainer.

En het is ook dat conferedaal systeem dat men voor de Belgische regering moet gaan toepassen of men mag zich aan een burgeroorlog gaan verwachten tussen nu en 30 jaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 08:36   #17
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een vraagje aan onze Belgiscistische vrienden: Vanwaar die angst voor het confederalisme?
Het is heel simpel: in een confederaal systeem worden de grondvesten van de Belgische discriminatie en de scheve machtsverhoudingen onderuit geschopt. Dat kunnen de Belgicisten niet hebben, ze zouden daarmee immers de essentie van het Belgisch concept verliezen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 09:19   #18
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Neen ik bedoel dat onze sporters en vooral de teams als Belgie meedoen (zoals nu) zodat we sterker zijn in de sport.
PS: is het wielrennen al gesplit?
Wielrennen IS gesplit, OF ze zijn er aan bezig. Ik weet niet de laatste stand van zaken. Er was laatst veel commotie over.
En waarom zouden we "sterker" moeten staan in de sport?? Heeft dat enig nut? Behalve het proberen opwekken van Belgisch nationale gevoelens die je wil afschaffen?? Komen de Schotten ook niet apart op in de voetbal? Splitten, zo rap en zoveel mogelijk, liefst het land...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 09:22   #19
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Ik heb intussen er een nachtje over geslapen, en ja, een confederatie zou aanvaardbaar kunnen zijn, maar onze politiekers kennende heb ik daar geen vertrouwen in. Splitten dus!
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 09:23   #20
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

BTW : ook DIT is geen openbare poll...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be