Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2006, 19:35   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Zouden we eens moeten nagaan bij de werkgevers denk ik. Mambo, kosten twee halftimers evenveel als één fulltime?
Komt er min of meer op neer.
Belangrijk is voor kleine ondernemingen dat je er twee hebt voor dezelfde prijs min of meer waar je kan op steunen.
En ze krijgen een opleg van de dop boven hun loon, dus dat valt allemaal best wel mee.
Bovendien is het niet verboden extra uren in te schrijven waar nodig.
Voor diensten ondernemingen is dat een zeer veel voorkomende gewoonte, zelfs met uitzonderingen van dagcontracten en minder dan 20 uur per week ook.
Denk aan dienstencheque, dat zijn bijna allemaal part timers. Anders kan je die veel verschillende klanten op dezelfde momenten nooit tegemoet komen.

(t' is misschien daarom dat er zoveel jobs zijn, moest je al die dienstencheque's een samen tellen op hun uren kwamen we maar op 1/4 waarschijnlijk, of 1/5...1/6?)
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 april 2006 om 19:37.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:37   #62
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ben ik alvast voor gewonnen. Hoe realiseren we dat? Meer belasting op de hoogste weddes?
Ja, iedereen die meer verdient dan wij laten inleveren... en de ervaringsdeskundigen in de armoede het land laten besturen, want die weten hoe men welvaart en welzijn creërt...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:37   #63
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
voor sommige beroepen zijn er ook gewoon te weinig opgeleiden.
natuursteenbewerker, bijvoorbeeld.
kan men bijna nergens meer volgen op de scholen, en de vraag er naar is toch vrij groot.
ik begrijp dan toch niet als het een beroep is waar veel vraag naar is dat er quasi geen opleidingen meer voor bestaan. Of is het niet meer interessant om te kiezen voor deze job? Het kan dan wel zijn dat men gegarandeert werk heeft maar als dat werk niet genoeg oplevert voor de werknemer (te weinig betaald, quasi geen vrije tijd, ...) is het eigenlijk wel een beetje logisch dat er niemand nog voor kiest en dat er dus, door gebrek aan studenten, op den duur geen opleidingen meer rond wordt aangeboden.

Verder oogst men nu een beetje wat men heeft gezaaid. Toen ik nog naar school ging was werken met de handen "te min".

En wat zijn de ambitieuze perspectieven voor iemand die voor zo'n beroep kiest?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:38   #64
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
gewoon even proberen meedenken sfax. Hoe zou jij het aanpakken om iedereen aan het werk te krijgen?
Werkgelegenheid aanzwengelen, de economie aanzwengelen, België interessant maken als land om in te investeren zodat bedrijven hier een vestiging openen ipv elders.

Een degelijk en adequaat bestuur is daarbij essentiëel (geen bestuur zoals we dat ik het debacle DHL meegemaakt hebben); een reductie van de werknemerskost hoort daar eveneens bij. Een stijging van de werknemerskost zal eerder het tegenovergestelde veroorzaken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:41   #65
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Werkgelegenheid aanzwengelen, de economie aanzwengelen, België interessant maken als land om in te investeren zodat bedrijven hier een vestiging openen ipv elders.

Een degelijk en adequaat bestuur is daarbij essentiëel (geen bestuur zoals we dat ik het debacle DHL meegemaakt hebben); een reductie van de werknemerskost hoort daar eveneens bij. Een stijging van de werknemerskost zal eerder het tegenovergestelde veroorzaken.
Of meer koopkracht?....
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:43   #66
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
daarom moet het basisinkomen net iets meer zijn dan men met de huidige prijzen nodig heeft om de basisbehoeften te dekken.

heeft men dan nog een gebrek aan basisbehoeften dan kan men idd spreken van een zelf gekozen armoede
En wat gaat U met die zelf gekozen armen doen (wat bent Uzelf trouwens? )?... Laten verhongeren? En wat met de kinderen van die armen? Mss in die gevallen een supplementair basisinkomen?...

Tja... ik, als ijverige spitsmuis zou zeggen, leeeren werken... (die raad geldt natuurlijk uitsluitend van werkbekwame mensen, die mits wat inspanningen een job zouden kunnen vinden)...

Mss kunt U ook eens meer aandacht besteden aan de fout gelopen huwelijken ipv steeds op de ondernemer/het kapitaal...

Laatst gewijzigd door Chipie : 5 april 2006 om 19:44.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:46   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
enorme lijst, verschiet ik van.
even ter discussie: waarom zijn het knelpuntberoepen? Te weinig betaald? Te weinig vrije tijd? Te moeilijk? Te lastig? of mengelmoes van alles samen?
Vorig jaar begon ik een cursus houtbewerking (zuiver hobby). Ik herinner me wel dat de leerkracht op een bepaald moment vertelde hoeveel zo'n schrijnwerker verdiende en dat was echt gene vette. Verder was het, wat eerst wel een leuk beroep leek, eigenlijk maar saai in de grote bedrijven. Daar was alles stilaan een soort bandwerk geworden. De ene werknemer moest hele dagen tapkes insteken, de tweede moest hele dagen lijmen, de derde .... Eerlijk gezegd, als men daarvoor vier jaar avondschool moet volgen zou ik toch ook maar passen ondanks dat ik graag met hout werk.
De lonen zijn al jaren (veel jaren zelfs) bevroren. Wat index en zo maar daar stopt het. Dus de openbare functie's hebben de privé ondertussen ruim ingehaald.
Het is waar dat je eender welke stiel mag leren, je zit aan die loonbarema's vast.
Maar een stiel leren is slechts een aanloop naar een zelfstandig onderneming, dat is feitelijk de essentie van een stiel leren.
Dan kan ik je echter sommen opnoemen die ik niet hier wil zien verschijnen, menig minister zou zich op slag een arme sukkelaar kunnen voelen.
Maar dat is volledig een eigen invulling van je stiel.
Zoals alles is dat niet voor iedereen.

Bekijk het een beetje als een leerling schilder (artiest) die nadien zelf zijn schilderijen aan de man brengt. Zijn leertijd duurt tot hij zijn meester kan overtreffen of minstens evenaren.
Zo moet je een stiel kunnen bekijken.
Moest jij doorgezet hebben en nu schrijnwerker zijn met eigen atelier. Jamaar je zou nogal wat anders verdienen hoor!
Vanaf dat moment ben je immers "buiten loon categorie" en zijn er geen barema's meer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 april 2006 om 19:50.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:46   #68
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Of meer koopkracht?....
Interessant... Leg uit... U als gewezen zelfstandige, zult het wel weten...

Laatst gewijzigd door Chipie : 5 april 2006 om 19:46.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:46   #69
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

soit als de heren onervaringsdeskundigen de oplossingen hebben gevonden voor onze problemen dan mogen ze het laten weten

ik ben hier weg
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:49   #70
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
soit als de heren onervaringsdeskundigen de oplossingen hebben gevonden voor onze problemen dan mogen ze het laten weten

ik ben hier weg
Tja, als om het iets 'concreets' gaat, is meneer weg...

Laatst gewijzigd door Chipie : 5 april 2006 om 19:49.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:50   #71
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Interessant... Leg uit... U als gewezen zelfstandige, zult het wel weten...
Door hogere lonen, kan men de economie serieus laten aanzwengelen... kan je zelfs met een muizenverstand nog begrijpen...
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:52   #72
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Tja, als om het iets 'concreets' gaat, is meneer weg...
Zoiets concreet als....gewezen zelfstandige... ben nochthans nog altijd zelfstandig genoeg hoor... zelfstandig genoeg om niet met mijn kl*ten te laten spelen door het eerste het beste ondernemerke dat er enkel op uit is zijn zakken te vullen en de mijne te ledigen(niet dat ze allemaal zo zijn, maar ze zijn zo zeldzaam als spitsmuizen met intelligentie)
__________________

Laatst gewijzigd door cookie@vws : 5 april 2006 om 19:53.
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:54   #73
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Of meer koopkracht?....
Enkel als je producten niet duurder worden, hetgeen weinig waarschijnlijk is als je de kosten voor bedrijven laat stijgen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:54   #74
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
ik begrijp dan toch niet als het een beroep is waar veel vraag naar is dat er quasi geen opleidingen meer voor bestaan. Of is het niet meer interessant om te kiezen voor deze job? Het kan dan wel zijn dat men gegarandeert werk heeft maar als dat werk niet genoeg oplevert voor de werknemer (te weinig betaald, quasi geen vrije tijd, ...) is het eigenlijk wel een beetje logisch dat er niemand nog voor kiest en dat er dus, door gebrek aan studenten, op den duur geen opleidingen meer rond wordt aangeboden.

Verder oogst men nu een beetje wat men heeft gezaaid. Toen ik nog naar school ging was werken met de handen "te min".

En wat zijn de ambitieuze perspectieven voor iemand die voor zo'n beroep kiest?
Natuursteenbewerker is een stiel, geen beroep.
We zullen dat verschil toch eens moeten bespreken.
Maar er zijn er idd geen meer te vinden, en iedereen die bouwt wil nochtans natuursteen en geeft er pakken geld aan uit.
Zal wel te zwaar wegen zeker..al die stenen!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:54   #75
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Door hogere lonen, kan men de economie serieus laten aanzwengelen... kan je zelfs met een muizenverstand nog begrijpen...
Tja, ga verder... u denkt dus dat onze loonkosten nog niet hoog genoeg zijn? Of gaan hogere lonen geen hogere loonkosten meebrengen en zo niet, hoe gaat U dat doen?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:55   #76
noenkel swa
Vreemdeling
 
noenkel swa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2005
Berichten: 61
Standaard

Uw moeder weegt te zwaar
__________________
BILL VAUGHAN: Het zou niet slecht zijn mochten de armen de helft krijgen van het geld dat wordt uitgegeven aan studies over armoede.

Laatst gewijzigd door noenkel swa : 5 april 2006 om 19:55.
noenkel swa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:56   #77
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Tja, ga verder... u denkt dus dat onze loonkosten nog niet hoog genoeg zijn? Of gaan hogere lonen geen hogere loonkosten meebrengen en zo niet, hoe gaat U dat doen?
Zolang ik niet hoor klagen over de winstmarges, zijn de lonen inderdaad nog niet hoog genoeg
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:56   #78
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door noenkel swa Bekijk bericht
Uw moeder weegt te zwaar
ne gram of veertig
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:57   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Door hogere lonen, kan men de economie serieus laten aanzwengelen... kan je zelfs met een muizenverstand nog begrijpen...
Allemaal goed en wel maar we zitten in een situatie waar meer mensen in het zwart aan het klussen zijn "onder" de prijs dan dat er zelfstandigen met personeel "ingeschreven" rondlopen.
Iedere euro die buitengaat moet ook eerst binnenkomen hé!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:57   #80
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Ik begrijp het niet meer hoor?
4,27 MILJOEN BELGEN ZIJN NU AAN DE SLAG
Moeten de kinderen en hoog bejaarden dan ook nog aan de slag gaan hé
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be