Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 december 2015, 16:58   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard Molenbeek: opkuisen of amputeren? Mening Franse journalist

Wat denkt ge ?
Is opkuisen (visie minister Jan) en de nva voldoende ?
Of volgen we de PS: niks doen ?
Of heeft het Belang gelijk: amputeren ?

titel: Franse journalist na dagen in Molenbeek: 'Vreedzame plek vergeleken met sommige buurten in Frankrijk'
http://www.knack.be/nieuws/belgie/fr...ource=Facebook

Citaat:
Een Franse journalist die een reportage maakt over Molenbeek is verbaasd dat de Belgische politie niet beledigd wordt en dat niemand er met stenen gooit. In Frankrijk komt de politie zonder specifieke uitrusting en versterking immers niet meer in sommige wijken, merkt hij op.

"U wilt mijn mening kennen over Molenbeek?" vraagt Nicolas Jacquard, journalist voor de krant Le Parisien in een kebabzaak in de Brusselse gemeente Molenbeek. "Eerder positief. Vergeleken met sommige Franse buitenwijken is het een nogal vreedzame plek".

De Franse journalist bracht na de aanslagen in Parijs enkele dagen in Molenbeek door. Acht jaar lang heeft hij verslag gebracht over faits divers in het departement Essonne, ten zuiden van de Franse hoofdstad. "Om er in goede omstandigheden te kunnen werken ging ik voor 10u30 �* 11u de zogenaamde moeilijke buurten in. Op dat moment worden de mensen wakker die je kunnen lastigvallen. In die buurten heerst er achterdocht tegenover journalisten, en tegen iedereen waarvan sommige bewoners vinden dat ze niets te zoeken hebben in wat ze als hun territorium beschouwen."
'In Frankrijk zouden zoveel camera's zeker en vast spanningen veroorzaken'

Nicolas Jacquard zag niets van dat alles in Molenbeek. Integendeel. "Toen ik naar het huis van Salah Abdeslam stapte heb ik gevraagd of het mogelijk was met de familie te spreken en iemand zei beleefd dat de familie de volgende dag een verklaring zou afleggen via haar advocaat".

Tijdens die dagen stonden camera's uit de hele wereld op het gemeenteplein. Jacquard was ook verrast over de reactie van de inwoners - ouderen, jongeren, kinderen en gesluierde vrouwen - daarop. "Ze hebben bereidwillig meegewerkt. In Frankrijk zouden zoveel camera's zeker en vast spanningen veroorzaken".
Molenbeek, Brussel

Molenbeek, Brussel © AFP/Belga

Zonder te willen veralgemenen, benadrukt hij, vertelt hij de anekdote over hoe een gesluierde vrouw uit een nabijgelegen huis een stoel kwam brengen aan een journalist die verslag uitbracht over de politie-interventies.
'In Frankrijk zijn er tientallen buurten waar de politie niet binnen kan zonder aanzienlijke voorzorg'

In de Essonne is de situatie helemaal anders, weet Jacquard. "In Frankrijk zijn er tientallen buurten waar de politie niet binnen kan zonder aanzienlijke voorzorg: ze hebben beschermende uitrusting nodig, flashballs, en zeer belangrijk, ze moeten voldoende talrijk zijn om de achterhoede te bescherm. Een simpele politiewagen met drie mann aan boord gaat die wijken niet meer in zonder versterking".

Volgens de journalist bestaat er in Frankrijk vijandigheid tegenover alle mensen die als vertegenwoordigers van de staat beschouwd worden, zoals politieagenten of brandweermannen. Die vijandigheid vond hij niet terug in de straten van Molenbeek, waar hij dag en nacht zonder problemen rondliep.

Het geeft te denken: wat "als de natie zonder staat" - zoals een journalist van Le Monde ons land zwart maakte - ook in de tientallen "moeilijke" wijken van het Franse grondgebied lag?
Laurence D'Hondt
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2015, 18:01   #2
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Het zal wel zijn dat er in en rond Parijs nog ergere buurten zijn dan Molenbeek, maar

Citaat:
Die vijandigheid vond hij niet terug in de straten van Molenbeek, waar hij dag en nacht zonder problemen rondliep.
Dit lijkt mij dan weer een overdrijving in de andere richting, en ik zou niemand aanraden om dat ook eens te proberen.

http://www.brusselnieuws.be/nl/video...ieaanwezigheid
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2015, 18:12   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Ik denk dat de vraag eerder zou kunnen zijn: Zal dat dat 'opkuisen' nog lukken?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2015, 17:19   #4
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat denkt ge ?
Is opkuisen (visie minister Jan) en de nva voldoende ?
Of volgen we de PS: niks doen ?
Of heeft het Belang gelijk: amputeren ?

titel: Franse journalist na dagen in Molenbeek: 'Vreedzame plek vergeleken met sommige buurten in Frankrijk'
http://www.knack.be/nieuws/belgie/fr...ource=Facebook

De mening van de MR heb jij nog vergeten te vermelden Schoofje:

Françoise Schepmans (MR), burgemeester van Molenbeek, heeft scherp uitgehaald naar minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA).
Molenbeek werd, na de aanslagen in Parijs, uitgebreid onder de loep genomen door nationale en internationale media. Iedereen had plots een mening over de Brusselse gemeente en Jan Jambon kondigde aan dat hij Molenbeek zou "opkuisen". Burgemeester Schepmans moet niet weten van de ambtenaren van Binnenlandse Zaken die Jambon wil uitsturen om de adressen in Molenbeek te controleren.

"Ik ben er tegen", zegt ze in Le Soir. "Het zal alleen maar verwarring veroorzaken over de meerderheid van de bevolking. De Molenbekenaars zijn gewone burgers, zoals in alle andere gemeentes. Iedereen over dezelfde kam scheren, dat tolereer ik niet."

"Ik wil duidelijk zijn", benadrukt ze. "Ik heb de controle over Molenbeek, ik wil die ook behouden, en de burgemeester, dat ben ik! Niemand moet zich bemoeien met de zaken van onze gemeente."

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-ik-niet.dhtml
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2015, 17:21   #5
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.789
Standaard

Die Franse journalisten en die MR-burgemeester werken verdorie niet me aan de framing die sommigen hier zo zorgvuldig opbouwen. Schande!
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2015, 18:15   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Citaat:
"Ik wil duidelijk zijn", benadrukt ze. "Ik heb de controle over Molenbeek, ik wil die ook behouden, en de burgemeester, dat ben ik! Niemand moet zich bemoeien met de zaken van onze gemeente."
Ik vermioed dat de Taliban ook zoiets zeiden toen de USA hen aanmaande iets te doen aan de Al-Qaeda basissen op hun gebied na de aanval op het WTC.

Als de burgemeesteres haar ongedierte niet kan "controleren" en vermijden dat ze elders bloedbaden aanrichten dan is het alleen maar normaal dat men van elders vragen gaat stellen.

Benieuwd wat ze gaat doen nu. Ah ja, een campagne om het "imago" van Brussel te verbeteren.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 10:47   #7
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cornelis Crayenbraai Bekijk bericht
'In Frankrijk zijn er tientallen buurten waar de politie niet binnen kan zonder aanzienlijke voorzorg' Dan wordt het tijd dat de Franse overheid orde op zaken stelt.
Citaat:
Getto is de benaming voor een stadswijk die voor het overgrote deel wordt bewoond door mensen die behoren tot een enkele etnische, religieuze of raciale groep, veelal met een laag inkomen. Vaak zijn deze mensen door de overheid of door de omstandigheden gedwongen om daar te wonen.
Met dank aan Wikipedia.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be