Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juli 2008, 13:16   #1
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard wij zijn Franken

Dit is het draadje voor, over en door Franken.
(Franken, dus niet Fransen - dat is heel wat anders)

De Franken zijn een germaanse stam ontstaan uit Chattuari, Bructeri, Chamavi (Hamaland) en Sali (Salland).
Het oorspronkelijke (of vroegst bekende) woongebied van de germaanse stammen is Oost-Nederland tot en met de Ruhr.

Vanaf ongeveer 300 AD trokken de Franken richting het zuiden en vestigden zich per 358 AD in Toxandrië. Dit is ruwweg het huidige Noord-Brabant en provincie Antwerpen.

In de daaropvolgende eeuwen trokken de Franken steeds verder naar het zuiden en vestigden hun hoofdstad in Doornik (Tournai)

De nazaten van de Franken leven nu nog steeds in het gebied tussen de Somme en de Rijn. Met andere woorden ; Vlamingen zijn Franken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Salische_Franken
http://www.bertsgeschiedenissite.nl/...hefranken.html

Ik nodig hierbij iedereen (Nederlanders en Vlamingen) uit om alle mogelijke informatie aan te dragen over ons volk ;

de Franken
__________________
O crassum ingenium! Suspicor fuisse Batavum
"Wat een plompe geest! Ik vermoed dat het een Nederlander was" (Erasmus 1466-1536)


ceterum censeo Belgicam delendam esse

Laatst gewijzigd door eric v68 : 26 juli 2008 om 13:17.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 13:26   #2
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

en de dappersten vind je boven de taalgrens
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 13:32   #3
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Als de Franken zich in Noord Brabant en Antwerpen vestigden wie woont er dan in Oost en west vlaanderen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 13:50   #4
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
en de dappersten vind je boven de taalgrens
Wat betekent ' Franken' nog na zoveel jaren geschiedenis. Walen stammen ook af van de Franken. En een gedeelte van de Fransen ook.

Laatst gewijzigd door system : 26 juli 2008 om 13:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 14:27   #5
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat betekent ' Franken' nog na zoveel jaren geschiedenis. Walen stammen ook af van de Franken. En een gedeelte van de Fransen ook.
De Franken bewoonden het gebied ten noorden van Samber en Maas.
Dus de Walen, in ieder geval vanuit de Ardennen, hebben volgens mij geen Frankische achtergrond, maar een kelto-romaanse achtergrond.

Tussen Samber/Maas en de taalgrens zal er vast wel de nodige versmelting hebben plaats gevonden.
__________________
O crassum ingenium! Suspicor fuisse Batavum
"Wat een plompe geest! Ik vermoed dat het een Nederlander was" (Erasmus 1466-1536)


ceterum censeo Belgicam delendam esse
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 14:49   #6
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
De nazaten van de Franken leven nu nog steeds in het gebied tussen de Somme en de Rijn. Met andere woorden ; Vlamingen zijn Franken.
Niets van. In het allerbeste geval kan men ergens aannemen dat de verre, verre, verre voorouders van een bepaald aantal Vlamingen Franken waren.

Een groot verschil met de boutade "Vlamingen zijn Franken".
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 14:51   #7
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
Dit is het draadje voor, over en door Franken.
(Franken, dus niet Fransen - dat is heel wat anders)

De Franken zijn een germaanse stam ontstaan uit Chattuari, Bructeri, Chamavi (Hamaland) en Sali (Salland).
Het oorspronkelijke (of vroegst bekende) woongebied van de germaanse stammen is Oost-Nederland tot en met de Ruhr.

Vanaf ongeveer 300 AD trokken de Franken richting het zuiden en vestigden zich per 358 AD in Toxandrië. Dit is ruwweg het huidige Noord-Brabant en provincie Antwerpen.

In de daaropvolgende eeuwen trokken de Franken steeds verder naar het zuiden en vestigden hun hoofdstad in Doornik (Tournai)

De nazaten van de Franken leven nu nog steeds in het gebied tussen de Somme en de Rijn. Met andere woorden ; Vlamingen zijn Franken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Salische_Franken
http://www.bertsgeschiedenissite.nl/...hefranken.html

Ik nodig hierbij iedereen (Nederlanders en Vlamingen) uit om alle mogelijke informatie aan te dragen over ons volk ;

de Franken
Inderdaad: "allochtonen", migranten etc dus.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 14:55   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Ik ben een Morine
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 15:30   #9
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
De Franken bewoonden het gebied ten noorden van Samber en Maas.
Dus de Walen, in ieder geval vanuit de Ardennen, hebben volgens mij geen Frankische achtergrond, maar een kelto-romaanse achtergrond.

Tussen Samber/Maas en de taalgrens zal er vast wel de nodige versmelting hebben plaats gevonden.
Walen zijn op zijn minst afstammelingen van Franken en Gallo-Romeinen.

Childerik werd trouwens de koning van de Salische Franken in Noord-Gallië in 456. En Noord-Gallië hield Noord-Frankrijk en Wallonië in. En de hoofdplaats die de koning der Franken, Childerik, had gekozen voor zijn rijk was Doornik.

Dus niet Gent of Brugge.

Laatst gewijzigd door system : 26 juli 2008 om 15:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 15:43   #10
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

O jee, romanticisme. Wij als westerse wereld zoeken onze identiteit omdat in deze individuele samenleving daar geen plaats voor is. Dus zoeken wij dat in onze voorouders. En normale of 'slechte' voorouders hebben we liever niet dus we zoeken het in 'heldhaftige' voorouders. Dan gaan we het lijstje af van volken die hier ooit zijn geweest en waar we iets heroïsch van kunnen vinden.

Voorbeeld:

Nederland -> Bataven

Waarom de Bataven? De Bataafsche opstand tegen de Romeinen. Zeer heldhaftig hebben we de Romeinen in één of andere slag verslagen.

Dat we afstammen van de germanen is dan niet interessant, mede omdat Duitsers ook afstammen van de germanen en dat zou de Nederlanders als volk in discrediet brengen.

Twentenaren -> Tubanten

Wij in Twente hebben soms de romantische notie van de Tubanten af te stammen. Deze stam woonde al sinds jaar in dag in Twente en de Twentenaren hebben die scepter overgenomen waardoor onze eigenheid benadrukt wordt.

Uiteraard stammen wij net zo goed af van de germanen.

En zo kunnen we door gaan met onze identiteitscrisis.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 15:49   #11
luke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 23 mei 2006
Berichten: 44
Standaard Een Morine...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik ben een Morine
Aangename kennismaking...dan bent U afstammeling van die "Oude Belgen" die in de eerste eeuw de Noordzee overgestoken zijn naar het land dat later England genoemd werd. Ik ben nog altijd op zoek naar een nazaat van deze volkerengroep de "Oude Belgen", die in feite "Bolger" noemden , "zakken"...wij vinden heel wat keltische namen terug in onze steden en gemeenten-namen,(zoals Gent,Antwerpen, Breda enz...) maar geen familienamen , misschien kan je mij daarbij helpen...ik zit namelijk sinds dertig jaar Rep. Ierland en heb daar zeer interessante litteratuur gevonden gaande over de "Belgae" en de andere kelten die van Spanje overgestoken zijn, terwijl er in Engeland een stam van Bretoenen is komen wonen( vandaar de naam "Great Britain")
Graag een vervolg.....
Luke
luke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 16:16   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke Bekijk bericht
Aangename kennismaking...dan bent U afstammeling van die "Oude Belgen" die in de eerste eeuw de Noordzee overgestoken zijn naar het land dat later England genoemd werd. Ik ben nog altijd op zoek naar een nazaat van deze volkerengroep de "Oude Belgen", die in feite "Bolger" noemden , "zakken"...wij vinden heel wat keltische namen terug in onze steden en gemeenten-namen,(zoals Gent,Antwerpen, Breda enz...) maar geen familienamen , misschien kan je mij daarbij helpen...ik zit namelijk sinds dertig jaar Rep. Ierland en heb daar zeer interessante litteratuur gevonden gaande over de "Belgae" en de andere kelten die van Spanje overgestoken zijn, terwijl er in Engeland een stam van Bretoenen is komen wonen( vandaar de naam "Great Britain")
Graag een vervolg.....
Luke
Zou er eigenlijk iemand in gans West-Europa(en ja,doe daar maar een heel stuk Duitsland,en zelfs Italie bij) zijn,behorende tot de "Stam der Autochtonen" ( ) die GEEN "Keltische" voorouders heeft?


Me Think Not
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 16:22   #13
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Walen zijn op zijn minst afstammelingen van Franken en Gallo-Romeinen.

Childerik werd trouwens de koning van de Salische Franken in Noord-Gallië in 456. En Noord-Gallië hield Noord-Frankrijk en Wallonië in. En de hoofdplaats die de koning der Franken, Childerik, had gekozen voor zijn rijk was Doornik.

Dus niet Gent of Brugge.
Het feit dat Doornik tegenwoordig in Wallonië ligt, doet niets af aan het woongebied van de Franken.
Dat is toch echt Vlaanderen, inclusief Zuid-Vlaanderen (tot aan de Somme) en 'Noord-Vlaanderen' (Zuid-Nederland inclusief betuwe)
Franken bewoonden in ieder geval niet de Ardennen.

Dat Nederland en Vlaanderen dezelfde taal hebben - ontstaan uit het nederfrankisch - is geen toeval.
Dat is de nalatenschap van de Franken.
__________________
O crassum ingenium! Suspicor fuisse Batavum
"Wat een plompe geest! Ik vermoed dat het een Nederlander was" (Erasmus 1466-1536)


ceterum censeo Belgicam delendam esse
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 16:23   #14
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zou er eigenlijk iemand in gans West-Europa(en ja,doe daar maar een heel stuk Duitsland,en zelfs Italie bij) zijn,behorende tot de "Stam der Autochtonen" ( ) die GEEN "Keltische" voorouders heeft?


Me Think Not
Jazeker. miljoenen zelfs.

er is namelijk een groot verschil tussen Kelten en Germanen
__________________
O crassum ingenium! Suspicor fuisse Batavum
"Wat een plompe geest! Ik vermoed dat het een Nederlander was" (Erasmus 1466-1536)


ceterum censeo Belgicam delendam esse
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 16:27   #15
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
Het feit dat Doornik tegenwoordig in Wallonië ligt, doet niets af aan het woongebied van de Franken.
Dat is toch echt Vlaanderen, inclusief Zuid-Vlaanderen (tot aan de Somme) en 'Noord-Vlaanderen' (Zuid-Nederland inclusief betuwe)
Franken bewoonden in ieder geval niet de Ardennen.

Dat Nederland en Vlaanderen dezelfde taal hebben - ontstaan uit het nederfrankisch - is geen toeval.
Dat is de nalatenschap van de Franken.
Leer de geschiedenis van de Franken en kom dan eens terug.

Laatst gewijzigd door system : 26 juli 2008 om 16:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 16:28   #16
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
O jee, romanticisme. Wij als westerse wereld zoeken onze identiteit omdat in deze individuele samenleving daar geen plaats voor is. Dus zoeken wij dat in onze voorouders. En normale of 'slechte' voorouders hebben we liever niet dus we zoeken het in 'heldhaftige' voorouders. Dan gaan we het lijstje af van volken die hier ooit zijn geweest en waar we iets heroïsch van kunnen vinden.

Voorbeeld:

Nederland -> Bataven

Waarom de Bataven? De Bataafsche opstand tegen de Romeinen. Zeer heldhaftig hebben we de Romeinen in één of andere slag verslagen.

Dat we afstammen van de germanen is dan niet interessant, mede omdat Duitsers ook afstammen van de germanen en dat zou de Nederlanders als volk in discrediet brengen.

Twentenaren -> Tubanten

Wij in Twente hebben soms de romantische notie van de Tubanten af te stammen. Deze stam woonde al sinds jaar in dag in Twente en de Twentenaren hebben die scepter overgenomen waardoor onze eigenheid benadrukt wordt.

Uiteraard stammen wij net zo goed af van de germanen.

En zo kunnen we door gaan met onze identiteitscrisis.
Bataven (300-50BC) = Chamaven 200 AD = Franken (500AD)
Tubanti (50BC) = Bructeri 200 AD = Franken (500AD)

en ik heb geen identiteitscrisis hoor. hooguit zelfbewust
__________________
O crassum ingenium! Suspicor fuisse Batavum
"Wat een plompe geest! Ik vermoed dat het een Nederlander was" (Erasmus 1466-1536)


ceterum censeo Belgicam delendam esse

Laatst gewijzigd door eric v68 : 26 juli 2008 om 16:32.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 16:33   #17
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
Het feit dat Doornik tegenwoordig in Wallonië ligt, doet niets af aan het woongebied van de Franken.
Dat is toch echt Vlaanderen, inclusief Zuid-Vlaanderen (tot aan de Somme) en 'Noord-Vlaanderen' (Zuid-Nederland inclusief betuwe)
Franken bewoonden in ieder geval niet de Ardennen.

Dat Nederland en Vlaanderen dezelfde taal hebben - ontstaan uit het nederfrankisch - is geen toeval.
Dat is de nalatenschap van de Franken.
Doornik heeft in elk geval nooit tot Vlaanderen behoort of Nederlands gesproken. Bovendien was daar een bisschop de baas, zoals in Luik was er een prinsbisdom (wel kleiner dan Luik; dat zich tot in Limburg uitstrekte).
Maar inderdaad de leider van de Franken Clovis of Childeric koos die stad tot zijn hoofdstad (of het was zijn vader geloof ik).
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 16:38   #18
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke Bekijk bericht
Aangename kennismaking...dan bent U afstammeling van die "Oude Belgen" die in de eerste eeuw de Noordzee overgestoken zijn naar het land dat later England genoemd werd. Ik ben nog altijd op zoek naar een nazaat van deze volkerengroep de "Oude Belgen", die in feite "Bolger" noemden , "zakken"...wij vinden heel wat keltische namen terug in onze steden en gemeenten-namen,(zoals Gent,Antwerpen, Breda enz...) maar geen familienamen , misschien kan je mij daarbij helpen...ik zit namelijk sinds dertig jaar Rep. Ierland en heb daar zeer interessante litteratuur gevonden gaande over de "Belgae" en de andere kelten die van Spanje overgestoken zijn, terwijl er in Engeland een stam van Bretoenen is komen wonen( vandaar de naam "Great Britain")
Graag een vervolg.....
Luke
...En vikings ("noormannen") vestigden zich in Normandië en, nadat ze er 150 of 200 jaar woonden en Frans geleerd hadden, staken ze het kanaal over olv Willem de Bastaard, onder het excuus, de Angelsaksen te gaan helpen tegen andere vikings. In 1066 versloegen ze Kelten, Vikings en Angelsaksen bij Hastings, waarna Willem de Bastaard zich "Willem de Veroveraar" liet noemen en dat legde de basis van het huidige Engels dat +/- 40 �* 60% latijnse woordstammen gebruikt.
Heel de Europese (en wereld-) geschiedenis barst van de volksverhuizingen, veroveringen, uitwisselingen van taal etc.
Begrippen als zuiver "ras" en zuivere oorsprong zijn pure mythes.

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 juli 2008 om 16:41.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 16:48   #19
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
Bataven (300-50BC) = Chamaven 200 AD = Franken (500AD)
Tubanti (50BC) = Bructeri 200 AD = Franken (500AD)

en ik heb geen identiteitscrisis hoor. hooguit zelfbewust
http://en.wikipedia.org/wiki/Frankish#Legacy

Met als excerpt de laatste regels:

"The Carolingian elite produced Feudalism. This social structure, or parts of it, went on to influence much of Western Europe from the Middle Ages onwards. Also, the Franks and their leaders became an important part of the legendary history of Western Europe. Because of this, many European rulers and writers used the idea of a Frankish legacy as justification for political claims or for political and social theories. In the twentieth century, Franks and Frankish leaders became common political symbols for European unity."

Precies, justificatie en romanticisme.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 17:19   #20
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
...En vikings ("noormannen") vestigden zich in Normandië en, nadat ze er 150 of 200 jaar woonden en Frans geleerd hadden, staken ze het kanaal over olv Willem de Bastaard, onder het excuus, de Angelsaksen te gaan helpen tegen andere vikings. In 1066 versloegen ze Kelten, Vikings en Angelsaksen bij Hastings, waarna Willem de Bastaard zich "Willem de Veroveraar" liet noemen en dat legde de basis van het huidige Engels dat +/- 40 �* 60% latijnse woordstammen gebruikt.
Heel de Europese (en wereld-) geschiedenis barst van de volksverhuizingen, veroveringen, uitwisselingen van taal etc.
Begrippen als zuiver "ras" en zuivere oorsprong zijn pure mythes.
En volgens mij hebben ettelijke Vlamingen Arabisch bloed in de aderen. En zeker Antwerpenaren en Mechelaars en vele anderen . Want ettelijke Vlaamse meisjes werden zwanger van de Spanjaarden gedurende de decennia-lange Spaanse bezetting van de Zuiderlijke Nederlanden. En menig Spanjaard heeft Moors bloed in de aderen.

Laatst gewijzigd door system : 26 juli 2008 om 17:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be