Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2023, 21:49   #21
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
ULB tegenhanger Hôpital Erasme is ééntalig frans, zoals de meeste overige ziekenhuizen in het "tweetalig" Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Bent u zoveel gehospitaliseerd geweest?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2023, 21:50   #22
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De voertaal is Nederlands en kennis van het Nederlands is vereist.
Voor de rest is het een perfect logisch beleid om ook Franstaligen in hun taal te kunnen helpen.

Als Franstalige ziekenhuizen dat niet doen dan is dat een schande, zo simpel is het.
Totaal akkoord met u.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2023, 22:14   #23
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De voertaal is Nederlands en kennis van het Nederlands is vereist.
Voor de rest is het een perfect logisch beleid om ook Franstaligen in hun taal te kunnen helpen.

Als Franstalige ziekenhuizen dat niet doen dan is dat een schande, zo simpel is het.
Dat is al 193jaar een schande, de franstalige minderheid die de Nederlandstalige meerderheid beveelt in dit kloteland, geholpen en in stand gehouden door zielloze partijen zoals vld, vooruit, groen en cd&v die plooien en kruipen voor die francofiele heersers in ruil voor postjes die ze dan onder elkaar verdelen.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2023, 23:38   #24
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
"De Brusselse regering heeft de federale overheid extra geld gevraagd voor de bouw van metrolijn 3.
Beliris overweegt de werken op te schorten vanwege oplopende kosten...

De federale regering draagt 500 miljoen euro bij voor de aanleg van de metrolijn.
De kosten werden echter geraamd op 2,6 miljard euro en zullen wellicht oplopen tot meer dan 3 miljard euro."


https://www.tijd.be/politiek-economi.../10470316.html


Zo lang Brussel de taalwetten niet correct toepast en de Vlamingen niet altijd en overal in het Nederlands terecht kunnen in Brussel ,zoals de wet het voorschrijft ,vervult Brussel zijn rol als hoofdstad niet.

Deze gebuisde Franskiljonse stad hoeft dan ook niet meer te rekenen op bijkomend federaal ,(lees Vlaams) geld.
Buiten het VB is er geen enkele partij die wil dat de taalwetten in Brussel toegepast worden.

Citaat:
Voorstel toepassing taalwetgeving weggestemd.
https://barbarapas.be/archieven/2893
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2023, 16:44   #25
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Buiten het VB is er geen enkele partij die wil dat de taalwetten in Brussel toegepast worden.
Ook de N-VA wil dat de taalwetten in Brussel toegepast worden.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2023, 18:01   #26
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ook de N-VA wil dat de taalwetten in Brussel toegepast worden.
Hebt u het artikel niet gelezen Kaproen?

Citaat:
Het voorstel werd enkel gesteund door fractie van Vlaams Belang, Vuye en Wouters en (allicht per ongeluk) Ine Somers (Open VLD). Alle andere kamerledeHn vinden het blijkbaar niet nodig om in te grijpen en stemden het weg.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2023, 19:27   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Helemaal niets verhindert u Nederlands in Brussel te spreken.
Inderdaad, Vlamingenhater!

Dat deed ik in een ziekenhuis in Schaarbeek en in een supermarkt in hartje Brussel. Ik schreef zelfs het procesverbaal in het Nederlands omdat niet één van de twee Brusselse politieagenten een woord Nederlands sprak.
Ik weet dus niet alleen uit ervaring op dit forum wat jouw gelul waard is: GEEN HOL!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2023, 22:15   #28
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Waarschijnlijk heeft iemand van het planbureau zitstoeltjes van 18.000 € /stuk gekocht.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 26 mei 2023 om 22:15.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2023, 22:52   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ook de N-VA wil dat de taalwetten in Brussel toegepast worden.
Als dat klopte waren Brussel én de Vlaamse rand vandaag niet zo goed als uitsluitend Franstalig.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 07:47   #30
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als dat klopte waren Brussel én de Vlaamse rand vandaag niet zo goed als uitsluitend Franstalig.
De politiek kan veel wetten maken. Maar het is vooral de burger die bepaalt wat er in praktijk gebeurt. En als de Nederlandstaligen in de rand te lui zijn om 100 meter verder naar een winkel te gaan waar ze in de Nederlandse taal bediend worden moeten ze niet verbaasd zijn over de verfransing. En al zeker als een aantal van die Nederlandstaligen (????) weigeren om behoorlijk AN te spreken. Het is gemakkelijk kritiek te geven op de politiek. In een ver verleden heb ik dat ook gedaan. Mijn ervaringen ter plaatse ?heeft mij van mening doen veranderen. O.a. Dat al dat gelul over taal enkel past om bepaalde mensen politiek belangrijk te maken en macht te geven. Macht die ze anders door gebrek aan bestuurlijke bekwaamheden nooit zouden krijgen. Bij mij moeten ze niet meer afkomen met dat taalgezever. Taal is voor mij enkel nog een hulpmiddel voor communicatie. Niks méér. En ja ik zou het ook héél jammer en oncommercieel:asociaal vinden als ik in een Brussels ziekehuis niet in AN zou geholpen worden. In mijn eigen zaak heb ik ook altijd getracht mijn klanten in hun eigen taal te helpen. Al gebeurde dat met hand en voet.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 08:00   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De politiek kan veel wetten maken. Maar het is vooral de burger die bepaalt wat er in praktijk gebeurt. En als de Nederlandstaligen in de rand te lui zijn om 100 meter verder naar een winkel te gaan waar ze in de Nederlandse taal bediend worden moeten ze niet verbaasd zijn over de verfransing.
Het probleem is vooral dat de meest essentiele vrijheid, het recht op doodslag, ons ontnomen is. "100 m verder naar een winkel moeten gaan" is een labbekakken aanpak. De meest dichtstbijzijnde winkel die U niet aanstaat aan diggelen slaan zou een betere boodschap brengen, he

Het idee dat men passief een invasie moet ondergaan, en niks mag doen tegen de invasieve soort, en dan maar "zijn plan" moet trekken om de invasieve soort te ontwijken, is idioot. Op die manier is het altijd de grootste meute die ergens kan binnenvallen en dan "democratisch" haar eisen stellen.

Een democratie heeft pas zin als men "ander volk" mag afmaken. Zoniet is het een uitnodiging voor overwoekering.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 mei 2023 om 08:03.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 08:02   #32
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De politiek kan veel wetten maken. Maar het is vooral de burger die bepaalt wat er in praktijk gebeurt. En als de Nederlandstaligen in de rand te lui zijn om 100 meter verder naar een winkel te gaan waar ze in de Nederlandse taal bediend worden moeten ze niet verbaasd zijn over de verfransing. En al zeker als een aantal van die Nederlandstaligen (????) weigeren om behoorlijk AN te spreken. Het is gemakkelijk kritiek te geven op de politiek. In een ver verleden heb ik dat ook gedaan. Mijn ervaringen ter plaatse ?heeft mij van mening doen veranderen. O.a. Dat al dat gelul over taal enkel past om bepaalde mensen politiek belangrijk te maken en macht te geven. Macht die ze anders door gebrek aan bestuurlijke bekwaamheden nooit zouden krijgen. Bij mij moeten ze niet meer afkomen met dat taalgezever. Taal is voor mij enkel nog een hulpmiddel voor communicatie. Niks méér. En ja ik zou het ook héél jammer en oncommercieel:asociaal vinden als ik in een Brussels ziekehuis niet in AN zou geholpen worden. In mijn eigen zaak heb ik ook altijd getracht mijn klanten in hun eigen taal te helpen. Al gebeurde dat met hand en voet.
Inderdaad het is de burger die bepaalt wat er in de praktijk gebeurt.

En als de meerderheid van de Vlaamse burgers in 2024

voor de N-VA en het VB stemt ,

dan zal de Vlaamse onafhankelijkheid "gebeuren".
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 08:03   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad het is de burger die bepaalt wat er in de praktijk gebeurt.

En als de meerderheid van de Vlaamse burgers in 2024

voor de N-VA en het VB stemt ,

dan zal de Vlaamse onafhankelijkheid "gebeuren".
Dat is toch bijzonder naief, want de N-VA wil dat niet. De N-VA is een Belgische partij die gewoon het Vlaams gedoe enkel maar als electorale lekstok aanbiedt, maar is daar helemaal niet door gedreven. De N-VA wil eventueel, als ze prevelend aan de deur het lief vragen, een klein beetje Vlaamsigheid doen binnen Belgie, als de Franstaligen daar niet boos over worden, alstemblieft silvoeplij.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 mei 2023 om 08:05.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 08:20   #34
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is toch bijzonder naief, want de N-VA wil dat niet. De N-VA is een Belgische partij die gewoon het Vlaams gedoe enkel maar als electorale lekstok aanbiedt, maar is daar helemaal niet door gedreven. De N-VA wil eventueel, als ze prevelend aan de deur het lief vragen, een klein beetje Vlaamsigheid doen binnen Belgie, als de Franstaligen daar niet boos over worden, alstemblieft silvoeplij.
Ja, verder dan de VU² zijn ze niet geraakt.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 08:29   #35
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.089
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is toch bijzonder naief, want de N-VA wil dat niet. De N-VA is een Belgische partij die gewoon het Vlaams gedoe enkel maar als electorale lekstok aanbiedt, maar is daar helemaal niet door gedreven. De N-VA wil eventueel, als ze prevelend aan de deur het lief vragen, een klein beetje Vlaamsigheid doen binnen Belgie, als de Franstaligen daar niet boos over worden, alstemblieft silvoeplij.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 09:08   #36
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
"De Brusselse regering heeft de federale overheid extra geld gevraagd voor de bouw van metrolijn 3.
Beliris overweegt de werken op te schorten vanwege oplopende kosten...

De federale regering draagt 500 miljoen euro bij voor de aanleg van de metrolijn.
De kosten werden echter geraamd op 2,6 miljard euro en zullen wellicht oplopen tot meer dan 3 miljard euro."


https://www.tijd.be/politiek-economi.../10470316.html


Zo lang Brussel de taalwetten niet correct toepast en de Vlamingen niet altijd en overal in het Nederlands terecht kunnen in Brussel ,zoals de wet het voorschrijft ,vervult Brussel zijn rol als hoofdstad niet.

Deze gebuisde Franskiljonse stad hoeft dan ook niet meer te rekenen op bijkomend federaal ,(lees Vlaams) geld.
OK maar er IS geen geld meer...
Wel nog 300.000.000.000 € op de gewone spaarboekjes (vooral v.d. Vlamingen)
Dat is meer dan 1,2 biljoen oude B.Fr.
Vlaanderen is een rijke regio; na de Scandinavische landen, de 5de rijkste van Europa.

Laatst gewijzigd door Boduo : 29 mei 2023 om 09:09.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 09:14   #37
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is toch bijzonder naief, want de N-VA wil dat niet. De N-VA is een Belgische partij die gewoon het Vlaams gedoe enkel maar als electorale lekstok aanbiedt, maar is daar helemaal niet door gedreven. De N-VA wil eventueel, als ze prevelend aan de deur het lief vragen, een klein beetje Vlaamsigheid doen binnen Belgie, als de Franstaligen daar niet boos over worden, alstemblieft silvoeplij.
Dan hebt U toch een verkeerd beeld van de N-VA volgens mij.

Wat U schetst is volgens mij eerder het beeld van de CD&V.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 09:58   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dan hebt U toch een verkeerd beeld van de N-VA volgens mij.

Wat U schetst is volgens mij eerder het beeld van de CD&V.
Kijk, je kan onmogelijk van een partij verwachten dat ze zou doen wat ze zelfs niet aankondigt. Ik weet wel dat het bon ton is bij de "vijanden" van zekere partijen om "rampen" aan te kondigen die zich zouden realiseren mocht partij X aan de macht komen, maar we hebben nog nooit meegemaakt dat een partij in een coalitie VEEL VERDER gaat dan wat ze aankondigt tijdens haar electorale smoezentijd.

Men wrijft bijvoorbeeld VB aan van een grote makakkengenocide willen te organiseren, maar zij kondigen dat niet aan. Iedereen die dus HOOP HEEFT op een grote makakkengenocide zal bedrogen uitkomen als het VB aan de macht komt.

Men wrijft de PS aan van een Stalinistisch regime te willen installeren als ze aan de macht komt, maar zij kondigt dat niet aan. Iedereen die hoopt op een Stalinistisch regime zal bedrogen uitkomen als hij denkt dat de PS dat zal waarmaken als ze ooit deel uit zal maken van de regering.

Men wrijft de CD&V aan van abortus willen af te schaffen als ze aan de macht komt, maar zij kondigt dat niet aan. Iedereen die hoopt dat de CD&V abortusrecht zal afschaffen als zij aan de macht komt zal bedrogen uitkomen.

Kortom, in tegenstelling tot sommige fantasietjes die de tegenstanders meestal verkopen om "horror" over een partij te vertellen "mocht ze aan de macht komen" gebeurt dat niet als een partij dat ZELFS niet aankondigt tijdens verkiezingen.

En N-VA is altijd heel ver gebleven van aan te kondigen dat ze een onafhankelijk Vlaanderen wil. Ze heeft, om dat niet te moeten bekennen, daarvoor de mop van het concept van confederalisme uitgevonden.

Gelijk wie die dus denkt dat de N-VA een onafhankelijk Vlaanderen zou bewerkstelligen mocht ze aan de macht komen, zal zwaar teleurgesteld zijn.

N-VA kondigt dat zelfs niet aan dat ze dat zou willen. Ze gaan het dus zeker niet doen. We hebben dat trouwens gezien: de keer dat de N-VA meedeed, was er zelfs geen ons "communautair gedoe" bij, laat staan een streven naar onafhankelijkheid.

Men zou kunnen begrijpen dat een partij die stelt dat haar doel is, onafhankelijkheid, in een coalitie met "een beetje minder" moet tevreden zijn. Kortom, ze legt "onafhankelijkheid" op tafel, en dan wordt er wat aan gesleuteld tijdens het regeerakkoord omdat men toch ook wat toegevingen moet doen in ruil voor iets anders.

Maar dat is de situatie van N-VA niet he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 10:04   #39
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dan hebt U toch een verkeerd beeld van de N-VA volgens mij.

Wat U schetst is volgens mij eerder het beeld van de CD&V.
2 !
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 10:13   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dan hebt U toch een verkeerd beeld van de N-VA volgens mij.

Wat U schetst is volgens mij eerder het beeld van de CD&V.
Ben je dan de uitroep van BDW en wat is zijn naam, die oude zure zeiker die in de EU zit, op de zevende dag vergeten?
"We zijn geen separatisten" brulden ze verontwaardigt. Dat is heel duidelijk.

Welnu Witte: geen separatisme = geen onafhankelijk Vlaanderen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be