Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Bram Boriau (sp.a) - 5 tot 11 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Bram Boriau (sp.a) - 5 tot 11 maart Voorzitter Animo (°1980), geboren te Schaarbeek. De grote commerciële concerns die het huidige cultuurbeleid domineren, zijn hem een doorn in het oog.

 
 
Discussietools
Oud 4 maart 2007, 05:44   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard Kansarmoede

Beste Bram

Ik als kansarme had graag eens geweten welke Uw ideeën zijn rond het verbeteren van onze situatie als armen,kan U eens een paar voorbeelden geven waarmee U de 17% van de Vlamingen die onder de armoede grens leven zou kunnen verbeteren

Dank voor het eventuele antwoord

duveltje382
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline  
Oud 4 maart 2007, 14:23   #2
bramboriau
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Berichten: 1
Standaard

Beste duiveltje,

Je hebt natuurlijk gelijk. Wat mij betreft zijn de twee belangrijkste zaken die we moeten aanpakken na de verkiezingen (en liefst zelfs nog ervoor) de armoede en de opwarming van de aarde.

Het kan niet zijn dat in één van de rijkste landen ter wereld nog steeds 15% van de mensen onder de armoedegrens leven. Ik zag gisteren een bejaarde vrouw oud stokbrood meegrissen uit een vuilnisbak aan de metro. Dat kan toch niet zijn?

Wat kunnen we hier nu aan doen? Er zijn verschillende groepen waar we speciaal aandacht aan moeten besteden; jongeren die lager opgeleid zijn, alleenstaande moeders en bejaarden onder de armoedegrens.
In de eerste plaats moet worden gezorgd dat alle uitkeringen welvaarstvast worden gemaakt, zodat deze ook stijgen als het leven duurder wordt.
Daarnaast moeten we durven zeggen, dat als het minimum om te overleven wordt vastgelegd op €777 voor alleenstaanden, we ook moeten durven zeggen dat we de uitkeringen optrekken tot dit bedrag.

Jongeren die niet zelf een job vinden moeten net zoals dat nu al in bijvoorbeeld Oostende gebeurd persoonlijk begeleid worden met trainingen voor het schrijven van een sollicitatiebrief, aansporen tot het zoeken van een job, zorgen dat ze een doel hebben om naar te streven, ...

Jonge alleenstaande en werkloze moeders moeten nog intenser worden begeleid. Kinderopvang voor hen moet gewoon gratis worden, zodat ze niet verplicht zijn thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen; dat ze kunnen gaan werken, ervaring opdoen, bijscholing volgen en 's avonds een pint gaan drinken als ze dat willen.

De ouderen die verdomme heel hun leven (thuis) hebben gewerkt en die nu een prutspensioen trekken verdienen het niet te moeten schooien tot ze met moeite rondkomen. Daarom; die minimumpensioenen moeten naar boven.

Toch, wat ik zeker ook nog wil meegeven, is dat kansenarmoede niet per se een verhaal is van financiële armoede. Waarmee ik wil zeggen dat 'slagen in het leven' niet altijd een kwestie van kluiten is. Het gaat zoals je zelf aangeeft om de juiste kansen te krijgen op het juiste moment. Dat is de taak van de overheid, die er bijvoorbeeld voor moet zorgen dat je als jongere in de juiste studierichting terecht komt, dat je beschermd wordt tegen 'makkelijke kredieten', dat je de kans krijgt om je te ontwikkelen terwijl je kinderen in de creche zitten,...

Enfin, over deze en andere punten kunnen we de volgende dagen nog wel verder praten denk ik.

Groeten Bram
bramboriau is offline  
Oud 4 maart 2007, 19:27   #3
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bramboriau Bekijk bericht
Beste duiveltje,

Je hebt natuurlijk gelijk. Wat mij betreft zijn de twee belangrijkste zaken die we moeten aanpakken na de verkiezingen (en liefst zelfs nog ervoor) de armoede en de opwarming van de aarde.
Beste, je weet zeer goed dat dergelijke enorme problemen zeker niet voor de verkiezingen zullen aangepakt worden. Ik heb de indruk dat de partijen zich eerder aan het opwarmen zijn
Citaat:
Het kan niet zijn dat in één van de rijkste landen ter wereld nog steeds 15% van de mensen onder de armoedegrens leven. Ik zag gisteren een bejaarde vrouw oud stokbrood meegrissen uit een vuilnisbak aan de metro. Dat kan toch niet zijn?
Neen, dat kan niet. Jij draagt in deze, gezien je jeugdige leeftijd, geen enkele verantwoordelijkheid, wel je partijgenoten die al zeer lang aan het bewind deelnemen.
Citaat:
Wat kunnen we hier nu aan doen? Er zijn verschillende groepen waar we speciaal aandacht aan moeten besteden; jongeren die lager opgeleid zijn, alleenstaande moeders en bejaarden onder de armoedegrens.
In de eerste plaats moet worden gezorgd dat alle uitkeringen welvaarstvast worden gemaakt, zodat deze ook stijgen als het leven duurder wordt.
Daarnaast moeten we durven zeggen, dat als het minimum om te overleven wordt vastgelegd op €777 voor alleenstaanden, we ook moeten durven zeggen dat we de uitkeringen optrekken tot dit bedrag.
Juist. De vraag is alleen maar hoe je dit gaat financieren. De Belgische begroting vereist nu al zeer merkwaardige ingrepen (de verkoop van het nationaal patrimonium bv) om min of meer in evenwicht te blijven.
Citaat:
Jongeren die niet zelf een job vinden moeten net zoals dat nu al in bijvoorbeeld Oostende gebeurd persoonlijk begeleid worden met trainingen voor het schrijven van een sollicitatiebrief, aansporen tot het zoeken van een job, zorgen dat ze een doel hebben om naar te streven, ...
Akkoord.
Citaat:
Jonge alleenstaande en werkloze moeders moeten nog intenser worden begeleid. Kinderopvang voor hen moet gewoon gratis worden, zodat ze niet verplicht zijn thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen; dat ze kunnen gaan werken, ervaring opdoen, bijscholing volgen en 's avonds een pint gaan drinken als ze dat willen.
Juist, maar een alleenstaande moeder zal best thuis haar pintjes drinken.
Citaat:
De ouderen die verdomme heel hun leven (thuis) hebben gewerkt en die nu een prutspensioen trekken verdienen het niet te moeten schooien tot ze met moeite rondkomen. Daarom; die minimumpensioenen moeten naar boven.
Je bedoelt de zelfstandigen? Er zitten sowieso een pak sukkelaars tussen, maar de meeste zelfstandigen zijn niet echt sukkelaars te noemen.
Citaat:
Toch, wat ik zeker ook nog wil meegeven, is dat kansenarmoede niet per se een verhaal is van financiële armoede. Waarmee ik wil zeggen dat 'slagen in het leven' niet altijd een kwestie van kluiten is. Het gaat zoals je zelf aangeeft om de juiste kansen te krijgen op het juiste moment. Dat is de taak van de overheid, die er bijvoorbeeld voor moet zorgen dat je als jongere in de juiste studierichting terecht komt, dat je beschermd wordt tegen 'makkelijke kredieten', dat je de kans krijgt om je te ontwikkelen terwijl je kinderen in de creche zitten,...
Ik heb een beetje een probleem met de "juiste studierichting". De overheid moet hier, volgens mij, sturend maar niet zelf-bepalend optreden. Voor de rest akkoord.
Enfin, over deze en andere punten kunnen we de volgende dagen nog wel verder praten denk ik.

Groeten Bram[/quote]
robert t is offline  
Oud 4 maart 2007, 19:30   #4
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard Kansarmoede

Mijn excuses voor het het niet verwijderen van je laatste zin.
robert t is offline  
Oud 4 maart 2007, 19:57   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Mijnheer Boriau, wat is de "armoedegrens"?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 4 maart 2007 om 20:03.
lombas is offline  
Oud 4 maart 2007, 20:45   #6
Daphne
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2006
Berichten: 702
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bramboriau Bekijk bericht
Daarnaast moeten we durven zeggen, dat als het minimum om te overleven wordt vastgelegd op €777 voor alleenstaanden, we ook moeten durven zeggen dat we de uitkeringen optrekken tot dit bedrag.
Beste Mr. Boriau,

U weet toch dat dat bedrag ontoereikend is met de huidige huurprijzen op de private markt.
Die huurprijzen zijn vandaag dé belangrijkste oorzaak van armoede bij de groep mensen waar duveltje382 het over heeft.
Het belangrijkste programmapunt van SPa zou dus de bouw van sociale woningen moeten zijn (zie de streefcijfers in Nederland!). Ik vind hiervan echter niets terug in uw eerste antwoord. Integendeel gaat men (Van Mechelen en VLD) druk uitoefenen op OCMW's om gronden te verkopen ten behoeve van koppelverkopers en andere geldwolven...de wereld op zijn kop!

NB.: Merk op dat u via sociale verhuring een deel van de uitkeringen die u betaalt terugkrijgt, een deel dat u dan kan besteden aan onderhoud, met werkgelegenheid als gevolg.
__________________
Koop nooit nog de merken die reclamespots maken met negers of makakken.

Laatst gewijzigd door Daphne : 4 maart 2007 om 20:49.
Daphne is offline  
Oud 7 maart 2007, 20:35   #7
Bram Boriau
 
 
Bram Boriau's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2007
Berichten: 6
Standaard

Beste Daphne,

Ik gaf enkel een indicatieve lijst mee met punten die voor de federale verkiezingen heel er belangrijk zijn. Natuurlijk is wonen ook een belangrijk punt, maar dat is eerder Vlaamse Materie. Ik verwijs je graag door naar onze websites www.deeljehuis.be www.animoweb.be waar je een hoop standpunten hierrond vindt.

Groeten Bram
Bram Boriau is offline  
Oud 7 maart 2007, 20:37   #8
Bram Boriau
 
 
Bram Boriau's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2007
Berichten: 6
Standaard

De armoedegrens is een bedrag dat internationaal is vastgelegd. Als je over minder dan dit bedrag beschikt op maandbasis, dan kun je in feite heel erg moeilijk aan je behoeften voldoen.
Bram Boriau is offline  
Oud 7 maart 2007, 20:41   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram Boriau Bekijk bericht
De armoedegrens is een bedrag dat internationaal is vastgelegd. Als je over minder dan dit bedrag beschikt op maandbasis, dan kun je in feite heel erg moeilijk aan je behoeften voldoen.
En wordt er dan nog wel iets gedaan voor die kansarme die ook deze winter koude heeft geleden zoals ik?
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be