Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 maart 2015, 01:45   #1
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Welke benaming voor een hereniging der Nederlanden ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het woord Dietsland is te beladen sinds de NSB in de jaren '30 en '40 plachten te gebruiken.
En Hitler moest niets hebben van pogingen tot toenadering van Nederland en Vlaanderen.
Daarom vind ik de Nederlanden een prima benaming!
Ik ga natuurlijk niet beweren dat de Nederlanden geen prima benaming zou zijn.
Als romantikus verkies ik echter Dietsland omdat het authentieker is, tenminste in die zin dat Diets de eerste benaming was waarmee onze taal werd aangeduid, lang voordat andere benamingen als Nederduits en Nederlands de kop opstaken.

IK ben er mij echter terdege van bewust dat Dietsland een "beladen" begrip is. Maar laat dat het probleem zijn van diegenen die die beladen associatie maken; ikzelf weiger aan te nemen dat het kleinzielige, kortzichtige klootjesvolk de norm stelt van wat aanvaardbaar is en wat niet. Dat is trouwens ook het probleem van diegenen die de Prinsenvlag en zelfs de Leeuwevlag beschouwen als kollaboratievlaggen, maar niet het mijne.

Integendeel, ik pleit resoluut voor een eerherstel van Dietsland, een kultuurhistorische benaming van het Nederlandse taalgebied, dat waarschijnlijk voor het eerst gebruikt werd rond 1860 door een bevlogen geest als Constant Hansen die terecht meende dat Dietsland ook echt objektief 'bestond'; alleen niet staatkundig verenigd was, maar dat wel moest worden, en hij probeerde dit te promoten.
In hun streven van Nederland en Vlaanderen te verenigen in één staat zouden vanaf de jaren 1920 voormannen van de Grootnederlandse Beweging zoals Jan Derk Domela Nieuwenhuis Nyegaard en de historikus Pieter Geyl de term Dietsland overnemen. (Twee personen die overigens in aanvaring kwamen met de nazi's omwille van hun Grootnederlandse ideeën. Geyl zat zelfs vast in het koncentratiekamp van Buchenwald. )
Dietsland werd vervolgens in de Vlaamse Beweging een populair begrip voordat de nazi's hun intrede deden. Reeds de jaren 20 waren er tal van Dietse verenigingen.
Deze bijvb. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dietsch_Studentenverbond
(En dat is bijvb. iets dat niet gesteld wordt in het Wikistuk over Dietsland dat te weinig neutraal is en te eenzijdig de klemtoon legt op de nazistische associatie.)
En o ironie: In het Grossdeutsche Reich dat de nazi's wilden was geen plaats voor een Dietsland. Het éne sloot als het ware het andere uit. Wel hebben kollaborerende Dietsers hun wensen voor werkelijkheid genomen. Zij die echter wel een klare kijk hadden gingen in het verzet. Zij die de eed aan Hitler aflegden pleegden verraad aan Dietsland en toonden daarmee aan dat ze als puntje bij paaltje kwam, ze in de eerste plaats nazi's waren.

Iets anders: Ik houd ook van de schoonheid van het gotische schrift en smokkel dat lettertype soms op mijn werk in verslagen. Het zegt echter meer over mijn kollega's zelf, die 'Sieg Heil' schreeuwen bij het zien daarvan, dan over de gotische Fraktur op zich.
De gotische Fraktur bleef eeuwenlang de meest gebruikte drukletter, maar werd in de meeste landen allengs vervangen door antiqua-typen (onze rechtopstaande leter). En wat de ironie wil in dit geval: In Duitsland bleef het gotische type de norm tot 1941; maar toen werd het door Hitler verboden, waarschijnlijk omdat het gebruik van de Antiqua een internationale propagandaverspreiding beter mogelijk maakte.

Interessante Wikilinks:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederla...msgeschiedenis)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diets

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dietsland (al moet ik dringend de objektiviteit van dat artikel een beetje meer in balans brengen ipv mijn tijd te verdoen op dit forum....)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benamin...de_Lage_Landen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benamingen_van_Nederland

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2015 om 02:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 11:24   #2
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Het is al zo verwarrend dat men in Deutschland geen Dutch praat, ik weet niet of we die verwarring nog verder in de hand moeten willen werken.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 11:57   #3
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Verenigde Brabanten?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 14:58   #4
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het is al zo verwarrend dat men in Deutschland geen Dutch praat, ik weet niet of we die verwarring nog verder in de hand moeten willen werken.
Aanvankelijk dacht ik ook dat dat Engelse woord niet korrekt was. Volgens een wikistuk is Dutch echter het Engelstalige woord voor Diets en dus klopt die Engelse term wel!
Diets en Duits zijn afsplitsingen van hetzelfde woord. Net zoals er vroeger geen taalgrens bestond omdat de dialekten vloeiend in mekaar overgingen. Zo wordt Hendrik van Veldeken zowel tot de Nederlandse als tot de Duitse literatuur gerekend.

IK denk in dit verband aan de bloedvraag in de tekst van het Wilhelmus:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelmus
Daarnaast is er ook een theorie die zegt dat het Wilhelmus oorspronkelijk in het Duits geschreven zou zijn door vluchtelingen uit de Nederlanden, die met dit lied Duitse vorsten voor de Nederlandse zaak probeerden te winnen. Ondanks het aanhalen van het 'Duitsen bloed' hoeft dit zeker niet het geval te zijn: in de 16e en 17e eeuw verwees Duits namelijk naar de talen die werden gesproken in Nederland en Duitsland. Soms werd dan onderscheid gemaakt tussen Nederduits en Hoogduits, maar hier niet. Pas later is het woord 'van Duitsland' gaan betekenen.[2][3] Overigens was Willem van Nassau in de onhistorische betekenis wel degelijk een Duitser: Nassau lag (en ligt nog steeds) in het huidige Duitsland.

Tegenwoordige tekst: Wilhelmus van Nassouwe ben ik, van Duitsen bloed,...
Originele tekst:
Wilhelmus van Nassouwe Ben ick van Duytschen bloet,

De vraag daarbij is wat de schrijver van de tekst bedoelde met Duytschen.
Wilde hij per se verwijzen naar waar Willem vandaan kwam, hetgeen nu Duitsland heet ? Dan is de huidige hertaling korrekt. Maar is het logisch dat men het heeft over "den vaderland getrouwe" maar tegelijkertijd een vreemde herkomst benadrukt ?
Of wilde de schrijver aangeven dat hij iemand van de onzen was ? In dat geval is de huidige hertaling verkeerd en moet het dietsen bloed worden !

Het volgende stuk:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advie...-dietsen-bloed
geeft niet echt uitsluitsel op die vraag omdat er zich een betekenisverschuiving heeft voorgedaan:
Het is een misverstand om te denken dat alleen Diets en niet Duits op Nederland(s) kan slaan.
Nogmaals, de schrijver schreef weliswaar "duits" maar bedoelde misschien niet wat we nu "Duits" noemen. In dat geval toch maar beter Diets !?
Mij lijkt dat het meest logische.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2015 om 15:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 15:21   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

iets mis met 'de lage landen' ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 15:31   #6
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Vertaald lastig, als je dan toch een nadeel zoekt. Of eigenlijk vertaald het juist enorm makkelijk, waardoor het in elke vreemde taal volstrekt anders gaat klinken.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 15:32   #7
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
iets mis met 'de lage landen' ?
Ik niet, dat is een geografische maar geen "ethnische" benaming.
Schotland heeft toch meer uitstraling en getuigt toch meer van een zekere identiteit dan de Highlands.
Een Schot is toch een Schot omdat hij uit Schotland komt en "Schots" spreekt, maar toch niet omdat hij x meter boven de zeespiegel leeft.
Hetzelfde bezwaar kan trouwens gemaakt worden tov de Nederlanden.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 15:41   #8
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.362
Standaard

Verenigde Lage Emiraten
__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 15:56   #9
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Merk de tegenstelling op tussen:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onze Taal
De eerste betekenis van Duitsch is volgens het WNT 'Nederlands' ("In de 16de en 17de eeuw het gewone woord, thans, behoudens in sommige deelen van [Zuid-Nederland], in dit gebruik verouderd"). De tweede betekenis is "uit of van Duitschland" en de derde "goed Hollandsch, goed rond, flink, vroolijk". Het WNT zegt dat de tweede betekenis ontleend is aan het Duitse woord deutsch (dat overigens wel dezelfde oorsprong heeft). Tegenwoordig is Duits alleen in die betekenis, 'uit of van Duitsland', in gebruik. Nederlands is een jonger woord, dat is afgeleid van de landsnaam Nederland(en); het wordt gebruikt sinds de zestiende eeuw
en

http://gtb.inl.nl/iWDB/search?xmlerr...s&uitvoer=html
Modern woord: duits
Origineel woord: duitsch met als betekenissen:
1. Nederlandsch. In de 16de en 17de eeuw het gewone woord, thans, behoudens in sommige deelen van Z.-Ndl., in dit gebruik verouderd. Zie voor nog vele plaatsen, te beginnen met 1520, bij DE VREESE, Over de Benamingen onzer Taal.
2. Nederlander. In dit gebruik geheel verouderd.
3. De Nederlandsche taal. In dezen zin nog (of althans nog kort geleden gewoon te Brussel en Leuven. Zie nog een groot aantal plaatsen, te beginnen met 1518, bij DE VREESE, Over de Benamingen onzer Taal.

Hm... Maar "Duytschland" kon dus ook slaan op de Nederlanden en dat laatste lijkt de schrijver van het Wilhelmus logischerwijs te bedoelen. Tja, dan kom ik weeral bij Diets uit als juiste hertaling. Men zou het dan ook kunnen hertalen als "Nederlands" maar dat wijkt dan wel erg af van het originele woordgebruik.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2015 om 16:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 16:31   #10
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wilhelmus: ach kijk, dus toch diets.

In het Wilhelmus wordt "van Duitsen bloed" erg vaak vervangen door "van Dietsen bloed". De originele, niet-gemoderniseerde versie van het Wilhelmus spreekt echter van "van Duytschen bloed" en ook de moderne versie die we sinds 1932 gebruiken, spreekt wel degelijk van "van Duitsen bloed". Volgens de huidige betekenis van het woord "Duits" lijkt het alsof het Wilhelmus zegt dat Willem van Oranje een Duitser is. Dillenburg ligt inderdaad in Duitsland, maar dat is niet wat het Wilhelmus bedoelt.

Diets en Duits hebben dezelfde oorsprong: het Middelnederlandse woord diet, dat volk betekent. In Noord-Nederlandse dialecten sprak men over Duits, in Zuid-Nederlandse dialecten over Diets. De vele volkeren die de gebieden van onder andere het huidige Nederland en Duitsland bevolkten, werden Duitse volkeren genoemd. Met de opkomst van het romantisch nationalisme, waarin de verschillende Duitse volkeren zich een eigen identiteit toekenden, kreeg het woord "Duits" zijn huidige betekenis en sindsdien wordt het niet meer gebruikt om iets "Nederlands" aan te duiden, alhoewel het Nederlands in het Engels nog altijd Dutch genoemd wordt en er ook in het Nederlands gesproken wordt van Nederduitse (bijvoorbeeld Nedersaksisch) en Hoogduitse talen.

"Diets" heeft zijn oorspronkelijke betekenis wel enigszins behouden, en hoewel het Wilhelmus letterlijk het woord "Duits" bezigt, zou het gebruik van "Diets" inhoudelijk dichter bij de originele betekenis komen.

Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelmus
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2015 om 16:33.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 19:48   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik niet, dat is een geografische maar geen "ethnische" benaming.
Schotland heeft toch meer uitstraling en getuigt toch meer van een zekere identiteit dan de Highlands.
Een Schot is toch een Schot omdat hij uit Schotland komt en "Schots" spreekt, maar toch niet omdat hij x meter boven de zeespiegel leeft.
Hetzelfde bezwaar kan trouwens gemaakt worden tov de Nederlanden.
Nederlanders zijn veel te progessief voor de stugge enge Vlamingen.....Een Vlaming heeft veel meer gemeen met een Duitser .....
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 19:57   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.799
Standaard

Het eenvoudigste zou zijn De Nederlanden. Dit is overigens ook de historisch meest gejustifieerde naam. De huidige Vlaamse provincies waren ooit het economische en politieke hart van De Nederlanden. Wallonië was ooit ook bij De Nederlanden maar voor een opnieuw samengaan met het huidige Nederland hebben zij 0,00 belangstelling. Ze zitten liever als konijnen te staren naar de lichtbak van La France.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:00   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het eenvoudigste zou zijn De Nederlanden. Dit is overigens ook de historisch meest gejustifieerde naam. De huidige Vlaamse provincies waren ooit het economische en politieke hart van De Nederlanden. Wallonië was ooit ook bij De Nederlanden maar voor een opnieuw samengaan met het huidige Nederland hebben zij 0,00 belangstelling. Ze zitten liever als konijnen te staren naar de lichtbak van La France.
En Vlamingen 0,001 .

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 maart 2015 om 20:03.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:11   #14
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En Vlamingen 0,001 .
Daar hebben we het gissen naar. Dat het tot op heden nog steeds een minoriteit van de Vlamingen is zal ongetwijfeld waar zijn. Dat kan evenwel snel veranderen. Zeker wanneer dat weer samengaan met Nederland op een verstandige wijze zou gebeuren. Dus geen "opslorpen" door Nederland maar wél een goed doordachte vorm van confederatie met een grote graad van zelfstandigheid voor een aantal aangelegenheden. Dus zeker geen "unitaire" staat van De Nederlanden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:19   #15
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Nederlanders zijn veel te progessief voor de stugge enge Vlamingen.....Een Vlaming heeft veel meer gemeen met een Duitser .....
En toen werden de klichees, veralgemeningen, gemeenplaatsen en vooroordelen weer eens opgewarmd, iets wat ge onmogelijk kunt hard maken en bovendien totaal irrelevant is in het licht van het geopolitieke belang van een hereniging.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:26   #16
schaakspeler
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 330
Standaard

Waarom niet Tweekoningenland? Als je die twee liever kwijt bent Patatavia of patattenrepubliek.
schaakspeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:27   #17
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Nederlanders zijn veel te progessief voor de stugge enge Vlamingen.....Een Vlaming heeft veel meer gemeen met een Duitser .....
Die "progressieve" Nederlanders zijn vooral te vinden in de Hollandse Randstad. Maar in de overige Nederlandse provincies is dat volstrekt niet zo. Een Vlaming "veel meer gemeen met een Duitser..." Waar haalt u dat nu vandaan? Eerlijk gezegd, ik wou dat het waar was. De regeringspolitiek zou meer doortastend zijn en onze openbare financiën een heel stuk gezonder.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:43   #18
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Nederlanders zijn veel te progessief voor de stugge enge Vlamingen.....Een Vlaming heeft veel meer gemeen met een Duitser .....
Een Duitser is vaak directer als een Vlaming, maar vaak hoffelijker als een Nederlander.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 maart 2015 om 20:53.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:53   #19
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De Hereningde Nederlanden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het eenvoudigste zou zijn De Nederlanden. Dit is overigens ook de historisch meest gejustifieerde naam.
Historisch de meest verantwoorde naam, idd. Een bezwaar daartegen had ik echter al aangegeven in # 7 .
En als het dan toch moet zou ik naar analogie met het Verenigd Koninkrijk, er De Herenigde Nederlanden van maken waarbij men zinspeelt op de geschiedenis der twee verenigingen die er reeds waren en dus voor het grote publiek duidelijk maakt dat die vereniging niet zomaar uit de lucht komt vallen.
Men herstelt wat eens was en neemt de draad van de geschiedenis weer op.
Marketingtechnisch verkoopt dat misschien beter; in die naam zit als het ware een historische verantwoording gebakken.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2015 om 20:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 20:56   #20
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Historisch de meest verantwoorde naam, idd. Een bezwaar daartegen had ik echter al aangegeven in # 7 .
En als het dan toch moet zou ik naar analogie met het Verenigd Koninkrijk, er De Herenigde Nederlanden van maken waarbij men zinspeelt op de geschiedenis der twee verenigingen die er reeds waren en dus voor het grote publiek duidelijk maakt dat die vereniging niet zomaar uit de lucht komt vallen.
Men herstelt wat eens was en neemt de draad van de geschiedenis weer op.
Merketingtechnisch verkoopt dat misschien beter; in die naam zit als het ware een historische verantwoording gebakken.
Wat dacht u van "het Dietse Rijk der Herenigde Nederlanden"??
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be