Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 augustus 2013, 11:31   #1
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Behoedde de deling van de Nederlanden haar voor verdere opslokking?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar als men zo praat... Hetzelfde kan men zeggen over Willem van Oranje en zijn opstand. Moest hij niet de steun hebben gehad van vreemde huurlingen en van Engeland dan was er nooit een calvinistische republiek geweest.
Ik vind het nu net ongemeen boeiend van zo te praten want dan laat men zien dat men de materie beheerst en enig inzicht heeft.

Bij Engeland en de Republiek denk ik spontaan echter aan de vier Engels-Nederlandse oorlogen....(Vier!)

Maar goed, ik ga effe verder op hetgeen ge stelt.....:
Als er geen Republiek was geweest, zou dat dan ten voordele of ten nadele van Lowie Kators zijn imperialisme geweest zijn? Hoe zouden de grenzen van Nederlanden (en Frankrijk) er nu uitgezien hebben zonder dat de Republiek ontstond?
Zonder Republiek zou enkel Spanje ons verdedigd hebben, maar per saldo béter want ze hebben zich totaal uitgeput tegen de Republiek.

Anderzijds had Frankrijk een tegenstrever méér met die Republiek. En het had aan die Republiek bijwijlen wel een harde dobber. Een kapitaalkrachtige Republiek en dus met grote militaire slagkracht.

In een scenario dat de Opstand volledig zou zijn gelukt en Spanje volledig verdreven, zou enkel de Republiek ons verdedigd hebben. Maar Spanje zou misschien om andere redenen tegen Lowie Kators gevochten hebben?

Misschien was een deling der Nederlanden zoals we het gekend hebben misschien toch het worst case scenario voor Lowie Kators en komen we tot de kontradiktorische hypothese dat de deling der Nederlanden misschien de Nederlanden gered hebben van een nog grotere opslokking door Frankrijk?
(Ja, zelfs als Groot-Nederlander moet men zich die vraag kunnen stellen.)

Terloops: Ik zou dat een schitterende examenvraag vinden. Eens wat anders dan opgedane kennis papegaaien.

Dus, argumenteer hoe de kaarten voor Lowie Kators zouden gelegen hebben bij het scenario dat a) de Republiek niet ontstond of mislukte. en b) Spanje op korte tijd volledig werd verdreven.
En dat dus steeds getoetst aan het verloop van de gebeurtenissen zoals ze hebben plaatsgevonden.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 augustus 2013 om 11:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 21:36   #2
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik vind het nu net ongemeen boeiend van zo te praten want dan laat men zien dat men de materie beheerst en enig inzicht heeft.

Bij Engeland en de Republiek denk ik spontaan echter aan de vier Engels-Nederlandse oorlogen....(Vier!)

Maar goed, ik ga effe verder op hetgeen ge stelt.....:
Als er geen Republiek was geweest, zou dat dan ten voordele of ten nadele van Lowie Kators zijn imperialisme geweest zijn? Hoe zouden de grenzen van Nederlanden (en Frankrijk) er nu uitgezien hebben zonder dat de Republiek ontstond?
Zonder Republiek zou enkel Spanje ons verdedigd hebben, maar per saldo béter want ze hebben zich totaal uitgeput tegen de Republiek.

Anderzijds had Frankrijk een tegenstrever méér met die Republiek. En het had aan die Republiek bijwijlen wel een harde dobber. Een kapitaalkrachtige Republiek en dus met grote militaire slagkracht.

In een scenario dat de Opstand volledig zou zijn gelukt en Spanje volledig verdreven, zou enkel de Republiek ons verdedigd hebben. Maar Spanje zou misschien om andere redenen tegen Lowie Kators gevochten hebben?

Misschien was een deling der Nederlanden zoals we het gekend hebben misschien toch het worst case scenario voor Lowie Kators en komen we tot de kontradiktorische hypothese dat de deling der Nederlanden misschien de Nederlanden gered hebben van een nog grotere opslokking door Frankrijk?
(Ja, zelfs als Groot-Nederlander moet men zich die vraag kunnen stellen.)

Terloops: Ik zou dat een schitterende examenvraag vinden. Eens wat anders dan opgedane kennis papegaaien.

Dus, argumenteer hoe de kaarten voor Lowie Kators zouden gelegen hebben bij het scenario dat a) de Republiek niet ontstond of mislukte. en b) Spanje op korte tijd volledig werd verdreven.
En dat dus steeds getoetst aan het verloop van de gebeurtenissen zoals ze hebben plaatsgevonden.
Natuurlijk is het verloop van de geschiedenis die niet heeft plaatsgevonden , nu nog achteraf te voorspelllen.
Wel is het duidelijk dat de Republiek voor het Nederlands als staatstaal
en als kerktaal een grote actor is geweest voor de ontwikkeling
en voortbestaan van de Nederlandse taal.
Al Nederland een Frans of Duits gewest was geworden na Napoleon ,
dan had de toenmalig heersende staat de landstaal bepaald ,en waren de Nederlandse dialecten beperkt gebleven tot streektaaltjes in kleine kring.

Daarom is de opstand van de Nederlanden tegen Spanje en het ontstaan van de Republiek van wezenlijk belang geweest voor de Nederlandse taal , de Nederlandse staat en de Nederlandse cultuur.
Helaas is het voor Vlaanderen anders gelopen.

Laatst gewijzigd door cato : 27 november 2014 om 21:37.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 22:08   #3
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Hmm, interessante materie...

Een vraagje, behoorde Luxemburg ook bij de Nederlanden, hoe is die kunnen afscheuren voordat de verfransing intrad ? Ik zie dat in relatie met de monarchie ergens, maar het daagt me niet welke link de benelux rond die periode van de verfransing tegelijkertijd Belgie ontstond ? Oorspronkelijk is België van landstaal Frans en niet nederlands als ik goed heb begrepen...vanwaar dan plots die drietaligheid van de drie gewesten die ontstaan zijn na de 1ste of 2de WO ?

Maar hier wordt gesteld dat als belgië niet kon ontstaan indien het een republiek zou geworden zijn met Nederlands als landstaal...Ik snap die historie niet zo goed meer..vermits die tijd stamt van 15 16 de eeuw...kan je de de grote krijtlijnen nog eens beknopt samenvatten..de details komen later wel..
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 11:01   #4
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Hmm, interessante materie...

Een vraagje, behoorde Luxemburg ook bij de Nederlanden, hoe is die kunnen afscheuren voordat de verfransing intrad ? Ik zie dat in relatie met de monarchie ergens, maar het daagt me niet welke link de benelux rond die periode van de verfransing tegelijkertijd Belgie ontstond ? Oorspronkelijk is België van landstaal Frans en niet nederlands als ik goed heb begrepen...vanwaar dan plots die drietaligheid van de drie gewesten die ontstaan zijn na de 1ste of 2de WO ?

Maar hier wordt gesteld dat als belgië niet kon ontstaan indien het een republiek zou geworden zijn met Nederlands als landstaal...Ik snap die historie niet zo goed meer..vermits die tijd stamt van 15 16 de eeuw...kan je de de grote krijtlijnen nog eens beknopt samenvatten..de details komen later wel..
Dit is een heel verhaal en enige tijd studie is hiervoor nodig.
Een begin
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Opstand

http://www.scholieren.com/samenvatting/12061

Laatst gewijzigd door cato : 28 november 2014 om 11:03.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be