Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2019, 15:13   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Bizar. De Draad gaat over illegale sigaretten maar dan leggen mensen zoals jij direct de link met wiet. Wat heeft wiet dan met sigaretten te maken ? Indien veel dan heeft cannabis ook veel te maken met Alcohol ?
Niets bizar aan.
Illegale sigaretten zijn vergelijkbaar met wiet, ze zijn allebij illegaal.
Uw redenering is immers dat wiet opbrengt voor de belasting.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 15:14   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
...
Of is uw partij dan ook tegen het verbieden van reclame voor tabak ?
Ik vermoed dat de nva nogal anti tabak is.
Maar als er op het federaal niveau iets tegen tabak ter stemming voorligt, dat we via een andere weg ook kunnen bereiken door een stemming in de deelstaten, dan zal er strategisch gestemd worden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 15:17   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zeker. Een harddrug als Alcohol moet legaal blijven maar onderworpen aan strenge regels. Een pater met zo een glas in zijn hand oogt misschien sympathiek maar het is en blijft een dealer van zwaar vergif. Zo een man hoort dat goedje zeker niet te promoten.
...
Voor reclame voor bier en wijn, spelen nogal economische belangen mee.
Voor de poco's bijvoorbeeld: we gaan toch de fair trade wijnen uit sommige ontwikkelingslanden geen promotie misgunnen.

We gaan toch ook niet tegenwerken dat wijn uit ik weet niet welk land, op onze markt de concurrentie wil aangaan met Franse wijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 15:45   #44
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voor reclame voor bier en wijn, spelen nogal economische belangen mee.
Voor de poco's bijvoorbeeld: we gaan toch de fair trade wijnen uit sommige ontwikkelingslanden geen promotie misgunnen.

We gaan toch ook niet tegenwerken dat wijn uit ik weet niet welk land, op onze markt de concurrentie wil aangaan met Franse wijn.
Hier nog zo een voorbeeldje van uw geliefkoosde drug. Een agent die een jointje zou roken vliegt stande pede aan de deur. Maar alle dagen zat tot er een drama gebeurd moet kunnen.....uiteraard niks aan de hand.
Hoog tijd om een nultolerantie in te voeren voor mensen die gewapend zijn.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190420_04342813
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 15:48   #45
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Niets bizar aan.
Illegale sigaretten zijn vergelijkbaar met wiet, ze zijn allebij illegaal.
Uw redenering is immers dat wiet opbrengt voor de belasting.
Alcohol en tabak zijn dus vergelijkbaar met wiet. Het zijn alle drie drugs. Maar waarom je dan voor die eerste prijzen en diploma's krijgt en evenementen rond mag bouwen en voor die andere gestraft wordt is me niet helemaal duidelijk.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 16:02   #46
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alcohol en tabak zijn dus vergelijkbaar met wiet. Het zijn alle drie drugs. Maar waarom je dan voor die eerste prijzen en diploma's krijgt en evenementen rond mag bouwen en voor die andere gestraft wordt is me niet helemaal duidelijk.
Het zal u ook nooit duidelijk worden.
Als wiet zou legaal zijn zou men daar wellicht ook prijzen voor geven.
Trouwens, het is mij niet bekend welke prijzen aan tabac toegekend worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 16:17   #47
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

happy 4/20
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 16:24   #48
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het zal u ook nooit duidelijk worden.
Als wiet zou legaal zijn zou men daar wellicht ook prijzen voor geven.
Trouwens, het is mij niet bekend welke prijzen aan tabac toegekend worden.
Ook niet aan de beste sigaren ? Er zijn zelfs klasseringen en wedstrijden sigaren roken.

http://toplijster.be/de-10-beste-sigaren-ter-wereld-3/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 april 2019 om 16:48.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 19:27   #49
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alleen op televisie bestaat de ideale wereld.
En op dit forum alwaar blowers mirakels beloven: kankers genezen en het aantal moorden halveren, om de grootste mirakels even te vermelden.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 19:40   #50
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
happy 4/20
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2019, 09:24   #51
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zie niet zoveel misdaad rond sigaretten of Alcohol ? Jij wel ? Er zijn toch ook valse handtassen en onderbroeken op de markt ?
Nee? Dat is dan uw probleem.
https://www.nu.nl/rotterdam/5644451/...brugdelen.html

https://www.gva.be/cnt/dmf20150317_0...maaksigaretten

https://www.nieuwsblad.be/cnt/9a1r7g22

https://www.nieuwsblad.be/cnt/g2ujaach

https://www.lukvanbiesen.be/2015/03/...-in-antwerpen/

https://www.rawepo.be/nieuws/gerecht...maaksigaretten

https://www.demorgen.be/nieuws/namaa...lgie~bbdbdb1e/

https://kw.knack.be/west-vlaanderen/...al-120365.html

https://www.transport-online.nl/site...rugdelen-foto/
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 21 april 2019 om 09:31.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2019, 12:46   #52
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
titel: Douane neemt tien miljoen illegale sigaretten in beslag
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190417_04335824

Legaliseren van actueel illegale drugs, zou geen zier helpen.
Taksen en accijnzen bepalen ongeveer voor 75% de prijs van sigaretten.
Als een pakje sigaretten €25 kost recht uit de fabriek ligt dat zelfde pakje voor €100 in de winkel.
Degene die dus nog verbaasd is dat er iets bestaat als illegale sigaretten moet eens wakker worden.

En nu we toch de relatie sigaret/wiet aan het maken zijn;

In Nederland betaal je pakweg €12 gemiddeld per gram in de coffeeshop. Die wiet wordt langs de achterdeur binnengesmokkeld en is dus per definitie illegaal.
Als we nu de taxatie van sigaretten zouden toepassen op (eventuele) legale wiet zou dat betekenen dat je pakweg €48 per gram zou moeten gaan betalen voor een grammetje wiet...

In dat geval kan ik u nu al garanderen dat dat de illegale handel inderdaad geen pijn zou doen, integendeel. Bij zo'n gigantische prijsverschillen knallen bij de criminelen de champagnekurken dwars door het plafond.

Mijn conclusie: als je mensen van een bepaald product af wil houden heeft het weinig zin de prijzen ervan tot absurde hoogtes op te drijven.
Mensen die het geld er voor hebben blijven gewoon roken, zuipen of blowen.
Mensen die het geld er niet voor hebben vinden wel alternatieven op de zwarte markt. En hoe absurder de legale prijzen, hoe groter de zwarte markt.

Bovendien mag je niet vergeten dat bij legalisatie van wiet er een heel aantal gebruikers over zullen stappen op zelf kweken. Wat bij tabak wegens praktische beslommeringen een heel eind moeilijker is en bij bv. sterke drank gewoon verboden is.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2019, 12:57   #53
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Die wiet paradijzen alwaar alle problemen van de wereld opgelost worden door legalisatie blijken niet te bestaan.
Toon eens aan waar er ooit iemand heeft beloofd dat alle problemen van de wereld opgelost zouden worden door legalisatie?
Waar men het over paradijzen had die zouden ontstaan na legalisatie?


Behalve jij heb ik nooit iemand daar over horen spreken. Want iedereen met een minimum aan gezond verstand weet dat de legalisatie van eender welk product nooit zal leiden tot het oplossen van alle problemen of het laten onstaan van paradijzen.

De reden dat jij dat steeds blijft aanhalen is om te verdoezelen dat de legalisatie van softdrugs op de plaatsen waar dat al gebeurd is wel degelijk positieve effecten heeft gehad.

Maar omdat je die niet kan ontkrachten of er een afdoend antwoord op weet blijf je maar roepen dat de wereldproblemen niet opgelost zijn en dat er geen paradijzen zijn ontstaan.
Twee dingen die niemand vooraf ooit beloofd heeft.

Op die manier kan je immers elke maatregel bekritiseren.
Koppel er gewoon overdreven uit-je-duim-gezogen verwachtingspatronen aan vast en geen elke maatregel zal ooit nog succesvol kunnen worden genoemd wanneer hij afgetoetst wordt aan je eigen absurde verwachtingen.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 23 april 2019 om 12:58.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2019, 13:00   #54
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Taksen en accijnzen bepalen ongeveer voor 75% de prijs van sigaretten.
Als een pakje sigaretten €25 kost recht uit de fabriek ligt dat zelfde pakje voor €100 in de winkel.
Degene die dus nog verbaasd is dat er iets bestaat als illegale sigaretten moet eens wakker worden.

En nu we toch de relatie sigaret/wiet aan het maken zijn;

In Nederland betaal je pakweg €12 gemiddeld per gram in de coffeeshop. Die wiet wordt langs de achterdeur binnengesmokkeld en is dus per definitie illegaal.
Als we nu de taxatie van sigaretten zouden toepassen op (eventuele) legale wiet zou dat betekenen dat je pakweg €48 per gram zou moeten gaan betalen voor een grammetje wiet...

In dat geval kan ik u nu al garanderen dat dat de illegale handel inderdaad geen pijn zou doen, integendeel. Bij zo'n gigantische prijsverschillen knallen bij de criminelen de champagnekurken dwars door het plafond.

Mijn conclusie: als je mensen van een bepaald product af wil houden heeft het weinig zin de prijzen ervan tot absurde hoogtes op te drijven.
Mensen die het geld er voor hebben blijven gewoon roken, zuipen of blowen.
Mensen die het geld er niet voor hebben vinden wel alternatieven op de zwarte markt. En hoe absurder de legale prijzen, hoe groter de zwarte markt.

Bovendien mag je niet vergeten dat bij legalisatie van wiet er een heel aantal gebruikers over zullen stappen op zelf kweken. Wat bij tabak wegens praktische beslommeringen een heel eind moeilijker is en bij bv. sterke drank gewoon verboden is.
het zou mij verbazen als het slechts 75% is, maar ik vind de prijs samenstelling van sigaretten in BE nergens terug
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2019, 13:52   #55
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het zou mij verbazen als het slechts 75% is, maar ik vind de prijs samenstelling van sigaretten in BE nergens terug
Ik vond er hier een verwijzing naar.

De site is volgens mij al wel een paar jaar oud (ze verwijzen naar 'volgend jaar' en daarna naar 2018, dus ik veronderstel dat ze uit 2016 dateert) maar ik geloof niet dat ondertussen de taksen en accijnzen gezakt zijn dus hield ik die 75% maar aan.

Best mogelijk dat het ondertussen hoger is maar als dat het geval is zet dat mijn stelling alleen maar meer kracht bij...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2019, 14:34   #56
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Alcohol gaat dezelfde weg op sinds de accijnsverhoging: https://www.hln.be/nieuws/binnenland...oogd~ab095bac/
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2019, 17:36   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
...
Mijn conclusie: als je mensen van een bepaald product af wil houden heeft het weinig zin de prijzen ervan tot absurde hoogtes op te drijven.
..
Prijsverhoging is één van de elementen.
In Nieuw-Zeeland pakken ze het intelligenter aan, en zeer breed.
Hun optie is om binnen x jaren volledig tabakloos te zijn.
Met een hele batterij aan maatregelen.
En waar prijsverhogingen in zitten, maar met een psychologisch geoptimaliseerd effect. Geen verhogingen van 10 cent per jaar, maar bruusker, want dat helpt meer.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2019, 17:56   #58
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Prijsverhoging is één van de elementen.
In Nieuw-Zeeland pakken ze het intelligenter aan, en zeer breed.
Hun optie is om binnen x jaren volledig tabakloos te zijn.
Met een hele batterij aan maatregelen.
En waar prijsverhogingen in zitten, maar met een psychologisch geoptimaliseerd effect. Geen verhogingen van 10 cent per jaar, maar bruusker, want dat helpt meer.
Ik ben meer van het principe dat de staat zich niet te moeien heeft met wat ik wel en niet gebruik.
Dat ze het mij afraden, tot daar aan toe.
Maar dat ze op een overdreven manier (+75% aan taksen bv) in mijn zakken gaan zitten omdat ik iets doe wat ze liever niet zouden hebben vind ik niet gepast.
Want wat wordt het volgende? Gaan ze ons stilletjes aan alle geneugten des levens door onze neus boren?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be