Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 maart 2019, 13:53   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Stop met de planeet te vervuilen en te verhitten (op de kosten van de gemeenschap), smeerlappen. Die ecoside zullen we ook moeten verslaan.
Het gegeven dat de cijfers overduidelijk aantonen dat het ontwikkelingslanden zijn die het overgrote deel van de klimaatsproblemen veroorzaken/gaan veroorzaken, dat communistische regimes destijds bij de meest vervuilenden behoren, en dat het "rijke westen" nergens voor een probleem zorgt in deze affaire, zijn dus allemaal zinloze harde feiten. Dat dat het ganse klimaatshysterische gedoe van die meiskes en de bijhorende geeiste zelfkastijding totaal ondergraaft, kan U daarbij geen ballen schelen he.

Als dat een inconvenient truth is die die klimaatshysterie ondergraaft, dan doen we maar alsof die niet waar is he.

Wij kunnen er niks aan veranderen, wij dragen er zo goed als niet toe bij en bovendien verkleint onze bijdrage terwijl de reeds enorm dominerende bijdrage van ontwikkelingslanden gestaag stijgt, maar nee, WIJ moeten boete doen en de schuld op ons nemen en er "iets" aan doen. Ook al kunnen we niet.

Goed gezien. Propagandisten hebben zich nooit gestoord aan echte gegevens om hun ideologie door te drukken, he. Noch communisten, nog groen hebben zich ooit laten tegenhouden door echte gegevens he. "luister naar de wetenschappers", behalve als het U niet uitkomt en U belachelijk maakt natuurlijk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 maart 2019 om 13:55.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2019, 14:50   #42
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Weet jij wel waar het begrip 'historische schuld' op slaat? Of wil je het soms niet begrijpen?


Mijn inschatting is dat je het maar al te best begrijpt. Maar je gewone vierkante denier spelletje speelt.
Weet jij wel wanneer historische schuld aan de oppervlakte komt of wil je het soms niet begrijpen???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2019, 14:53   #43
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Ben jij zat of zo?
Wat een gelul is het om een voetbalmatch te vergelijken met regelrechte plunderingen en uitbuiting.
Echt gekker kan het niet worden.
Onze welvaart is op de kap van anderen, altijd geweest.
Je bedoelt dat we nu maar de nieuwe machthebbers, even corrupt of nog meer, in vele van die landen moeten laten doen ???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2019, 15:34   #44
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Het woord Ecocide is niet nieuw, maar ik had het nooit eerder gehoord.

Citaat:
Until 1996, drafts of the Rome statute, which lists international crimes against humanity, included the crime of ecocide. But it was dropped at a late stage at the behest of three states: the UK, France and the Netherlands. Ecocide looked like a lost cause until Higgins took it up 10 years ago.
Higgins is terminaal met kanker, maar ik hoop met Monbiot dat ik bij leven ooit een miljoen Earth Protectors het idee zal zien steunen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2019, 15:55   #45
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Gezien de topsy-turvy voorstellingen van PatrickVE over de schuld en het aandeel van de ontwikkelingslanden is het misschien niet overbodig het begrip Climate Debt even te belichten.


Historical debt gaat over Cumulative CO2 emissions
Op de wereldkaart in annex zie je dat de koploper de USA is gevolg door China.

https://ourworldindata.org/co2-and-o...-gas-emissions




Ik sla even de wetenschappelijke artikelen over en ga naar de algemene Google informatie.
Citaat:
The climate-debt theory posits that wealthy countries and companies are accountable for the impacts of their historical and continued over-consumption of the Earth’s limited resources.



The climate-debt theory argues that the negotiations are about the allocation of an emissions budget. There are many budget estimations, and distributing these budgets 'fairly' is an ethical challenge on the international stage.

The climate-debt concept incorporates two distinct elements:

Adaptation debt
which represents the compensation owed to the poor for the damages of climate change they have not caused.
Emissions debt
which is compensation owed for their fair share of the atmospheric space they cannot use if climate change is to be stopped.
https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_debt
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Cumulative CO2 emissions 2016.JPG‎ (64,3 KB, 53x gelezen)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2019, 16:06   #46
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Share of global cumulative CO2 emissions 2015 in

US 26 %
EU 22 %
China 12 %
India 3 %

Dat is sinds 1850
https://ourworldindata.org/co2-and-o...-gas-emissions


Dat zijn de gegevens om over historical debt te preken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 maart 2019 om 16:08.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2019, 16:32   #47
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Share of global cumulative CO2 emissions 2015 in

US 26 %
EU 22 %
China 12 %
India 3 %

Dat is sinds 1850
https://ourworldindata.org/co2-and-o...-gas-emissions


Dat zijn de gegevens om over historical debt te preken.
Kan er iemand aan Eno het begrip cumulatieve emissies uitleggen?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2019, 16:37   #48
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Dat zijn de gegevens om over historical debt te preken.
Of spreken

In tegenstelling tot de US heeft de EU geen Ecocide zoals Trumpicide aan de top.

Wat laat verhopen dat Anti ACC maatregelen ambitieuzer zullen nagestreefd worden

Onder druk van het gezond verstand, van verantwoordelijk bestuur en van de klimaatactivisten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 maart 2019 om 16:42.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2019, 20:43   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Share of global cumulative CO2 emissions 2015 in

US 26 %
EU 22 %
China 12 %
India 3 %

Dat is sinds 1850
https://ourworldindata.org/co2-and-o...-gas-emissions


Dat zijn de gegevens om over historical debt te preken.
Goed, het is dus veel beter gesteld dan ik dacht: ik dacht dat wij (OECD landen, ik bedoel daar grotendeels mee, USA en EU) 2/3 van de huidige CO2 geaccumuleerde uitstoot voor onze rekening namen, het is zelfs maar de helft

Dat wil zeggen dat onze "historische schuld" dus de HELFT is van de heel kleine klimaatsverandering die we nu hebben, die heel aanvaardbaar is. Tot op de dag van vandaag is de meegemaakte klimaatsverandering zodanig klein, dat er zelfs nog mensen zijn die (verkeerdelijk weliswaar) ze kunnen ontkennen. Je hebt METINGEN nodig om ze te merken.

Onze "historische schuld" begrenst zich dus tot de HELFT van een onschuldig fenomeen tot nu toe.

Het ECHTE klimaatsprobleem MOET NOG KOMEN natuurlijk. Het zijn de 5 of 6-voudige uitstoten van wat tot nu toe werd uitgestoten. Daar is onze "historische bijdrage" dus miniem toe.

Het echte klimaatsprobleem gaat komen van de uitstoot tussen nu en binnen 50 jaar of zo, dat het CO2 gehalte tot 800 ppm of zo zal opdrijven.

https://www.co2.earth/2100-projections

(magere prognoses trouwens, ik had er vroeger gezien die verwachtten dat wij tot aan 1200 ppm of zo zouden gaan - ik vind dat realistischer eerlijk gezegd).

Wij hebben dus de helft van de 120 ppm die men nu al heeft (vanaf 280 ppm pre-industrieel) als onze "schuld". 60 ppm.

Terwijl men in totaal verwacht dat het iets van 800 - 120 = 680 ppm zal zijn.

Onze historische schuld zal dus 60 van die 680 zijn.

Verwaarloosbaar dus. Nog geen 10%. Zoals onze huidige uitstoot trouwens

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 maart 2019 om 20:45.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2019, 20:47   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Of spreken

In tegenstelling tot de US heeft de EU geen Ecocide zoals Trumpicide aan de top.
Als we ons tot de EU beperken, is het nog geen vierde van die 120 ppm. Dus een 30 ppm is onze EU-historische schuld. Niet alleen verwaarloosbaar, maar zelfs belachelijk klein.

Zo zie je maar, "luister naar wetenschappers" behalve als harde cijfers de inpertinentie van uw geblaat tonen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2019, 23:08   #51
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ecocider Trump halted:

Citaat:
Alaska judge blocks Trump on Arctic and Atlantic drilling
April 2017 executive order reversed Obama protections
Green groups celebrate, justice department declines comment
Bescherming voor vrijwel alle Arctische en Atlantische wateren werd door Barack Obama ingesteld voordat hij zijn ambt verliet. Die kan alleen ongedaan worden gemaakt door het Congres, besliste Gleason, een Amerikaanse rechtbankrechter, wat betekent dat Trump's besluit om de bescherming te schrappen onwettig was.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 maart 2019 om 23:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2019, 13:57   #52
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Artikel 67 van het wetboek Strafrecht:

Citaat:
Als medeplichtigen aan een misdaad of een wanbedrijf worden gestraft :
Zij die onderrichtingen hebben gegeven om de misdaad of het wanbedrijf te plegen;
Zij die wapens, werktuigen of enig ander middel hebben verschaft, die tot de misdaad of het wanbedrijf hebben gediend, wetende dat ze daartoe zouden dienen;
Zij die, buiten het geval van artikel 66, § 3, met hun weten de dader of de daders hebben geholpen of bijgestaan in daden die de misdaad of het wanbedrijf hebben voorbereid, vergemakkelijkt of voltooid.
Alle consumenten die wetens en willens producten kopen van vervuilende bedrijven kunnen op die manier worden gestraft.

Hoera!

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 1 april 2019 om 13:58.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2019, 16:18   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Artikel 67 van het wetboek Strafrecht:

Alle consumenten die wetens en willens producten kopen van vervuilende bedrijven kunnen op die manier worden gestraft.

Hoera!
Met andere woorden, ik koop een wortel en ik kan bestraft worden, want als ik die wortel rauw eet, komt die er bij mij terug uit in de vorm van zeik, schijt en CO2. Oh, en regelmatig een goeie stinkende ruft.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2019, 16:33   #54
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met andere woorden, ik koop een wortel en ik kan bestraft worden, want als ik die wortel rauw eet, komt die er bij mij terug uit in de vorm van zeik, schijt en CO2. Oh, en regelmatig een goeie stinkende ruft.
Ecofascisme ten voeten uit inderdaad.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2019, 17:36   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Ecofascisme ten voeten uit inderdaad.
Noord Korea gaat nog een paradijs worden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 07:39   #56
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Slavernij vormde de aanloop van de opbouw van het kapitalisme. De slavernij hebben we moeten verslaan.
De eerste industriële revolutie consolideerde het kapitaal. Het wilde kapitalisme hebben we ook moeten verslaan.
Het laatste hoofdstukje nu is de ecoside van de fossil fuel kapitalisten ten koste van de planeet en zijn bewoners.

Stop met de planeet te vervuilen en te verhitten (op de kosten van de gemeenschap), smeerlappen. Die ecoside zullen we ook moeten verslaan.
Beetje zotgedraaid ouwe sok?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2019, 15:13   #57
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard We eten 301 landzoogdieren in de extinctie

Citaat:
Deadly appetite: 10 animals we are eating into extinction
From eel and sturgeon to pangolin and turtle, hundreds of species are threatened by human hunger or greed. Here are some of the most at risk

Citaat:
Prof David Macdonald of the University of Oxford, reported in 2016 that our culinary habits threaten 301 land mammal species alone with extinction.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 april 2019 om 15:15.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2019, 15:32   #58
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het gegeven dat de cijfers overduidelijk aantonen dat het ontwikkelingslanden zijn die het overgrote deel van de klimaatsproblemen veroorzaken/gaan veroorzaken, dat communistische regimes destijds bij de meest vervuilenden behoren, en dat het "rijke westen" nergens voor een probleem zorgt in deze affaire, zijn dus allemaal zinloze harde feiten.
Historical debt CO2 emissions

US 26%
EU 22%
China 12%
India 3%

next

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 april 2019 om 15:34.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2019, 13:51   #59
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Historical debt CO2 emissions

US 26%
EU 22%
China 12%
India 3%

next
Zelfde post, zelfde antwoord:

Goed, het is dus veel beter gesteld dan ik dacht: ik dacht dat wij (OECD landen, ik bedoel daar grotendeels mee, USA en EU) 2/3 van de huidige CO2 geaccumuleerde uitstoot voor onze rekening namen, het is zelfs maar de helft

Dat wil zeggen dat onze "historische schuld" dus de HELFT is van de heel kleine klimaatsverandering die we nu hebben, die heel aanvaardbaar is. Tot op de dag van vandaag is de meegemaakte klimaatsverandering zodanig klein, dat er zelfs nog mensen zijn die (verkeerdelijk weliswaar) ze kunnen ontkennen. Je hebt METINGEN nodig om ze te merken.

Onze "historische schuld" begrenst zich dus tot de HELFT van een onschuldig fenomeen tot nu toe.

Het ECHTE klimaatsprobleem MOET NOG KOMEN natuurlijk. Het zijn de 5 of 6-voudige uitstoten van wat tot nu toe werd uitgestoten. Daar is onze "historische bijdrage" dus miniem toe.

Het echte klimaatsprobleem gaat komen van de uitstoot tussen nu en binnen 50 jaar of zo, dat het CO2 gehalte tot 800 ppm of zo zal opdrijven.

https://www.co2.earth/2100-projections

(magere prognoses trouwens, ik had er vroeger gezien die verwachtten dat wij tot aan 1200 ppm of zo zouden gaan - ik vind dat realistischer eerlijk gezegd).

Wij hebben dus de helft van de 120 ppm die men nu al heeft (vanaf 280 ppm pre-industrieel) als onze "schuld". 60 ppm.

Terwijl men in totaal verwacht dat het iets van 800 - 120 = 680 ppm zal zijn.

Onze historische schuld zal dus 60 van die 680 zijn.

Verwaarloosbaar dus. Nog geen 10%. Zoals onze huidige uitstoot trouwens
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2019, 15:30   #60
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ecocide
The word is out


https://www.theguardian.com/commenti...george-monbiot

Let's talk about it.

Velen van ons hebben het idee geslikt dat deze wereldwijde bedrijven en Multi's en corporaties het recht hebben om te doen wat hun zint en ons leefmilieu rechtstreeks en ongeremd te beschadigen. Onze rechten worden veel sneller uitgehold dan we ze hebben gewonnen. Hoe maken we hier een einde aan?
Het huidige economische systeem deugt niet. Het is onhoudbaar op termijn en destructief. Samengevat gaat het er thans om zoveel mogelijk verdienen op zo'n kort mogelijke tijd.

Dit zou dus moeten veranderen en men zou economie moeten kunnen bedrijven binnen een meer strikt gereglementeerd kader met bijvoorbeeld gesloten kringloop systemen. Dit laatste houdt in dat men naast productie ook instaat voor inzameling, recyclage en hergebruik van de materialen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be