Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2018, 20:58   #141
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 mei 2018 om 20:59.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2018, 21:01   #142
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is geen dialect van Katwijk maar van Den Oever of Den Helder.
Dit klinkt heel stellig, de klankennvan de "w" en "ea" klinken voor mij als van Katwijk, bovendien geeft men Kattek aan. Maar maakt mij verder niet uit. Heb Rotterdams en Leidens ook door elkaar heen gehaald in het verleden. Grappig, in Leiden dacht men dat ik een Leienaar was, ik kom uit Vlaardingen en spreek een mix van Rotterdams en Haags en woon in Rotterdam.

Hier het clublied van Quick Boys uit Katwijk aan Zee:

https://youtu.be/qo-0US4HMeA
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 mei 2018 om 21:11.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2018, 22:12   #143
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Leuk liedje!
Wie Limburgs praat en begrijpt weet dat dit liedje véél meer is dan gewoon een leuk liedje.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2018, 09:11   #144
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wie Limburgs praat en begrijpt weet dat dit liedje véél meer is dan gewoon een leuk liedje.
Ik had vroeger een relatie met een vrouw met een Limburgse achtergrond. Dat was een leuke relatie voor die tijd dus Limburgs associeer ik met leuk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2018, 19:04   #145
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het is een kwestie van geduld voordat.......
Nu op speciaal verzoek sinds enkel dagen een Belgische versie: https://www.grenslandactueel.com/201...ideo-en-fotos/

pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2018, 21:18   #146
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Nu op speciaal verzoek sinds enkel dagen een Belgische versie: https://www.grenslandactueel.com/201...ideo-en-fotos/

__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2018, 13:07   #147
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
In de vorige eeuw heeft Vlaanderen geprobeerd over te schakelen op het ABN, het Standaard Nederlands van de Randstad dus.
bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/04...onger-a1601893

Citaat:
Frans werd de nieuwe voertaal, tenminste totdat de Vlaamse Beweging daaraan in de 19e-20e eeuw paal en perk stelde. Een nieuw standaardiseringsproces werd toen opgestart: voortaan moesten Vlamingen Standaardnederlands gebruiken, een vreemde taal die enkel in Nederland al enkele eeuwen was ingeburgerd. Al gauw werd taalgebruik een sociaal stratificatiemiddel: wie in de jaren ’50-’60 dialect sprak in Vlaanderen werd uitgelachen, wie er Standaardnederlands sprak werd bejubeld.
bron: https://www.scriptiebank.be/scriptie...publieke-media

Welk schoolmeesterke schreef daar weer dat ik zo maar iets uit mijn duim zuig?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2018, 16:18   #148
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/04...onger-a1601893



bron: https://www.scriptiebank.be/scriptie...publieke-media

Welk schoolmeesterke schreef daar weer dat ik zo maar iets uit mijn duim zuig?
Het gaat hier om een scriptie en een krantenbericht. Tja, wat moet men daarmee? Nederlands is een groot huis met vele kamertjes en de tussentaal lijkt mij eerder een Nederlandstalig sociolectisch gegeven. In het noordelijk Nederlands kennen we net zoiets: poldertaal, maar ik spreek dat gelukkig niet.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 mei 2018 om 16:43.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 07:25   #149
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Pfff, weer die EU richtlijnen, heb ik overdag ook al mee te maken. Wil je dat nu echt zo graag zien? Wanneer je er vrolijk van wordt wil ik dit best doen. Laat het mij weten.

Het grote probleem met EU richtlijnen is de implementatie in de nationale wetgeving, dat noem ik probleem 1, de tweede is de invulling van de provincie van die nationale richtlijn en de inzet in de gemeenten. Verder is er ook interpretatie probleem. En tenslotte de inrichting van een onderwijssysteem. Het is echt een studiewaardig onderwerp met problemen op diverse niveaus. Dus daarom ook mijn pfffff.

In de basis is er al wel een begin met het doceren van en in het Limburgs.

Link:https://www.nu.nl/algemeen/228828/cu...bo-niveau.html

Het is duidelijk dat Limburgs levend is dat vrijwel iedereen het daar spreekt in Nederland, alleen is er geen standaard.
Bijna iedereen in West-Vlaanderen spreekt West-Vlaams, en een taal die erg dicht bij het West-Vlaams staat wordt al in scholen onderwezen in Noord-Frankrijk. In Brugge krijgen buitenlanders les in het Brugs van de VDAB, want dat is in de praktijk de omgangstaal. Zelfs op school wordt vooral dialect gesproken, alleen niet in het klaslokaal(maar zelfs daar wordt een soort overgang taal gesproken, geen AN meestal, zoals trouwens in heel Vlaanderen). Meer nog, "nieuwe West-Vlamingen" uit alle hoeken van de wereld (Tjetsjenië, Congo, Dominikaanse republiek, Marokko, etc. ) beheersen het dialect meestal beter dan het standaard AN, en het is niet ongewoon om bvb. een jonge Rus met een jonge Marokkaan, beide opgegroeid in West-Vlaanderen, te zien spreken in het West-Vlaams. Overigens je zult moeilijk integreren in West-Vlaanderen als je de lokale taal niet machtig bent.
Dat is in Antwerpen bvb. natuurlijk ook zo, maar de overgangstaal die daar gesproken wordt staat ten eerste dichter bij het AN (Nederlanders kunnen het meestal nog begrijpen) en is een soort "standaard verkaveling Vlaams" geworden in de driehoek Gent-Brussel-Antwerpen.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Flamand_de_France
https://www.nieuwsblad.be/cnt/g8f2g8egt

Het enige probleem is dat er geen standaard West-Vlaams (in Frans-Vlaanderen hebben ze de variant genomen die in die streek bestaat, en erg verwant is aan het dialect van de Westhoek) bestaat, elke stad en streek heeft z'n eigen variant. Ik ben benieuwd hoe men dit in Friesland of Nederlands Limburg heeft opgelost?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 10:38   #150
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het enige probleem is dat er geen standaard West-Vlaams (in Frans-Vlaanderen hebben ze de variant genomen die in die streek bestaat, en erg verwant is aan het dialect van de Westhoek) bestaat, elke stad en streek heeft z'n eigen variant. Ik ben benieuwd hoe men dit in Friesland of Nederlands Limburg heeft opgelost?
Citaat:
Gingen aanvankelijk ook binnen Veldeke nog wel stemmen op om te komen tot een Standaard Limburgs dat als gezamenlijke (schrijf)taal voor de gehele provincie kon gelden, de erkenning én waardering voor die veelvormigheid heeft ertoe geleid dat het streven daarnaar in de moderne tijd naar de achtergrond is verdwenen.
bron: https://www.veldeke.net/taal/spellingsadvies/
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 12:48   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Welk schoolmeesterke schreef daar weer dat ik zo maar iets uit mijn duim zuig?
Wel, dit "schoolmeesterke" kan van vele jaren onderwijservaring getuigen. U verwijst naar de tijd van de ABN-kringen. Dat is ondertussen meer dan een halve eeuw geleden en die mentaliteit is er totaal niet meer. Er is in ons onderwijs geenszins enige indoctrinatie tegen de dialecten, laat staan een kruistocht tegen het Limburgs in het bijzonder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 13:03   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Bijna iedereen in West-Vlaanderen spreekt West-Vlaams, en een taal die erg dicht bij het West-Vlaams staat wordt al in scholen onderwezen in Noord-Frankrijk.
Op zo'n schaal veralgemenend dat de stelling onwaar is. De tijd ligt al een tijdje achter ons dat iedereen in onze provincie dialect sprak. Het meest opvallende voorbeeld is de heel geprononceerde terugval van het Brugse stadsdialect. Eigenlijk is het zelfs op sterven na dood. Pakweg vijftig jaar geleden konden Bruggelingen onder elkaar nog horen uit welke wijk van Brugge ze kwamen. Die dialectische verscheidenheid was dermate opvallend. Nu is de slinger aan de andere kant en weten enkel nog oudere mensen het stadsdialect te spreken. De jeugd niet. Geen enkele jongere zal nog spreken van een "peerdjie" als ze een "paardje" bedoelen. Uit onderzoek van de UGent bleek bijvoorbeeld hoe onder kinderen het woord "vier" (voor "vuur" in het AN) in het westen van West-Vlaanderen (waaronder Brugge) op een korte tijd enorm veel terrein heeft verloren. Enzovoort.

Naast de teloorgang van dialectwoorden en -uitspraakeigenheden hebben we het dan nog niet gehad over de talrijke uitdrukkingen en zegswijzen die niet langer voorkomen in het taalgebruik van de jongeren.

Het dialect verlies komt in heel de provincie voor. En alhoewel die evolutie in de Westhoek trager verloopt, is ze toch merkbaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 13:08   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In Brugge krijgen buitenlanders les in het Brugs van de VDAB, want dat is in de praktijk de omgangstaal.
Jaren geleden heeft men ooit deze cursus gelanceerd. Na enkele jaren heeft men die opgedoekt. Het bleek niet aan te slaan. Daarnaast was er ook het probleem dat de cursus een verouderde vorm van Brugs probeerde te slijten die de meeste Bruggelingen (met uitzondering van de oudere inwoners) zelfs niet meer spreken.

Dat doet me denken aan de dialectcursus van het Reuzekoor uit Duinkerke. Ooit opgesteld door een aantal mensen die echter uit verschillende delen van Frans-Vlaanderen kwamen. Het resultaat was een eclectisch dialect dat in de praktijk nooit bestaan heeft. Nu wordt het onderwezen door mensen die dat dialect slechts als tweede taal beheersen (en sommige doen dat met een overduidelijke Franse tongval).

Dit brengt ons dan ook nergens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 13:11   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Zelfs op school wordt vooral dialect gesproken, alleen niet in het klaslokaal(maar zelfs daar wordt een soort overgang taal gesproken, geen AN meestal, zoals trouwens in heel Vlaanderen). Meer nog, "nieuwe West-Vlamingen" uit alle hoeken van de wereld (Tjetsjenië, Congo, Dominikaanse republiek, Marokko, etc. ) beheersen het dialect meestal beter dan het standaard AN, en het is niet ongewoon om bvb. een jonge Rus met een jonge Marokkaan, beide opgegroeid in West-Vlaanderen, te zien spreken in het West-Vlaams. Overigens je zult moeilijk integreren in West-Vlaanderen als je de lokale taal niet machtig bent.
Ik denk dat het toch tijd wordt dat u eens een stap zet in een van de bisschoppelijke colleges die Brugge rijk is. U zult daar in de les heus geen "soort overgang taal" horen. Vooral in Sint-Lodewijks is het een traditie om zich in het bijzonder toe te leggen op het beheersen van het AN.

In een school als het VTI zal het ongetwijfeld wel zo zijn dat veel praktijkleraren een tussentaal spreken. In de zin van "neemde keer die tang" of "jongens, we gaan vandaag leren hoe de amortisseurs van den otto in mekaar steken".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 13:14   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat is in Antwerpen bvb. natuurlijk ook zo, maar de overgangstaal die daar gesproken wordt staat ten eerste dichter bij het AN (Nederlanders kunnen het meestal nog begrijpen) en is een soort "standaard verkaveling Vlaams" geworden in de driehoek Gent-Brussel-Antwerpen.
Ook in West-Vlaanderen hoor je tussentaal. In allerlei vormen en gewichten. Dat is nu eenmaal de eigenheid van tussentaal: het is een informele taalvorm die zelfs tussen individuen onder elkaar verschilt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 16:38   #156
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, dit "schoolmeesterke" kan van vele jaren onderwijservaring getuigen. U verwijst naar de tijd van de ABN-kringen. Dat is ondertussen meer dan een halve eeuw geleden en die mentaliteit is er totaal niet meer. Er is in ons onderwijs geenszins enige indoctrinatie tegen de dialecten, laat staan een kruistocht tegen het Limburgs in het bijzonder.
De vooroordelen tegen het Nederlands heb ik zo veel jaren geleden ook meegemaakt. Er zat een politieke kant aan dat verhaal. Want dat soort vooringenomenheid tegen het Nederlands kwam dikwijls uit Belgicistische kringen die het liefst de hen vertrouwde toestand zagen bestendigen: één taal die volgens hen uitermate universeel en beschaafd was, namelijk het Frans. En daarnaast dan het "Vlaams" in zijn talrijke schakeringen en, uiteraard, met een zeer lokaal karakter.
Meer nog, uit mijn jeugdjaren herinner ik mij nog dat sommigen iemand die er een gewoonte van maakte om keurig Nederlands te spreken associeerden met de collaboratie uit WO2. Een vaderlandslievende uit Vlaanderen hoorde dus uitsluitend "Vlams, Vloms, Vlems" te spreken.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 06:55   #157
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op zo'n schaal veralgemenend dat de stelling onwaar is. De tijd ligt al een tijdje achter ons dat iedereen in onze provincie dialect sprak. Het meest opvallende voorbeeld is de heel geprononceerde terugval van het Brugse stadsdialect. Eigenlijk is het zelfs op sterven na dood. Pakweg vijftig jaar geleden konden Bruggelingen onder elkaar nog horen uit welke wijk van Brugge ze kwamen. Die dialectische verscheidenheid was dermate opvallend. Nu is de slinger aan de andere kant en weten enkel nog oudere mensen het stadsdialect te spreken. De jeugd niet. Geen enkele jongere zal nog spreken van een "peerdjie" als ze een "paardje" bedoelen. Uit onderzoek van de UGent bleek bijvoorbeeld hoe onder kinderen het woord "vier" (voor "vuur" in het AN) in het westen van West-Vlaanderen (waaronder Brugge) op een korte tijd enorm veel terrein heeft verloren. Enzovoort.

Naast de teloorgang van dialectwoorden en -uitspraakeigenheden hebben we het dan nog niet gehad over de talrijke uitdrukkingen en zegswijzen die niet langer voorkomen in het taalgebruik van de jongeren.

Het dialect verlies komt in heel de provincie voor. En alhoewel die evolutie in de Westhoek trager verloopt, is ze toch merkbaar.
Het is een evolutie die door de overheden al jarenlang aangemoedigd wordt, door de dialecten steeds op geen enkele manier te steunen, enkel te ontmoedigen. Daarnaast heb je de interne en internationale migratie.

Maar wat ik wel merk in West-Vlaanderen, is dat het nog steeds zeer goed mogelijk is te horen of iemand van Brugge, Oostende, de Westhoek, Kortrijk uiteraard, etc. komt. Enkele uitdrukkingen zijn ongetwijfeld verloren gegaan, en je kunt inderdaad niet meer horen uit welke wijk in Brugge iemand komt, maar je kunt wel nog horen dat iemand uit Brugge komt. Meer zelfs, de nieuwkomers nemen het dialect over, en ook jongeren spreken dialect, zij het misschien met iets meer AN invloeden dan de oude generaties. In Oostende alvast is het lokale dialect nog erg levendig, en wordt overal gesproken behalve door sommige "gegoede burgers" (die zich door een soort lokaal beïnvloed AN te spreken willen distantiëren van het plebs, maar ook dat is zeker geen recent fenomeen, net als ze dat vroeger deden door Frans te spreken, overigens heb je nog wel een kleine groep die Frans blijft spreken). Enkel op officiële gelegenheden en in de klas doet men moeite AN te spreken, of als men met iemand spreekt van buiten de provincie. Wel zijn veel Vissers uitdrukkingen verloren gegaan. Toch verbaast het me als ik jonge gasten hoor, meestal opgegroeid in het visser milieu, ze nog oude uitdrukkingen gebruiken die ik niet versta, hoewel toch lang in Oostende gewoond.

Zowiezo vergeleken met andere provincies in Vlaanderen, waar dat vreselijke verkavelingsvlaams dat je bvb. in " thuis" hoort algemeen is geworden, is het West-Vlaams nog levend en wel. Er komt ook meer appreciatie zoals je ziet mits series als "eigen kweek", Bevegem, etc. (de Nederlanders zullen dit niet kennen, dit zijn series in een soort West-Vlaams die in heel Vlaanderen uitgezonden worden en populair, hoewel de meeste Vlamingen ze volgen via de ondertiteling) Wel jammer dat sommige acteurs die niet van de streek zijn, het West-Vlaams toch niet volledig onder de knie hebben, en dat het dialect wat "veredeld" werd zodat andere Vlamingen het toch zouden begrijpen.

In Nederland kom ik vooral in Randstad en Brabant, Limburg en Friesland ken ik niet. Het lokale Brabantse dialect versta ik heel goed, is toch erg verschillend van de Belgische Brabantse dialecten, duidelijk veel Hollandse invloed. Blijkbaar zouden er verschillen zijn in de accenten tussen Den Haag, Amsterdam en Rotterdam, maar die subtiele verschillen ontgaan mij eerlijk gezegd.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 06:55   #158
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op zo'n schaal veralgemenend dat de stelling onwaar is. De tijd ligt al een tijdje achter ons dat iedereen in onze provincie dialect sprak. Het meest opvallende voorbeeld is de heel geprononceerde terugval van het Brugse stadsdialect. Eigenlijk is het zelfs op sterven na dood. Pakweg vijftig jaar geleden konden Bruggelingen onder elkaar nog horen uit welke wijk van Brugge ze kwamen. Die dialectische verscheidenheid was dermate opvallend. Nu is de slinger aan de andere kant en weten enkel nog oudere mensen het stadsdialect te spreken. De jeugd niet. Geen enkele jongere zal nog spreken van een "peerdjie" als ze een "paardje" bedoelen. Uit onderzoek van de UGent bleek bijvoorbeeld hoe onder kinderen het woord "vier" (voor "vuur" in het AN) in het westen van West-Vlaanderen (waaronder Brugge) op een korte tijd enorm veel terrein heeft verloren. Enzovoort.

Naast de teloorgang van dialectwoorden en -uitspraakeigenheden hebben we het dan nog niet gehad over de talrijke uitdrukkingen en zegswijzen die niet langer voorkomen in het taalgebruik van de jongeren.

Het dialect verlies komt in heel de provincie voor. En alhoewel die evolutie in de Westhoek trager verloopt, is ze toch merkbaar.
Het is een evolutie die door de overheden al jarenlang aangemoedigd wordt, door de dialecten steeds op geen enkele manier te steunen, enkel te ontmoedigen. Daarnaast heb je de interne en internationale migratie.

Maar wat ik wel merk in West-Vlaanderen, is dat het nog steeds zeer goed mogelijk is te horen of iemand van Brugge, Oostende, de Westhoek, Kortrijk uiteraard, etc. komt. Enkele uitdrukkingen zijn ongetwijfeld verloren gegaan, en je kunt inderdaad niet meer horen uit welke wijk in Brugge iemand komt, maar je kunt wel nog horen dat iemand uit Brugge komt. Meer zelfs, de nieuwkomers nemen het dialect over, en ook jongeren spreken dialect, zij het misschien met iets meer AN invloeden dan de oude generaties. In Oostende alvast is het lokale dialect nog erg levendig, en wordt overal gesproken behalve door sommige "gegoede burgers" (die zich door een soort lokaal beïnvloed AN te spreken willen distantiëren van het plebs, maar ook dat is zeker geen recent fenomeen, net als ze dat vroeger deden door Frans te spreken, overigens heb je nog wel een kleine groep die Frans blijft spreken). Enkel op officiële gelegenheden en in de klas doet men moeite AN te spreken, of als men met iemand spreekt van buiten de provincie. Wel zijn veel Vissers uitdrukkingen verloren gegaan. Toch verbaast het me als ik jonge gasten hoor, meestal opgegroeid in het visser milieu, ze nog oude uitdrukkingen gebruiken die ik niet versta, hoewel toch lang in Oostende gewoond.
In Oostende wonen natuurlijk zoals overal heel veel mensen van niet-Belgische origine, en ook nog eens veel franstaligen en mensen uit het binnenland. Ik merk wel dat jongeren die in Oostende opgroeien, ongeacht of ze van Tsjetsjeense, Kosovaarse, Russische, Chinese, Cubaanse, etc. origine zijn, of dat hun ouders uit Antwerpen of Wallonië komen, het Oostendse dialect of een variant daarvan onder elkaar spreken, niet het AN, Engels of Frans.

Zowiezo vergeleken met andere provincies in Vlaanderen, waar dat vreselijke verkavelingsvlaams dat je bvb. in " thuis" hoort algemeen is geworden, is het West-Vlaams nog levend en wel. Er komt ook meer appreciatie zoals je ziet mits series als "eigen kweek", Bevegem, etc. (de Nederlanders zullen dit niet kennen, dit zijn series in een soort West-Vlaams die in heel Vlaanderen uitgezonden worden en populair, hoewel de meeste Vlamingen ze volgen via de ondertiteling) Wel jammer dat sommige acteurs die niet van de streek zijn, het West-Vlaams toch niet volledig onder de knie hebben, en dat het dialect wat "veredeld" werd zodat andere Vlamingen het toch zouden begrijpen.

In Nederland kom ik vooral in Randstad en Brabant, Limburg en Friesland ken ik niet. Het lokale Brabantse dialect versta ik heel goed, is toch erg verschillend van de Belgische Brabantse dialecten, duidelijk veel Hollandse invloed. Blijkbaar zouden er verschillen zijn in de accenten tussen Den Haag, Amsterdam en Rotterdam, maar die subtiele verschillen ontgaan mij eerlijk gezegd.

Bevergem

https://www.youtube.com/watch?v=9AtMDpPHfyg

Laatst gewijzigd door tomm : 24 mei 2018 om 07:14.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2018, 14:39   #159
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het is een evolutie die door de overheden al jarenlang aangemoedigd wordt, door de dialecten steeds op geen enkele manier te steunen, enkel te ontmoedigen. Daarnaast heb je de interne en internationale migratie.

Maar wat ik wel merk in West-Vlaanderen, is dat het nog steeds zeer goed mogelijk is te horen of iemand van Brugge, Oostende, de Westhoek, Kortrijk uiteraard, etc. komt. Enkele uitdrukkingen zijn ongetwijfeld verloren gegaan, en je kunt inderdaad niet meer horen uit welke wijk in Brugge iemand komt, maar je kunt wel nog horen dat iemand uit Brugge komt. Meer zelfs, de nieuwkomers nemen het dialect over, en ook jongeren spreken dialect, zij het misschien met iets meer AN invloeden dan de oude generaties. In Oostende alvast is het lokale dialect nog erg levendig, en wordt overal gesproken behalve door sommige "gegoede burgers" (die zich door een soort lokaal beïnvloed AN te spreken willen distantiëren van het plebs, maar ook dat is zeker geen recent fenomeen, net als ze dat vroeger deden door Frans te spreken, overigens heb je nog wel een kleine groep die Frans blijft spreken). Enkel op officiële gelegenheden en in de klas doet men moeite AN te spreken, of als men met iemand spreekt van buiten de provincie. Wel zijn veel Vissers uitdrukkingen verloren gegaan. Toch verbaast het me als ik jonge gasten hoor, meestal opgegroeid in het visser milieu, ze nog oude uitdrukkingen gebruiken die ik niet versta, hoewel toch lang in Oostende gewoond.
In Oostende wonen natuurlijk zoals overal heel veel mensen van niet-Belgische origine, en ook nog eens veel franstaligen en mensen uit het binnenland. Ik merk wel dat jongeren die in Oostende opgroeien, ongeacht of ze van Tsjetsjeense, Kosovaarse, Russische, Chinese, Cubaanse, etc. origine zijn, of dat hun ouders uit Antwerpen of Wallonië komen, het Oostendse dialect of een variant daarvan onder elkaar spreken, niet het AN, Engels of Frans.

Zowiezo vergeleken met andere provincies in Vlaanderen, waar dat vreselijke verkavelingsvlaams dat je bvb. in " thuis" hoort algemeen is geworden, is het West-Vlaams nog levend en wel. Er komt ook meer appreciatie zoals je ziet mits series als "eigen kweek", Bevegem, etc. (de Nederlanders zullen dit niet kennen, dit zijn series in een soort West-Vlaams die in heel Vlaanderen uitgezonden worden en populair, hoewel de meeste Vlamingen ze volgen via de ondertiteling) Wel jammer dat sommige acteurs die niet van de streek zijn, het West-Vlaams toch niet volledig onder de knie hebben, en dat het dialect wat "veredeld" werd zodat andere Vlamingen het toch zouden begrijpen.

In Nederland kom ik vooral in Randstad en Brabant, Limburg en Friesland ken ik niet. Het lokale Brabantse dialect versta ik heel goed, is toch erg verschillend van de Belgische Brabantse dialecten, duidelijk veel Hollandse invloed. Blijkbaar zouden er verschillen zijn in de accenten tussen Den Haag, Amsterdam en Rotterdam, maar die subtiele verschillen ontgaan mij eerlijk gezegd.

Bevergem

https://www.youtube.com/watch?v=9AtMDpPHfyg
Ik heb het gevoel dat West Vlaams en Zeeuws, maar ook de dialecten van de Zuid-Hollandse eilanden in elkaar overvloeien.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2018, 19:45   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het is een evolutie die door de overheden al jarenlang aangemoedigd wordt, door de dialecten steeds op geen enkele manier te steunen, enkel te ontmoedigen. Daarnaast heb je de interne en internationale migratie.
Dit gaat weer eens uit van een bijzonder statisch beeld op taal, net alsof dialecten al eeuwen onveranderd zijn blijven bestaan. Taal ontwikkelt zich, verandert... Dialecten dus ook.

Hoe denkt u trouwens dialect te ondersteunen als de sprekers het niet meer doorgeven? Daar zit het probleem. Niet bij de overheid die in haar ambtenarij, in onderwijs... een bepaalde gecodificeerde taalvorm gebruikt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be