Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Dirk De Block (Comac) (forumsessie 4 t.e.m. 10 augustus)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Dirk De Block (Comac) (forumsessie 4 t.e.m. 10 augustus) Lid Nationale Raad Comac

 
 
Discussietools
Oud 7 augustus 2008, 14:58   #1
Objectief
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 8 maart 2008
Berichten: 392
Standaard Vrije meningsuiting

Weerom, als ik correct ben, bent u voorstander van vrijemeningsuiting. Iedere mening moet dus kunnen? Of niet?
Objectief is offline  
Oud 7 augustus 2008, 15:56   #2
Bill Ayers
Burgemeester
 
Bill Ayers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2006
Berichten: 494
Standaard

Eén thread volstaat. Danku.
Bill Ayers is offline  
Oud 7 augustus 2008, 17:46   #3
Dirk De Block
Vreemdeling
 
Dirk De Block's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Berichten: 45
Standaard Over de grenzen van de vrije mening...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Objectief Bekijk bericht
Weerom, als ik correct ben, bent u voorstander van vrijemeningsuiting. Iedere mening moet dus kunnen? Of niet?
Ik vind vrije meningsuiting erg belangrijk. Ik zou echter twee bemerkingen maken:
De vrijheid die je in theorie hebt, betekent in de huidige mediamaatschappij niet veel wanneer belangrijke massamedia 90% bepalen van de informatie. Echte maatschappijkritische meningen komen dus zeker niet genoeg aan bod. Er moet dus tegelijk ook werk gemaakt worden van de democratisering van de media, anders blijft die theoretische vrijheid maar theorie.
Anderzijds vind ik niet dat elke mening moet kunnen. Elke vrijheid stopt waar die van de andere begint. Een vrijheid gebruiken om op te roepen de rechten en vrijheden van anderen te beknotten, moet voor mij niet absoluut kunnen, zoals de anti-racismewetgeving trouwens ook niet alles toelaat.
__________________
COMAC website: http://www.chengetheworld.org
Dirk De Block is offline  
Oud 7 augustus 2008, 20:38   #4
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht
Anderzijds vind ik niet dat elke mening moet kunnen. Elke vrijheid stopt waar die van de andere begint. Een vrijheid gebruiken om op te roepen de rechten en vrijheden van anderen te beknotten, moet voor mij niet absoluut kunnen, zoals de anti-racismewetgeving trouwens ook niet alles toelaat.
Als iemand oproept tot racisme, welk recht van de ander schendt hij dan door zijn oproep?
nun is offline  
Oud 7 augustus 2008, 20:41   #5
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Als iemand oproept tot racisme, welk recht van de ander schendt hij dan door zijn oproep?
Goeie vraag. Maar geen antwoord
hurricane is offline  
Oud 7 augustus 2008, 20:45   #6
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Goeie vraag. Maar geen antwoord
Misschien moet je Dirk De Block toch iets méér dan drie minuten om te reageren gunnen voor je zo'n reactie post?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline  
Oud 8 augustus 2008, 06:12   #7
fransV
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 juni 2007
Berichten: 1.024
Standaard Juist

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Misschien moet je Dirk De Block toch iets méér dan drie minuten om te reageren gunnen voor je zo'n reactie post?
Juist . Die jongen heeft zijn overtuiging maar ziet zoals vele " correcten" overal racisme waar hij het graag thuisbrengt . Zonder teveel namen te noemen .Spijtig....maar iedere politieker zet" den boel "(samenleving) graag naar zijn hand.
fransV is offline  
Oud 8 augustus 2008, 14:26   #8
Objectief
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 8 maart 2008
Berichten: 392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht
Ik vind vrije meningsuiting erg belangrijk. Ik zou echter twee bemerkingen maken:
De vrijheid die je in theorie hebt, betekent in de huidige mediamaatschappij niet veel wanneer belangrijke massamedia 90% bepalen van de informatie. Echte maatschappijkritische meningen komen dus zeker niet genoeg aan bod. Er moet dus tegelijk ook werk gemaakt worden van de democratisering van de media, anders blijft die theoretische vrijheid maar theorie.
Anderzijds vind ik niet dat elke mening moet kunnen. Elke vrijheid stopt waar die van de andere begint. Een vrijheid gebruiken om op te roepen de rechten en vrijheden van anderen te beknotten, moet voor mij niet absoluut kunnen, zoals de anti-racismewetgeving trouwens ook niet alles toelaat.
Dat de media niet alles correct weergeeft, zal ik zeker beamen! Moet dit? De VRT wel omdat deze omroep 'leeft' van ons geld! VT4, VTM, ... neen, die mogen van mij uitzenden wat ze willen! Een democratisering van het openbaar net, zou moeten!

Ik noteer dus dat PVDA en COMAC voor vrijemenigsuiting zijn, maar niet voor iedere mening. Correct?

Wie zal in uw ideaalbeeld bepalen welke mening mag en welke niet? Wie zal in uw ideaalbeeld bepalen waar de vrijheid van de ene moet stoppen en waar niet? Beknot u hiermee niet de rechten en vrijheden van andere?

Laatst gewijzigd door Objectief : 8 augustus 2008 om 14:27.
Objectief is offline  
Oud 9 augustus 2008, 18:08   #9
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht
Ik vind vrije meningsuiting erg belangrijk. Ik zou echter twee bemerkingen maken:
De vrijheid die je in theorie hebt, betekent in de huidige mediamaatschappij niet veel wanneer belangrijke massamedia 90% bepalen van de informatie. Echte maatschappijkritische meningen komen dus zeker niet genoeg aan bod. Er moet dus tegelijk ook werk gemaakt worden van de democratisering van de media, anders blijft die theoretische vrijheid maar theorie.
Anderzijds vind ik niet dat elke mening moet kunnen. Elke vrijheid stopt waar die van de andere begint. Een vrijheid gebruiken om op te roepen de rechten en vrijheden van anderen te beknotten, moet voor mij niet absoluut kunnen, zoals de anti-racismewetgeving trouwens ook niet alles toelaat.
Waarom betoogden jullie dan voor de sluiting van een 'fascistische' boekenwinkel in Luik? Ik zie niet in hoe de literatuur in die winkel andermans vrijheid beknot. Persoonlijk vind ik communistische literatuur even verwerpelijk als fascistische maar zal nooit een verbod eisen.
longhorn is offline  
Oud 9 augustus 2008, 21:34   #10
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Wat heb je aan Vrijheid van Meningsuiting als er geen
Veiligheid van Meningsuiting is?

Zijn er nog cabarettiers die grappen over Islam dingen maken?
Mahalingam is offline  
Oud 10 augustus 2008, 00:57   #11
flatliner
Gouverneur
 
Geregistreerd: 15 april 2007
Berichten: 1.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht

Anderzijds vind ik niet dat elke mening moet kunnen. Elke vrijheid stopt waar die van de andere begint. Een vrijheid gebruiken om op te roepen de rechten en vrijheden van anderen te beknotten, moet voor mij niet absoluut kunnen, zoals de anti-racismewetgeving trouwens ook niet alles toelaat.
Maar wie gaat bepalen welke mening kan of niet? En wat versta je onder vrijheid van anderen?

USA is Irak binnengevallen om de vrijheid van anderen te verzekeren.

Rusland valt Georgië binnen om de vrijheid van anderen te verzekeren.

Bedoel je dan niet, zoland het mijn principes van vrijheid volgt?
flatliner is offline  
Oud 10 augustus 2008, 17:08   #12
Dirk De Block
Vreemdeling
 
Dirk De Block's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Berichten: 45
Standaard Niet zo ongedurig...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Misschien moet je Dirk De Block toch iets méér dan drie minuten om te reageren gunnen voor je zo'n reactie post?
Ja sorry, ik doe dit tijdens mijn vakantie, dus heb niet zoveel tijd om te antwoorden. Heb me een beetje proberen te schikken naar de andere jongerenvoorzitters... Ik hoop je een antwoord te kunnen geven:

Ik vind racisme altijd even erg, maar als ik toch een onderscheid moet maken, maak ik een onderscheid tot het oproepen tot racistisch gedrag en daden en racistische uitspraken op zich.
Ja, ik vind dat racistisch gedrag inderdaad concreet de vrijheid schaadt van de medemensen. Iedereen heeft het recht op gelijke behandeling. Dat zou trouwens onwettig zijn.
Ik vind dat oproepen tot onwettig gedrag niet iets is dat altijd moet aanvaard worden: dan moedig je mensen ook aan om zo te handelen. En ik zal concreet zijn: ik werk met gasten met Marokkaanse roots. Ik ben samen met hen al geweigerd in cafés, sportzalen, heb met hen telefonische sollicitatiegesprekken meegevolgd waar het duidelijk was dat ze geweigerd werden omwille van hun afkomst. Ja, racistisch gedrag is een beperking van de rechten van anderen. En ik vind niet dat oproepen tot racistisch gedrag moeten kunnen. Ik zou persoonlijk tussenkomen indien ik zo iets zou horen, indien een jongere een andere jongeren zou discrimineren of uitsluiten omwille van zijn afkomst, en ik hoop dat ieder weldenkend mens dat zou doen.

Ik heb al eerder gezegd dat het niet zo evident is om dit te beoordelen, maar daar dient de rechter dan voor. Maar laten we het concreet houden: ik ga niet bij elke grap met een racistisch ondertoontje moord en brand roepen, ook de Marokkanen maken zulke grapjes (zelfrelativering bestaat ook bij hen). Het wordt anders als consequent één doelgroep geviseerd wordt, en met allerlei racistische opmerkingen een klimaat wordt geschapen dat het mogelijk maakt dat mensen inderdaad overgaan op racistisch gedrag, en gevolg geven aan oproepen over te gaan naar racistische daden.

Ik heb vrienden (ja vrienden) die Vlaams Belang stemmen, en die niets moeten hebben van "DE" Marokkanen, maar die gelukkig menselijk genoeg zijn om open te zijn voor de concrete, menselijke, Marokkaanse gast die ik hen voorstel. En met hen discuteer ik, omdat ik weet dat ze eerder uit onwetendheid racistisch zijn (waar ik woonde waren geen "migranten"). En dan vind ik het goed dat ze hun mening kunnen verwoorden. Maar dat is een discussie, ze staan nog open voor andere meningen. En ze gaan niet over tot racistisch gedrag. Niettemin maak ik hen ook altijd attent op hun uitspraken als ik vind dat ze niet door de beugel kunnen. Dus, neen, ik ben geen bekrompen geest die elke racistische uitspraak meteen gaat juridisch aanpakken.

Anders ligt het bij personen, organisaties of partijen die consequent een klimaat scheppen van misprijzen, haat zaaien. Dat moet niet kunnen vind ik.
__________________
COMAC website: http://www.chengetheworld.org
Dirk De Block is offline  
Oud 10 augustus 2008, 19:44   #13
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht

Anders ligt het bij personen, organisaties of partijen die consequent een klimaat scheppen van misprijzen, haat zaaien. Dat moet niet kunnen vind ik.

U bent dus ook tegen de manier hoe de zichzelf ''democratisch'' noemende partijen het VB behandelen?

Laatst gewijzigd door daiwa : 10 augustus 2008 om 19:45.
daiwa is offline  
Oud 11 augustus 2008, 09:43   #14
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter
 
Bert Deckers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 2.064
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
U bent dus ook tegen de manier hoe de zichzelf ''democratisch'' noemende partijen het VB behandelen?
Lastige vraag...
__________________
Bert Deckers is offline  
Oud 12 augustus 2008, 05:47   #15
fransV
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 juni 2007
Berichten: 1.024
Standaard eenzijdig

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht
Ja sorry, ik doe dit tijdens mijn vakantie, dus heb niet zoveel tijd om te antwoorden. Heb me een beetje proberen te schikken naar de andere jongerenvoorzitters... Ik hoop je een antwoord te kunnen geven:

Ik vind racisme altijd even erg, maar als ik toch een onderscheid moet maken, maak ik een onderscheid tot het oproepen tot racistisch gedrag en daden en racistische uitspraken op zich.
Ja, ik vind dat racistisch gedrag inderdaad concreet de vrijheid schaadt van de medemensen. Iedereen heeft het recht op gelijke behandeling. Dat zou trouwens onwettig zijn.
Ik vind dat oproepen tot onwettig gedrag niet iets is dat altijd moet aanvaard worden: dan moedig je mensen ook aan om zo te handelen. En ik zal concreet zijn: ik werk met gasten met Marokkaanse roots. Ik ben samen met hen al geweigerd in cafés, sportzalen, heb met hen telefonische sollicitatiegesprekken meegevolgd waar het duidelijk was dat ze geweigerd werden omwille van hun afkomst. Ja, racistisch gedrag is een beperking van de rechten van anderen. En ik vind niet dat oproepen tot racistisch gedrag moeten kunnen. Ik zou persoonlijk tussenkomen indien ik zo iets zou horen, indien een jongere een andere jongeren zou discrimineren of uitsluiten omwille van zijn afkomst, en ik hoop dat ieder weldenkend mens dat zou doen.

Ik heb al eerder gezegd dat het niet zo evident is om dit te beoordelen, maar daar dient de rechter dan voor. Maar laten we het concreet houden: ik ga niet bij elke grap met een racistisch ondertoontje moord en brand roepen, ook de Marokkanen maken zulke grapjes (zelfrelativering bestaat ook bij hen). Het wordt anders als consequent één doelgroep geviseerd wordt, en met allerlei racistische opmerkingen een klimaat wordt geschapen dat het mogelijk maakt dat mensen inderdaad overgaan op racistisch gedrag, en gevolg geven aan oproepen over te gaan naar racistische daden.

Ik heb vrienden (ja vrienden) die Vlaams Belang stemmen, en die niets moeten hebben van "DE" Marokkanen, maar die gelukkig menselijk genoeg zijn om open te zijn voor de concrete, menselijke, Marokkaanse gast die ik hen voorstel. En met hen discuteer ik, omdat ik weet dat ze eerder uit onwetendheid racistisch zijn (waar ik woonde waren geen "migranten"). En dan vind ik het goed dat ze hun mening kunnen verwoorden. Maar dat is een discussie, ze staan nog open voor andere meningen. En ze gaan niet over tot racistisch gedrag. Niettemin maak ik hen ook altijd attent op hun uitspraken als ik vind dat ze niet door de beugel kunnen. Dus, neen, ik ben geen bekrompen geest die elke racistische uitspraak meteen gaat juridisch aanpakken.

Anders ligt het bij personen, organisaties of partijen die consequent een klimaat scheppen van misprijzen, haat zaaien. Dat moet niet kunnen vind ik.
Klim maar in de torenkraan, bezet de kerken maar.Zijn dat geen oproepen tot onwettig gedrag ?
fransV is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be