Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Schietpartij Antwerpen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006.

 
 
Discussietools
Oud 16 mei 2006, 07:53   #1
Schavuit
Partijlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2005
Berichten: 297
Standaard Inspiratie gevonden in computerspel??

http://www.hetvolk.be/Article/Detail...cleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit
Schavuit is offline  
Oud 16 mei 2006, 07:53   #2
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Debiel gewoon.
C uit W is offline  
Oud 16 mei 2006, 09:10   #3
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schavuit Bekijk bericht
Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:
Dit bevestigd dat de moordpartij in Antwerpen veel gelijkenissen vertoont met de Columbine schietpartij en andere incidenten in dien aard.

In beide gevallen gaat het om "losers", éénzaten die nergens inpassen. In beide gevallen beslissen ze op een gegeven moment em er een einde aan te maken. In beide gevallen beslissen ze dan ook om zoveel mogelijk mensen met zich in de dood te sleuren, als een soort revanche. In beide gevallen worden zij deels geïnspireerd door een gewelddadig computer spel. Voor de Columbine moordenaars was het Doom. In dit geval is het GTA.

Ik zeg dit niet om racisme als motivatie weg te werken. De moordenaar is duidelijk een racist en heeft zijn slachtoffers omwille van hun huidskleur gekozen. Maar je kan zijn daden niet herleiden tot racisme. Er komt hier veel meer bij kijken : het ontrafelen van het sociaal weefsel, mensen die hoe langer hoe meer alleen staan, een cultus van geweld in de media, edm.

Dit is in de eerste plaats een copie van "Columbine" en pas in de tweede plaats een racistische moord.
Kaal is offline  
Oud 16 mei 2006, 09:15   #4
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schavuit Bekijk bericht
http://www.hetvolk.be/Article/Detail...cleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit
er zijn ook parallellen te trekken met de film "Taxi driver"

Maar dat verandert niks aan het feit dat de slachtoffers blijkbaar doelbewust gekozen zijn op basis van huidskleur (geeft de schutter zelf toe). Racisme was dus wel degelijk aan de orde.
__________________
Gentenaar is offline  
Oud 16 mei 2006, 09:55   #5
InternetPiraat
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 maart 2006
Berichten: 6
Standaard

Ik snap het niet. Nergens in het artikel wordt aangetoont dat Van Temsche effectief GTA speelde. Het hele artikel is gebasseerd op oppervlakkige veronderstelde gelijkenissen met het spel, maar het klopt allemaal langs geen kanten. Men doet het uitschijnen dat het scenario van de gruwelijke moorden een exacte kopie zijn van wat er in het spel gebeurd. Dit klopt ook langs geen kanten.

GTA is eigenlijk een parodie op de hele MTV getto-stuff en hollywood actiepulp met veel donkere humor.

Ik ben zelf een fervent gamer en ga veel om met mensen die veel games spelen. Over het algemeen zijn dat de grootste pacifisten die je kan tegenkomen. Als iemand verklaard dat al het geweld in onze maatschappij te danken is aan geweldadige videogames, films, rapmuziek en heavy-metal ontwijkt de werkelijke maatschappelijke en sociale problemen die aan de basis liggen.
InternetPiraat is offline  
Oud 16 mei 2006, 09:59   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schavuit Bekijk bericht
http://www.hetvolk.be/Article/Detail...cleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit
De moordenaar is dus psychisch gestoord, heeft gewoon een game nagebootst.

Het maakt de drama's niet minder hard, de moorden niet minder tragisch.

Maar het het maakt de politieke en mediatieke anti Vlaams Belang hetze des te schandalig.
__________________
Antoon is offline  
Oud 16 mei 2006, 10:10   #7
InternetPiraat
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 maart 2006
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
De moordenaar is dus psychisch gestoord, heeft gewoon een game nagebootst.

Het maakt de drama's niet minder hard, de moorden niet minder tragisch.

Maar het het maakt de politieke en mediatieke anti Vlaams Belang hetze des te schandalig.
Het is slechts een veronderstelling dat videogames er iets mee te maken hebben. Het is zelfs niet aangetoont dat Van Temsche werkelijk de besproken videogames bezit. Het hele artikel is gebasseerd op vooroordelen tov videogames van mensen die nog nooit (of slechts van ver) de besproken games gespeeld hebben.
InternetPiraat is offline  
Oud 16 mei 2006, 10:14   #8
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schavuit Bekijk bericht
http://www.hetvolk.be/Article/Detail...cleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit
Eén elementje misschien. De basis blijft racisme en Vlaams-nationalisme. Misschien proberen ze dat wel te verdoezelen, die Vlaemsche pers.
Hans1 is offline  
Oud 16 mei 2006, 10:17   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Eén elementje misschien. De basis blijft racisme en Vlaams-nationalisme. Misschien proberen ze dat wel te verdoezelen, die Vlaemsche pers.
't Heeft lang geduurd, maar is de doorluchtige Voorzitter-Leider weer met zijn denkbeelding "groot vlaemSSch-nationalisch complot in de media"...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 16 mei 2006, 10:19   #10
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Eén elementje misschien. De basis blijft racisme en Vlaams-nationalisme. Misschien proberen ze dat wel te verdoezelen, die Vlaemsche pers.
U scheert elke vlaams-nationalist over dezelfde kam. Foei! Het kan misschien schokkend voor u overkomen... er bestaan zelfs republikeinse belgicisten!
__________________
cookie@vws is offline  
Oud 16 mei 2006, 10:28   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InternetPiraat Bekijk bericht
Ik snap het niet. Nergens in het artikel wordt aangetoont dat Van Temsche effectief GTA speelde. Het hele artikel is gebasseerd op oppervlakkige veronderstelde gelijkenissen met het spel, maar het klopt allemaal langs geen kanten. Men doet het uitschijnen dat het scenario van de gruwelijke moorden een exacte kopie zijn van wat er in het spel gebeurd. Dit klopt ook langs geen kanten.
Citaat:
Er zijn echter ook sterke aanwijzingen dat Van Themsche zich tijdens zijn dodelijke tocht baseerde op het scenario van een gewelddadige computergame. Hij schoor 's ochtends zijn haar af en doste zich in quasi-militaire kledij voor hij met de trein naar Antwerpen trok. Daar kocht hij een geweer in een wapenwinkel. Net zoals de speler van Grand Theft Auto een geweer moet kopen voor hij aan zijn gewelddadige tocht begint. GTA is een van de populairste killergames van de jongste jaren bij ons. De spelers moeten daarin onder meer carjackings plegen, maar op een bepaald 'level' ook Spaanssprekende immigranten vermoorden. Het staat vast dat Van Themsche een fan was van gewelddadige computergames, waaronder GTA.
DS
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 16 mei 2006, 10:36   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Eén elementje misschien. De basis blijft racisme en Vlaams-nationalisme. Misschien proberen ze dat wel te verdoezelen, die Vlaemsche pers.
Hoe weet jij dat?

En BTW, het is Vlaams, niet Vlaemsch.

Maar voor den Belgique is het vooral belangrijk te weten hoe je Wallonie schrijft. Niet?
__________________
Antoon is offline  
Oud 16 mei 2006, 10:38   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InternetPiraat Bekijk bericht
Het is slechts een veronderstelling dat videogames er iets mee te maken hebben. Het is zelfs niet aangetoont dat Van Temsche werkelijk de besproken videogames bezit. Het hele artikel is gebasseerd op vooroordelen tov videogames van mensen die nog nooit (of slechts van ver) de besproken games gespeeld hebben.
Of hij echt met games speelde is inderdaad nog niet bevestigd. Maar als hij dat wel deed, dan kan zo'n game wel invlmoed hebben op een halve gare. Ik lees toch regelmatig artikels over jongeren die erdoor beïnvloed zijn geweest. Onlangs nog een Chinese jongeman die na vele uren gamen zelfmoord pleegde.
__________________
Antoon is offline  
Oud 16 mei 2006, 10:44   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Of hij echt met games speelde is inderdaad nog niet bevestigd. Maar als hij dat wel deed, dan kan zo'n game wel invlmoed hebben op een halve gare. Ik lees toch regelmatig artikels over jongeren die erdoor beïnvloed zijn geweest. Onlangs nog een Chinese jongeman die na vele uren gamen zelfmoord pleegde.
En ondertussen gaat de ontluistering van de PC'en volop z'n gang. Eerst beweerden ze dat deze extreem-rechtse skinhead met een gewelddadig schoolverleden geleid door zijn VB-familie aan het moorden was geslagen en dat hij geen enkele spijt betoonde over z'n daden...

Nu, dagen na de moorden, blijkt dat de jongen geen skinhead was (interview directeur), geen gewelddadig leerling blijkt te zijn (interview directeur) zijn ouders geen VB'ers waren (verklaring van de ouders), diep spijt heeft (gisteren in het nieuws, woordvoerder familie) en hoogstwaarschijnlijk geleid werd door een computerspelletje in plaats van door een of andere ingeving van het Vlaams Belang...

Heel de PC-kerk zit weer eens met de billen bloot...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 16 mei 2006 om 10:44.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 16 mei 2006, 11:04   #15
Bazilfunk
Minister
 
Bazilfunk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schavuit Bekijk bericht
http://www.hetvolk.be/Article/Detail...cleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit

Ik ga er vanuit dat er al grijs haar op uw hoofd staat want wie kent GTA San Andreas nu niet? Dat spel is razend populair en als het dus door dat spel komt zouden er dus elke dag zo'n 10 tot 100 jongeren doorslagen en als een wilde door de stad trekken.

Heeft GTA er te maken? In combinatie met het oproergekraai van het VB is het misschien een gevaarlijke combi maar zoals ik al zei : dan zouden er meer zo'n gevallen moeten zijn per dag.
Bazilfunk is offline  
Oud 16 mei 2006, 11:04   #16
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Aan JVDB: Bla bla bla bla. De dader verklaarde dat hij anderskleurigen wou neerknallen en zijn tante zit in parlement voor uw nazi-partij.

Maar dat zal u ook weer ontkennen, zeker?

Eén van de skinhead-groeperingen heet trouwens "Brain-wash". Toepasselijk op het VB.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 16 mei 2006 om 11:05.
Hans1 is offline  
Oud 16 mei 2006, 11:19   #17
genehunter
Gouverneur
 
genehunter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Onlangs nog een Chinese jongeman die na vele uren gamen zelfmoord pleegde.
Haja, ik wordt ook soms depressief als ik verlies met tetris.
genehunter is offline  
Oud 16 mei 2006, 11:29   #18
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

wat een onzin.
rechts heeft blijkbaar een bliksemafleider gevonden om zichzelf uit de wind te zetten.
maar de dader sprak tijdens de ondervraging niet over videospelletjes, maar WEL OVER RACISME.

de dader komt uit een rechts vlaamsnationalistisch nest, waarbij hij het eigen-volk-eerst er met de paplepel ingegoten kreeg.
als dan de stoppen doorslaan is dit het resultaat.

meer valt er niet over te zeggen.
Mitgard is offline  
Oud 16 mei 2006, 11:37   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

tiens tiens... hoezo?

Citaat:
Bully
CD&V, Vlaams Belang en de Gezinsbond pleiten voor een verbod op het computerspel Bully want, zo wordt beweerd, onze Vlaamse jeugd moet beschermd worden voor een spel ,,dat kinderen een handleiding in efficiënt pesten verschaft''. Toegegeven: dit soort spellen is niet het ideale speelgoed. Maar een verbod, daar zijn we radicaal tegen.

http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...213&demo=False
circe is offline  
Oud 16 mei 2006, 11:38   #20
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
U scheert elke vlaams-nationalist over dezelfde kam. Foei! Het kan misschien schokkend voor u overkomen... er bestaan zelfs republikeinse belgicisten!
Allez gij. Zaaien die ook racistische ideeën?
Hans1 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be