Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 september 2018, 08:51   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij weet er blijkbaar niets van. Zie draadstarter.

Men heeft zelfs geen laadpunten nodig want batterijttreinen kunnen gewoon binnen enkele minuten bijladen op stukken waar bovenleidingen zijn.

Wat baten kaars en bril als je de draad niet begrijpen wil.

Er rijden nog altijd treinen voor personenvervoer. (behalve Nederland sinds 2018)
Ik ben duidelijk beter op de hoogte van het haven gebeuren dan jij.

Ben er zeker van dat bedrijven zoals MSC er niet mee zullen lachen als ze het lossen en laden van schepen moeten onderbreken, omdat de locomotief even 20km verderop zijn batterijen is gaan opladen.
Maar ja, om die 20km te overbruggen, heeft de locomotief wel 50km moeten afleggen, dus 100 km voor heen en terug en dan nog enkele wissels moeten verzetten.
Daarnaast is spoorverkeer iets dat zeer nauw geregeld is en kan een locomotief niet zomaar eventjes gaan opladen, maar moet er rekening gehouden worden met andere spoorverkeer.
Het is dus van belang dat de locomotief voldoende batterijen bij heeft voor hij aan die werkzaamheden begint.
Een wagon met extra batterijen is een mogelijkheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:06   #42
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Gsm's laden draadloos.

waarom zou dit voor een trein niet kunnen met een onderleiding? ... anyone?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:17   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Gsm's laden draadloos.

waarom zou dit voor een trein niet kunnen met een onderleiding? ... anyone?
Natuurlijk zou dat ook gaan, er zit dan wel verlies op naargelang snelheid.
Alles een kwestie van prijs/rendement/... / veiligheid

Maar het is natuurlijk belachelijk om technisch iets te discuteren als Bombardier al technische oplossingen heeft. Batterijen kunnen dan ook (extra) in de bodem geplaatst worden zoals de tekening via link draadstarter.


Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2018 om 09:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:22   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ben duidelijk beter op de hoogte van het haven gebeuren dan jij.
Havens is niet het hoofdonderwerp.

En jij weet het beter dan Bombardier.

Hier een passerende batterijtrein:
https://www.youtube.com/watch?v=dWXs4eNxlOQ

Ze rijden blijkbaar al een paar jaar.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2018 om 09:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:27   #45
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk zou dat ook gaan, er zit dan wel verlies op naargelang snelheid.
Alles een kwestie van prijs/rendement/... / veiligheid

Maar het is natuurlijk belachelijk om technisch iets te discuteren als Bombardier al technische oplossingen heeft. Batterijen kunnen dan ook (extra) in de bodem geplaatst worden zoals de tekening via link draadstarter.

leg toch maar niet al je eieren in één mandje (van Bombardier of heel die industrie)
het is niet hun taak om de meest economische en ecologische keuze te maken, het is hun taak om de meest rendabele optie voor hun bedrijf/sector te kiezen...

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 september 2018 om 09:28.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:33   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
leg toch maar niet al je eieren in één mandje (van Bombardier of heel die industrie)
het is niet hun taak om de meest economische en ecologische keuze te maken, het is hun taak om de meest rendabele optie voor hun bedrijf/sector te kiezen...
Inderdaad, en met de vandaag snel ontwikkelde batterijtechnologie en productiecapaciteit worden de batterijen veel goedkoper of pakweg 10 keer goedkoper per kWh als 10 jaar geleden. En vooral veel lichter en kleiner in volume per kWh.

Dit zal nog een batterijtrein met oudere techniek zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=dWXs4eNxlOQ

Helaas zijn er nog altijd forummers die liever willen blijven stilstaan en de nieuwe ontwikkelingen niet volgen. En geen open geest tonen...
Ik geef graag het vb van de beeldbuisTV. Die eerste kleine TFT-flatscreens stonden toen € 5000 of zoiets...

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2018 om 09:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:35   #47
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Inderdaad, en met de vandaag snel ontwikkelde batterijtechnologie en productiecapaciteit worden de batterijen veel goedkoper of pakweg 10 keer goedkoper per kWh als 10 jaar geleden.

Helaas zijn er nog altijd forummers die liever willen blijven stilstaan en de nieuwe ontwikkelingen niet volgen. En geen open geest tonen...
Ik geef graag het vb van de beeldbuisTV. Die eerste kleine TFT-flatscreens stonden toen € 5000 of zoiets...
en ik geef graag het voorbeeld van de lampenindustrie.

op t moment dat de led-technologie eigenlijk al bestond, heeft heel de industrie de hele wereld nog eerst in de richting van de spaarlampen(TL) gestuurd.

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 september 2018 om 09:36.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:38   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en ik geef graag het voorbeeld van de lampenindustrie.

op t moment dat de led-technologie eigenlijk al bestond, heeft heel de industrie de hele wereld nog eerst in de richting van de spaarlampen(TL) gestuurd.
Exactly, omdat die nog hun investeringen in spaarlampen wilden recupereren.

En de led-technologie zal ook het einde niet zijn.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:41   #49
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Exactly, omdat die nog hun investeringen in spaarlampen wilden recupereren.

En de led-technologie zal ook het einde niet zijn.
daarom

zonder expert te zijn ... op elke trein batterijen voorzien terwijl je toch een spoor moet aanleggen ... lijkt mij niet per se de meest logische weg ... batterijen zijn politiek en dus commercieel wel hip ...

ik zou toch graag eens wat onderzoek zien naar de mogelijkheden van onderleiding (en draadloos overbrengen)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:50   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
daarom

zonder expert te zijn ... op elke trein batterijen voorzien terwijl je toch een spoor moet aanleggen ... lijkt mij niet per se de meest logische weg ... batterijen zijn politiek en dus commercieel wel hip ...
Ik begrijp je niet, die vele sporen zonder bovenleiding liggen er toch al?
Nergens wordt er van elke trein gesproken, waar haal je dat uit?

Het is toch veel goedkoper de al bestaande bovenleiding te gebruiken voor het bijladen van batterijtreinen onderweg. Zoals de draad uitlegt.

Batterijtreinen kunnen dan overal rijden zoals de dieseltrein in principe doet en kan. Batterijtreinen zijn er als alternatief voor die vervuilende-lawaaierige dieseltreinen, zeker in bewoonde gebieden.

Citaat:
ik zou toch graag eens wat onderzoek zien naar de mogelijkheden van onderleiding (en draadloos overbrengen)
Natuurlijk is het draadloos laden al dikwijls onderzocht vooral dan voor batterijvoertuigen via de weg. Ik vrees dat dit nooit gaat doorbreken.

Draadloos laden bij stilstand wel, dat bestaat al een tijdje. Wordt wslk ook als optie aangeboden bij electrische voertuigen. Voor mensen die geen kabel willen hanteren. Ze moeten dan wel rekening houden met xx % energieverlies.

Inductief laden ook voor hybrides:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/bmw-k...inductie-20219 85% rendement dus 15% extra verlies tov een kabel.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2018 om 10:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:50   #51
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
daarom

zonder expert te zijn ... op elke trein batterijen voorzien terwijl je toch een spoor moet aanleggen ... lijkt mij niet per se de meest logische weg ... batterijen zijn politiek en dus commercieel wel hip ...

ik zou toch graag eens wat onderzoek zien naar de mogelijkheden van onderleiding (en draadloos overbrengen)
Onderleidingen zijn inderdaad een mogelijke oplossing, maar houd ook gevaren en misbruik in.
Bij draadloze overbrengingen heb je immers steeds een radiogolf of magnetisme nodig.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 09:58   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Het niveau van deze draad geïllustreerd in een ander kleedje:
Forummer 1: Ik heb iets gelezen dat me interessant lijkt: farmabedrijf x denkt een doorbraak te hebben voor een vaccin tegen het aids-virus

Forummer 2: Dat kan niet, dat zal nooit kunnen, de bedrijven moeten eerst nog de investeringen in hun aids-remmers recupereren; en misschien is aids wel een straf van god.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 september 2018 om 09:58.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 10:01   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik begrijp je niet, die vele sporen zonder bovenleiding liggen er toch al?

Ja, die liggen er al, maar dat zijn voornamelijk vrachtverkeersporen.

En de reden dat daar geen bovenleidingen liggen, is vaak niet de kostprijs, maar zijn de omstandigheden waar men rekening mee moet houden.
Ik zie het nog niet gebeuren dat men leidingen gaat plaatsen boven de sporen van de kazerne in Leopoldsburg.
Of aan de steengroevens, waar men net vaak grote en hoge ladingen rondrijd.


Citaat:
Het is toch veel goedkoper de al bestaande bovenleiding te gebruiken voor het bijladen van batterijtreinen onderweg.

Natuurlijk is het goedkoper om met bestaande infractructuur te werken, maar dat is niet steeds mogelijk.


Citaat:


Natuurlijk is het draadloos laden al dikwijls onderzocht vooral dan voor batterijvoertuigen via de weg. Ik vrees dat dit nooit gaat doorbreken.

Draadloos laden bij stilstand wel, dat bestaat al een tijdje. Wordt wslk ook als optie aangeboden bij electrische voertuigen. Voor mensen die geen kabel willen hanteren. Ze moeten dan wel rekening houden met xx % energieverlies.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 10:08   #54
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het niveau van deze draad geïllustreerd in een ander kleedje:
Forummer 1: Ik heb iets gelezen dat me interessant lijkt: farmabedrijf x denkt een doorbraak te hebben voor een vaccin tegen het aids-virus

Forummer 2: Dat kan niet, dat zal nooit kunnen, de bedrijven moeten eerst nog de investeringen in hun aids-remmers recupereren; en misschien is aids wel een straf van god.
als jij toch in de plaats van forummer 1 en forummer 2 denkt te kunnen denken, schoof, waarom schrijf jij dit draadje dan niet in je eentje vol?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 10:08   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het niveau van deze draad geïllustreerd in een ander kleedje:
Forummer 1: Ik heb iets gelezen dat me interessant lijkt: farmabedrijf x denkt een doorbraak te hebben voor een vaccin tegen het aids-virus

Forummer 2: Dat kan niet, dat zal nooit kunnen, de bedrijven moeten eerst nog de investeringen in hun aids-remmers recupereren; en misschien is aids wel een straf van god.
Zo ongeveer, behalve dat batterijtreinen al jaren rijden.

En nu dat batterijen veel goedkoper, lichter en compacter worden gaan meerdere meedoen in die techniek. Van fiets tot scheepvaart. Daar zit de trein nu ook eenmaal bij.

Ik bedoelde dat eigenlijk al in de draadstarter:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Uiteraard is de halvering van het geluid en geen vervuilende emissies enorm meegenomen tov dieseltreinen.
Dit vervoermiddel wacht dus - ook - op massaproductie van (nog betere) batterijen.
Sorry voor het vet zetten.

Een vb van de batterijevolutie met een prentje met Wh/liter en Wh/kg en veiligheid bij Li-ion (het kunnen ook andere soorten zijn, bij treinen zeker)


http://news.mit.edu/2016/lithium-met...ectronics-0817

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2018 om 10:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 10:35   #56
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en ik geef graag het voorbeeld van de lampenindustrie.

op t moment dat de led-technologie eigenlijk al bestond, heeft heel de industrie de hele wereld nog eerst in de richting van de spaarlampen(TL) gestuurd.
Geen goed voorbeeld...

De eerste TL spaarlamp (Philips) kwam in 1980 op de markt. Voordat witte LED-lampen mogelijk werden, moest eerste de blauwe LED uitgevonden worden (in 1996).

Qua efficiëntie (lumen per watt) werd TL pas na 2005 ingehaald...

Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 10:39   #57
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dit zal nog een batterijtrein met oudere techniek zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=dWXs4eNxlOQ
Dat ding (het ontwerp) is stokoud, > 50 jaar - en werkt op lood-zuur traktiebatterijen.

Het is feitelijk een onderhoudslocomotief voor de Londense Metro, omdat die kan rijden op het spoor als de stroom afgeschakeld is.

Op de video is niet te zien of hij daadwerkelijk op batterijen rijdt, hij kan ook rijden op stroom van buitenaf, via een derde geëlektrificeerde rail (typisch voor metrostellen).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 10:41   #58
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Geen goed voorbeeld...

De eerste TL spaarlamp (Philips) kwam in 1980 op de markt. Voordat witte LED-lampen mogelijk werden, moest eerste de blauwe LED uitgevonden worden (in 1996).

Qua efficiëntie (lumen per watt) werd TL pas na 2005 ingehaald...

heb jij ook info over die veroordeling die Phillips ooit opliep wegens het blijvend in stand houden van technologie die achterhaald was terwijl er al betere (ecologischere) was? dat ging dacht ik ook over TL lampen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 10:44   #59
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, die liggen er al, maar dat zijn voornamelijk vrachtverkeersporen.

En de reden dat daar geen bovenleidingen liggen, is vaak niet de kostprijs, maar zijn de omstandigheden waar men rekening mee moet houden.
Ik zie het nog niet gebeuren dat men leidingen gaat plaatsen boven de sporen van de kazerne in Leopoldsburg.
Of aan de steengroevens, waar men net vaak grote en hoge ladingen rondrijd.
Daar zijn dan ook alternatieven zoals CNG of - heiligschennis! - waterstoflocomotieven....
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 11:09   #60
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb jij ook info over die veroordeling die Phillips ooit opliep wegens het blijvend in stand houden van technologie die achterhaald was terwijl er al betere (ecologischere) was? dat ging dacht ik ook over TL lampen.
Nee, het enige dat ik terugvind is dat Philips de EU aanklaagde omwille van het in stand houden, door de EU, van importheffingen op goedkope Chinese spaarlampen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be