Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 januari 2010, 20:49   #1
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard Wat is de Geest?

Bij de Geest denken de mensen aan iets vaags, met name zoiets als geestverschijningen.
Maar eigenlijk is de mens zelf een geestelijk wezen, en wel omdat hij denkt.
Het denken is de essentie van de mens zelf en onderscheidt hem de dieren.

En als Descartes zegt: ik denk dus ik ben, dat legt hij zijn identiteit terecht in het denken.
In een meer uitgebreidere vorm moet het echter zijn: ik denk want ik ben een geestelijk wezen.
Of ook: ik ben een geestelijk wezen en daarom denk ik.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 21:24   #2
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

De geest is een microwezen dat tot de elite behoort, een linkiewinkie pocoloco intellectuele grachtenpander, die alles net wat anders doet dan de arbeidende massa. En daarom denken wij mensen na.


On a side note: dieren denken net zo goed als wij. Goed, ze hebben minder hersencapaciteit, velen hebben zelfs weinig of geen ruimte ingedeeld voor het betere denkwerk, maar het gedrag van de slimsten onder hen (kraaiachtigen, olifanten, papagaaien, apen, dolfijnen) spreekt boekdelen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 22:50   #3
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Ons lichaam, het vaste is een voertuig voor ons geest, onze ziel.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 23:19   #4
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

'De geest' bestaat niet in de zin zoals jullie hem bedoelen...niets meer dan een hoop zenuwen met hun chemische reacties...
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 01:36   #5
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
'De geest' bestaat niet in de zin zoals jullie hem bedoelen...niets meer dan een hoop zenuwen met hun chemische reacties...
Gij weet dat persies zo goed.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 01:38   #6
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

De Geilige Geest in de aarsbisschop, uiteraard.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2010 om 01:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 02:25   #7
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De Geilige Geest in de aarsbisschop, uiteraard.
niveau
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 03:23   #8
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Gij weet dat persies zo goed.
Ik ben daar toch van overtuigd

Kijk, ik ben zeker niet de beste persoon om zoiets proberen uit te leggen, maar ga toch eens proberen...
De wetenschap staat al redelijk ver in het verklaren van de werking van onze hersenen...onderstaande documentaires zijn echte aanrader...

Ons hersenen bestaan uit zenuwen die kunnen beschreven worden, zo hebben we in ons hersenen een aantal zenuwen die bijv 'Madonna' bevatten, een ander aantal kent de geur van bloemen, de volgende groep de smaak van suiker, enzovoort... zo zijn ons hersenen ingedeeld met allemaal kleine stukjes informatie die gebundeld worden naargelang de prikkeling die we krijgen...dit bundelen werkt volgens het principe van kwantummechanica, (deeltje reist iedere weg maar raakt uiteindelijk steeds bij de waarnemer via de korste weg(heel simpel uitgelegd))
Ik ga als voorbeeld de neus nemen, bovenin de neus zitten receptoren, bepaalde receptoren worden geprikkeld door bepaalde geuren, als de geur bij de juiste receptoren terechtkomt ontstaat er een 'electrisch' signaal, dit signaal reist door onze hersenen met het principe van kwantummechanica en raakt zo bij de juiste zenuwen die die geur geleerd hebben, zo ontstaat er een nieuwe reactie die dan de gepaste actie zal veroorzaken, bijv dicht knijpen van de neus...

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is

Onderstaande documentaires hebben mijn wereldbeeld echt veranderd, en mijn geloof versterkt dat er geen god is en dat de dood het einde is...een echte aanrader.

BBC Horizon - the secret you Gaat geheel over de werking van onze hersenen.
BBC Horizon - How long is a piece of string Gaat vooral over kwantummechanica, waarom het onmogelijk is om de precieze lengte van iets te meten, kwantumfysica in de planten(fotosynthese) en in het laatste deel over de werking van de neus...

Laatst gewijzigd door NoTuma : 22 januari 2010 om 03:32.
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 03:44   #9
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Ik ben daar toch van overtuigd

Kijk, ik ben zeker niet de beste persoon om zoiets proberen uit te leggen, maar ga toch eens proberen...
De wetenschap staat al redelijk ver in het verklaren van de werking van onze hersenen...onderstaande documentaires zijn echte aanrader...

Ons hersenen bestaan uit zenuwen die kunnen beschreven worden, zo hebben we in ons hersenen een aantal zenuwen die bijv 'Madonna' bevatten, een ander aantal kent de geur van bloemen, de volgende groep de smaak van suiker, enzovoort... zo zijn ons hersenen ingedeeld met allemaal kleine stukjes informatie die gebundeld worden naargelang de prikkeling die we krijgen...dit bundelen werkt volgens het principe van kwantummechanica, (deeltje reist iedere weg maar raakt uiteindelijk steeds bij de waarnemer via de korste weg(heel simpel uitgelegd))
Ik ga als voorbeeld de neus nemen, bovenin de neus zitten receptoren, bepaalde receptoren worden geprikkeld door bepaalde geuren, als de geur bij de juiste receptoren terechtkomt ontstaat er een 'electrisch' signaal, dit signaal reist door onze hersenen met het principe van kwantummechanica en raakt zo bij de juiste zenuwen die die geur geleerd hebben, zo ontstaat er een nieuwe reactie die dan de gepaste actie zal veroorzaken, bijv dicht knijpen van de neus...

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is

Onderstaande documentaires hebben mijn wereldbeeld echt veranderd, en mijn geloof versterkt dat er geen god is en dat de dood het einde is...een echte aanrader.

BBC Horizon - the secret you Gaat geheel over de werking van onze hersenen.
BBC Horizon - How long is a piece of string Gaat vooral over kwantummechanica, waarom het onmogelijk is om de precieze lengte van iets te meten, kwantumfysica in de planten(fotosynthese) en in het laatste deel over de werking van de neus...
Hoe verklaart dit dat de mens een bewustzijn en vrije wil heeft en niet gewoon een soort zombieachtig wezen is dat altijd op automatische werkt? Ik wil de docu's wel eens zien (als ik tijd heb).
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 09:10   #10
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Bij de Geest denken de mensen aan iets vaags, met name zoiets als geestverschijningen.
Maar eigenlijk is de mens zelf een geestelijk wezen, en wel omdat hij denkt.
Het denken is de essentie van de mens zelf en onderscheidt hem de dieren.

En als Descartes zegt: ik denk dus ik ben, dat legt hij zijn identiteit terecht in het denken.
In een meer uitgebreidere vorm moet het echter zijn: ik denk want ik ben een geestelijk wezen.
Of ook: ik ben een geestelijk wezen en daarom denk ik.
Ik denk... dat u twee tegengestelde dingen zegt.

Trouwens, hoe weet u zo goed dat dieren niet denken?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 11:17   #11
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Hoe verklaart dit dat de mens een bewustzijn en vrije wil heeft en niet gewoon een soort zombieachtig wezen is dat altijd op automatische werkt? Ik wil de docu's wel eens zien (als ik tijd heb).
Wat is precies het verschil tussen een wezen met bewustzijn en vrije wil en een zombieachtig wezen? Het is bewezen dat het bewustzijn niet hetgene is dat nadenkt, het is hooguit een feedback mechanisme. Zo was er een experiment waarbij mensen foto's te zien kregen en op een knop moesten drukken zodra ze een foto zat waren. De mensen waren stom verbaast dat de volgende foto steeds net iets voordat ze bedachten dat ze op de knop gingen drukken verscheen, de beslissing was al genomen en door de onderzoekers opgevangen voordat de proefpersonen wisten dat ze de beslissing gemaakt hadden.
Bovendien, probeer je eens in te leven in een zombieachtig wezen, ook een zombie neemt net als wij beslissingen op basis van "programmering" en herinneringen. Als hij een mens ziet besluit hij dat hij de hersenen op wil eten, daaraan is fundamenteel niets anders dan aan onze beslissingen. Goed, de zombie heeft veel minder rekenvermogen, past zijn gedrag minder aan zijn omgeving aan (of de mens die hij ziet een shotgun vastheeft waarmee hij op de zombie schiet maakt bijvoorbeeld niks uit) en is daardoor voorspelbaarder, maar dat komt niet doordat zijn denken anders werkt dan dat van ons.
Maar het mooiste aan dit vraagstuk is waarschijnlijk nog wel het debat ontrent vrije wil. In een klassiek natuurkundig of zelfs Einsteinistisch universum valt in principe van tevoren alles uit te rekenen, als je het hele universum zou simuleren (op een computer die zelf ingewikkelder zou moeten zijn dan het eigenlijke universum en waarschijnlijk nog langzamer zou werken ook) zou je exact kunnen voorspellen (bij compleet begrip van de natuurkunde) wat iemand doet, welke beslissingen deze persoon neemt. In een quantummechanisch universum veranderd dat, op het allerkleinste niveau gaat toeval een rol spelen, deeltjes kunnen het ene doen of het andere, en er is geen manier om op niet statistische wijze, dus met absolute zekerheid, te voorspellen welke optie waarheid wordt. Onze hersenen bestaan ook uit kleine deeltjes als je maar ver genoeg inzoomt, dus in principe hangen onze gedachten dan ook van het toeval af, maar het blijft toeval, gemiddeld gesproken blijft de kans dat een deeltje een bepaalde "beslissing" (om het maar in Harrieaanse termen te stellen) maakt hetzelfde. Het gedrag van deze deeltjes zal niet fundamenteel verschillen van het gedrag in bijvoorbeeld iemand anders zijn hersenen of een baksteen. Hoewel het gedrag niet compleet voorspelbaar is is er dus nog steeds geen sprake van vrije wil, of is er hier toevallig iemand die een mechanisme weet waarmee vrije wil wel zou bestaan?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 11:19   #12
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Ik denk... dat u twee tegengestelde dingen zegt.

Trouwens, hoe weet u zo goed dat dieren niet denken?
Nee hoor, het is geen tegenstelling, het is een cirkelredenering.
Ik ben dus ik denk dus ik ben dus ik denk dus god bestaat omdat het geschreven staat dus de bijbel moet gods woord zijn, dat soort materie.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 11:33   #13
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
of is er hier toevallig iemand die een mechanisme weet waarmee vrije wil wel zou bestaan?
Bewustzijn dat invloed uitoefent op de beslissingsprocessen.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 11:38   #14
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Bewustzijn dat invloed uitoefent op de beslissingsprocessen.
Maar wat is het mechanisme dan? Wat is dat bewustzijn? Zoals ik al zei is het bewustzijn een feedbackmechanisme, het helpt ons met het "begrijpen/verantwoorden" van onze beslissingen en heeft inderdaad invloed op de volgende beslissing/toekomstige beslissingen, maar daarmee zit er nog geen element van vrije wil in, geen magische geest die zich niet gewoon aan de natuurwetten houdt en bijzondere beslissingen neemt die de rest van ons brein niet kan nemen. Het is gewoon een onderdeel van het proces. Of heeft er iemand een mechanisme waarmee die vrije wil wel bestaat?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 12:49   #15
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
On a side note: dieren denken net zo goed als wij. Goed, ze hebben minder hersencapaciteit, velen hebben zelfs weinig of geen ruimte ingedeeld voor het betere denkwerk, maar het gedrag van de slimsten onder hen (kraaiachtigen, olifanten, papagaaien, apen, dolfijnen) spreekt boekdelen.
Meer hersencapaciteit hebben wil nog niet zeggen dat die nuttig wordt aangewend. Kijk maar naar de grote atoomtheorie.
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 13:20   #16
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Maar wat is het mechanisme dan? Wat is dat bewustzijn? Zoals ik al zei is het bewustzijn een feedbackmechanisme, het helpt ons met het "begrijpen/verantwoorden" van onze beslissingen en heeft inderdaad invloed op de volgende beslissing/toekomstige beslissingen, maar daarmee zit er nog geen element van vrije wil in, geen magische geest die zich niet gewoon aan de natuurwetten houdt en bijzondere beslissingen neemt die de rest van ons brein niet kan nemen. Het is gewoon een onderdeel van het proces. Of heeft er iemand een mechanisme waarmee die vrije wil wel bestaat?
Impliceert een feedback mechanisme dan kan "begrijpen" dan geen vrije wil?
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:08   #17
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Impliceert een feedback mechanisme dan kan "begrijpen" dan geen vrije wil?
Ik gebruik het woord begrijpen omdat ik er niet echt andere woorden voor heb. Het bewustzijn lijkt een soort samenvatting te geven. Elk van onze hersencellen verwerkt tientallen of honderden prikkels tegelijkertijd en uiteindelijk komt er niet alleen een beslissing uitrollen maar ook een rechtvaardiging met bijbehorende argumenten. Deze argumenten worden vaak pas echt geformuleerd nadat het brein heeft bedacht wat de goede keuze was. Ze zijn wel meegenomen, maar niet in de vorm waarop we ze uiteindelijk aan onszelf presenteren.
En nee, dat impliceert geen vrije wil, want nogmaals, wat is een vrije wil eigenlijk, hoe definieer je dat? Is het de vrije wil van een baksteen dat hij naar beneden valt, omdat bakstenen daar nou eenmaal van houden? Want ook dat is een proces waarbij alle deeltjes op hun omgeving reageren zoals deeltjes dat nou eenmaal doen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 22 januari 2010 om 14:08.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:26   #18
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik gebruik het woord begrijpen omdat ik er niet echt andere woorden voor heb. Het bewustzijn lijkt een soort samenvatting te geven. Elk van onze hersencellen verwerkt tientallen of honderden prikkels tegelijkertijd en uiteindelijk komt er niet alleen een beslissing uitrollen maar ook een rechtvaardiging met bijbehorende argumenten. Deze argumenten worden vaak pas echt geformuleerd nadat het brein heeft bedacht wat de goede keuze was. Ze zijn wel meegenomen, maar niet in de vorm waarop we ze uiteindelijk aan onszelf presenteren.
Wat is "onszelf"? Waaraan geeft het bewustzijn een samenvatting?

Citaat:
En nee, dat impliceert geen vrije wil, want nogmaals, wat is een vrije wil eigenlijk, hoe definieer je dat?
Ik vind "een feedback mechanisme dat kan begrijpen" wel een goede definitie

Citaat:
Is het de vrije wil van een baksteen dat hij naar beneden valt, omdat bakstenen daar nou eenmaal van houden? Want ook dat is een proces waarbij alle deeltjes op hun omgeving reageren zoals deeltjes dat nou eenmaal doen.
Nee dus, want deze actie wordt niet veroorzaakt door een mechanisme dat het begrip "vallen" begrijpt.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:34   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.382
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Ik denk... dat u twee tegengestelde dingen zegt.

Trouwens, hoe weet u zo goed dat dieren niet denken?
Omdat dieren instinctief vanuit het onderbewustzijn werken. Ze hebben geen bewustzijn, er is geen persoon.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 14:38   #20
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Omdat dieren instinctief vanuit het onderbewustzijn werken. Ze hebben geen bewustzijn, er is geen persoon.
Hoe weet u dat zo precies?
Als dieren geen bewustzijn hebben, waarom zouden ze dan over een onderbewustzijn beschikken? In dit kader is dit ook interessante lectuur: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewustzijn#Evolutie
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be